גלאפגוס (סדרה תלת-מימד)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גלאפגוס
Galapagos 3D
סוגה סדרות טבע
יוצרים BBC
כותבים דייוויד אטנבורו
ארץ מקור הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
שפות אנגלית
מספר עונות 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 3
הפקה
אורך פרק 60 דקות
שידור
רשת שידור Sky 3D
Sky One
תקופת שידור מקורית 1 בינואר 201312 בינואר 2013
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
איגואנת הים צוללת לחפש אצות.

גלאפגוסאנגלית: Galapagos 3D) היא סדרת טבע תיעודית תלת־ממדית שהופקה על ידי ה-BBC בינואר 2013 באיי גלאפגוס, לאחר ששודרה סדרה נוספת - גלאפגוס בשנת 2006. הסדרה שודרה גם בידי הערוץ הראשון. קריין הסדרה הוא חוקר ויוצר הסרטים הבריטי סר דייוויד אטנבורו, שחוזר בפעם הרביעית בסרטיו לאיים ולצידו מופיעים מספר חוקרים.

סדרה זו מתמקדת בחיים המיוחדים שבאיי גלאפגוס ומשודרת בטכניקת הדמיית תלת-מימד והיא אחת מקבוצת סדרות טבע שצולמו בצורה זו. שני עניינים ייחודיים לסדרה הוא צילומיה של האיגואנה הורודה הנדירה לראשונה וצילומיו של הצב הנדיר ג'ורג' הבודד שצולמו בפעם האחרונה לפני מותו ב-2012.

פרקי הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. מקור: הפרק נפתח באי איסבלה בו נראים קבוצת צבי ענק רועים באחו וולקני ליד רכס אלקסו (Alcedo Volcano). בפרק אטנבורו עוסק ב-2 שאלות עיקריות: איך התפתחו איי גלאפגוס? ומאין הגיעו בעלי החיים? איים אלו התפרצו כהרי געש מתוך האוקיינוס השקט לפני 4 מיליון שנה ומציג הדמיה של התפרצות האיים. בעקבות בידוד האיים לא היו בו כלל דו-חיים ורק מעט יונקים, אך כמה זוחלים ועופות הצליחו להגיע אליו ולשגשג בו ובמיוחד הצבים. גם זרעי צמחים שונים הגיעו אליו כמו המנגרובים שצפו בים או הסקלזיה שאבותיהם עפו ברוחות כמו זרעי סביונים. עכבישים מייצרי קורים יכלו לעופף למרחקים עם רוחות שנטוו מקוריהם וחרקים התעופפו אל האי או שרדו בתוך בולי עץ צפים, כמו דבורת העץ של גלאפגוס. מי הים בגלאפגוס מיוחדים מאוד עקב 3 זרמים המתנקזים אליהם יחדיו וגורמים לכמות גדולה של פיטופלנקטון לשגשג. הפיטופלנקטון מושך אחריו זואופלנקטון ויוצר כר מחייה לחיות שונות ובראשם טורפים גדולים כמו פטישן כד-חרטום, לווייתן גדול-סנפיר וכריש גלאפגוס וכן מינים ייחודיים לאיים כמו חכאי עטלף, גנוניים והפינגווין היחיד בקו המשווה - פינגווין גלאפגוס, הקטן בהרבה מקרוביו האנטארקטיים וגם הגדול שבקורמורניים - קורמורן גלאפגוס שאינו יכול לעוף. הפינגווין חי במערב האי בזרם המבולדט הקוטבי ובקצה המזרחי מצליחים לשרוד שוניות אלמוגים חמימות בזרם החם שמגיע מחופי פרו.
  2. הסתגלות:הפרק שואל איך החיות בגלאפגוס הצליחו להסתגל לאיים הקשים והמבודדים. אטנבורו מציג הדמיה של קבוצה של איי גלאפגוס שחלקם נעו לצד חלק געשי והם פעילים מאוד והם הצעירים ביותר, בעוד אחרים זקנים יותר והם נעו מזרחה מדי לציר הגעשי והתחילו להתפרק לאיטם עד שייעלמו לחלוטין. הצעיר ביותר הוא פרננדינה, אי פעיל וגעשי עליו חיות איגואנות ים המחפשות מזון במים ויורקות מלח מנחיריהם ובשנות אל ניניו יכולות לספוק חלק מעצמותיהם לגופם. בסנטה קרוז שמזג האוויר שלו יכול להוריד גשם, עצי סקלזיה מעטרים את האי ולידם מנהרות לבה בהם יצורים שונים התפתחו. במזרח מצוי האי אספניולה השטוח שכמעט נשחק לגמרי ואין עליו כמעט חיים, למעט אריות הים המשתזפים ולטאות לבה החוטפות זבובים מעורם. העתיקים ביותר - "טורטוגה" ו"כתר השטן" כמעט ונשחקו לחלוטין בידי הגלים, אך עדיין מספקים אזור חשוב ליצורי ים. כרישי לווייתן מסתובבים באיים השקועים במים, מתנקים בהם ואז נעים הרחק משם מסיבה לא מובנת.
  3. אבולוציה: בפרק האחרון מוצגים המינים השונים באי ומוסבר למה יש בהם יותר מינים חדשים כל מקום אחר בעולם. הבידוד העניק לחיות אפשרות להתבסס מבלי לעבור לאוכלוסייה אחרת, מה שקרה לכמה מצבי הענק שמוצאם ממין מקורי יחיד. הר הגעש וולף מנותק משאר האי איזבלה באמצעות מדבר געשי, בו מתים צבים המנסים לחצות אותו. הצבים שנשארו פיתחו שריונות שונים בהתאם לאזור חיותם, כשאזורים בעלי קקטוסים גרמו לפיתוח של שריונות קמורים כמו אוכף. גם פעילות געשית משפיעה על האבולוציה ואיים רבים נעים במהירות או נסחפים ונשחקים, מה שמשפיע על הסביבה, הצומח והחי. גורם נוסף הוא היעדר טורפים באיים, למעט זעמני גלאפגוס ועקב גלאפגוס הטורפים צעירי איגואנות ים, אך לא משפיעים על מספרם. רק טורף אחד הגיע לאיים - האדם והוא עצמו גרם לשינוי נוסף באי - כמה מפרושי דרווין החלו להצמיח מקורים רגילים, במקום מגודלים או מוקטנים, שהתאימו לצמחייה מיובאת. צבי הענק נפגעו מהאדם וממינים פולשים כמו חולדות שהביא עמו. בסוף בפרק אטנבורו מצטלם עם הצב האחרון מתת-המין צב פינטה ענק - ג'ורג' הבודד שמת שנה לפני הסדרה וכן את אחת מהאיגואנות הנדירות בעולם - איגואנה ורודה שהתגלתה לאחר שנחשבה לנכחדת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "גלאפגוס", במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)
  • "גלאפגוס", במסד הנתונים הקולנועיים KinoPoisk (ברוסית)