ג'סי ונטורה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'סי ונטורה
Jesse Ventura
לידה 15 ביולי 1951 (בן 72)
מיניאפוליס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
  • תיכון רוזוולט
  • North Hennepin Community College עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה Independence Party of Minnesota, המפלגה הרפורמיסטית האמריקאית, מפלגת הירוקים בארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל מינסוטה
4 בינואר 1999 – 6 בינואר 2003
(4 שנים)
ארני קלרסון
פרסים והוקרה
  • פרס המלך הוא עירום (2001)
  • היכל התהילה של WWE עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ג'יימס ג'ורג' יאנוש
Jesse Ventura
שם במה ג'סי ונטורה
כינוי הגוף
גובה 1.93 מטר
לאום אמריקאי
תפקיד מושל מינסוטה (4 בינואר 19996 בינואר 2003) עריכת הנתון בוויקינתונים
קריירה מקצוענית 1975–1986 (כ־11 שנים)
מאמנים אדי שארקי
ליגות WWE
היכל התהילה 2004
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'סי ונטורה (ידוע בשם: Jesse "The Body" Ventura; נולד ב-15 ביולי 1951), ושמו המלא ג'יימס ג'ורג' יאנוש (James George Janos), הוא פוליטיקאי אמריקאי, מושל מינסוטה לשעבר, מתאבק מקצועי בעברו, פרשן טלוויזיה ומנחה תוכניות טלוויזיה ורדיו בעבר, שירת ביחידת החבלה התת-מימית של הצי האמריקאי, ושחקן. ג'סי ונטורה נודע לציבור האמריקאי בעת שעבד כמתאבק מקצועי וכן כפרשן ב-WWE. בשנת 2004, הוכנס שמו להיכל התהילה של ה-WWE.

בשנת 1998 התמודד על משרת מושל מדינת מינסוטה, כמועמד עצמאי וחבר במפלגה הרפורמיסטית האמריקאית (באנגלית: Reform Party of the United States of America), ונבחר למושל ה-38 של מינסוטה. הוא החזיק בתפקידו בין התאריכים: 4 בינואר 1999, עד 6 בינואר 2003, ולא ניסה להיבחר לתקופת כהונה נוספת.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ונטורה נולד וגדל במינאפוליס. בדצמבר 1969 התגייס לצי ארצות הברית והתנדב ליחידה לחבלה תת-ימית, שלימים אוחדה עם יחידת הקומנדו הימי. הוא עבר את מסלול הלוחם ושירת ביחידה בצוות החבלה ה-12[1]. בשנת 1975 השתחרר מן השירות ופנה לעסוק בהיאבקות.

היאבקות מקצועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ונטורה בחר בשם הבמה ג'סי "הגוף" ונטורה (Jesse "The Body" Ventura) כדי שיתאים לתדמיתו כמפתח גוף בריון העוסק בתחביבו על חוף הים, את השם ונטורה בחר מתוך מפה בה צוינה עיירת חוף זו בקליפורניה. כמתאבק ונטורה הופיע בדמות הרשע ולעיתים קרובות השתמש בסיסמה: "נצח אם אתה יכול, הפסד אם אתה חייב, אבל תמיד השתמש בתכסיסי מרמה!" ברבים ממנהגיו בזירה חיקה את המתאבק המקצועי הנודע "סופרסטאר" בילי גרהאם, אשר היה כוכב זירה בשנות ה-70 וה-80.

בשנת 1975 הופיע לראשונה במדינות שבמרכז ארצות הברית, בטרם עבר והחל להופיע בצפון-מערב ארצות הברית. הוא זכה פעמיים באליפות ההיאבקות של צפון-מערב ארצות הברית, וחמש פעמים באליפות הזוגות. בשלהי שנות ה-70 עבר להופיע במדינת מינסוטה. ב-20 ביולי 1980 זכה באליפות העולם להיאבקות זוגות במסגרת הארגון שבו הופיע אז (AWA), תואר בו החזיק כמעט שנה.

