קרונשטאדט

קרונשטאדט
Кронштадт
סמל קרונשטאדט
סמל קרונשטאדט
סמל קרונשטאדט
דגל קרונשטאדט
דגל קרונשטאדט
דגל קרונשטאדט
קתדרלת הים
קתדרלת הים
קתדרלת הים
מדינה רוסיהרוסיה רוסיה
תאריך ייסוד 1703
שטח 19.35 קמ"ר
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 44,401 (1 בינואר 2018)
קואורדינטות 59°59′30″N 29°46′30″E / 59.99167°N 29.77500°E / 59.99167; 29.77500
אזור זמן UTC +3
http://www.gov.spb.ru

לחצו כדי להקטין חזרה

נפת הנופש (סנקט פטרבורג)נפת האדמירליות (סנקט פטרבורג)נפת האי וסילי (סנקט פטרבורג)נפת ויבורג (סנקט פטרבורג)נפת קלינין (סנקט פטרבורג)נפת קירוב (סנקט פטרבורג)נפת קולפינו (סנקט פטרבורג)נפת המשמר האדום (סנקט פטרבורג)נפת קראסנוסלסקי (סנקט פטרבורג)נפת קראסנוסלסקי (סנקט פטרבורג)קרונשטאדטנפת מוסקבה (סנקט פטרבורג)נפת נבסקי (סנקט פטרבורג)נפת פטרוגרד (סנקט פטרבורג)נפת פטרודבורץנפת פרימורסקי (סנקט פטרבורג)נפת פושקין (סנקט פטרבורג)נפת פרונזה (סנקט פטרבורג)הנפה המרכזית (סנקט פטרבורג)
פסל של פיוטר הגדול, מייסד קרונשטאדט

קרונשטאדטרוסית: Кронштадт) היא עיר נמל רוסית באי קוטלין שבמפרץ הפיני. העיר מכסה חלק גדול מדרום מזרח האי וממוקמת מול מרכז סנקט פטרבורג. מבחינה מנהלית העיר שייכת לנפת קרונשטאדט (Кронштадтcкий район) של העיר סנקט פטרבורג. נכון לשנת 2018 מתגוררים בעיר 44,401 תושבים.

עד 1983 הגישה לעיר הייתה אפשרית רק דרך הים וכיום העיר מקושרת ליבשה באמצעות כביש הטבעת של סנקט פטרבורג. החלק של המפרץ הפיני, שבין האי קוטלין ובין סנקט פטרבורג, קיבל את שם העיר ונקרא "מפרץ קרונשטאדט".

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיר הוקמה על ידי פיוטר הגדול, לאחר שבשנת 1703 כבש את האי מידי שוודיה, לה השתייך בהתאם לחוזה סטולבובו. החל משנות ה-20 של המאה ה-18 העיר הייתה הבסיס הראשי של הצי הבלטי של האימפריה הרוסית. להגנתו מהים נבנו בסביבה מבצרים, לרבות מצודת אלכסנדר על אי מלאכותי.

בשנת 1918 התרכז כל הצי הבלטי של הרפובליקה הסובייטית החדשה בנמל העיר. בשנת 1921 פרץ מרד קרונשטאדט. לאחר מלחמת העולם השנייה פחתה חשיבותה של העיר כבסיס הצי, לאחר העברת רוב כלי השיט למערב הים הבלטי. גם לאחר התפרקות ברית המועצות לא הוחזר הבסיס הראשי של הצי לעיר, אך נמל קרונשטאדט, הממוקם מול סנקט פטרבורג, עדיין מהווה בסיס חשוב של הצי הבלטי ובו מספנות שונות. מכאן גם יוצא משט האוניות במפגן הראשי לרגל חגיגות יום ההולדת של הצי הרוסי הנערכות מדי שנה בחודש יולי.

ב-1990 הוכרזה העיר כאתר מורשת עולמית, כחלק מהמרכז ההיסטורי של סנקט פטרבורג ואתרים הקשורים אליה.

אתרים בעלי עניין[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קתדרלת הים
  • פוטשטוק - ביתן מד גאות המשמש כנקודת הייחוס לגובה פני הים הבלטי בכל המדינות הבלטיות. ברוסיה ובמספר מדינות נוספות הביתן משמש כנקודת יחוס גם למדידת גבהים, עומקים, ואף של מסלולי של רכבי חלל. הביתן הוקם בשנת 1707.
  • המבדוק היבש של פיוטר הגדול - בניית התעלה עם המבדוק החלו ב-1719 לפי הנחייתו של הצאר פיוטר הגדול, והמבדוק נפתח ב-30 ביולי 1752. הרעיון של פיוטר הגדול היה לייבש את המבדוק תוך זמן קצר באמצעות בריכה החפורה נמוך יותר מפני הקרקע של המבדוק היבש. מהבריכה היו המים נשאבים עם מנוע רוח. המתקן ההידרוטכני הייחודי השתרע על שטח של 2.24 קמ"ר, וקיבולו עד 10 אוניות בו-זמנית. ב-1774 הותקן למשאבת המים מנוע קיטור. במכונת הקיטור הזאת השתמשו יותר מ-75 שנה.

ערים תאומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרונשטאדט בוויקישיתוף