ארקייד פייר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארקייד פייר
Arcade Fire
ארקייד פייר בהופעה, 2010
ארקייד פייר בהופעה, 2010
מקום הקמה מונטריאול עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות מונטריאול, קוויבק, קנדה
תקופת הפעילות מ-2001
סוגה אינדי רוק
פוסט-פאנק רבייבל
ארט רוק
חברת תקליטים

Sonovox
Merge Records

Rough Trade
City Slang
Spunk
פרסים והוקרה
  • פרס ג'ונו ללהקת השנה (2011)
  • הפרס ההומניטרי של אלן ווטרס עריכת הנתון בוויקינתונים
www.arcadefire.com
פרופיל ב-IMDb
חברים
וין בטלר
רז'ין שסיין
ריצ'רד ריד פרי
ויליאם בטלר
טים קינגסברי
שרה ניופלד
ג'רמי גרה
חברים לשעבר
הווארד בילרמן
ג'וש דאו
ברנדן ריד
טים קייל
דין מילס
מיילס ברוסקו
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארקייד פייראנגלית: Arcade Fire) היא להקה קנדית, מהבולטות והמוערכות בלהקות האינדי רוק של העשור הראשון של המאה ה-21. בנוסף לכלי הנגינה הנפוצים בלהקות רוק, כמו גיטרה, גיטרה בס ותופים, משתמשת הלהקה בכלים כמו אקורדיון, קסילופון, צ'לו, מנדולינה, ויולה, וכינור. במהלך הופעות, חברי הלהקה מרבים להחליף ביניהם את תפקידי הנגינה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת הדרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלהקה הוקמה בקיץ 2003 על ידי וין בטלר ואשתו לעתיד רז'ין שסיין, יחד עם ריצ'רד ריד פרי בקלידים, טים קינגסברי בבס, ואחיו הצעיר של וין, ויליאם בטלר בסינטיסייזר וכלי הקשה.

באותה שנה הקליטה הלהקה במיין מיני אלבום הנושא את שמה, Arcade Fire (ידוע גם כ-"Us Kids Know"). בתחילה האלבום נמכר רק בהופעות המוקדמות של הלהקה, אך ב־2005 ולאחר שהתפרסמו, האלבום עבר עריכה דיגיטלית ונמכר בחנויות.

Funeral[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוגוסט 2003 החלה הלהקה להקליט אלבום בכורה. במהלך תקופת ההקלטות נפטרו כמה קרובי משפחה של חברי הלהקה (סבתה של רז'ין שסיין, סבם של וין וויליאם בטלר, דודתו של ריצ'רד פרי). הדבר השפיע על אופי ההקלטות עצמן ועל שם האלבום - Funeral (הלוויה). האלבום יצא בסוף 2004 (תחילת 2005 במדינות מסוימות), ולווה בביקורות נלהבות של המבקרים והקהל. האלבום דורג במקומות הראשונים במצעדי אלבום השנה והאלבומים הטובים של העשור במגזינים רבים[1][2], והלהקה יצאה לסיבוב הופעות עולמי לקידום האלבום, שכלל גם הופעות בפסטיבלים רבים, והופעות בתוכניות טלוויזיה. באחת ההופעות, ב־9 בספטמבר 2005, עלה לבמה דייוויד בואי ושר בליווי הלהקה את "Wake Up".

ביוני 2005 הוציאה הלהקה את הסינגל "Cold Wind" מתוך פסקול הסדרה עמוק באדמה. הסינגל כולל גם את השיר "Brazil" של ארי ברוסו. שני השירים בסינגל לא נכללו בחומרים הקודמים של הלהקה.

בטקס פרסי גראמי לשנת 2005 האלבום היה מועמד לפרס בקטגוריית "האלבום הרוק האלטרנטיבי הטוב ביותר", והסינגל "Cold Wind" היה מועמד לפרס בקטגוריית "השיר הטוב ביותר שנכתב לסרט קולנוע, לטלוויזיה או למדיה ויזואלית אחרת".

ארקייד פייר חיממו את U2 במספר הופעות בסיבוב ההופעות שהלהקה קיימה בין 2005 ל־2006.

