לדלג לתוכן

ריקי אה פוברי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ריקי אה פוברי
הלהקה מופיעה ב- 1975
הלהקה מופיעה ב- 1975
מקום הקמה ג'נובה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1967 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה פופולרית, דיסקו, פופ רוק עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים Fonit Cetra, בייבי רקורדס, Apollo, EMI עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פסטיבל סן רמו עריכת הנתון בוויקינתונים
www.ricchiepoveri.com
פרופיל ב-IMDb
חברים

אנג'לה ברמבטי

אנג'לו סוטג'יו
חברים לשעבר

פרנקו גטי

מרינה אוקיינה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ריקי אה פובריאיטלקית: Ricchi e Poveri; בעברית: העשירים והעניים) היא להקת פופ איטלקית הפעילה מסוף שנות ה-60. מכרה מעל 22 מיליון עותקים ברחבי העולם. ייצגה את איטליה באירוויזיון 1978, עם השיר "Questo Amore", וסיימה במקום ה-12. בשנות ה-70 וה-80, מספר רב של סינגלים שלהם הגיעו לראש מצעדי הפופ האיטלקיים והבינלאומיים. להיטיהם המפורסמים כוללים את "La prima cosa bella", "Che sarà", "Sarà perché ti amo", "Come vorrei", "Mamma Maria", "Voulez vous danser ו-"Ma non tutta la vita".

להקת ריקי אה פוברי, שהייתה במקור רביעייה ווקאלית, התפתחה בהמשך לשלישייה ואז לצמד. היא הוקמה בהשראת להקות ווקאליות אמריקאיות, תוך שילוב של שתי קולות גבריים ושתי קולות נשיים. בשנות ה-70 וה-80 נחלה הלהקה הצלחה רבה בפסטיבל סן רמו, כאשר הגיעו למקום השני בשנת 1970 (La prima cosa bella) ו-1971 (Che sarà), ולמקום הראשון בשנת 1985 עם השיר "Se m'innamoro".

ההרכב המקורי:

  • פרנקו גטי (ג'נובה, 4 באוקטובר 1942 - ג'נובה, 18 באוקטובר 2022): בעל קול באס עמוק, מכונה "הזקן" לאחר מפגש מכריע עם פרנקו קליפאנו.
  • אנג'לה ברמבטי (ג'נובה, 20 באוקטובר 1947): ידועה בשם "השחורה", בעלת קול סופרן חד ומרשים.
  • מרינה אוקיינה (ג'נובה, 19 במרץ 1950): ידועה בשם "הבלונדינית", בעלת יכולת ייחודית לעבור מקול נמוך ורגוע לקולות גבוהים במיוחד.
  • אנג'לו סוטג'יו (טריניטד ד'אגולטו, 22 בפברואר 1946): יליד מחוז סאסארי, עבר לג'נובה עם משפחתו בגיל 16 חודשים. בעל קול טנור נהדר, ידוע בשם "הבלונדיני".

איחוד זמני:

ההרכב המקורי התאחד לרגל פסטיבל סן רמו 2020, חגיגה 50 שנה להופעת הבכורה שלהם בפסטיבל.אנג'לו סוטג'יו ("הבלונדיני") ופרנקו גטי ("הזקן") היו חברים בלהקת "Jets", שם ניגנו כסולן-סקסופוניסט וגיטריסט, בהתאמה.בין השנים 1963 ל-1964, הוציאו ה-Jets ארבעה סינגלים תחת חברת התקליטים ITV מג'נואה.בשנת 1967, עזבו אנג'לו ופרנקו את ה-Jets והקימו יחד עם אנג'לה ברמבטי ("השחורה") ומרינה אוקיינה ("הבלונדינית") את הרביעייה "Fama Medium".שם הלהקה שונה מאוחר יותר ל"Ricchi e Poveri" (עשירים ברוח, עניים בכיס) על ידי המפיק שלהם, פרנקו קליפאנו.[1]

הפריצה הגדולה:

למרות שלא עברו את האודישן הראשון שלהם, זכו ריקי אה פוברי לתמיכתו של פאבצ'יו דה אנדרה, שהאמין בהם. קליפאנו הפך למנטור שלהם, עיצב מחדש את תדמיתם והפיק את אלבומיהם הראשונים. בשנת 1968 הופיעו ריקי אה פוברי לראשונה בקאנטג'ירו עם השיר "L'ultimo amore", גרסת כיסוי ל-"Everlasting Love" של להקת Love Affair. באותה שנה יצא הסינגל הראשון שלהם, ובהמשך גם "La mia libertà", גרסת כיסוי ללהקת Bee Gees. בשנת 1969 השתתפו בקולות הרקע עבור השיר "Casa bianca" של מריסה סאניה בפסטיבל סן רמו. במהלך השנים הבאות, הופיעו ריקי אה פוברי במועדונים נחשבים ברחבי איטליה וצברו פופולריות רבה.[2]

חברי הלהקה ב-1972

הלהקה יידועה גם בזכות שילובם הייחודי של קולות סופרן, אלט, טנור ובס. הם שילבו מוזיקה קלה איטלקית עם הרמוניות בהשראת להקות אמריקאיות. לאורך הקריירה שלהם, זכו ריקי אה פוברי להצלחה רבה באיטליה וברחבי העולם, עם להיטים כמו "La prima cosa bella", "Che sarà", "Sarà perché ti amo" ו-"Voulez vous danser".

