סיסו (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סיסו
Sisu
כרזת ההפצה הקולנועית בארצות הברית
כרזת ההפצה הקולנועית בארצות הברית
בימוי יאלמרי הלנדר עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט יאלמרי הלנדר עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים אקסל הני
Mimosa Willamo
Jorma Tommila
ג'ק דולן
Onni Tommila עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום Kjell Lagerroos עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה פינלנד, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Subzero Film, Stage 6 Films עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Nordisk Film, InterCom, סרטי סוני, ליונס גייט אנטרטיינמנט, Société nouvelle de distribution עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 9 בספטמבר 2022 (TIFF)
27 בינואר 2023 (פינלנד)
28 באפריל 2023 (ארצות הברית)
משך הקרנה 91 דקות[4]
שפת הסרט פינית
אנגלית
סוגה סרט פעולה, סרט מלחמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 6 מיליון אירו[1]
הכנסות 11.6 מיליון דולר[2][3]
פרסים Sitges Film Festival Best Feature-Length Film award עריכת הנתון בוויקינתונים
סרט הבא Sisu 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סיסו[א]אנגלית: Sisu) הוא סרט פעולה היסטורי משנת 2022 שכתב וביים יאלמרי הלנדר. הסרט מתרחש בלפלנד הפינית במהלך מלחמת העולם השנייה, עוקב אחר לוחם פיני אגדי ומחפש זהב לשעבר המנסה לאבטח את הזהב הגנוב שלו ולהגן על עצמו מפני יחידת חיסול(אנ') גרמנית בראשות קצין אס אס אכזרי.[5] בסרט מככבים יורמה טומילה, אקסל הני, ג'ק דולן ומימוזה וילאמו.[5][6]

במקור, הלנדר היה אמור לעבוד על קומדיית המדע הבדיוני "Jerry and Ms. Universe" בתור הפרויקט הבא שלו לאחר "נשיא על הכוונת" (2014), אבל מגפת הקורונה שינתה את תוכניתו והוא המשיך הלאה ליצירת "סיסו".[7] הסרט צולם בשנת 2021 ליד הכפר נוורגם(אנ') בלפלנד[8][9][10][11] עם תקציב של כ-6 מיליון אירו.[1] לדברי הלנדר, הסרט "משחק הדמים" (1982) והצלף הצבאי הפיני סימו האוהא, שנלחם נגד הצבא האדום, שימשו השראה גדולה לסרט.[12]

Sony Pictures Worldwide Acquisitions, מחלקה של סרטי סוני, רכשה את זכויות ההפצה העולמיות של הסרט מחוץ למדינות נורדיות.[5][6][13][14] לאחר מכן הצטוותה עם ליונס גייט(אנ') כדי להפיץ את הסרט באמריקה הצפונית.[15] הסרט עלה לראשונה בפסטיבל הסרטים הבין-לאומי בטורונטו ב-9 בספטמבר 2022.[14][16] הסרט הוקרן בבכורה בפינלנד ב-27 בינואר 2023, ויצא לאקרנים בארצות הברית ב-28 באפריל 2023.[17][18] הוא קיבל ביקורות חיוביות מהמבקרים.[19]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שפינלנד הפסידה במלחמת ההמשך בסוף 1944, ברית המועצות מסכימה להפסיק את הלחימה אם כל החיילים הגרמנים יגורשו מפינלנד. זה גורם לכוחות הגרמנים להגיב בפינים, מה שמוביל למלחמת לפלנד.

אטאמי קורפי, קומנדו בדימוס החי לבד עם הסוס שלו והבדלינגטון טרייר(אנ') הנאמן שלו בשיממון המרוחק של לפלנד, מבלה את ימיו בחיפוש וכרייה אחר זהב. הוא מבחין בקרבות המתרחשיות באופק, אך אינו שם ליבו אליהם. לאחר שגילה מרבץ זהב עשיר, הוא אוסף כמות נכבדה של גושי זהב ועולה על סוסו לכיוון העיר הקרובה ביותר כשכלבו משתרך אחריו.

