אריק סטולץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אריק סטולץ
Eric Stoltz
לידה 30 בספטמבר 1961 (בן 62)
ויטייר, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1978 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מספר צאצאים 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס עולם התיאטרון (1989) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אריק המילטון סטולץאנגלית: Eric Stoltz; נולד ב-30 בספטמבר 1961) הוא שחקן, מפיק ובמאי אמריקאי מועמד פרס גלובוס הזהב על תפקידו בסרט "מסכה". מוכר בנוסף בזכות הופעותיו בסרטים "ספרות זולה" "אפקט הפרפר" ובסדרות "קפריקה" ו"שיקגו הופ".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטולץ נולד בעיר וויטייר שבקליפורניה למורה ולכנרית אוולין ווטר ולמורה ג'ק סטולץ. גדל בסמואה האמריקנית ובסנטה ברברה ולמד ב"אוניברסיטת דרום קליפורניה", משם נשר לאחר שנה אחת. יש לו שתי אחיות.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטולץ לוהק לתפקיד מרטי מק'פליי בסרט "בחזרה לעתיד" אך לאחר חמישה שבועות של צילומים הוא פוטר ומייקל ג'יי פוקס החליף אותו. רוברט זמקיס, במאי הסרט, אמר שסטולץ נתן הופעה מצוינת אבל חסרו לו היכולות הקומיות שזמקיס חיפש. התפרסם לראשונה בדרמה של פיטר בוגדנוביץ' "מסכה" בתור הנער רוקי דניס שנולד עם פרצוף מעוות בשל מחלה נדירה, התפקיד בו התפרסם לראשונה גם העמיד את סטולץ לפרס גלובוס הזהב. בשנת 1989 זכה סטולץ בפרס התיאטרון העולמי והועמד לפרס הטוני על תפקידו במחזה "העיר שלנו". סטולץ המשיך לצבור ניסיון משחק בדרמות "משהו נפלא", "אמרי לי כן" ובסרט "ממפיס בל" בתור סמל דני, טכנאי הרדיו של צוות ה-B-17 מבצר מעופף "ממפיס בל". שיחק גם בסרט ההמשך למותחן האימה הבדיוני המצליח "הזבוב".

ב-1994 שיחק כשחקן משנה בסרט הקאלט של קוונטין טרנטינו "ספרות זולה" בתפקיד סוחר ההרואין לאנס, אליו פונה וינסנט וגה (ג'ון טרבולטה) לעזרה כדי להציל את חייה של מיה וולאס (אומה תורמן). בשנה זו שיחק בהפקת פשע נוספת, "להרוג את זואי", בתפקיד הראשי בתור פורץ הכספות זד. השתתף בנוסף גם בדרמת ההתבגרות "נשים קטנות".

ב-1995 הופיע בדרמת המלחמה התקופתית "רוב רוי" בתור אלן מק'דונלד חברו של המנהיג הסקוטי רוברט רוי מק'גרגור (ליאם ניסן). בסוף שנות ה-90 שיחק במותחנים "אנקונדה" בתפקיד הפרופסור לאנתרופולוגיה ד"ר סטיבן קול, "רב מכר לרצח" ובדרמה הטלוויזיונית "התשוקה של איין ראנד", בה גילם את הפסיכולוג נת'ניאל ברנדן ומאהבה של הפילוסופית איין ראנד (הלן מירן). ב-2003 שיחק בקומדיה "חוקי המשיכה" בתור המורה לאנס לאווסון וב-2004 בדרמה המדע בדיונית "אפקט הפרפר" בתור ג'ורג', אביה המתעלל של קיילי מילר.

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטולץ התפרסם בטלוויזיה בשישה פרקים בקומדיית המצבים "משתגעים מאהבה" ובעונה החמישית של סדרת הדרמה "שיקגו הופ", בה שיחק בתפקיד ד"ר אריק ייטס. ב-2005 הופיע סטולץ במיני סדרה הבדיונית "המשולש" בתור הכתב הווארד גרגורי תומאס. סטולץ ביים שני פרקים בסדרת הדרמה "האנטומיה של גריי" והופיע בשלושה בתפקיד הרוצח השכיר ויליאם דן. ב-2010 שיחק בתפקיד הראשי בסדרה "קפריקה" וביים פרק אחד מתוכה, ביים בנוסף שלושה פרקים בדרמה המוזיקלית "Glee".

בימוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביים סדרות טלוויזיה רבות, בהן: "מזכירת המדינה", "המדריך לרוצח", "קליפורניקיישן", "צווארון לבן", "מרפאה פרטית", "נאשוויל", "ניפ/טאק", "בוסטון ליגל", "להתחיל מחדש" ו"חוק וסדר".

ביים את סרטו הקולנועי הראשון בשנת 2017 "דירוג כיתתי", בהשתתפותם של קריסטין צ'נוות', ברוס דרן ואוליביה הולט.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אריק סטולץ בוויקישיתוף