Neon Bible[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשסיימה את סיבוב ההופעות שהתלווה לאלבום הבכורה, הלהקה רכשה כנסייה נטושה, הפכה את המקום לאולפן הקלטות[3], והחלה לעבוד על אלבומה השני - Neon Bible. השיר הראשון מתוכו, "Intervention", יצא בדצמבר 2006, וכל הכנסותיו נתרמו לארגון צדקה.

האלבום יצא ב־5 במרץ 2007, וכמו קודמו קיבל ביקורות טובות. הוא פתח במקום הראשון במצעד הקנדי ובמקום השני במצעד האלבומים האמריקאי בילבורד 200[4]. האלבום דורג במקומות גבוהים במצעדי סוף השנה[5][6], והיה מועמד לפרס גראמי בקטגוריית "האלבום הרוק האלטרנטיבי הטוב ביותר". האלבום לווה בסיבוב הופעות עולמי, והלהקה תרמה לארגון צדקה דולר/ין/אירו (בהתאם למדינה בה נערכה ההופעה) מכל כרטיס שנמכר[7]. הלהקה חתמה את סיבוב ההופעות לאחר כשנה, עם 122 הופעות ברחבי העולם.

The Suburbs[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלהקה שחררה את אלבומה השלישי, The Suburbs, ב־2 באוגוסט 2010. הסינגל הראשון מתוך האלבום, הנושא את שם האלבום, ניתן להורדה חופשית באתר הרשמי של הלהקה, ואליו צורף כ־B-Side השיר "Month of May". האלבום לווה בביקורות חיוביות רבות, ונבחר בין האלבומים הטובים ביותר של 2010 במספר מגזיני מוזיקה[8][9]. האלבום זכה בפרס גראמי בשנת 2011 בקטגוריית "אלבום השנה".

בנוסף, הקליטה הלהקה את הסרט הקצר Scenes from The Suburbs יחד עם הבמאי ספייק ג'ונס.

Reflektor[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-12 ביולי 2013, בתגובה לציוץ אוהד של מעריץ של הלהקה שכתב להם שהם האהובים עליו, כתבה הלהקה, "תודה. האלבום החדש שלנו ייצא ב-29 באוקטובר". בתשעה בספטמבר 2013 הכריזה על האלבום Reflektor שייצא בסוף אוקטובר 2013 וכן הוציאה לאור את הסינגל הראשון מתוכו, הנושא את שם האלבום. הסינגל שוחרר יחד עם וידאוקליפ בבימויו של אנטון קורביין כמו גם עם וידאו אינטראקטיבי בבימוי של וינסנט מוריסט. האלבום הופק על ידי ג'יימס מרפי. זהו אלבום כפול בן 13 שירים בסה"כ (שבעה שירים בחלקו הראשון). את קידומו של האלבום ביצעה הלהקה בעזרת פרסום אייקון של האלבום בחודשים שקדמו להוצאת הסינגל וההכרזה הרשמית על האלבום, בערים שונות ברחבי העולם ובשלטי פרסומת, ללא אזכור שם הלהקה. רק בקליפ הטיזר ששוחרר בתחילת ספטמבר 2013 נתגלה שמדובר באלבום החדש שלהם.

פרויקטים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארקייד פייר הופיעו מספר פעמים לתמיכה במועמד לנשיאות ארצות הברית ברק אובמה.

השיר "Wake Up" הוקלט מחדש[10] והופיע בטריילר ל"ארץ יצורי הפרא", סרטו של ספייק ג'ונס שיצא לקולנוע באוקטובר 2009. קשר זה בין חברי הלהקה לספייק ג'ונס התהדק, וכארבע שנים מאוחר יותר חברי הלהקה הלחינו את פסקול הסרט "היא" שכתב ספייק ג'ונס, שכולל 13 שירים.

בעקבות הקשר המיוחד של הלהקה להאיטי (משפחתה של שסיין היגרה לקנדה מהאיטי), הלהקה פרסמה בקשה באתר הרשמי שלה לשלוח תרומות לנפגעי רעידת האדמה שהתרחשה בהאיטי בינואר 2010.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. Funeral‏ (2004)
  2. Neon Bible‏ (2007)
  3. The Suburbs‏ (2010)
  4. Reflektor‏ (2013)
  5. Everything Now‏ (2017)
  6. We‏ (2022)

מיני אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. Arcade Fire‏ (2003)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ארקייד פייר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]