קליפורניקיישן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קליפורניקיישן
Californication
פתיח הסדרה
פתיח הסדרה
פתיח הסדרה
סוגה קומדיה דרמטית
יוצרים תום קאפינוס
שחקנים דייוויד דוכובני
נטשה מקאלהון
מדליין מרטין
אוואן הנדלר
פמלה אדלון
מדליין זימה
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 7
מספר פרקים 84
הפקה
מפיק דייוויד דוכובני עריכת הנתון בוויקינתונים
מפיקים בפועל דייוויד דוכובני עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה נטפליקס, הולו עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר צילומים קליפורניה, ניו יורק עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה טיילר בייטס עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 28 דקות
שידור
רשת שידור Showtime
רשת שידור בישראל הוט 3
תקופת שידור מקורית 13 באוגוסט 200729 ביוני 2014
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קליפורניקיישןאנגלית: Californication) היא סדרת טלוויזיה אמריקאית מסוגת הקומדיה הדרמטית המשודרת ברשת השידור Showtime. יוצר הסדרה והכותב הראשי הוא תום קאפינוס, המשמש גם כמפיק. עלילת הסדרה מתמקדת בסוגיות של מיניות, זוגיות ואבהות.

הסדרה זכתה להצלחה ביקורתית רבה והייתה מועמדת לפרס גלובוס הזהב ב-2008. כוכבה, דייוויד דוכובני, זכה בפרס זה בעבור תפקידו כדמות הראשית - הסופר השתיין האנק מודי. הצלחת הסדרה הביאה לשידורה בעשרות מדינות נוספות. בישראל שודרה הסדרה עד 2016 בחברת הכבלים "HOT".

ב-29 בינואר 2013 הודיעה רשת השידור Showtime שהסדרה תחזור לעונה שביעית. בדצמבר 2013 פורסם כי הסדרה תסיים את דרכה בתום העונה השביעית, אשר עלתה לשידור באפריל 2014.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרקים 1–12 (12 פרקים). החלה את שידוריה ב-13 באוגוסט 2007 והסתיימה ב-29 באוקטובר 2007.

הסדרה מתמקדת בהאנק מודי, סופר מצליח אשר זמן רב אינו מצליח לכתוב ספר חדש. האנק עבר מניו יורק ללוס אנג'לס, זירת התרחשות הסדרה, יחד עם בת זוגו, קארן, ובתם, בקה, לשם תמיכה בצילום סרט בשם "דבר קטן ומשוגע הנקרא אהבה", שתסריטו הוא עיבוד ספרו של מודי, "אלוהים שונא את כולנו". הסדרה מתחילה לאחר שהחלה הקרנת הסרט, והאנק וקארן נפרדו. קארן עומדת להינשא לגבר בשם ביל בזמן שהאנק עדיין מעוניין בה. במהלך העונה האנק מקיים יחסי מין עם נשים מזדמנות אחדות, ובכלל זה מיה, בתו בת ה-16 של ביל, אותה חשב לבוגרת.

האנק אינו מרוצה מהסרט, ונקלע לעימותים עם הבמאי. צ'ארלי, הסוכן של האנק, מפתח מערכת יחסים מינית עם העוזרת שלו. האנק מגלה את השלכות מעשיו על בתו בת ה-12 ועל דרך חשיבתה על גברים. לאחר שאביו של האנק נפטר הוא מצליח לשבור את מחסום הכתיבה שלו וכותב טיוטה לספר חדש, אך מיה גונבת את הטיוטה ומציגה אותה כשלה. במסגרת הטיוטה משולבת גם סצנת יחסי המין שלה עם האנק, דבר המעמיד את האנק בפני דילמה - חשיפת התרמית עלולה לגרום לחשיפת זהותו ולהעכרת היחסים בינו לבין קארן ובתו, שהפכה לאחות חורגת למיה. האנק מחליט שלא לחשוף את הסוד על הספר ועל מיה, אף שצ'ארלי הבין זאת בעת קריאת הספר ושמר על חשאיות. בקה מחליטה לעזוב את ביתם של קארן וביל ולעבור לגור עם האנק. קארן וביל מתחתנים אך בתום הטקס, כאשר האנק ובקה עוזבים, קארן בורחת מבעלה הטרי ומצטרפת אליהם.

