בזיליקטה

בזיליקטה (מחוז)
Basilicata
סמל בזיליקטה
סמל בזיליקטה
סמל בזיליקטה
דגל בזיליקטה
דגל בזיליקטה
דגל בזיליקטה
מדינה איטליהאיטליה איטליה
מושל ויטו דה פיליפו
רשות מחוקקת המועצה האזורית של בזיליקטה עריכת הנתון בוויקינתונים
נפות במחוז מטרה
פוטנצה
ערים במחוז 131
בירת המחוז פוטנצה
שטח 9,992 קמ"ר
גובה 633 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ במחוז 547,579 (31 בדצמבר 2020)
 ‑ צפיפות 60 נפש לקמ"ר (2001)
קואורדינטות 40°35′27″N 16°5′36″E / 40.59083°N 16.09333°E / 40.59083; 16.09333
אזור זמן UTC+1
http://www.regione.basilicata.it

לחצו כדי להקטין חזרה

סרדיניהסיציליהקלבריהקמפניהבזיליקטהמוליזהפוליהאברוצולאציומארקהאומבריהטוסקנהליגוריהואל ד'אוסטהפיימונטהלומברדיהונטואמיליה-רומאניהטרנטינו - אלטו אדיג'הפריולי-ונציה ג'וליהסן מרינוקריית הוותיקןאלג'יריהתוניסיהמלטהמונטנגרובוסניה והרצגובינהקרואטיהסלובניההונגריהליכטנשטייןאוסטריהשווייץמונקוצרפתקורסיקה (צרפת)צרפת
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בזיליקטהאיטלקית: Basilicata) הוא מחוז בדרום איטליה, הגובל בקמפניה במערב, פוליה במזרח ובקלבריה בדרום. למחוז שתי רצועות חוף קצרות, האחת בים הטירני והשנייה בים האיוני. המחוז משתרע על פני כ-10,000 קמ"ר ואוכלוסייתו מונה 597,768 תושבים.

בירת המחוז היא העיר פוטנצה.

מבחינה גאוגרפית, מאופיין המחוז בפני שטח הרריים ביותר. הנקודה הגבוהה ביותר בו היא "מונטה פולינו", הר בדרום האפנינים שגובהו 2,441 מטרים. בשל צורתו ההררית של המחוז, הייתה הגישה אליו קשה עד לתקופה המודרנית, דבר שהביא להיותו אחד המחוזות האחרונים להתפתח באיטליה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופה הרומית נקרא המחוז "לוקאניה" וזאת על שם העם ה"לוקאני" אשר פלש לאזור בסביבות המאה ה-5 לפנה"ס וגירש את תושביו המקוריים אל ההרים שמצפון. הפולשים התיישבו במרכז האזור, וזאת עקב היות חופי המחוז מיושבים בצפיפות על ידי קולוניות יווניות חזקות ביותר.

הלוקאנים דיברו שפה הדומה לשפת תושבי איטליה הקדומים. לפי תיאוריו של ההיסטוריון סטראבון, ניהלו הלוקאנים דמוקרטיה חוקתית. מעט הכתבים והמטבעות אשר נמצאו באזור ומתוארכים לתקופת הלוקאנים, משמשים ביוונית כשפת הכתיבה.

החל מהמאה ה-3 לפנה"ס החלו הלוקאנים סובלים מהטרדות מצד שכניהם היוונים, אשר גובו בתמיכת מדינת אפירוס. בשנת 298 לפנה"ס הקימו הלוקאנים ברית עם רומא, שמיד החלה משפיעה על התרבות הלוקאנית. אולם, הפסדים חוזרים ונשנים של רומא במגוון מלחמות אשר התנהלו בארץ המגף העמידו את הלוקאנים בצד המפסידים והמוכים, דבר שהביא לבסוף לחיכוכים עם בת בריתם. כשפירוס מלך אפירוס נחת בחופי איטליה בשנת 281 היו הלוקאנים הראשונים להודיע על תמיכתם בו, אולם כשעזב פירוס במפתיע השתעבדה לוקאניה לרומא במלחמה אשר נמשכה כ-10 שנים. האיבה לרומא, שהפכה לטבעם של הלוקנים, הביאה אותם לתמוך בצבאותיו של חניבעל במהלך המלחמה הפונית השנייה (216 לפנה"ס), תמיכה שהביאה הרס רב על המחוז מצד שני הצבאות אשר ניהלו בו את קרבותיהם. לוקאניה מעולם לא התאוששה מהאסונות שניתכו עליה במהלך המלחמה הפונית השנייה, וסדרת קרבות מול רומא בשנת 90 לפנה"ס הכריעו אותה לחלוטין. מושבות היוונים שהחלו ננטשות, והמלריה אשר החלה פושטת בדרום איטליה, הביאו את המחוז לשפל כלכלי ותרבותי אשר נמשך למעשה עד לימינו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בזיליקטה בוויקישיתוף