לקראת סוף הקריירה כמתאבק עבר להופיע בארגון WWF והתמודד מספר פעמים על תואר אלוף העולם בארגון זה. הוא המשיך להיאבק עד חודש ספטמבר 1984, כאשר התגלו קרישי דם בריאותיו. ונטורה טען כי מחלתו היא כתוצאה מחשיפתו לחומר הכימי אייג'נט אורנג' בעת שלחם בווייטנאם. הוא הופיע הופעה בודדת בזירה בשנת 1985 ולאחריה פרש והחל לעבוד כפרשן טלוויזיה בשידורי היאבקות. בסוף שנות ה-80 אף הינחה תוכנית טלוויזיה על היאבקות. ונטורה המשיך להנחות ולהופיע כפרשן בתוכניות היאבקות שונות אף בשנות ה-90. באמצע שנות ה-80, שיחק בתפקידי משנה לצידו של ארנולד שוורצנגר בסרטים "הטורף" ו-"הנרדף".

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות עצה שקיבל ממורה שלימדו בבית הספר התיכון, ונטורה התמודד בשנת 1990 על משרת ראש העיר ברוקלין פארק, מינסוטה. העיר השישית בגודלה במדינה. הוא ניצח בבחירות את ראש העיר היוצא, אשר כיהן 18 שנה ברציפות, והחזיק במשרת ראש העיר בין השנים 1991–1995.

בשנת 1998 התמודד ונטורה במערכת הבחירות למשרת מושל מדינת מינסוטה, כמועמד מטעם המפלגה הרפורמיסטית. מסע הבחירות שלו התאפיין באסיפות עם אגרסיביות ובפרסומות מוזרות בכלי התקשורת, בהן חזרה הסיסמה: "אל תצביעו לפוליטיקה כרגיל." הוצאות מסע הבחירות שלו היו נמוכות במידה ניכרת מאלה של יריביו, והוא היה חלוץ בשימוש באינטרנט ככלי להגיע לבוחריו.

בחודש נובמבר 1998 הוא זכה בבחירות ביתרון קל, כשהוא מביס מועמדים מטעם המפלגות הגדולות בארצות הברית, נורם קולמן וסקיפי המפרי. לאחר ניצחונו הופיעו במינסוטה מדבקות פגוש הנושאות את הכיתוב: "המושל שלי יכול להרביץ למושל שלך". לאחר שבית הנבחרים סירב לאשר את הגדלת תקציב האבטחה, ספג ונטורה ביקורת כשהחליט לסגור את מעון המושל ולגור בתקופת כהונתו בביתו הפרטי. מבקריו טענו שהחלטתו גררה פיטורי עובדי כפיים ממעון המושל והוצאות נוספות שנדרשו לפתיחתו המחודשת מאוחר יותר.

בשנת 2002, בעת שביקר בסין בראש משלחת סחר, הוא הכריז כי לא ינסה להיבחר לתקופת כהונה נוספת. הוא האשים את התקשורת כי רדפה אחריו ואחרי משפחתו והתמקדה בהיבטים אישיים של התנהגותו בעוד שהיא מזניחה סיקור של נושאי מדיניות חשובים. ונטורה ספג ביקורת ציבורית כאשר סמוך לתום תקופת כהונתו הכריז כי הוא שוקל להתפטר ממשרתו כדי לאפשר לסגניתו להתנסות במשרת המושל, מאוחר יותר חזר בו מכוונה זו.

בעת כהונתו תמך ונטורה ביוזמה לאחד את שני בתי הקונגרס במדינה, לבצע רפורמה במס רכוש, בזכויות להט"ב, ובזכות להפלה. ב-6 בינואר 2003 סיים ונטורה את כהונתו כמושל.

לאחר פרישתו עסק ונטורה בהגשת תוכנית אירוח שבועית בטלוויזיה. בסמסטר אביב 2004 החל מלמד באוניברסיטת הרווארד, במסגרת בית הספר לממשל ע"ש קנדי. בשנת 2005 הפך לדובר חברה להימורי ספורט באינטרנט, באותה שנה אף הכריז כי בדעתו להגר מארצות הברית, בין השאר עקב הצנזורה. הוא עקר להתגורר בבאחה קליפורניה במקסיקו, שם לדבריו הוא מבלה את זמנו בגלישת גלים. בשנת 2006 סייע למועמדים עצמאים בבחירות למשרת המושל במדינת טקסס ובמינסוטה.

בבחירות לנשיאות ארצות הברית 2020, התמודד על משרת הנשיא מטעם מפלגת הירוקים של אלסקה, שפרשה ממפלגת הירוקים המקורית. שמו נרשם בפתק ההצבעה באלסקה והייתה אפשרת לכתוב בכתב יד (Write-In) את שמו בקליפורניה, אורגון, ויומינג, איווה, אלבמה, פנסילבניה, ניו ג'רזי, ניו המפשייר, ורמונט וברוד איילנד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'סי ונטורה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]