עונה 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרקים 13–24 (12 פרקים). החלה ב-28 בספטמבר 2008 והסתיימה ב-14 בדצמבר 2008.

העונה השנייה מתארת את המצב לאחר בריחתה של קארן מחתונתה עם ביל. קארן, האנק ובקה נהנים מהמצב החדש אך לא לאורך זמן. האנק מסתבך בצרות ומגיע למעצר, שם הוא פוגש מפיק מוזיקלי מפורסם בשם לו אשבי, המבקש ממנו לכתוב לו את הביוגרפיה. צ'ארלי נתפס על ידי מצלמות האבטחה במקום עבודתו מאונן במשרדו לעיתים קרובות, ונאלץ להתפטר. לאחר ההתפטרות צ'ארלי מגיע לעסוק בתעשיית הפורנו והופך למנהל של שחקנית פורנו בשם דייזי. מארסי, אשתו של צ'ארלי, נכנסת למוסד גמילה מסמים. האנק מציע לקארן נישואים והיא מסרבת לאחר שהיא מגלה שיכול להיות שהוא הכניס אישה אחרת להריון. לאחר שהאנק וקארן נפרדים הוא עובר לגור עם אשבי, שמתחיל רומן עם מיה. בקה מתחילה לצאת עם בחור צעיר דמיאן, שהוא הבן של המורה שלה, אך דיימון בוגד בה. הספר של מיה מתפרסם והופך ללהיט. צ'ארלי מתגרש מאשתו ומתחיל לעבוד בסוכנות רכב. לאחר שמתברר שהאנק לא הכניס אף אחת להריון הוא וקארן עומדים לחזור זה לזה, עד שקארן מקבלת הצעת עבודה בניו יורק. לאחר מחשבה בנושא מחליטה קארן לחזור לניו יורק והאנק מחליט שהוא ובקה יישארו בלוס אנג'לס, עקב אהבתה לנער בבית הספר.

עונה 3[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרקים 25–36 (12 פרקים). החלה ב-27 בספטמבר 2009 והסתיימה ב-13 בדצמבר 2009.

העונה נפתחת לאחר מעברה של קארן לניו יורק והתמודדתו של האנק עם בקה המרדנית. צ'ארלי ומארסי חוזרים לגור יחד למרות הליכי הגירושין. האנק מתחיל לעבוד כמרצה לכתיבה באוניברסיטה אך נקלע לצרות די מהר. קארן מגלה על כל הרומנים של האנק עם סטודנטית המממנת את לימודיה מחשפנות, עם עוזרת ההוראה שלו ואפילו עם אשתו של הרקטור, מה שמציב את מערכת היחסים שלהם בסיכון. לאחר שורה של בעיות קארן מחליטה שהדרך היחידה להציל את מערכת היחסים שלה עם האנק והדרך היחידה שהוא יפסיק להוות השפעה רעה על בקה היא שכולם יעברו חזרה לניו יורק. מארסי מחליטה שהיא רוצה להתגרש סופית. בסוף העונה כאשר האנק, קארן ובקה אורזים כדי לעבור חזרה לניו יורק מיה מגיעה עם פול, הסוכן שלה שהוא גם בן זוגה. כאן גם מיה מודה שהאנק כתב את הספר והיא רק גנבה אותו ופרסמה תחת שמה. מצד שני, עתה עלול להתגלות בפומבי שהם שכבו יחד, האנק מתנגד לגילוי הפומבי, למרות שספרו יהיה משויך לו. האנק מנסה לשכנע את השניים לא לספר, פול מסרב, האנק מכה את פול שמתגרה בו עד זוב דם, פול פונה למשטרה, האנק מספר לקארן את האמת מאחורי הספר והתקרית עם מיה בדיוק כשהמשטרה מגיעה לעצור אותו על תקיפה.

עונה 4[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרקים 37–48 (12 פרקים). החלה ב-9 בינואר 2011 והסתיימה ב-27 במרץ 2011.

האנק משתחרר לאחר 3 ימים במעצר על תקיפה. העניין עם הספר מתפרסם וצ'ארלי מציג להאנק את סשה, שחקנית המעורבת בהפקה של ספרו לסרט. האנק מתחיל לעבוד על התסריט עד שעורכת הדין שלו מודיעה לו שההאשמות נגדו על תקיפה בוטלו, אך עכשיו הוא מואשם בבעילה אסורה בהסכמה של קטינה. צ'ארלי נחוש להגיע להשגים מיניים חדשים בזמן שמארסי מחוזרת על ידי מפיק גדול בשם סטו בגס שגם מפיק את העיבוד לספרו של מודי. מיה מעידה במשפט של האנק שהוא לא ידע את גילה כאשר שכבו. לאחר שפונה מדירתו האנק עובר לגור עם קארן ובקה. מארסי בהריון ואינה יודעת של מי הילד. משפטו של האנק מגיע לסיומו במאסר על תנאי, עבודות שירות וקנס כספי. הוא מנהל רומן עם עורכת הדין שלו. בסוף העונה מתחילת הפקת הסרט החדש בהשראת ספרו של האנק. מארסי וסטו עורכים ארוחת ערב שבה היא מודיעה שהתינוק הוא של צ'ארלי. האנק נוסע לניו-יורק.

עונה 5[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרקים 49–60 (12 פרקים). החלה ב-8 בינואר 2012 והסתיימה ב-1 באפריל 2012.

עלילת העונה מתחילה 3 שנים לאחר סיומה של הקודמת וזמן קצר לאחר פרסום ספרו החדש של האנק, "קליפורניקיישן" שמבוסס על הרפתקאותיו בעונות הקודמות. האנק מתגורר בניו-יורק, נפרד מחברתו החדשה, קארי ונענה להצעתו של צ'ארלי לשוב ללוס אנג'לס ולהיפגש עם לקוח פוטנציאלי, ראפר מפורסם המכונה "סמוראי אפוקליפסה". במטוס האנק פוגש אישה בשם קאלי, שמאוחר יותר הוא מגלה שהיא אהובתו של הראפר עימו הוא אמור לעבוד. האנק נפגש עם קארן ובעלה החדש, הסופר בייטס, שהיה גם מרצה שלה באוניברסיטה, האנק נפגש גם עם בקה, שהפכה לסטודנטית באוניברסיטה ועם החבר החדש שלה, טיילר. מהר מאד האנק מתחרט שחזר ללוס אנגל'ס אבל מגלה שבינתיים, קארי, שממנה נפרד, שרפה את דירתו, כך שלא נותרה לו ברירה אלא להישאר. טיילור מזכיר להאנק את עצמו בהתנהגות הפלרטטנית שלו עם נשים אחרות והוא מנסה להסביר לבקה שטיילור אינו טוב לה, אך בקה אינה מקשיבה לו. צ'ארלי, מארסי וסטו נאלצים להתמודד עם התנהגותו הבעייתית של סטיוארט, בנם המשותף של צ'ארלי ומארסי. הסמוראי מחליט להכות את טיילר כטובה להאנק שנאלץ לכתוב לו תסריט לסרט חדש שהוא רוצה לככב בו בשם "השוטר מסנטה מוניקה", פרפרזה על "השוטר מבברלי הילס" עם אדי מרפי. צ'ארלי נדלק על ליזי, שחקנית שלפרנסתה עובדת כמטפלת החדשה של בנו ואף שוכב איתה ומבטיח שינסה למצוא לה תפקיד קטן בסרטו החדש של האנק וסמוראי אפוקליפסה. קארי מוצאת את האנק בלוס אנג'לס והוא נאלץ להזמין אותה לארוחת ערב אצל קארן. בייטס, בעלה של קארן, שהוא אלכוהוליסט בגמילה, חוזר לשתות. בקה מגלה שהאנק עמד מאחורי מה שקרה לטיילר.