לאורך הדרך, אטאמי נתקל במחלקת ורמאכט של 30 איש בראשות אובר-שטורמפיהרר האס אס האכזרי ברונו הלדורף והכפוף שלו וולף, אשר הורסים התנחלויות במהלך נסיגתם ואף לקחו עימם כמה נשים פיניות בשבי. הלדורף מתעניין מעט באטאמי ונותן לו לעבור.

עד מהרה ניצב אטאמי על ידי קבוצה שנייה של חיילים, לאחר שהם מגלים שתיקי האוכף שלו מלאים בזהב הם מתכוננים להוציא אותו ואת הכלב שלו להורג. אבל לפני שהם שמים לב הוא הורג את כולם במהירות. מותרע מהירי, ברונו פוקד על פלוגתו לסוב לאחור לחקור את העניין, רק בכדי לגלות את הטבח. הוא מוצא את אחד מגושי הזהב של אטאמי, שנלקח על ידי אחד החיילים הגוססים.

ברונו והטנק שלו רודפים אחרי אטאמי עד לקצה שדה מוקשים, שם סוסו של אטאמי נהרג על ידי מוקש. מקבץ את הזהב שלו שיתפזר לכל עבר, אטאמי מפוצץ בכוונה מוקש נוסף כדי לברוח. החיילים הנשלחים בעקבותיו מוצאים מהר את סופם עקב הפעלה לא מכוונת של המוקשים. שתיים מהנשים השבויות מצוות ללכת לפני השיירה כדי להבטיח דרך בטוחה.

דולה מידע אודות דסקית הזיהוי של אטאמי, ברונו לומד שהוא היה פעם קומנדו פיני שאיבד את משפחתו ואת ביתו בלחימה נגד הצבא האדום במהלך מלחמת החורף. נותר ללא דבר למעט יצר הנקמה, אטאמי הפך לאגדת "יחידת חיסול(אנ') של איש אחד" המכונה בפי הרוסים "קושאי" (Коще́й; בן האלמוות), שאחראי על הרג מאות חיילים קומוניסטים. ברונו מתעלם מהאזהרה ומתנגד לפקודות להסתובב חזרה ולהפסיק לעקוב אחרי אטאמי.

פצוע ומותש, אטאמי מתעורר מהתקרבותה של המחלקה. כשכלבי החיילים על עקבותיו, הוא נתלה מתחת לאחד מכלי הרכב הגרמניים ומחורר את מכל הדלק, דבר הגורם לגופו להישטף בבנזין כדי להסתיר את ריחו. כאשר המחלקה עוצרת כדי לבדוק את הדליפה, אטאמי נמלט, שומר על מרחק בטוח מהכלבים באמצעות כך שהוא מצית עצמו באש לפני שהוא צולל לתוך האגם הסמוך. ממתין שיעלה על פני השטח, ברונו שולח חיילים לאגם, אך אטאמי משסף את גרונם מתחת למים ונושם את האוויר הנמלט מצווארם. אטאמי מגיע לצד השני של האגם, אבל ברונו מוצא את הכלב שלו.

אטאמי מגלה שהעיר הושארה בחורבות בוערות על ידי הגרמנים, ותופס מחסה בתחנת דלק. ברונו שולח את הכלב של אטאמי למצוא את בעליו, כשמקל דינמיט דולק מחובר לקולר שלו. אטאמי מציל את הכלב אך מעומם מהפיצוץ. ברונו, וולף ונהג הטנק שוצה תולים את אטאמי מהשלט של תחנת הדלק, לוקחים את הזהב ומשאירים אותו למות לא לפני שברונו משאיר גוש זהב אחד בכיסו של אטאמי על "טרחתו". כשהם הולכים, אטאמי נועץ את פצעו הפתוח בזרוע ברזל בולטת שעל העמוד, דבר המציל אותו מהלולאה אך גורם לו לאבד הכרה כשהוא עדיין תלוי על החבל. זוג טייסים גרמנים נוחתים בחיפוש אחר דלק וההדף מהמטוס מרעיד את השלט של תחנת הדלק וגורם לאטאמי ליפול ארצה. המהנדס במטוס מבחין שאטאמי בחיים והטייס מורה לו להרוג אותו ואת הכלב הנבחן שלו. אטאמי מצליח להרוג את המהנדס ולעלף את הטייס.

אינו מוכן להתמודד עם ההשלכות של התבוסה הקרבה של גרמניה, ברונו מתכוון להשתמש בזהב כדי להימלט עם וולף ושוצה, ולארגן טייס שיטיס אותם למקום מבטחים בזמן ששאר המחלקה עושה את דרכם לנורווגיה. בינתיים, אטאמי מכריח את הטייס ששרד להטיס אותו לכיוון המחלקה. עד מהרה, החיילים מגלים שהמטוס התרסק באמצע השביל שלהם, כשהטייס נתלה על ידי אותה לולאה שוולף השתמש בה על אטאמי. כשהשיירה ממשיכה, אטאמי מטפס על המשאית המחזיקה את הנשים השבויות, הורג את החיילים השומרים עליהן ומחמש את הנשים. הוא ואיינו, אחת הנשים השבויות, תופסים שליטה על אחת המשאיות, אטאמי מזנק על הטנק של ברונו בזמן ששאר הנשים פותחות בירי על החיילים במשאית השנייה.

אטאמי שולף את וולף מתוך הטנק ומכה אותו קשות, עוזב אותו לחסדי הנשים ופוצח במרדף אחר ברונו, אשר רוצח את שוצה בדם קר לפני שממריא עם הטייס. אטאמי יורה על המטוס, פצע את הטייס אנושות, ומשתמש במכוש שלו כדי לפרוץ את דרכו אל בטן המטוס בעודו באוויר. לאחר קרב פנים אל פנים, ברונו המתוסכל מכה את אטאמי עם רצועה סטטית(אנ'), ומצליח לבסוף להכניע אותו. כשברונו עומד להכות אותו שוב, אטאמי מחבר במהירות את הרצועה לפצצה ומשחרר אותה דרך דלת תא הפצצות(אנ'), מפיל את ברונו אל מותו. מוצא את הטייס מת גם הוא, אטאמי חוגר את עצמו כשהמטוס מתרסק לתוך ביצה גדולה. בראשות איינו, הנשים מוסרות את וולף ואת הטנק הגרמני ליחידה פינית שאינה מאמינה לנגד עיניה.

אטאמי, עודנו בחיים באופן פלאי, זוחל החוצה מהביצה, מתאחד עם הכלב שלו ועושה את דרכו להלסינקי מוכת המלחמה. עקוב מדם ומוכה, אטאמי נכנס לבנק שם הוא משליך את גושי הזהב שלו על הדלפק. שאר הלקוחות לבושים בהידור ומסתכלים עליו בפליאה. לבסוף הוא מדבר בפעם הראשונה בסרט, מבקש מהפקידה להחליף אותם בשטרות גדולים, ומסביר שהמטרה היא "שלא יהיה לי כל כך כבד לסחוב".

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכנסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון ל-9 ביוני 2023, הסרט גרף 7.3 מיליון דולר בארצות הברית ובקנדה, ו-4.3 מיליון דולר בטריטוריות אחרות, בסך כולל של 11.6 מיליון דולר ברחבי העולם.[2]

בארצות הברית ובקנדה, הסרט הופץ לצד "סיפורו של ג'ורג' פורמן" ו"אלוהים, אתה שם? זאת אני, מרגרט", והיה צפוי להכניס כ-4 מיליון דולר מ-900 בתי קולנוע בסוף שבוע הפתיחה שלו. הוא לבסוף הרוויח 1.4 מיליון דולר ביום הראשון שלו, כולל 585,000 דולר מההקרנות המקדימות שלו. הכנסות הפתיחה שלו המשיכו ל-3.3 מיליון דולר, כשהוא מסיים במקום השמיני.[20][21]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באתר הביקורות Rotten Tomatoes,‏93% מתוך 152 ביקורות הן חיוביות, עם דירוג ממוצע של 7.7/10. הקונצנזוס של האתר קורא: "מבחינה נרטיבית, כיוון שהוא גורי להפליא, 'סיסו', תחת השראת פסטיש, נותן סיפוק לחובבי פעולה". Metacritic, שמשתמשת בממוצע משוקלל, העניק לסרט ציון של 70 מתוך 100, המבוסס על 25 מבקרים, מה שמצביע על "ביקורות חיוביות באופן כללי". קהלים שנסקרו על ידי PostTrak העניקו לסרט ציון חיובי של 80%, כאשר 60% אמרו שהם בהחלט ימליצו עליו.[20]

רוברט דניאלס מ-RogerEbert.com העניק לסרט שלושה וחצי מתוך ארבעה כוכבים, והצהיר כי "'סיסו' מבדר בצורה יוצאת דופן, בעיקר בגלל שבניגוד לנושאים הרציניים שבו, הוא אינו מפחד להיות שטותי".[22] רוס בונימה מהאתר קוליידר נתן לסרט את הציון "B", ואמר ש"'סיסו' הוא בהחלט מגוחך, אך לפעמים זה פשוט כיף לראות כמות גסה של נאצים מקבלים את מה שמגיע להם".[23] טום שון מהטיימס דירג את הסרט ארבעה מתוך חמישה כוכבים, וציין כי "הסרט הוא אלים בצורה הזולה והמקסימליסטית של סרט של טרנטינו - עצמות נשברות, גופות נחתכות לגזרים, דם ניתז על המסך - אבל אין שום דבר מבולגן בעלילה, אשר דחוסה כמו סרט של סרג'ו לאונה".[24]

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרס קטגוריה מועמדים תוצאה
2022 פסטיבל הסרטים של סיטג'ס(אנ')[25] הסרט הטוב ביותר סיסו זכייה
השחקן הטוב ביותר יורמה טומילה זכייה
הצילום הטוב ביותר קייאל לגרוס זכייה
המוזיקה הטובה ביותר יורי ספה, Tuomas Wäinölä זכייה
2024 פרס סאטורן[26] הסרט הבינלאומי הטוב ביותר סיסו זכייה

