הכוכב הכחול 2

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הכוכב הכחול 2
Blue Planet II
סוגה סדרות טבע
יוצרים BBC
מנחים דייוויד אטנבורו עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
מספר עונות 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 7
תוכנית מקור הכוכב הכחול
הפקה
מוזיקה הנס צימר, ג'ייקוב שיאה ודייוויד פלמינג
אורך פרק 60 דקות
שידור
רשת שידור BBC
תקופת שידור מקורית 29 באוקטובר 201710 בדצמבר 2017
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ניבתנים נחים על קרחונים. הקרחונים חשובים לגורי הניבתנים המתקשים לשחות
קבוצת כרישי שונית בקצה השונית באי ג'רביס.
כריש כחול מלווה בדגי נווט נודד ברחבי האוקיינוסים
לווייתן גדול-סנפיר עם אריות ים במפרץ מונטרי.
קבוצה של נקבות צבי ים זיתנים במקסיקו.

הכוכב הכחול 2אנגלית: Blue Planet II) היא סדרת טבע תיעודית שהופקה על ידי ה-BBC המהווה סדרת המשך לסדרה "הכוכב הכחול". כמו קודמתה הסדרה עוקבת אחר האוקיינוסים והימים של העולם ומתעדת את היצורים החיים בו ואת שיטות החיים שלהם ברחבי הימים וכן מתארת את האתגרים המאיימים על הישרדותם כיום. הסדרה גם עוקבת אחרי חיות שצולמו בסדרה הקודמת ומשווה את המצב לכיום (למשל לווייתן קטלן, דולפינן, ניבתן, דג גריבלדי, לווייתן גדול-סנפיר, שש-זים אפור, כריש לווייתני או תוכינון ענק). הסדרה הופקה על ידי החוקר סר דייוויד אטנבורו שהוא גם הקריין בסדרה.

צילומי הסדרה כללו צילומים תת-מימיים מיוחדים ושיטות צילום חדשניות וצולמו באזורים חדשים ותיעדו יצורים חדשים והתנהגויות חדשות.

הסדרה מורכבת מ-7 פרקים עיקריים. תקופת השידור בבריטניה הייתה מ-29 באוקטובר 2017 והסתיימה ב-10 בדצמבר 2017. את המוזיקה לסדרה הלחינו הנס צימר, ג'ייקוב שיאה ודייוויד פלמינג.

חלק מהפרקים צולמו בחופי ים סוף, סמוך לחופי מצרים.

לאורך שנת מ-2018, הסדרה שודרה בישראל בערוץ כאן 11.

