מבצר פטרופבלובסקיה

מבצר פטרופבלובסקיה
Петропавловская крепость
המבצר ובמרכזו נראית הקתדרלה, 2016
המבצר ובמרכזו נראית הקתדרלה, 2016
מידע כללי
סוג מוזיאון צבאי, מבצר עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם פאולו עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום סנקט פטרבורג עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים פיוטר הגדול עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ? – 16 במאי 1703
תאריך פתיחה רשמי 16 במאי 1703 (יוליאני) עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל דומניקו טרזיני עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 59°57′00″N 30°19′00″E / 59.95°N 30.316666666667°E / 59.95; 30.316666666667
www.spbmuseum.ru
(למפת סנקט פטרבורג רגילה)
 
מבצר פטרופבלובסקיה
מבצר פטרופבלובסקיה
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
המבצר, 2012

המבצר הפטרופאבלי או מבצר פֶּטְרוֹפַּבְלוֹבְסקיהרוסית: Петропавловская крепость - "מבצר פיוטר ופאבל") הוא המבצר המקורי של העיר סנקט פטרבורג ברוסיה ונמצא ברובע פטרוגרד בעיר. תוכנן על ידי דומניקו טרזיני ונבנה בשנת 1703.

המבצר מעולם לא תפקד כמעוז להגנת העיר בפעילות צבאית. לעומת זאת כבר בשנת 1718 הוא שימש כלא לעצירים פוליטיים, ובהדרגה הפך לכלא פוליטי ראשי של האימפריה. הדמות היהודית המוכרת ביותר שנכלאה במקום הוא מייסד חסידות חב"ד רבי שניאור זלמן מליאדי, שנכלא עקב הלשנה כי הוא עוזר ליהודי ארץ ישראל ובכך לטורקיה - האוייבת המרה של רוסיה - ששלטה בארץ. במקום הוצבה גם בובה בדמותו יחד עם בובות של האסירים המוכרים ביותר שנכלאו במבצר.

המבצר כולל מספר מבנים, ביניהם קתדרלת פטר ופול, ששם נקברו כל הצארים הרוסיים מפטר הגדול עד אלכסנדר השלישי. בנוסף, שאריותיהם של הצאר ניקולאי השני ומשפחתו נקברו שם לאחר שנמצאו. מבנים אחרים הם מטבעה, מצודת טרובטסקוי, אולם תת-קרקעי ומוזיאון להיסטוריה של סנקט פטרבורג.

ביוני 2011 נחנך משמר כבוד במבצר הפטרופאבלי, שיבצע חילופי משמרות קבועים, בדומה לחילופי המשמרות שמשמר הקרמלין מבצע במתחם הקרמלין במוסקבה. משמר הכבוד החדש, הוחזר למבצר, לראשונה מאז פירוק האימפריה הרוסית ב-1917.

קתדרלת פטרופבלובסקיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – קתדרלת פטר ופול

קתדרלת פטר ופול או קתדרלת פֶּטְרוֹפַּבְלוֹבְסקיהרוסית: Петропавловский собор) היא קתדרלה פרבוסלאבית הממקומת בתוך המבצר. זוהי נקודת הציון העתיקה ביותר בסנט פטרסבורג, שנבנתה בין 17121733 ב"אי הארנבים" לאורך נהר הנייבה. הקתדרלה נבנתה במקור על ידי פיוטר הגדול ועוצבה על ידי דומניקו טרזיני. צריח הקתדרלה הוא צריח הכנסייה הרוסית הפרבוסלאבית הגבוה ביותר. מאז שמגדל הפעמונים לא בנפרד אלא חלק מהקתדרלה עצמה, נחשבת הכנסייה לגבוהה ביותר מבין הפרבוסלאביות בעולם. זה גם המבנה הגבוה בעיר עד היום (נכון למאי 2012).

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


ערך זה הוא קצרמר בנושא רוסיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.