עליית בעלי החיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עליית בעלי החיים: ניצחונם של בעלי החוליות
David Attenborough's Rise of Animals: Triumph of the Vertebrates
סוגה סדרת טבע
יוצרים BBC
בימוי David Lee עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים דייוויד אטנבורו
ארץ מקור הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 1
מספר פרקים 2
הפקה
אורך פרק 50 דקות
שידור
רשת שידור BBC
תקופת שידור מקורית 20 בספטמבר 2013 – 2013 עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שחזור של טיקטאליק, ראשון החולייתנים היבשתיים.
איור של יורמאיה, ראשון בני קבוצת האאותריה.

עליית בעלי החיים או עלייתם של בעלי החיים: ניצחונם של בעלי החוליותאנגלית: David Attenborough's Rise of Animals: Triumph of the Vertebrates), היא סדרת טבע תיעודית שהופקה על ידי ה-BBC ומלווה בהסבריו של דייוויד אטנבורו וכן בתיאורים משוחזרים בשיטות חדשניות את היצורים הקדומים. סדרה זו מהווה המשך לסדרה ראשית החיים מ-2010.

הסדרה בת שני פרקים ועוקבת אחר האבולוציה של בעלי החוליות. סיפור זה נמשך 500 מיליון שנה, מראשית התפתחותם ועד להופעת האדם. במהלך התוכנית, דייוויד אטנבורו נעזר בחלק מתגליות המאובנים האחרונות שנמצאו בסין, המעידות על מוצאם של בעלי החוליות.

הסדרה שודרה לראשונה בבריטניה ב-2013, ובישראל היא שודרה בערוץ הראשון בתחילת שנת 2017.

פרקי הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. מהים עד לשחקים: הפרק מציג את האבולוציה של ראשוני היצורים המכונים מיתרניים וחולייתנים, אשר שגשגו וכבשו את העולם מחסרי החוליות שקדמו להם, ביניהם הדינוקרידידים והטרילוביטים. הראשון שבהם היה המילוקונמינגיה שהיה בעל עמוד שדרה בתוך גופו, מה שעזר לו לנוע ביעילות במים. הוא היה כנראה מראשוני הדגים, אך בדומה לצמדאים המודרניים היה חסר לסתות. אלו הופיעו עם דגי הסחוס החיים היום וגם עם הדגי בעלי השריון כמו הפריונאנולפיס שהתגלה בסין. אחריהם הופיעו דגי גרם בעלי עצמות כתחליף לסחוס לאורך גופם. חלק מדגים אלה החלו לעבור לחיים ביבשה. מאובנים של לטימריה, דג שהוא מאובן חי פרהיסטורי הוא בעל סנפירים רחבים עם קצוות המזכירים גפיים, אך חסר יכולת לנוע על היבשה ביעילות. ראשון הדגים שחי על היבשה כונה טיקטאליק והיה בעל מבנה גפיים מתחת לגופו שהכילו אצבעות תומכות. הדו-חיים התפצלו מדגים כמותו ביניהם סלמנדרת ענק סינית הנושמת במים דרך עורה אך עולה לנשום אוויר בריאות. רוב הדו-חיים מטילים ביצים במים והם בעלי עור רך, אך הזוחלים שהתפצלו מהם פיתחו עור קשקשי מגונן וביציהם היו אטומות למים, כך שהם התפתחו לאורך היבשה. המרשימים שבזוחלים היו הדינוזאורים שהיו בעלי מפרקי רגליים שתמכו בגופם וכך גם יכלו לנוע במהירות וגם לגדול לגדלים מרשימים. כך נראה לופנגוזאורוס שהיה מאבות הזאורופודים העצומים וטירנוזאורוס, מהטורפים הגדולים והמרשימים ביותר מעולם. חלק מהדינוזאורים היו מכוסי נוצות כמו הסינוזאורופטריקס שהיה מכוסה בנוצות דמויות פלומה. דינוזאור אחר - האנכיאורניס היה בעל סימנים לכך שיכל לדאות באוויר ואולי היה מאבות החולייתנים שכבשו את השמיים - העופות.
  2. שחר היונקים: הפרק מציג את הופעת היונקים, החולייתנים שכבשו את העולם. תחילה הם היו קטנים וצנועים כמו ההדרוקודיום שהתגלה בחפירות בדרום סין והכיל מאפיינים של זוחלים ושל יונקים ביניהם מוח גדול, מערכת שיניים מותאמת לחיתוך, חום גוף ופרווה ואולי הוא הטיל ביצים בדומה לברווזן וקיפודן, מהם בקע ולד שינק חלב. בהמשך התפתחו 2 קבוצות נוספות של יונקים: הכיסאים כמו הקנגורו, הוולבי והאופוסום שמגדלים צאצא קטן בתוך כיס והשלייניים שבמקום לסחוב גור לא מתפקד מכילים אותו בתוך שליה בגוף האם עד הלידה. בסין נמצאו מאובנים של ראשוני 2 הקבוצות: הסינודלפיס שהיה ראשון המטאתרים והיורמאיה שהיה ראשון האאותרים. היונקים הראשונים היו קטנים כדי להימלט מהדינוזאורים שסביבם אך לאחר הכחדת הקרטיקון הם החלו למלא גומחות שונות. בבור מסל בגרמניה נראים מאובנים של ראשוני יונקים ממגוון קבוצות, ביניהם ראשוני אוכלי החרקים, המכרסמים, העטלפים וראשוני הפרסתנים (ייתכן שפרופלאותריום) וכן פרימט קדום מוזר שהיה בעל התאמה לחיים על העצים ולתזונה מפירות, מה שהוביל אותו לראות צבעים. יונקים אלה חיו ביערות גשם בגרמניה הקדומה של הפלאוקן, אך שינויי אקלים לפני 40 מיליון שנה בקירוב גרמו להכחדת היערות והצמחת ערבות עשב בהם שגשגו יונקי ענק כמו המגצרופס שהגיע לגובה של 2.5 מ' בכתפיים. ייתכן שהגדילה נבעה להגנה מטורפים כמו המלפליס שצד את ראשוני הברונתותריומים ביערות. יונקים נוספים גדלו בתקופה זו כמו עצלני קרקע, ממותות והפרצרתריום - הגדול בכל היונקים היבשתיים. כיום רוב מיני ענק אלה נכחדו, ייתכן שבשל עידן הקרח האחרון וייתכן שעקב ציד מראשוני האנשים שהיו בעלי חלל מוח גדול וחיי חברה עשירים שאיתם יכלו לייצר כלים ולצוד בחבורות. כיום המין האנושי משגשג כתוצאה מהמאפיינים שאבותיו הנכחדים הורישו לו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]