אלכסי לאלאס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלכסי לאלאס
Alexi Lalas
לאלאס, 2010
לאלאס, 2010
מידע אישי
לידה 1 ביוני 1970 (בן 53)
ברמינגהאם, מישיגן, ארצות הברית
שם מלא פנאיוטיס אלכסנדר לאלאס
גובה 1.91 מטר
עמדה בלם
מועדוני נוער
1988 - 1991 אוניברסיטת ראטגרס
מועדונים מקצועיים כשחקן*
שנים מועדונים הופעות (ש)
1994 – 1995
1995 – 1996
1996 – 1997
1997
1998
1999
2000 - 2004
סך הכול:
פדובה
פדובה
ניו אינגלנד רבולושן
אמלק
מטרוסטארס
קנזס סיטי וויזארדס
לוס אנג'לס גלאקסי
33 (2)
11 (0)
57 (3)
10 (0)
27 (2)
30 (4)
69 (7)
237 (18)
נבחרת לאומית כשחקן
1991 – 1998 ארצות הברית 96 (9)
קבוצות כמאמן
2004 – 2005
2005 – 2006
2006 – 2008
סן חוזה ארת'קווייקס (מנהל מקצועי)
ניו יורק רד בולס (מנהל מקצועי)
לוס אנג'לס גלאקסי (נשיא)
* הנתונים מתייחסים למשחקי הליגה בלבד

פנאיוטיס אלכסנדר "אלכסי" לאלאסאנגלית: Panayotis Alexander "Alexi" Lalas; נולד ב-1 ביוני 1970) הוא כדורגלן עבר אמריקאי, ששיחק בעמדת הבלם.

לאלאס, בוגר קבוצת הכדורגל של אוניברסיטת ראטגרס, החל את הקריירה המקצועית שלו כאמריקאי הראשון בסרייה א', במדיה של פדובה. הוא היה משחקניה הבולטים של ליגת ה-MLS בשנותיה הראשונות, במדיהן של ארבע קבוצות שונות, כאשר זכה להישגים קבוצתיים מרשימים עם קבוצת לוס אנג'לס גלאקסי, ובהן זכייה בגביע האלופות של CONCACAF, גביע ה-MLS, גביע ארצות הברית הפתוח ומגן האוהדים, וכן בתארים אישיים כשזכה כדורגלן השנה בארצות הברית לשנת 1995 ונכלל בהרכב העונה ב-MLS לשנת 2002.

לאלאס שיחק בקרוב למאה משחקים במדי נבחרת ארצות הברית. הוא נכלל בסגל הנבחרת לשתי אולימפיאדות, שני טורנירי מונדיאל, שני טורנירי קופה אמריקה ושלושה טורנירי גביע הזהב, וכבש בסך הכול תשעה שערים במדי הנבחרת.

לאחר פרישתו שימש כמנהל מקצועי בארבע קבוצות שונות ב-MLS, ובהמשך כפרשן כדורגל. במקביל לקריירה הספורטיבית, מנהל לאלאס גם קריירה מוזיקלית, ואף הוציא מספר אלבומי סולו לאורך השנים.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת הקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאלאס החל את קריירת המשחק בקבוצת הכדורגל של אוניברסיטת ראטגרס בשנת 1988, כשהיה בן 18. בארבע עונות במדי הקבוצה העפיל עמה לאלאס לפיינל פור המכללות ב-1989, ולגמר המכללות שנה לאחר מכן, שם הפסידה ל-UCLA בדו-קרב בעיטות עונשין. לאלאס הצטיין בתקופתו בקבוצה, ובשנת 1991 אף זכה בפרס הרמן לשחקן העונה במכללות, ונכלל בנבחרת העונה של כדורגל המכללות, לצד שחקנים אמריקאים בכירים בתחילת דרכם כגון בראד פרידל וקלאודיו ריינה. במקביל, שיחק בתקופה זו גם הוקי קרח במסגרת הקבוצה האוניברסיטאית, אותה הוביל בטבלת המבקיעים בשנת 1989.

לאחר הצטיינותו בשנת 1991, עזב לאלאס את האוניברסיטה על מנת להתמקד בכדורגל בינלאומי במסגרת נבחרת ארצות הברית, במדיה עשה את צעדיו הראשונים באותה השנה. שנה לאחר מכן השתתף בטורניר הכדורגל באולימפיאדת ברצלונה. בתום הטורניר האולימפי, התאמן לאלאס תחת שחקנה לשעבר של ארסנל האנגלית, בוב מקנאב, בקליפורניה. בחורף 1992 הובילו האימונים תחת מקנאב למבחנים במועדון האנגלי, שלא צלחו לכדי החתמה. הוא שב לביתו בדטרויט, ולאחר כחודש זומן על ידי בורה מילוטינוביץ', מאמן הנבחרת, למבחנים עבור הנבחרת הבוגרת.

פדובה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר טורניר מונדיאל 1994, בו היה ממצטייני נבחרתו, החל למעשה לאלאס את קריירת הבוגרים שלו כשחתם בפדובה לקראת עונת 1994/1995 בסרייה א'. לאלאס, שהיה לאמריקאי הראשון בליגה האיטלקית, פתח בהרכב בכל משחקי הליגה למעט אחד, ובכולם שיחק תשעים דקות. הוא אף כבש שני שערי ליגה באותה העונה, כאשר את שער הבכורה שלו כבש בניצחונה המפתיע של פדובה, 2-0 על מילאן במסגרת המחזור השישי. פדובה סיימה את העונה במקום ה-14 בטבלה, ונשארה בליגה רק בזכות ניצחון על גנואה, שסיימה עם מאזן נקודות זהה לפדובה, בדו-קרב פנדלים במשחק המבחן.

ב-25 ביוני 1995, הוחתם לאלאס על ידי ליגת ה-MLS, כדי לשחק באחד מהמועדונים בליגה האמריקאית החדשה. הקשיים בפתיחת הליגה הביאו לעיכוב במועד פתיחתה, ולאלאס הושאל בחזרה לפדובה כדי לשמור על כושר משחק. הוא הוסיף 11 הופעות ליגה בחציה הראשון של עונת 1995/1996, בטרם שב לארצות הברית לקראת פתיחת הליגה. היכולת הגבוהה שהפגין, בקבוצה ובנבחרת, זיכתה אותו בתואר כדורגלן השנה בארצות הברית לשנת 1995, וכן בפרס הונדה לשחקן השנה בנבחרת.

MLS[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוד בטרם הדראפט שנערך בפברואר 1996, הציבה הליגה שחקנים בכירים בכל קבוצה מקבוצות הליגה. לאלאס הוצב בניו אינגלנד רבולושן. בעונת 1996 רשם לאלאס 25 הופעות ליגה וכבש שער בודד, אך קבוצתו כשלה להעפיל לפלייאוף כשסיימה חמישית ואחרונה במחוז מזרח. עונה לאחר מכן שוב היה משחקני המפתח של קבוצתו עם שלושים הופעות ושני שערים בעונה הסדירה, שסייעו לקבוצתו להעפיל לחצי גמר מחוז מזרח. לאלאס פתח בהרכב בשני משחקי חצי הגמר, בהם הפסידה קבוצתו פעמיים לדי. סי. יונייטד (בסדרת הטוב משלוש) והודחה.

לאחר כחודש הושאל לאלאס לאמלק האקוודורית לתקופה קצרה, וכששב, הועבר בטרייד למטרוסטארס מניו יורק. הוא שיחק בקבוצה במשך עונה אחת, בה רשם 25 הופעות ליגה ושני שערים בעונה הסדירה, בה סיימה קבוצתו שלישית במחוז מזרח והעפילה לחצי גמר המחוזי. לאלאס פתח בצמד ההפסדים לקולומבוס קרו שסיימו את דרכה של קבוצתו בפלייאוף.

לאחר עונה בלבד, הועבר לאלאס בטרייד לקנזס סיטי וויזרדס. הוא שיחק בקבוצה בעונת 1999, בה סיימה אחרונה במחוז מערב, עם שמונה ניצחונות בלבד ב-32 משחקים. לאלאס כבש ארבעה שערים בשלושים הופעות במדי הקבוצה. כמו כן, השתתף באותה העונה בפעם הרביעית ברציפות במשחק האולסטאר של ה-MLS, ולמעשה השתתף עד לאותה העונה בכל משחקי האולסטאר של הליגה. ב-10 באוקטובר 1999, לאחר תום העונה, הודיע לאלאס על פרישה ממשחק פעיל בגיל 29 בלבד.

בינואר 2001, לאחר כ-15 חודשים, שב לאלאס מפרישתו וחתם בלוס אנג'לס גלאקסי. לאחר מספר ימים כבר שותף במשחקי גביע CONCACAF לאלופות 2000 שנערכו בלוס אנג'לס, ונמשכו כחמישה ימים. הוא העפיל עם קבוצתו לגמר הטורניר, שם פתח בהרכב בניצחון 2–3 על אולימפיה מהונדורס, וזכה עמה בתואר. בנוסף, כבר בעונה הראשונה שלו העפיל עם קבוצתו לגמר הפלייאוף (גביע ה-MLS), שם לא שותף בהפסד 1–2 לסן חוזה ארת'קווייקס. את העונה סיים עם שני שערים ב-11 הופעות בעונה הסדירה, ועוד חמש הופעות בפלייאוף. במהלך העונה זכה בתואר נוסף עם קבוצתו, גביע ארצות הברית הפתוח, בו זכתה הקבוצה עם ניצחון 1–2 בגמר על ניו אינגלנד רבולושן. במשחק הגמר עלה לאלאס כמחליף עם פתיחת ההארכה, שהסתיימה דקה מאוחר יותר, כאשר לוס אנג'לס כבשה את שער הזהב שהעניק לה את הזכייה בגביע.

בעונת 2002 המשיכו לאלאס והגלאקסי להצליח ולזכות בתארים. לאלאס היה שחקן מפתח בחלק האחורי של הקבוצה, עם 26 הופעות בהרכב מתוך 28 משחקי הליגה הסדירה, בהם כבש ארבעה שערים וסייע לקבוצתו לזכות במגן האוהדים, הניתן לקבוצה עם מאזן הליגה הטוב ביותר בעונה הסדירה. לאלאס שותף בחמישה משחקים במהלך הפלייאוף, ופתח בהרכב בגמר הפלייאוף (גביע ה-MLS), בו ניצחה לוס אנג'לס 0–1 את ניו אינגלנד, משער זהב בדקה ה-113. בכך, זכה לאלאס באליפות הראשונה בקריירת המשחק שלו. יכולתו הגבוהה במהלך העונה זיכתה אותו, בפעם היחידה בקריירה, במקום בהרכב העונה ב-MLS, וכן בהופעה חמישית ואחרונה בקריירה במשחק האולסטאר.

עונה לאחר מכן, בעונת 2003, התקשתה הקבוצה לשחזר את ההצלחה והצליחה להשתחל מהמקום הרביעי במחוז מערב לפלייאוף, שם הודחה כבר בסיבוב הראשון על ידי סן חוזה. לאלאס ערך 22 הופעות ליגה באותה העונה, ולא שותף בצמד ההפסדים בפלייאוף. כחודשיים לאחר תום העונה, הודיע על פרישה סופית ממשחק פעיל בגיל 33.

נבחרת ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאלאס החל את הקריירה הבינלאומית שלו בנבחרת ארצות הברית ב-12 במרץ 1991, בשוויון 2-2 מול מקסיקו בגביע צפון אמריקה לאומות, תחת המאמן הזמני ג'ון קוואלסקי, ובסך הכול שותף בשני משחקיה של ארצות הברית בטורניר. מאז צמד הופעות הבכורה שלו לא שב לאלאס לנבחרת במשך קרוב לשנתיים, אך כן זומן לסגל הנבחרת האמריקאית לטורניר הכדורגל באולימפיאדת ברצלונה (1992), שם כשלו האמריקאים לעבור את שלב הבתים.

לאלאס חזר לנבחרת בינואר 1993, תחת המאמן בורה מילוטינוביץ'. ב-8 במאי, בהופעתו השביעית בנבחרת, כבש את שער הבכורה שלו, בהפסד 1–2 לקולומביה במשחק ידידות, וחודש לאחר מכן כבש לרשתה של אנגליה בניצחונה המפתיע של ארצות הברית, 2-0 במסגרת טורניר הידידות המקומי, גביע ארצות הברית. באותו החודש השתתף בטורניר קופה אמריקה 1993, שם שותף בכל שלושת משחקיה של נבחרתו, שהסתיימו בהדחה מהמקום האחרון בבית. כחודש לאחר מכן, שותף בכל חמשת משחקיה של נבחרתו בגביע הזהב 1993, ואף כבש את השער היחיד בניצחון על הונדורס במשחק שנעל את שלב הבתים. ארצות הברית ולאלאס העפילו עד לגמר, שם הובסו 0–4 על ידי מקסיקו.