לפי בקשת סמוראי-אפוקליפסה, האנק עוזר לקאלי לכתוב שיר אהבה,, במהלך העבודה על השיר, השניים שוכבים. באחד מהתקפי השכרות שלו בייטס שוכב עם חשפנית והאנק מחפה עליו כדי שקארן לא תיפגע, אך גורם לכך שקארן ובקה מאוכזבות ממנו. טיילר כותב תסריט ומבקש מהאנק את חוות דעתו, והאנק מופתע לגלות שהוא מוכשר. הצילומים לסרטו של האנק ובכיכובו של הסמוראי מתחילים. האנק מפוטר עקב בעיות על הסט וטיילר מועסק במקומו. צ'ארלי חותם עם טיילר על חוזה למרות התנגדותו של האנק. האנק הפגוע מנתק קשר עם צ'ארלי שבמקביל מגלה שליזי קיבלה תפקיד בסרט בגלל שהיא שכבה עם סטו.

בייטס נגמל ומחליט להיפרד מקארן. טיילר מציע לבקה נישואין. על הסט של הסרט הסמוראי מגלה שהאנק שכבב עם קאלי ומאיים להרוג אותו, צ'ארלי קופץ כדי להציל את האנק והשניים מחדשים קשר. בסצנה האחרונה קארי המעורערת בנפשה מציעה להאנק משקה והוא מסכים רק כדי לגלות שהיא שמה לה ולו מנת יתר של כדורים והשניים מאבדים את הכרתם בדירתו.

עונה 6[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרקים 61-72 (12 פרקים). החלה ב-13 בינואר 2013 והסתיימה ב-7 באפריל 2013.

כתוצאה ממותה של קארי, ולמרות שגם הוא יכול להיהרג ממנת היתר שנתנה לשניהם, האנק שוקע ברגשות אשמה ובדיכאון ומתחיל לשתות הרבה יותר ממה שנהג לשתות. במקביל, הוא מקבל הצעה דרך צ'ארלי, שהשיג את "יעדו" לשכב עם מאה נשים, לכתוב מחזמר עבור כוכב רוק מכור לקוקאין בשם אטיקוס פטץ' ומוותר. הוא ממשיך לשקוע בשתייה כבדה עד שמרסי, צ'ארלי, קארן ובקה עורכים לו "התערבות" בעקבותיה הוא נשלח למכון גמילה, שם הוא פוגש את פיית', גרופית של להקות המשמשת כמוזה עבור כוכבי רוק, היא מנהלת רומן עם האנק ובזכותה הוא מתחיל לעבוד עם אטיקוס פטץ', בינתיים צ'ארלי נכנס למשבר ומנסה לחזור למארסי שחיה עם סטו, עד שיחסיהם עולים על שרטון אחרי שמארסי מגלה ששחקנית ביצעה בו מין אוראלי. בקה מתכננת לנשור מלימודיה לטובת קריירה בכתיבה וחושפת בפני אביה חבר חדש שמתרברב, לחרדת האנק על הסמים והסטיות המיניות שלו. לאחר סיום הגמילה, בה הם מגניבים משקאות אלכוהוליים וקוקאין למכון הגמילה, האנק נוסע לסיבוב הופעות של אטיקוס פטץ'. יחד עם עוזרו, קראל ופיית', אבל נוטש אותו בדרך בגלל געגועיו לקארן.

עונה 7[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 2013 חודשה הסדרה לעונה שביעית, אשר עלתה לשידור ב-13 באפריל 2014. בסוף 2013 פורסם כי הסדרה תסיים את דרכה בתום עונה זו.

האנק חוזר ללוס אנג'לס בזמן שמדריך היוגה של קארן מחזר אחריה, קארן לא אומרת כן לאף אחד מהם, לבסוף ברגע שהיא משתכנעת לתת צ'אנס להאנק, מגיע כתב בעיתון סטודנטים בשם ליבון, לראיין אותו ומגלה לו שהוא בנו מאישה בשם ג'וליה איתה שכב 19 שנים קודם. לאחר הגילוי קארן בהלם מכך שלהאנק יש משפחה נוספת למעשה ומסרבת לחזור אליו במיוחד אחרי שהיא פוגשת את ג'וליה. ג'וליה חלמה להיות שחקנית אבל בעקבות הצורך לפרנס את ליבון, החלה קריירה כשיננית. צ'רלי מסדר להאנק עבודה בתוכנית הטלוויזיה "השוטר מסנטה מוניקה", שם הוא פוגש את המפיק, ריק ראת'. צ'ארלי ומרסי חזרו להיות יחד, אך הם מרוששים, סטו מציע, כמו בסרט "הצעה מגונה", מיליון דולר על לילה עם מארסי.