שנות השבעים: תחילת ההצלחה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1970 השתתפו ריקי אה פוברי לראשונה בפסטיבל סן רמו, שם שרו את השיר "La prima cosa bella" יחד עם ניקולה די בארי. למרות שהחליפו את ג'אני מוראנדי ברגע האחרון, הם הצליחו להגיע למקום השני וזכו להצלחה מסחררת עם השיר, שהפך ללהיט ראשון אמיתי שלהם. שיר זה נכלל באלבום הבכורה שלהם הנושא את שם הלהקה, "Ricchi e Poveri", שהוקלט עבור חברת התקליטים Apollo Records של אדוארדו ויאנלו.

טרם הופעתם בסן רמו, הוציאו ריקי אה פוברי את הסינגל הראשון שלהם בחברת התקליטים החדשה, "L'amore è una cosa meravigliosa", גרסת כיסוי לשיר מצליח מוקדם יותר. בהמשך אותה שנה, יצאו שני סינגלים נוספים מתוך אלבום הבכורה: "In questa città", שהוצג בקאנטג'ירו שם זכו בשתי תחנות, ו-"Primo sole primo fiore", שהופיע בסרט המוזיקלי "Terzo canale - Avventura a Montecarlo".

בשנת 1971 חזרו ריקי אה פוברי לפסטיבל סן רמו ושוב הגיעו למקום השני עם השיר "Che sarà", אותו שרו יחד עם חוזה פליצ'יאנו. שיר זה הפך לאחד מלהיטיהם הגדולים ביותר ונחשב לקלאסיקה של המוזיקה האיטלקית. עם זאת, הצלחתו של השיר לוותה במחלוקת עם ג'ימי פונטנה, כותב השיר. פונטנה רצה להופיע עם פליצ'יאנו בפסטיבל, אך חברת התקליטים RCA העדיפה את ריקי אה פוברי הצעירים והמוכשרים יותר. לאחר מאבק משפטי, נאלץ פונטנה לאשר את השתתפותם של ריקי אה פוברי בשיר.[3]

בסוף אותה שנה, יצא אלבומם השני "Amici miei", שכלל את שיר הנושא, גרסת כיסוי ל-"Amazing Grace", המנון לשלום ולחברות. האלבום כלל גם שירים נוספים כמו "Limpido fiume del sud", "Addio mamma addio papà" ו-"Ma la mia strada sarà breve". בין כותבי השירים באלבום ניתן למצוא את אנג'לו ופרנקו, חברי הלהקה.

חברי הלהקה בפסטיבל סן רמו 1970

בנוסף, הקליטו ריקי אה פוברי את שיר הנושא "Fumo Nero" עבור סדרת הטלוויזיה "All'ultimo minuto" ואת "Dammi mille baci", ששימש כשיר הנושא של התוכנית "Tanto per cambiare". באותה שנה, השתתפו ריקי אה פוברי במחזמר "Mai il sabato Signora Lisistrata" של גריני וג'ובאניני, לצד גדולי הזמר האיטלקי. על הופעתם זו זכו בפרס "Maschera d'Argento" לשחקנים חדשים הטובים ביותר בתיאטרון.

1972-1976 - הצלחה מתמשכת ופיתוח הלהקה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1972 הפכו ריקי אה פוברי לדוברים של "Fiesta Snack", מוצר של חברת פררו, וחזרו לפסטיבל סן רמו עם השיר "Un diadema di ciliege", שזכה להצלחה פחותה יחסית. הם חתמו על חוזה חדש עם חברת התקליטים Fonit Cetra, השתתפו ב-"Un disco per l'estate" עם השיר "Pomeriggio d'estate" והופיעו בתוכנית הרדיו "Gran varietà". בנוסף, הקליטו את שיר הנושא "Una musica" עבור תוכנית הטלוויזיה "Rischiatutto".

בשנת 1973 השתתפו ריקי אה פוברי בפסטיבל סן רמו בפעם הרביעית עם השיר "Dolce frutto", שזכה במקום ה-4. הם הוציאו אלבום חי בשם "The Golden Orpheus Festival" בבולגריה, השתתפו שוב ב-"Un disco per l'estate" עם השיר "Piccolo amore mio" וב-"Canzonissima" עם השיר "Penso, sorrido e canto", שזכה במקום ה-6.

חברי הלהקה על הבמה ב-1973

בשנת 1974 השתתפו ריקי אה פוברי בפרויקט התיאטרון "Teatro Music Hall" עם השיר "Penso, sorrido e canto", ב-"Un disco per l'estate" עם השיר "Povera bimba", זכו במקום השלישי ב-"Mostra internazionale di musica leggera" של ונציה עם השירים "Amore sbagliato" ו-"Torno da te", השתתפו במחזה התיאטרון "Chiari di luna" של וולטר קיארי, בתוכנית הטלוויזיה "No, no, Nanette" ובתוכנית הטלוויזיה "Tante scuse", שם גם הופיעו בתוכנית "Di nuovo tante scuse". בנוסף, הוציאו את הסינגלים הראשונים שלהם המיועדים לילדים, "L'orto degli animali" ו-"La vecchina".

בשנת 1975 השתתפו ריקי אה פוברי ב-"Un disco per l'estate" עם השיר "Un'estate con te" והוציאו את האלבום "La mia città".

בשנת 1976 השתתפו ריקי אה פוברי בפסטיבל סן רמו עם שני שירים, "Due storie dei musicanti", מתוך הפרויקט המוזיקלי והתיאטרוני "I musicanti". אנג'לה יולדת את בנה הבכור.

בנוסף להישגים אלה, השתתפו ריקי אה פוברי בתוכנית הטלוויזיה "L'Arca" עם שיר לילדים, שיתפו פעולה עם אמנים כמו סרג'ו אנדריגו, ויניסיוס די מוראיס, The Plagues וויטוריו דה סקאלזי, אנג'לו פגש את אשתו לעתיד, נדיה קוקונצ'לי, במהלך פרויקט "Teatro Music Hall" ופרנקו פגש את אשתו לעתיד, אנטונלה קוקונצ'לי, באותו פרויקט.

באותה שנה, השתתפו ריקי אה פוברי בסיבוב ההופעות "Chi vuol essere lieto sia" של וולטר קיארי, שזכה ב"ביגלייטו ד'אורו" על מספר ההופעות. החוויה חזרה על עצמה גם בשנה שלאחר מכן. זו גם השנה בה הקליטו לראשונה שירים באנגלית כמו "Wonderland" ו-"Love will come". הם שרו גם את שיר הנושא של העונה הראשונה של תוכנית הרדיו "Più di così...", גרסה מחודשת של השיר "L'amore è una cosa meravigliosa" שהוקלט כבר ב-1970. לאחר מכן, גויסו על ידי הטלוויזיה האיטלקית-שוויצרית להנחיית תוכנית בשם "I Ricchi e Poveri raccontati da...", בארבעה פרקים יחד עם אנטונלה ונדיה קוקונצ'לי, נינו קסטלנואובו, מריה רוזאריה אומאג'ו ואלברטו לופו.

אנג'לה ומרינה ב-1979

ב-1977 החליטו חברי הלהקה להוקיר את ארצם, ליגוריה, ובמיוחד את העיר ג'נובה, והקליטו שני סינגלים בניב ג'נובזי: עיבוד מחודש של הקלאסיקות "Ma se ghe penso", "Piccon dagghe cianin" ו-"Chanson de Cheullia", שחוברו על ידי Attilio Margutti ו-Mario Cappello; השיר האחרון כולל בצד ב' את השיר המקורי "Scigoa", שנכתב על ידי Augusto Martelli ו-Franco Franchi. ביולי אותה שנה השתתפו כאורחים של כבוד ב-"Rally Canoro itinerante" בהנחיית קוראדו, ובספטמבר הופיעו בטלוויזיה עם האחיות גוגי ואורסטה ליונלו בתוכנית ששודרה ברשת Rai 1 בשם "Stasera con voi". הם חזרו לעולם הפרסום עם קמפיין פרסום לחברת Recoaro.

ב-1978 ייצגו את איטליה באירוויזיון בפריז עם השיר "Questo amore", מתוך האלבום בעל אותו שם, שנכתב על ידי Mauro Lusini ו-Dario Farina. בתחילה, השתתפותם זכתה לביקורת רבה מצד חברות התקליטים האיטלקיות, אך השיר זכה להצלחה ברחבי אירופה. הם שרו את השיר הזה גם בפסטיבלבר. האלבום כולל שירים שחוברו בין היתר על ידי Sergio Bardotti ו-Ezio Maria Picciotta. בסוף השנה פורסמה אוסף בשם "Ricchi & Poveri", שכלל שירים שהוקלטו בין 1972 ל-1978, חלקם מוכרים למדי (כמו "Una musica" ו-"Penso, sorrido e canto") לצד אחרים שזכו להצלחה פחותה.

בשנת 1980 עברו ריקי אה פוברי לחברת התקליטים "Baby Records" והוציאו את אלבומם האחרון שלה כרביעייה בשם "La stagione dell'amore". האלבום היה בעל אופי דאנס וכלל שירים עם מילים באנגלית לצד שירים באיטלקית. כותבי השירים היו כריסטיאנו מינלונו וטוטו קוטוניו, והעיבודים נעשו על ידי מאטס ביירקלנד. בין השירים הבולטים באלבום ניתן למצוא את "La stagione dell'amore", "Somebody to love", "Jungle beat", "Walking love" ו-"Piccolina", וכן גרסת כיסוי לשיר הצרפתי המפורסם "Et maintenant" של ז'ילבר בקו, שנקרא "E no, e no". הסינגל היחיד שיצא מהאלבום כלל את השירים "E no, e no" בצד A ו-"La stagione dell'amore" בצד B.

באותה שנה יצאו ריקי אה פוברי לסיבוב הופעות עם רדיו מונטה קרלו, וזכו להצלחה רבה בספרד. שם יצאה גם גרסה ספרדית של האלבום בשם "La estación del amor", שכללה מספר שירים בספרדית, ביניהם שיר הנושא ו-"Adiós mi amor", גרסה בספרדית ל-"Goodbye my love". במקביל, יצאה במדינות לטיניות נוספות גרסת יצוא של אוסף משנת 1978 של הלהקה, תחת השם "Una musica". אלבום זה כלל את אותם השירים באותה סדר, אך עם שינוי שם השער לתרגום לאנגלית.

ההרכב (בתור שלישייה) מופיע בבולוניה

בנוסף, כתבו אנג'לו סוטג'יו וכריסטיאנו מינלונו יחד את השיר "Viva l'amore" עבור דורי גזי, שהוקלט באלבום הבכורה שלה כסולנית "Mamadodori".

1981 - פרישתה של מרינה אוקיאנה וההצלחה עם "Sarà perché ti amo"

[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1981 עזבה מרינה אוקיאנה את ריקי אה פוברי לאחר ריב סוער עם הלהקה, ובמיוחד עם אנג'לה, בעקבות מערכת יחסים שהייתה למרינה בשנה הקודמת עם בן זוגה של ברמבטי.[4]

הפרשה, שמעולם לא הובהרה לגמרי ותמיד טופלה באופן מעורפל למדי על ידי ארבעת חברי הלהקה, מסובכת למדי. בחורף 1980 עזבה מרינה "באופן לא רשמי" את הלהקה, שאחרי שהתקבלה לפסטיבל סן רמו הקליטה, כרביעייה, את "Sarà perché ti amo". עם זאת, אם בתחילה הייתה זו מרינה שהחליטה לעזוב, היא עצמה ביקשה מאוחר יותר לשיר עם חבריה לשעבר, ואף שכרה עורך דין כדי להגיש ערעור דחוף לשופט סן רמו. הערעור התקבל והוקמה ועדה בראשות מריו לוזאטו פג'יז כדי להכריע אם נוכחותה של מרינה תואמת את ביצוע השיר. מרינה, באמצעות פעולה משפטית זו, קיבלה אישור לשיר עם הלהקה, ולכן במהלך חזרות הערב האחרון של הפסטיבל היא הופיעה עם חבריה לשעבר. בראיון משנת 2003, אמרו ריקי אה פוברי שמאחר ומרינה לא הקליטה איתם את השיר, היא ניסתה עם מילות השיר על דף, אבל אז מרינה עצמה אמרה שבעצם הדף ניתן לה כדי להראות שהיא לא מוכנה לשיר, למרות שכבר שמעה את השיר קודם. למעשה, ההדגמה של השיר הוצגה ללהקה כשהם עדיין היו רביעייה.

בנוסף, לטובת מרינה, היה גם היבט הקשור לשם הלהקה. למעשה, מאחר והחוזה עדיין כלל את ההרכב "ארבעה" של הלהקה, "הריקי אה פוברי החדשים" היו צריכים להופיע בשמותיהם (כלומר, לא כ"ריקי אה פוברי", אלא כ"אנג'לה ברמבטי, פרנקו גטי ואנג'לו סוטג'יו").

כשהגיעו לערב הגמר, מרינה קיבלה את ההחלטה הסופית לעזוב את הלהקה, מה שגרם לאנג'לה, אנג'לו ופרנקו להופיע, כפי שקרה בערב הראשון. מרינה צפתה בהופעת חבריה לשעבר ישובה בשורה הראשונה בתיאטרון אריסטון, בעוד הקהל שר בקול רם את השם "אנג'לה! אנג'לה! אנג'לה!" תוך מתן תמיכה מלאה. אוקיאנה, בראיון משנת 2020 (לרגל איחוד הלהקה), הבהירה את אירועי 81 ואמרה: "הגעתי לסן רמו כי רציתי לעזוב את הלהקה. גרמו לי לשיר והוקמה ועדה כדי לקבוע אם אוכל להופיע או לא: אבל אני לא רציתי לשיר".[5]

למרות הנטישה, ריקי אה פוברי שמרו על אחדותם והופיעו בפסטיבל סן רמו כרביעייה, שם זכו באחד ההצלחות הגדולות ביותר שלהם בכל הזמנים, השיר המפורסם בשם "Sarà perché ti amo", שנכתב על ידי פופו, דניאל פאצ'ה ו- Dario Farina.

לכן, הפרשה עדיין כאוטית מאוד ולא ברורה לגמרי. עם זאת, למרות השינוי "הפתאומי", השיר הפך לאחד הסינגלים המצליחים ביותר של השנה, והצליח להחזיר לריקי אה פוברי את הפופולריות שירדה בשנים האחרונות, ונותר בראש המצעדים במשך עשר שבועות, מתוך 19 שבועות בטופ 10, תוך שהוא זוכה בתואר הסינגל האיטלקי

1981-1984 - הצלחה בינלאומית, שינויים בהרכב ופריחה חדשה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1981, לאחר פרישתה של מרינה אוקיאנה, ריקי אה פוברי המשיכו כרביעייה וזכו להצלחה אדירה עם השיר "Sarà perché ti amo" בפסטיבל סן רמו. הם המשיכו בפריחה עם הלהיט "M'innamoro di te" בפסטיבלבר ובאלבום הבכורה שלהם ללא אוקיאנה, "E penso a te", שכלל את "Come vorrei" ו-"Made in Italy". קונצרט באצטדיון לואיג'י פרארי בג'נובה סימן את תחילת דרכם החדשה.

ההרכב ב-1980

בשנת 1982, יצאו ריקי אה פוברי לסיבוב הופעות ארוך בספרד, שם שוחררו גרסאות ספרדיות של להיטיהם מ-1981. אלבום נוסף, "Mamma Maria", כלל את הלהיט הבינלאומי "Mamma Maria" ושיר הנושא של הסרט "סcusa se è poco". זכייה בפרס "Premiatissima" הראשון סימנה את עלייתם המטאורית.[6]

1983 התאפיינה באלבום "Voulez vous danser", שהפך לאלבום המצליח ביותר שלהם עד כה, תוך שהוא זוכה במקום הראשון במצעד. "Voulez vous danser" הפך לאחד השירים האיטלקיים הנמכרים ביותר באירופה, בעוד "Cosa sei" ו-"Hasta la vista" הפכו ללהיטים נוספים מהאלבום. השתתפות נוספת ב-"Premiatissima" ואוסף גרמני ושוויצרי של להיטיהם הגדולים מ-3 השנים האחרונות, "Made in Italy", חיזקו את מעמדם הבינלאומי. הופעה בקונצרט בדורטמונד, גרמניה, לצד אמנים איטלקיים אחרים, סימלה את ההצלחה הגוברת שלהם.

בשנת 1984, יצאו ריקי אה פוברי לסיבובי הופעות בצ'כוסלובקיה ובגרמניה המזרחית, זכו בתוכנית הטלוויזיה "Vota la voce" עם "Hasta la vista" בתור הלהקה הטובה ביותר של השנה, והוציאו אוסף בשם "Ieri e oggi", הכולל שירים מתקופתם כרביעייה בשנות ה-70 ומהאלבום "E penso a te" מ-1981. הופעה בפסטיבל Viña del Mar בצ'ילה כאורחים של כבוד סיכמה את רצף ההצלחות הבינלאומיות שלהם.

לאורך תקופה זו, המשיכו ריקי אה פוברי לשתף פעולה עם כותבי שירים כמו כריסטיאנו מינלונו ודריו פארינה, שהפכו לאחראים לכתיבת רבים מלהיטיהם הגדולים ביותר. שינוי סגנוני כלל העדפת קטעים סולו והרמוניות קוליות משותפות במקום קטעי מקהלה. הצלחתם הבינלאומית הובילה לפופולריות רבה באירופה ובדרום אמריקה, וביססה את מעמדם כאחד מההרכבים האיטלקיים המצליחים ביותר בכל הזמנים.[7]

1985-1989 - הצלחה מתמשכת, סיבוב הופעות בברית המועצות וביקורות

[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההצלחה של ריקי אה פוברי לא עצרה גם בשנות ה-80 המאוחרות. בשנת 1985 זכו בפסטיבל סן רמו עם השיר "Se m'innamoro", חיזקו את מעמדם ככוכבי פופ איטלקיים וגרפו פרסים רבים, ביניהם אלבום פלטינה ופרס מדיין יוקרתי.

אנג'לו סוטג'יו שיתף פעולה בכתיבת שירים, ושירו "C'aggio a ffà" זכה להצלחה בביצועה של מינה. במקביל, "Sarà perché ti amo" נכלל בפסקול הסרט הצרפתי "L'Effrontée - Sarà perché ti amo?".

ההרכב במלואו בפסטיבל סן רמו 1981

ההרכב הצטרף לתוכנית "Premiatissima" בערוץ 5, שם ביצעו קאברים לשירי איטלקיים קלאסיים וזכו בפרס. אלבום חדש, "Dimmi quando", כלל שבעה קאברים מהתוכנית ושלושה שירים חדשים, ביניהם שיר הנושא שהפך ללהיט.

שנת 1986 התאפיינה בסיבוב הופעות ענק בברית המועצות, שם הופיעו בפני 780,000 מעריצים, ולאחר מכן גם באוסטרליה. פרנקו גטי התחתן ונולדו לו שני ילדים.

השתתפות בפסטיבל סן רמו ב-1987 עם "Canzone d'amore" הובילה למקום השביעי, ובאותה שנה יצא האלבום "Pubblicità" עם הלהיטים "Cocco bello Africa" ו-"C'è che luna c'è che mare". הם השתתפו בתוכנית "Un disco per l'estate" עם "Lascia libero il cielo" וסיימו במקום השלישי.

שנת 1988 התאפיינה בהשתתפות בפסטיבל סן רמו בפעם השלישית עם "Nascerà Gesù", שיר שעורר ביקורות מעורבות בשל מסר אנטי-הנדסה גנטית. אנג'לה תרמה מכישוריה ככותבת שירים ל-"La notte delle favole" של טניה טדסקו. אלבום חדש, "Nascerà Gesù - Ricchi & Poveri '88", כלל את שני השירים שהוצגו בפסטיבל. סדרת הופעות מוצלחות התקיימה ב-Royal Albert Hall בלונדון, וארבעה מלהיטיהם נכללו בפסקול הסרט האמריקאי "Mafia kid".[8]

בשנת 1989 חזרו לפסטיבל סן רמו עם הדואט "Chi voglio sei tu", שהגיע למקום השמיני. במהלך השנה, הם הוציאו את השיר "Lasciami provare un'emozione".

למרות הביקורות המעורבות שקיבלו חלק משיריהם, ריקי אה פוברי שמרו על מעמדם כאחד מההרכבים האיטלקיים האהובים ביותר, תוך שהם ממשיכים לשתף פעולה עם כותבי שירים מוכשרים כמו פייר קאסאנו ואדליו קוגליאטי.

1990-1999 - המשך ההצלחה, אלבומים חדשים, סיבובי הופעות בינלאומיים וחזרות

[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההצלחה של ריקי אה פוברי נמשכה גם בשנות ה-90. בשנת 1990 חזרו לפסטיבל סן רמו עם ז'ורז' בן, שם ביצעו את השיר "Buona giornata", שהפך ללהיט טלוויזיוני. האלבום "Buona giornata e...." סימן 20 שנה ללהיט הראשון שלהם, "La prima cosa bella", וכלל גרסאות חדשות ללהיטים משנות ה-70 וה-80.

בשנה שלאחר מכן, טריו קנדי בשם "Collage" ביצע גרסאות צרפתיות ל-9 מלהיטי הלהקה, ו-"Hasta la vista" זכה להצלחה רבה.

ב-1992 השתתפו בפסטיבל סן רמו בפעם ה-12 עם השיר "Così Lontani", אך לא עברו לגמר. אלבום כפול בשם "Allegro italiano" כלל גרסאות כיסוי ללהיטים איטלקיים ידועים. הם המשיכו להשתתף בתוכניות טלוויזיה, לעיתים כמנחים.

ההרכב מופיע בתור שלישייה

בשנת 1993 הנחו 200 פרקים של "Domenica a casa nostra" ושיחקו בפרודיה מוזיקלית על "La donna del mistero". הם ביצעו את "Dicitencello vuje" כסינגל טלוויזיוני עבור הסרט "Renzo e Lucia - Storia d'amore di un uomo d'onore".

בשנה שלאחר מכן, הוציאו אלבום בשם "Los grandes exitos" עבור השוק הספרדי, הכולל את "Besémonos" בגרסה ספרדית. לאחר מכן, יצא האלבום "I più grandi successi" בגרסה האיטלקית, עם השיר החדש "Baciamoci" ועשר גרסאות חדשות ללהיטים משנות ה-80. מרינה אוקיאנה התייחסה לפרישתה מהלהקה בראיון.[9]

בשנים 1994-1998, הם ערכו סיבובי הופעות מוצלחים באיטליה וברחבי העולם, תוך שהם משתתפים בתוכניות טלוויזיה במדינות רבות. הופעותיהם התקיימו באולמות ידועים כמו האצטדיון האולימפי בברלין, רויאל אלברט הול בלונדון, אולימפיה בפריז והקרמלין במוסקבה.

בשנת 1999 חזרו עם אלבום חדש בשם "Parla col cuore", שכלל גרסאות חדשות ללהיטים כמו "Mamma Maria", "Sarà perché ti amo" ו-"Made in Italy" לצד שישה שירים חדשים. האלבום הוקדם על ידי הסינגל "Ciao ciao". במקביל, יצא אלבום בשם "Ricchi & Poveri and Friends" לשוק האמריקאי, ו כלל להיטים שלהם לצד שירים של אמנים איטלקיים אחרים.

לאורך כל התקופה, הוציאו ריקי אה פוברי אלבומים, סינגלים ואוספים רבים, הן באיטליה והן במדינות אחרות.

2000-2015 - המשך ההצלחה, פרסים, אירועים מיוחדים, שיתופי פעולה והחלפת חברים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההצלחה של ריקי אה פוברי נמשכה גם בתחילת המאה ה-21. בשנת 2000 השתתפו בתוכנית "Premiata Teleditta" בערוץ 5, שם שרו בין היתר את שיר הנושא של פוקימון ("Dittamon") בגרסה פארודית.

בשנת 2004 זכו בתוכנית הריאליטי "Music Farm" בערוץ Rai 2, מה שהביא לתחייה מחודשת בקריירה שלהם. הוציאו סינגל חדש של השיר "Sarà perché ti amo" בגרסה חדשה, יחד עם לורדנה ברטה, והשתתפו בסרט הקומי "InvaXön - Alieni in Liguria".[10]

ההצלחה שלהם במזרח אירופה הלכה וגדלה, והם ערכו סיבובי הופעות באזור זה ובמקומות אחרים. בשנת 2006 הופיעו בפסטיבל המוזיקה "Mardì Gras" באיטליה, ובשנת 2007 הציגו שיר חדש בשם "Balla" בפסטיבל "Petpo" ברוסיה.

בשנת 2008 חזרו לפסטיבל סן רמו עם השירים "Sarà perché ti amo" ו-"Che sarà", ואף השתתפו בתוכנית "Ciak... si canta!".

בשנת 2009 אנג'לה השתתפה באלבום של המלחין מאורו די דומניקו, שם שרה את השיר "Genova valparaiso" בגרסה ג'נואית. באותה שנה, ריקי אה פוברי הועתקו על ידי קוראדו גוצ'נטי, ויקטוריה קאבלו ולילו בתוכנית "Victor Victoria - Niente è come sembra".

בשנת 2012 הוציאו אלבום חדש לכבוד 45 שנות קריירה בשם "Perdutamente amore", הכולל 4 שירים חדשים וגרסאות חדשות ללהיטים ותיקים.

בשנת 2013 ביטלו את הופעתם בפסטיבל סן רמו לאחר מותו של בנם של פרנקו גטי, אלסיו. למרות האבל הכבד, חזרו להופיע במרץ באותה שנה. אנג'לה הופיעה בפרסומת לחברת ביטוח, ותוכנית מיוחדת בערוץ Rai 2 הוקדשה לקריירה של ריקי אה פוברי. אנג'לו סוטג'יו עבר התקף לב, אך חזר להופיע לאחר מכן. לקראת סוף השנה, השתתפו במרתון Telethon ובאירוע התרמה למען נפגעי השיטפונות בג'נובה.

בשנת 2015 עלה בהצלחה המיוזיקל "Sarà perché ti amo ...una canzone e molto di più!" המבוסס על שיריהם של ריקי אה פוברי. אלבום המיוזיקל יצא לאור והגיע למקום העשירי במצעד האיטלקי. התראיינו אצל ברונו וספה בתוכנית "Porta a Porta" והופיעו כאורחים בקונצרט של אל באנו ורומינה פאוור.

2016-2019 - המשך הדרך ללא פרנקו גטי, חגיגות 50 שנה לקריירה ואירועים מיוחדים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2016, לאחר 48 שנות פעילות משותפת, הודיע פרנקו גטי על פרישתו מהלהקה. הוא נימק את החלטתו ברצון להתמקד במשפחתו ובשינויים שעבר מאז מות בנו. אנג'לה ברמבטי ואנג'לו סוטג'יו קיבלו את החלטתו, אך הביעו את רצונם להמשיך את פעילות ריקי אה פוברי.[11]

ההופעה הראשונה שלהם כצמד התקיימה בתוכנית "I migliori anni" של קרלו קונטי. בהמשך, השתתפו באירועי צדקה, הוציאו את הסינגל החדש "Marikita" (הסינגל הראשון ללא פרנקו) והשתתפו בסרט "Poveri ma ricchi".

בשנת 2017 פורסם הקליפ הרשמי של "Marikita" ביוטיוב, והשיר זכה לקידום נרחב ברדיו ובטלוויזיה.

בשנת 2018 שימשו כשופטים בתוכנית הכישרונות "Sanremo Young", וחגגו 50 שנה לקריירה עם קונצרט מיוחד בתיאטרון קוֹלוֹסֵאוֹ בטורינו.

בשנת 2019 השתתפו בתוכנית "Ora o mai più" כמאמנים מנחים של הזמר מיקלה פקורה.

2020-2021 - איחוד, פסטיבל סן רמו, תוכניות טלוויזיה ואלבום חדש

[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2020, לאחר פרידה של למעלה מ-40 שנה, התאחדו ריקי אה פוברי בהרכב המקורי - אנג'לה ברמבטי, פרנקו גטי, מרינה אוקיינה ואנג'לו סוטג'יו. האיחוד התקיים ביוזמת מנהלם דנילו מנקוסו, והלהקה חזרה להופיע בפסטיבל סן רמו ב-5 בפברואר 2020.

במהלך ההופעה שרו להיטים רבים כמו "La prima cosa bella", "Che sarà", "Sarà perché ti amo" ו-"Mamma Maria". בנוסף, ביצעו גרסה מחודשת ומודרנית יותר של השיר "Everlasting Love" ("L'Ultimo Amore").

ב-26 בספטמבר 2020 השתתפו ריקי אה פוברי בתוכנית "Ballando con le stelle" כרקדנים ללילה אחד, וביצעו ריקוד מיוחד לצלילי להיטיהם.

בשנת 2021 חזרו ריקי אה פוברי לטלוויזיה בתוכנית "Il cantante mascherato" בתחפושת של "Baby Alieno 1", אך הודחו כבר בפרק הראשון.

ב-23 בפברואר 2021 התארחו בתוכנית הרדיו "Radio 2 Social Club" ובתוכנית הטלוויזיה "Che sarà sarà" (חלק מתוכנית "A grande richiesta") לכבוד 50 שנה לקריירה שלהם.

ב-26 בפברואר 2021 יצא אלבום חדש בשם "ReuniON", שהופק על ידי דנילו מנקוסו והופץ על ידי חברת "Sony Music".

ב-23 במרץ 2021 פורסם הקליפ של השיר "Che Sarà" בביצוע משותף עם חוסה פליסיאנו, לכבוד 50 שנה ליציאת השיר.

ב-18 באפריל 2021 התארחו ריקי אה פוברי בתוכנית "Domenica In". זו הייתה ההופעה האחרונה שלהם כרביעייה.

2020-2023 - איחוד, פרידה, התמודדות עם אובדן, המשך הפעילות ואירועים מיוחדים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
הצמד של אנג'לה ואנג'לו ב-2024

בשנת 2020 התאחדו ריקי אה פוברי בהרכב המקורי לרגל 50 שנה לקריירה שלהם. האיחוד התקיים לאחר למעלה מ-40 שנה, והיה אירוע מרגש עבור מעריצי הלהקה. הם חזרו להופיע בפסטיבל סן רמו, השתתפו בתוכניות טלוויזיה רבות, הוציאו אלבום חדש וחגגו את דרכם המפוארת.

אך בשנת 2022 פקד את הלהקה אסון כבד עם מותו של פרנקו גטי. למרות האבל הכבד, אנג'לה ברמבטי ואנג'לו סוטג'יו החליטו להמשיך בפעילותם המוזיקלית כצמד.

בשנת 2023 התמודדו ריקי אה פוברי עם אתגרים חדשים, אך גם זכו להצלחות. הם השתתפו בתוכניות טלוויזיה פופולריות, ערכו סיבובי הופעות באיטליה וברחבי העולם, ואף חזרו להופיע בפסטיבל סן רמו.

פסטיבל סן רמו 2024

[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2023 נמנתה בין האמנים המשתתפים בפסטיבל סן רמו 2024, הקדם האיטלקי לאירוויזיון 2024, שהתקיים במאלמה שבשוודיה. שירה לתחרות היה "Ma non tutta la vita", והוא דורג בערב הגמר במקום ה-21.[12][13]