אחת מנקודות השיא בקריירה של לאלאס הייתה זימונו למונדיאל 1994 הביתי על ידי המאמן מילוטינוביץ'. לאלאס לא החמיץ דקת משחק של נבחרתו בטורניר, והיה ממצטייניה כאשר צלחה את שלב הבתים עם שוויון 1-1 מול שווייץ במשחק הפתיחה, ניצחון 1–2 על קולומביה במשחק השני (המשחק בו כבש אנדרס אסקובר לשערו הוא, ובהמשך נרצח במולדתו בעקבות כישלון נבחרתו), וההפסד 0–1 לרומניה, שהספיק לארצות הברית להעפיל לשמינית הגמר מהמקום השלישי. בשמינית הגמר נעצרה ארצות הברית על ידי ברזיל, עם הפסד מינימלי, 1-0. ברזיל המשיכה לזכייה בטורניר.

שנה לאחר מכן, נכלל לאלאס בסגל לקופה אמריקה 1995 תחת מאמן חדש, סטיב סמפסון. הוא פתח ושיחק לאורך כל שש משחקיה של ארצות הברית בטורניר. ארצות הברית סיימה במקום הראשון בבית, ולאלאס אף כבש את השער השני בניצחון המרשים, 3-0 על ארגנטינה, במשחק שנעל את שלב הבתים. ברבע הגמר עברה ארצות הברית בפנדלים את מקסיקו, אך שוב נוצחה 0–1 על ידי ברזיל, הפעם בחצי גמר הקופה. במשחק על המקום השלישי הובסה ארצות הברית על ידי קולומביה בתוצאה 1–4, וסיימה את הטורניר במקום הרביעי. שנה לאחר מכן סייע לארצות הברית לסיים במקום השלישי בגביע הזהב 1996. ב-17 ביוני 1997 כבש את שערו הבינלאומי התשיעי והאחרון, בניצחון 1–2 על ישראל במשחק ידידות. שנה לאחר מכן, בגביע הזהב 1998, סייע לארצות הברית להעפיל עד לגמר הטורניר, שם פתח בהרכב בהפסד 0–1 למקסיקו.

לאלאס נטל חלק פעיל במשחקי מוקדמות מונדיאל 1998, עם 12 הופעות, וסייע לארצות הברית להעפיל לטורניר הגמר בצרפת. הוא זומן לסגל הנבחרת לטורניר, אך לא שותף כלל במהלכו, כאשר ארצות הברית סיימה את הטורניר עם שלושה הפסדים ושער זכות בודד, ובמקום האחרון בבית. לאחר טורניר המונדיאל סיים לאלאס את דרכו בנבחרת ארצות הברית, כאשר משחקו האחרון במדיה היה במסגרת ההכנות לטורניר, בשוויון 0-0 מול סקוטלנד ב-30 במאי 1998. בסך הכול כבש לאלאס תשעה שערים ב-96 הופעות במדי הנבחרת.

לאחר הפרישה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 2004, לאחר פרישתו ממשחק, התמנה לאלאס לתפקיד המנהל המקצועי של סן חוזה ארת'קווייקס. הוא כיהן בתפקיד בעונות 2004 ו-2005, ובשתיהן העפילה הקבוצה לפלייאוף, כאשר ב-2005 אף זכתה במגן האוהדים. ביוני 2005, במהלכה של עונת 2005, עבר לתפקיד המנהל המקצועי במטרוסטארס, במדיה אף שיחק במשך עונה אחת.

באפריל 2006, לאחר פחות משנה בתפקיד, עבר לאלאס לתפקיד המנהל המקצועי של לוס אנג'לס גלאקסי, הקבוצה במדיה סיים את קריירת המשחק שלו. ב-2007, תחת ניהולו המקצועי של לאלאס, חתם בקבוצה הכוכב האנגלי הבינלאומי, דייוויד בקהאם, אך לאלאס סיים את דרכו בקבוצה באוגוסט 2008, כאשר במהלך תקופתו בקבוצה לא הצליחה הקבוצה להעפיל לפלייאוף.