לאורך העונה נראים היחסים בחדר התסריטאים שלמרות הבעייתיות של האנק, הוא אחד הבודדים שראת' מעריך, ליבון מקבל עבודה כעוזר הפקה בסדרה וכמעט מואשם בהטרדה מינית, עם הזמן, האנק מסדר גם לג'וליה תפקיד משני, ותוך כדי זה שוכב איתה ועם השחקנית הראשית, אך לאחר צילום הפיילוט הסדרה מבוטלת. בסופו של דבר בקה חוזרת אחרי שנה שלא ראתה את הוריה ומגלה את ליבון, האנק יושב בסלון עם שתי "משפחותיו". צ'ארלי ומארסי נעתרים להצעה של סטו, הוא מעביר להם מיליון דולר לחשבון הבנק, אבל כשמארסי מתכוונת לשכב איתו, היא מוצאת בובה שעשה בדמותה ונלחצת. בסוף סטו לא מבקש את כספו בחזרה. קארן נוסעת לניו-יורק, האנק רודף אחריה ומקריא במטוס מכתב אהבה אליה שבסוף, בלחץ הנוסעים, היא משתכנעת לתת לה צ'אנס בעוד ריק ראת' מתחיל לצאת עם ג'וליה וגם ליבון הבתול, מכיר סטודנטית של האנק לשעבר.

דמויות עיקריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הנרי ג'יימס "האנק" מודי, בגילומו של דייוויד דוכובני: האנק הוא סופר מצליח הנוטה להסתבך בצרות עקב שערוריות מין וקטטות אלימות. במבקרים יש הרואים בו גרסה טלוויזיונית של הסופר צ'ארלס בוקובסקי.[1] גם בתו, בקה, מציינת שהאנק מתנהג כמו "בוקובסקי לעניים".
  • קארן ון דר ביק, בגילומה של נטשה מקאלהון: אדריכלית, בת זוגו לסירוגין של האנק, ולהם בת משותפת, בקה.
  • רבקה "בקה" מודי, בגילומה של מדליין מרטין: בתם היחידה של האנק וקארן. בתחילת הסדרה היא בת 12, והיא מתבגרת עם התפתחות הסדרה. בתחילת הסדרה היא מתגוררת עם אמהּ ובן זוגה, ובסוף העונה הראשונה היא עוברת לגור עם אביה. בקה מנגנת בגיטרה ועומדת בראש להקת רוק.
  • צ'ארלי רנקל, בגילומו של אוואן הנדלר: סוכן ספרותי יהודי, מייצג את האנק ומיודד עמו.
  • מארסי רנקל, בגילומה של פמלה אדלון: קוסמטיקאית, אשתו של צ'ארלי עד לפרידתם בעונה השנייה. בסוף העונה השישית הם חוזרים זה לזה.

פרשנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נושאי הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זוגיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נושא מרכזי בסדרה הוא הזוגיות של האנק וקארן, העוברת עליות ומורדות לאורך הסדרה. אף שהאנק מקיים יחסי מין עם נשים רבות, בזמן שהוא בזוגיות עם קארן הוא שואף להיות נאמן לה, ואף מזכיר לה שהיא הראשונה מביניהם שבגדה. הזוגיות של צ'ארלי ומארסי רנקל מוצגת אף היא ברבים מפרקי הסדרה. גם היא עוברת עליות ומורדות.

בעונה השנייה מתחילה הסדרה לעסוק גם בקשרי הזוגיות של בקה, החל מהרומן הראשון שלה עם דמיאן.

מיניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נושא מרכזי נוסף בסדרה הוא מיניות, המוצגת באמצעות יחסי מין בשלל תנוחות וצירופים. האנק מוצג כמתמכר ליחסי מין עם נשים רבות (וכמו כן הוא מרבה בשימוש בסמים ובאלכוהול), והדבר מוביל לסצינות רבות שבהן האנק מקיים יחסי מין. אפילו חלומותיו של האנק נוטים להיות מיניים באופן פרובוקטיבי, ובסצנת הפתיחה של הסדרה מוצג חלום שלו שבו הוא מקיים יחסי מין בכנסייה עם נזירה. סצנה זו, והופעות עירום רבות נוספות וכן השימוש התכוף בניבול פה בסדרה הובילו לביקורות קשות כנגדה[2] ואף לקריאות להחרמתה והחרמת כל המפרסמים אשר רכשו זמן שידור בעת הקרנתה.[3]

נושא זה איננו בלעדי להאנק. גם סוכנו, צ'ארלי, המפתח רומן עם מזכירתו, מעורב במספר סצנות פרובוקטיביות, וכך גם מיה בת ה-16.

הורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת מגיבורת הסדרה היא בקה, בתם של קארן והאנק, שבעונה הראשונה היא בת 12. האנק חותר לתפקד כהורה טוב לבקה, שלקראת סוף העונה הראשונה מחליטה לעזוב את ביתה של קארן ולעבור לגור בביתו של האנק. אירועים שונים הקשורים בהורות זו עולים במהלך הסדרה, ובהם הווסת הראשונה, יחסו של האנק למחזר הראשון של בקה, המפגש של בקה עם חיי ההוללות של האנק, הקנס ההדדי בין בקה להאנק על ניבול פה על ועוד.

במידה פחותה מוצגת ההורות של ביל אל מול בתו מיה בת ה-16.

הפרק העוסק במות אביו של האנק מציג בהרחבה את יחסיו הבעייתיים של האנק הבוגר עם אביו.

שמות בסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם הסדרה, "קליפורניקיישן" (אנגלית: Californication), הוא הלחם של המילה קליפורניה (המדינה שבה מתרחשת הסדרה) עם המילה fornication, שפירושה ניאוף. הופעה ראשונה בדפוס של המילה Californication הייתה בשנת 1966, כארבעים שנה לפני הפקתה של הסדרה. בשנת 1972 פורסם ב"טיים מגזין" מאמר שכותרתו: "AMERICAN SCENE: The Great Wild Californicated West"‏[4] בשנת 1999 פרסמה להקת "רד הוט צ'ילי פפרז" אלבום וסינגל בשם "קליפורניקיישן", שזכו להצלחה רבה.

בנובמבר 2007 הגישה להקת "רד הוט צ'ילי פפרז" תביעה נגד רשת "שואוטיים", מפיקת הסדרה, על השימוש שעשתה בשם "קליפורניקיישן". לדברי מפיק הסדרה, ההשראה לשם באה לו ממדבקה שראה על מכונית בשנות ה-70.[5][6] התביעה יושבה מחוץ לבית המשפט.

בשל חיבתו מגיל צעיר של תום קאפינוס מפיק הסדרה לתחום מוזיקת הרוק ובייחוד לרוק הכבד, שלושה מספריו של גיבור הסדרה האנק מודי מבוססים על שמותיהם של אלבומי המוזיקה של להקת הת'ראש מטאל האמריקאית, סלייר: "עונות במעמקים" (Season In The Abyss-1990), "מדרום לגן עדן" (South Of Heaven-1988) ו"אלוהים שונא את כולנו" (God Hates Us All-2001). בנוסף, בקה חברה באחת העונות ללהקה בשם "קויינס אוף דוג טאון" שעושות לצד חומר מקורי, קאבר לWould של אליס אין ציינס. האהבה הנכזבת של לו אשבי, עליו האנק מודי כותב ביוגרפיה בעונה השנייה, נקרא ג'יני ג'ונס, על שם שיר של הקלאש.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Jonathan Grotenstein, God Hates Us All, Gallery Books, 2009.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ McGuire, Judy (23 באוקטובר 2008). "Four types of TV guys to avoid". CNN. אורכב מ-המקור ב-2013-01-19. נבדק ב-1 בפברואר 2012. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ למשל בהארולד סאן לגבי סצנת הפתיחה.
  3. ^ "Drugs, sex and vomit prompt Californication boycott call"
  4. ^ "AMERICAN SCENE: The Great Wild Californicated West". Time. 21 באוגוסט 1972. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ Kaufman, Gil (20 בנובמבר 2007). "Red Hot Chili Peppers Sue Showtime Over 'Californication'". MTV. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ אתר למנויים בלבד Sally Peck and agencies, ‏Red Hot Chili Peppers sue over 'Californication', The Telegraph, 20 November 2007