פרקי הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. אוקיינוס אחד: בפרק הפתיחה של הסדרה נראים יצורים שונים החיים בימים השונים. נראים דולפיננים קופצים ומשחקים סביב אלמוגי גורגונאים בים האדום, השפתן שפתניב כתום-נקודות מלקט ומפצח צדפות על ידי הטחתם באלמוג גדול, צניניות ענק חוטפות שחפיות צעירות מהים באטולים באוקיינוס ההודי, כנפתנים מקפצים במרדף אחרי פלנקטון במפרץ מקסיקו, להקת עבשנים קטלנים מתרועעים עם דולפיננים, שפתן ראשתני אסייתי ההופך מנקבה לזכר ומביס את הזכר השליט באזור, ריכוז גדול של אורקות ולווייתנים גדולי סנפיר אוכלים סרדינים בצפון נורווגיה וניבתנים מחפשים מנוחה על קרחונים הנמסים לאיטם באוקיינוס. הקרחונים הנמסים מקשים עליהם להתרבות ולנוח.
  2. המעמקים: בפרק זה נראים מצולות הים העמוקות ביותר אליהם מגיעים בעזרת צוללת מיוחדת. נראים בו המצולות של אנטארקטיקה שכמעט לא נחקרו ובהם להקות קריל ומגוון חסרי חוליות, יצורים שונים באזור התהומות כמו דיונון פוזל, דג חרב, מיתרן זנב ענקי מסוג פירוסומה, מקרופינה מיקרוסטומה ולהקת דיונוני הומבולדט הטורפים אורנונים ואחר כך אחד את השני. עמוק יותר יצורים שונים משתמשים באור כדי לתקשר, חכאים מושכים טרף לחכתם וניבן התהומות מחפש טרף, ומדוזות ומלפפוני ים מסננים "שלג ימי". על קרקעית האוקיינוס פגר של ראשתן מושך כרישי ששה-זים עצומים, סרטני עכביש יפנים גדולים ויצורים קטנים יותר המושכים בתורם רצועניים טורפים ותוך 4 חודשים לא נותר ממנו בשר, שונית אלמוגים רכים שוקקת חיים וביניהם חסילונים החיים בתוך הספוג סל הפרחים של ונוס, בריכת תמלחת במפרץ מקסיקו מכלכלת צדפות גדולות עליהם יצורים רבים אך גם יכולה לגרום לשוק רעיל ליצורים שנכנסים לתוכה, ובמקום הנמוך היותר באוקיינוס - שקע מריאנה - ישנם יצורים מתמחים כולל מין של דג חילזון - הדג המעמיק ביותר בעולם, הרי געש מתפרצים בדרום האוקיינוס השקט ונביעות געשיות מכלכלים תולעי צינור ויצורים רבים נוספים. בזמן האחרון התגלו נביעות געשיות רבות וכולן מכלכלות יצורים חיים בעומק האוקיינוס.
  3. שונית אלמוגים: בפרק זה נראים השוניות ברחבי העולם. כל אלמוג מורכב מיצורים קטנים בעלי זרועות המתאחדים ויוצרים מבני ענק. נראים בפרק דיונון רחב-זרוע בציד סרטנים, תמנון ודוקרן נמרי צדים יחד בין האלמוגים, תוכינוני ענק קורעים פיסות אלמוגים, צבי ים ירוקים בבורניאו מקבלים ניקוי מבתרניים וקרנוניים תוך מריבות ביניהם, דולפיננים בשוניות ים סוף משחקים באלמוגים, ובאיים המלדיביים זרמים המביאים פלנקטון מושכים אחריהם להקת מנטות מהאוקיינוס עד שהזרם נפסק, התולעת הטורפת בוביט צדה בחסות החשיכה אך ביום מאותרת על ידי דגי חוחן פטרס הנושפים עליה כדי להרוס לחשוף את מחבואה, שושנונים חיים בין זרועות שושנת ים במישור חולי ומטילים ביצים על קליפת אגוז קוקוס לידה, בפולינזיה הצרפתית דקרים משוישים מזדווגים לאורך קיר השונית שם מאות כרישי שונית רעבים הטורפים אותם, הלבנת אלמוגים והשרצה מתואמת בשונית המחסום הגדולה של אלמוגים יחד עם יצורי שונית נוספים.
  4. הכחול הגדול: פרק זה מתאר את האוקיינוסים העמוקים הנחשבים למדבריות ימיים. בפרק להקת אורנוניים העולים על פני המים ומושכים מגוון טורפים כמו להקת סטנלות, טונה זהובה, מפרשנים, כנפתנים ועופות ימיים עד שהלהקה כולה מחוסלת, משפחת ראשתנים נחה ואז צוללת למעמקים לציד דיונונים ומשאירה את גוריה ממעל, צבי ים צעירים הבוקעים מהביצים שוחים לעבר "רפסודות" בולי עץ המושכים דגים קטנים וכך הם יכולים להפסיק לשחות לפרק זמן ולנוח, ברווזי פלסטיק שצפו מעלה ממכולה שוקעת באלסקה נישאים דרך זרמי האוקיינוס עד לקוטב הארקטי ועד אוסטרליה, כרישים כחולים ועמלץ לבן נמשכים לנבלת לווייתן גדולה, להקות מדוזות משגשגות ויצור דומה להם אך לא קרוב, שלפוחן מצוי צף בזרמים ומשתק דגים קטנים בזרועותיו הארסיות למעט את דג השלפוחן, כרישה לווייתנית מגיעה להר געש תת-מיימי ליד איי גלאפגוס בו התקבצו אלפי דגים, פטישנים וכרישי משי אך הכרישה יורדת למעמקים כדי להשריץ צאצאים, באי ג'ורג'יה הדרומית זוג אלבטרוסים נודדים מגדלים יחדיו את אפרוחם האחרון ונקבת נתב קטן-סנפיר נושאת על סנפירה את גורה המת. מותו התרחש כנראה מעודף רעלים שנוצרו על ידי פלסטיק שהגיע מטרפו של הנתב.