דיסקוגרפיה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי סטודיו

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  • 1970 – Ricchi e Poveri
  • 1971 – Amici miei
  • 1974 – Penso sorrido e canto
  • 1975 – RP2
  • 1976 – Ricchi & Poveri
  • 1976 – I musicanti
  • 1978 – Questo amore
  • 1980 – La stagione dell'amore
  • 1981 – E penso a te
  • 1982 – Mamma Maria
  • 1983 – Voulez vous danser
  • 1985 – Dimmi quando
  • 1987 – Pubblicità
  • 1988 – Nascerà Gesù - Ricchi & Poveri '88
  • 1990 – Buona giornata e...
  • 1992 – Allegro italiano
  • 1994 – I più grandi successi
  • 1999 – Parla col cuore
  • 2012 – Perdutamente amore
  • 1968 – L'ultimo amore/Un amore così grande
  • 1968 – La mia libertà/Quello che mi hai dato
  • 1969 – Si fa chiara la notte/Era mercoledì
  • 1970 – L'amore è una cosa meravigliosa/Due gocce d'acqua
  • 1970 – La prima cosa bella/Due gocce d'acqua
  • 1970 – In questa città/Un'immagine
  • 1970 – Primo sole, primo fiore.../C'era lei
  • 1970 – Oceano/Dammi 1000 baci
  • 1971 – Che sarà/...ma la mia strada sarà breve
  • 1971 – Limpido fiume del sud/Addio mamma, addio papà
  • 1971 – Amici miei/Con l'aiuto del Signore
  • 1971 – Fumo nero/Monna Lisa e messer Duca
  • 1972 – Un diadema di ciliege/Anche tu
  • 1972 – Pomeriggio d'estate/La figlia di un raggio di sole
  • 1972 – Una musica/Il fantasma
  • 1973 – Dolce frutto/Grazie mille
  • 1973 – Piccolo amore mio/Dolce è la mano
  • 1973 – Penso sorrido e canto/Sinceramente
  • 1974 – Povera bimba/Torno da te
  • 1974 – Non pensarci più/Amore sbagliato
  • 1975 – Coriandoli su di noi/Giorno e notte
  • 1975 – L'orto degli animali/La vecchina
  • 1976 – Due storie dei musicanti /Due storie dei musicanti
  • 1976 – I...o bau coccodè miao/L'asino
  • 1976 – Il cane/La galina
  • 1976 – Storia di una gatta/La città dei desideri
  • 1976 – Il mio canto/Tutti uniti
  • 1976 – Wonderland/Love will come
  • 1977 – L'amore è una cosa meravigliosa/Una donna cambiata
  • 1977 – Ma se ghe penso/Piccon dagghe cianin
  • 1977 – Chanson de Cheullia/Scigoa
  • 1978 – Questo amore/Anima
  • 1979 – Mama/Torno da te
  • 1980 – E no, e no/La stagione dell'amore
  • 1981 – Sarà perché ti amo /Bello l'amore
  • 1981 – M'innamoro di te/Alla faccia di Belzebù
  • 1981 – Come vorrei/Stasera canto
  • 1982 – Made in Italy/Questa sera
  • 1982 – Piccolo amore/Perché ci vuole l'amore
  • 1982 – Mamma Maria/Malinteso
  • 1983 – Ciao Italy, ciao amore/Un altro lui un'altra lei
  • 1983 – Cosa sei/Amarsi un po'
  • 1983 – Voulez vous danser/Acapulco
  • 1984 – Hasta la vista/Acapulco
  • 1985 – Se m'innamoro/Mami mami
  • 1985 – Dimmi quando/Vento caldo
  • 1987 – Canzone d'amore/Canzone d'amore
  • 1987 – Cocco bello Africa/Voglio stringerti ancora
  • 1987 – Lascia libero il cielo/C'è che luna c'è che mare
  • 1988 – Nascerà Gesù/Nascerà Gesù
  • 1989 – Chi voglio sei tu/Lasciami provare un'emozione
  • 1990 – Buona giornata/Se m'innamoro
  • 1990 – Una domenica con te/Una musica
  • 1992 – Così lontani/Guarda che luna
  • 1994 – Baciamoci
  • 1999 – Ciao ciao
  • 1999 – Parla col cuore
  • 2004 – Sarà perché ti amo feat. Loredana Bertè
  • 2007 – Balla
  • 2012 – Perdutamente amore
  • 2016 – Marikita
  • 1972 — Un diadema di successi
  • 1978 — Ricchi & Poveri
  • 1982 — Come eravamo
  • 1982 — Profili musicali
  • 1983 — Made in Italy
  • 1984 — Ieri e Oggi
  • 1990 — Canzoni d'amore
  • 1990 — Una domenica con te
  • 1993 — Anche tu...
  • 1994 — I più grandi successi
  • 1997 — Piccolo Amore
  • 1998 — BMG Collection
  • 2000 — I grandi successi originali
  • 2008 — Greatest Hits
  • 2011 — Le canzoni, la nostra storia

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ריקי אה פוברי בוויקישיתוף

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ Rockol com s.r.l, √ Ricchi e Poveri, Rockol (באיטלקית)
  2. ^ "La morte di mio figlio e i Ricchi e Poveri": Franco Gatti vuota il sacco, tutta la verità sull'addio - Sfoglio - Libero Quotidiano, web.archive.org, ‏2016-05-11
  3. ^ Teatro del 900 - Chi vuol esser 1976, web.archive.org, ‏2016-03-22
  4. ^ Hit Parade Italia - Note arrabbiate, www.hitparadeitalia.it
  5. ^ Hit Parade Italia - Classifica Commentata del 6 Maggio 1981, www.hitparadeitalia.it
  6. ^ Hit Parade Italia - Classifica Commentata del 13 Dicembre 1981, www.hitparadeitalia.it
  7. ^ Festival de Viña 2007 - EMOL.COM, www.emol.com
  8. ^ Spike of Bensonhurst, 1988-11-11, נבדק ב-2024-06-28
  9. ^ Buio Pesto - La Band Dialettale Ligure (ב־)
  10. ^ MEDIAFOREUROPE - homepage en, mfevnv.mediaset.it, ‏2024-06-19 (באיטלקית)
  11. ^ Massimo Galanto, Ricchi e poveri, il nuovo album si intitola Perdutamente amore (video ufficiale), Soundsblog, ‏2012-09-14 (באיטלקית)
  12. ^ "Italy 2024: 'Sanremo' lineup revealed". Eurovision.tv. European Broadcasting Union (EBU). 2023-12-03. נבדק ב-2023-12-03.
  13. ^ "Sanremo 2024: i cantanti e le canzoni, gli ospiti e i conduttori. Tutto sul Festival" [Sanremo 2024: the singers and the songs, the guests and the hosts. Everything about the Festival]. TV Sorrisi e Canzoni (באיטלקית). 2023-12-20. נבדק ב-2023-12-20.