לאחר התקופה בגלאקסי, עבר לאלאס לקריירה כפרשן כדורגל. במשך שש שנים שימש כפרשן ברשת ESPN, לפני שעבר לרשת פוקס ספורט.

קריירה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקביל לקריירה כספורטאי, ניהל לאלאס קריירה כמוזיקאי. הוא ניגן בלהקת רוק שנקראה הג'יפסיז (The Gyspies, הצוענים), ששחררה אלבום ראשון במהלך מונדיאל 1994. בין השנים 1996 ל-2019 שחרר לאלאס שבעה אלבומי סולו.

תארים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוס אנג'לס גלאקסי
תארים אישיים

סטטיסטיקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועדונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה קבוצה ליגה בליגה
הופעות שערים
1994/1995 פדובה איטליהאיטליה סרייה א' 33 2
1995/1996 11 0
1996 ניו אינגלנד רבולושן ארצות הבריתארצות הברית MLS 25 1
1997 32 2
1997 אמלק אקוודוראקוודור ליגת העל האקוודורית 10 0
1998 מטרוסטארס ארצות הבריתארצות הברית MLS 27 2
1999 קנזס סיטי וויזרדס ארצות הבריתארצות הברית MLS 30 4
2001 לוס אנג'לס גלאקסי ארצות הבריתארצות הברית MLS 16 2
2002 31 4
2002 22 1
סך הכל קריירה 237 18

נבחרת לאומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

נבחרת ארצות הברית
שנה הופעות שערים
1991 2 0
1992 0 0
1993 25 4
1994 22 1
1995 12 2
1996 14 0
1997 14 2
1998 7 0
סה"כ 96 9

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלכסי לאלאס בוויקישיתוף


נבחרת ארצות הבריתקופה אמריקה 1993

1 מיולה • 2 לאפר • 3 דויל • 4 מארי • 5 קוימן • 6  • 7 וודרינג • 8 קינר • 9 ראמוס • 10 ורמס • 11 הרבור • 12 אגוס • 13 ג'ונס • 14 מור • 15 ארמסטרונג • 16 סורבר • 17 צ'ונג • 18 פרידל • 19 הנדרסון • 20 קליגיורי • 21 קלאביחו • 22 לאלאס • מאמן: מילוטינוביץ'

ארצות הבריתארצות הברית
נבחרת ארצות הבריתמונדיאל 1994

1 מיולה • 2 לאפר • 3 ברנס • 4 קוימן • 5 דולי • 6 הארקס • 7 פרס • 8 סטיוארט • 9 ראמוס • 10 ויגרלי • 11 ויינלדה • 12 זומר • 13 ג'ונס • 14 קלופאס • 15 מור • 16 סורבר • 17 בלבואה • 18 פרידל • 19 ריינה • 20 קליגיורי • 21 קלאביחו • 22 לאלאס • מאמן: מילוטינוביץ'

ארצות הבריתארצות הברית
נבחרת ארצות הבריתקופה אמריקה 1995

1 פרידל • 2 לאפר • 3 ברהאלטר • 4 ברנס • 5 דולי • 6 הארקס • 7 מור • 8 סטיוארט • 9 ראמוס • 10 סורבר • 11 ויינלדה • 12 זומר • 13 ג'ונס • 14 קלופאס • 15 בליס • 16 קירובסקי • 17 בלבואה • 18 קלר • 19 קר • 20 קליגיורי • 21 ריינה • 22 לאלאס • מאמן: סאמפסון

ארצות הבריתארצות הברית
נבחרת ארצות הבריתמונדיאל 1998

1 פרידל • 2 היידוק • 3 פופ • 4 ברנס • 5 דולי • 6 רג'יס • 7 וגרל • 8 סטיוארט • 9 מור • 10 רמוס • 11 וינלדה • 12 אגוס • 13 ג'ונס • 14 פרקי • 15 דירינג • 16 סומר • 17 בלבואה • 18 קלר • 19 מייזונייב • 20 מקברייד • 21 ריינה • 22 לאלאס • מאמן: סמפסון

ארצות הבריתארצות הברית