עתיד[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 2023, הלנדר רמז בראיון ל-STT על הרעיון שאם הסרט יצליח בקופות בארצות הברית, הוא ישקול בחיוב ליצור המשכון אפשרי.[27]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על פי פתיח הסרט: "סיסו היא מילה בפינית שאי אפשר לתרגם. היא מתארת אומץ עילאי ונחישות לא אנושית. סיסו מפציע כשאין עוד תקווה".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Typpö, Juho (27 בינואר 2023). "Sisu on paras toimintaelokuva, mitä Suomessa on tehty" [Sisu is the best action movie made in Finland]. Helsingin Sanomat (בפינית). נבדק ב-5 באפריל 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ 1 2 "Sisu (2023)". The Numbers. Nash Information Services, LLC. נבדק ב-30 במאי 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Sisu (2023)". Box Office Mojo. Nash Information Services, LLC. נבדק ב-30 במאי 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Sisu". British Board of Film Classification. נבדק ב-29 במרץ 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ 1 2 3 Barraclough, Leo (2021-06-14). "Jalmari Helander's 'Immortal' Picked Up by Sony Pictures Worldwide Acquisitions". Variety. נבדק ב-2022-08-04.
  6. ^ 1 2 Wiseman, Andreas; Grater, Tom (2021-09-21). "Jalmari Helander's 'Immortal' Begins Shoot; Sony-EbonyLife Writer Program; Sky Germany Slate; Daniel Bruhl Zurich Jury; Genghis Khan Feature — Global Briefs". Deadline Hollywood. נבדק ב-2022-08-04.
  7. ^ "'Sisu' trivia and fun facts". Movie'n'co. נבדק ב-8 ביוני 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Kuivas, Eeva (2021-09-22). "Toimintaelokuva Sisun kuvaukset alkoivat Lapissa". Yle (בפינית). נבדק ב-2022-08-04.
  9. ^ Moilanen, Emmi (2021-10-25). "Hurja välikohtaus Jalmari Helanderin uutuuselokuvan kuvauksissa – näyttelijä vertavaluvana tikattavaksi". Iltalehti (בפינית). נבדק ב-2022-08-04.
  10. ^ Guttorm, Susanna (17 בספטמבר 2021). "Palanut huoltoasema ja muita outoja rakennelmia ilmestyi Nuorgamin tunturimaastoon: alueella kuvataan suomalaista toimintaelokuvaa". Yle. נבדק ב-29 באפריל 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "Sisu - Helander returns to film Lapland action". Lapland.fi. 20 בספטמבר 2022. נבדק ב-29 באפריל 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ Topelus, Taneli (29 בינואר 2023). "Jalmari Helander's extremely violent Nazi lynching film caused an extraordinary reaction in Hollywood". Ilta-Sanomat (בפינית). נבדק ב-22 באפריל 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ Mitchell, Wendy (2021-06-14). "Sony boards Jalmari Helander's Second World War title 'Immortal'". Screendaily. נבדק ב-2022-08-04.
  14. ^ 1 2 Virranniemi, Greta (2022-08-04). "Suomalaisten elokuvien maailmanvalloitus jatkuu: Jalmari Helanderin Sisu pääsee Toronton elokuvafestivaalille". Yle (בפינית). נבדק ב-2022-08-04.
  15. ^ D'Alessandro, Anthony (2022-10-18). "'Sisu': TIFF Midnight Madness Pic From Stage 6 Picked Up By Lionsgate". Deadline Hollywood. נבדק ב-2022-10-19.
  16. ^ Sisu at the Toronto International Film Festival – Finland Abroad
  17. ^ Sisu trailer: World War II action movie sends a one-man death squad after Nazis – JoBlo.com
  18. ^ Vengeance Is Golden: 'Sisu' Trailer – Comicon.com
  19. ^ Sisu - Rotten Tomatoes, www.rottentomatoes.com, ‏2023-04-28 (באנגלית) - RottenTomatoes.com
  20. ^ 1 2 D'Alessandro, Anthony (30 באפריל 2023). "'Super Mario Bros' Swallowing Up 'Margaret', 'George Foreman' & More – Box Office". Deadline Hollywood. נבדק ב-30 באפריל 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  21. ^ "Domestic 2023 Weekend 17". Box Office Mojo. נבדק ב-2 במאי 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  22. ^ Daniels, Robert (2023-04-26). "Sisu Movie Review & Film Summary (2023) | Roger Ebert". rogerebert.com (באנגלית). נבדק ב-2023-04-29.
  23. ^ Bonaime, Ross (28 באפריל 2023). "'Sisu' Review: 'Rare Exports' Director Gleefully Takes Out Nazis in Bonkers Action Film". Collider. נבדק ב-28 באפריל 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  24. ^ Shone, Tom (28 במאי 2023). "Sisu, The Little Mermaid and the best films reviewed this week". The Times. נבדק ב-10 ביוני 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  25. ^ "La finlandesa 'Sisu' triunfa en el Festival de Sitges con cuatro galardones". rtve.es (בEuropean Spanish). 15 באוקטובר 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  26. ^ Patrick Hipes, ‘Avatar: The Way Of Water’, ‘Oppenheimer’, ‘Star Trek’ Series Lead Nominations For Genre-Focused Saturn Awards, Deadline, ‏2023-12-06 (באנגלית אמריקאית)
  27. ^ ""Jos Sisu menestyy USA:ssa, voi jatko-osa tulla piankin" – Juuri nyt Jalmari Helander on kuitenkin tekemässä uutta scifi-elokuvaa" ["If Sisu is successful in the USA, the sequel can come soon"; right now, however, Jalmari Helander is making a new sci-fi film]. Muropaketti.fi (בפינית). 13 במרץ 2023. נבדק ב-30 באפריל 2023. {{cite web}}: (עזרה)