  5. ימים ירוקים: פרק זה מתאר את הימים שופעי האצות והצמחייה המיימית ברחבי העולם. בפרק כוכבי ים מתחילים להתרבות באביב בים הממוזג וביציהם הצפות משמשים מזון למלפפוני ים, אלמוגי נוצות (Pennatulacea) ועוד מגוון יצורים ולבסוף פורח גן אצות קלפ, בדרום אפריקה תמנון מצליח לחמוק מגלדן מפוספס באמצעות התחפשות בידי שימוש בצדפות ובידי שימוש בזרועותיו החזקות, בחופי מערב האוקיינוס השקט דג גריבלדי רועה אצות ומנסה להילחם בנחיל פולש של קיפודי ים לשווא אך נעזר בלוטרות ים הצדות את קיפודי הים, כרישים טיגרים בחופי אוסטרליה מחפשים צבי ים ירוקים לטרוף ומבריחים אותם מערוגות עשבי הים הפוריים אותם הצבים מלחכים, להקת סרטני עכביש אוסטרלים עולה מהמצולות, נערמת ומשירה שריונות אך מותקפת על ידי טריגון קצר-זנב ענקי הלהוט אחריהם, זכר דיונון אוסטרלי, הגדול שבדיונונים מחזר אחרי נקבות בדרום אוסטרליה ומבריח מתחרים אך זכר קטן יותר מערים עליו ומתחפש לנקבה כדי להזדווג עם הנקבות בהם זכה הגדול, באותו מקום סוסון עשב מצוי זכר יוצא מערוגת האצות הבטוחה למים פתוחים יותר עם עשבים כדי להשריץ סמוך ללהקות חסילוני אופוסום (Mysida) - הטרף העיקרי של הסוסונים ואז חוזר אל בין האצות, בצפון אוסטרליה ביערות מנגרובים דגים צעירים רבים גדלים וזכר חסילון גמל שלמה מפוספס טורף מספק מזון לנקבה אך עוזב אותה לטבת נקבה אחרת ובימים מלאי פיטופלנקטון ירוק להקות ענק של דולפינים מצויים, אריות ים ועופות ים נעים יחדיו למפרץ מונטרי המלא במיליוני דגי עפיאן. ללהקות אלו מצטרפים גם מאות לווייתנים גדולי סנפיר רעבים.
  6. חופים: הפרק עוסק בחופי הימים בהם משתלבים הים והיבשה. נראים צבת ים זיתנית העולה להטיל ביצים בקוסטה ריקה עם מאות צבי ים, אריות ים גלאפגוס תופסים במפרצים הרדודים טונות זהובות יחדיו, בריכות סלעים בחופים סלעיים מכילים טורפים רעבים כמו כוכבי ים, שושנות ים וצמידונים הניזונים מצלחיות ומצדפות המתגוננות מפניהם, סרטני סלעים בברזיל מזנקים בין הסלעים כדי לאכול אצות בעת השפל ואחריהם מורנות ותמנונים העולים על היבשה כדי לצוד אותם, הגלים הגבוהים בעולם בפורטוגל וקשתות סלע בספרד, תוכי ים ואוריות עפים מעל 50 ק"מ בחיפוש דגים לגוזליהם אך חייבים להישמר מחמסנים המנסים לחטוף את שללם, קרנונים מקפצים פסיפיים החיים על סלעים וחוששים מנפילה למים בעת חיזור, אלפי פינגווינים מלכותיים בג'ורג'יה הדרומית צריכים לחצות חומת בשר של פילי ים ענקיים חמומי מזג ומסוכנים ואחר כך להשיר את נוצותיהם כדי לחזור למים וחופים עירוניים בפאלם ביץ', פלורידה מושכים את ההתקבצות הכרישים הגדולה בעולם - כרישים שחורי שוליים וכרישים קצרי-גף העוצרים בחוף החמים בנדודיהם צפונה.
  7. הכוכב הכחול שלנו: פרק המתאר את הישרדותם של היצורים באוקיינוסים בימינו ואת האתגרים הניצבים לפניהם. בפיורדי נורווגיה איסור ציד סרדינים עוזר ללווייתני האורקה וגדולי הסנפיר לשגשג, רעשי ספינות מבלבלים דגי שושנון המשמשים בקול כדי לזהות טורפים ולקרוא לחבריהם ודגים נוספים אינם שומעים את קול השוניות אליהם הם צריכים להגיע, פלסטיק מזהם את הימים וגורם לפגיעה בחיות האוכלות אותו כמו אפרוחי אלבטרוס, הוא גם גורם לזיהומים רעילים שהורגים צעירי דולפינים, אחד ממקומות ההטלה הצפופים בעולם של צב ים גילדי בטרינידד שם הקהילה עוזרת לצבים, מציאת אתר רבייה של כרישי לווייתן בגלאפגוס, מאות ראשתנים בסרי לנקה לאחר איסור ציד הלווייתנים, הלבנת אלמוגים בשונית המחסום הגדולה ועליית החומציות בה והקרחונים הנמסים של אנטארקטיקה העלולים להציף ערי חוף כמו מיאמי בעתיד.
  8. אוקיינוס של פלא: פרק מאסף מיוחד המקבץ את שאר הפרקים לקטעים קצרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות: