גמר גביע אירופה לאלופות 1979

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גמר גביע אירופה לאלופות 1979
אירוע עונת 1978/1979 בגביע אירופה לאלופות בכדורגל
תאריך 30 במאי 1979
מיקום האצטדיון האולימפי, מינכן, גרמניה
שיפוט אריך לינמאייר (אוסטריה)
צופים 68,000
1978
1980
uefa.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גמר גביע אירופה לאלופות 1979 התקיים באצטדיון האולימפי במינכן, גרמניה ב-30 במאי 1979, ובו נקבע כי הזוכה בטורניר גביע אירופה לאלופות לעונת 1978/1979 היא נוטינגהאם פורסט האנגלית, שניצחה במשחק מאלמה השוודית בתוצאה 1-0. משחק הגמר נעל את המהדורה ה-24 של גביע אירופה לאלופות.

שתי הקבוצות העפילו לגמר הראשון בתולדותיהן. נוטינגהאם פורסט המשיכה את המסורת האנגלית והייתה לנציגה הרביעית אי פעם בגמר המפעל (אחרי מנצ'סטר יונייטד, לידס יונייטד וליברפול, זוכת השנתיים האחרונות), ואלופת אירופה השלישית שמגיעה מאנגליה. מאלמה הייתה לשוודית היחידה אי פעם בגמר המפעל הבכיר.

שתי הקבוצות העפילו לגמר בעקבות זכייתן באליפות המקומית. נוטינגהאם פורסט זכתה באליפות אנגליה לעונת 1977/1978 בפער של שבע נקודות מאלופת אירופה ליברפול, תוך שהיא רושמת עונה נטולת הפסדי בית, עם שלושה הפסדים בלבד בכל העונה. מאלמה זכתה באליפות שוודיה לעונת 1977 לאחר שהקדימה אף היא בשבע נקודות את אלפסבורג בראש הטבלה.

המשחק עצמו הוכרע משער של טרבור פרנסיס בנגיחה ממש על סף הירידה להפסקה, לאחר הגבהה של ג'ון רוברטסון מאגף שמאל.

הדרך אל הגמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוטינגהאם פורסט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגרלת הסיבוב הראשון זימנה לנוטינגהאם פורסט את אחד המפגשים הקשים ביותר שיכלה לקבל - מפגש כל-אנגלי מול אלופת אירופה שנתיים ברציפות, ליברפול. במשחק הראשון בבית הצליחה נוטינגהאם להדהים את ליברפול, וגברה עליה 2-0. שוויון 0-0 באצטדיון אנפילד קבע כי נוטינגהאם מעפילה על חשבון ליברפול לשמינית הגמר, ואלופת אירופה מסיימת את דרכה כבר בסיבוב הראשון. הנקמה הספורטיבית של ליברפול באותה עונה הייתה הזכייה באליפות אנגליה על חשבונה של סגניתה נוטינגהאם.

לאחר שגברה על ליברפול, פגשה נוטינגהאם בשמינית הגמר את א.א.ק. אתונה היוונית. המשחק הראשון באתונה הסתיים בניצחונה של נוטינגהאם 2-1, ובגומלין המשיכה אלופת אנגליה להפגין יכולת מרשימה, השלימה ניצחון כפול עם ניצחון 5-1, והעפילה לשלב הבא.

ברבע הגמר פגשה נוטינגהאם את גראסהופרס ציריך עם החלוץ הפורה של העונה באירופה, קלאודיו סוסלר. סוסלר העלה את גראסהופרס ליתרון מפתיע במשחק הראשון בנוטינגהאם, אך המארחת השוותה לפני המחצית, ובמחצית השנייה כבשה שלוש פעמים בדרך לניצחון 4-1. בגומלין בציריך שוב העלה סוסלר את גראסהופרס ליתרון, שערו ה-11 בשישה משחקים, אך מרטין אוניל קבע שוויון 1-1 וניצחון 5-2 בסיכום לנוטינגהאם.

שלב חצי הגמר הפגיש בין נוטינגהאם לפ.צ. קלן, נציגת גרמניה המערבית. המשחק הראשון בנוטינגהאם היה דרמטי ורב שערים. קלן הובילה 2-0 כבר לאחר עשרים דקות, אך נוטינגהאם הצליחה להשלים מהפך, ולאחר שעה של משחק התוצאה עמדה על 3-2 ביתי. חמש דקות לסיום מצאה קלן את השוויון, 3-3 דרמטי בסיום. נוטינגהאם הגיעה למשחק הגומלין בידיעה כי היא חייבת לכבוש שער, והיא אכן עשתה זאת בדקה ה-65, כשאיאן בוייר קבע את תוצאת המשחק - 1-0 לנוטינגהאם פורסט, שהעפילה לראשונה בתולדותיה לגמר גביע אירופה לאלופות.

מאלמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאלמה החלה את המסע לעבר הגמר הראשון בתולדותיה במפגש מול מונקו, שהעפילה מהסיבוב המוקדם בו הדיחה את סטיאווה בוקרשט. המשחק הביתי הראשון של מאלמה הסתיים בשוויון 0-0, ובגומלין הספיק שער בודד בדקה ה-35 כדי לקבוע 1-0 למאלמה, שמעפילה לשמינית הגמר.

השוודים פגשו בשמינית הגמר את דינמו קייב מברית המועצות. במשחק הראשון בחוץ שמרה מאלמה על רשת נקייה, והקבוצות נפרדו בשוויון 0-0. בגומלין הביתי ניצחה מאלמה 2-0, נותרה ללא ספיגה לאחר ארבעה משחקים במפעל והעפילה לשלב הבא.

ברבע הגמר נחלה מאלמה הפסד ראשון בטורניר. היא פגשה את ויסלה קרקוב הפולנית, שהפכה שער יתרון מוקדם של טומי הנסון לניצחון 2-1. במשחק הגומלין בשוודיה עלתה קרקוב ליתרון בדקה ה-58, ונראה היה כי הגיע סוף דרכה של מאלמה בטורניר, אך השוודים הצליחו בכל זאת להשלים מהפך. שלושער של אנדרס ליונגברג, שניים מתוכם בפנדלים, הובילו את מאלמה לניצחון 4-1 שמחק את ההפסד מהמשחק הראשון. 5-3 בסיכום שני המשחקים למאלמה, שהעפילה לשלב הבא.

בחצי הגמר פגשה מאלמה את אוסטריה וינה. המשחק הראשון בווינה הסתיים בשוויון 0-0, ובגומלין שער ניצחון של הנסון בדקה ה-47 קבע 1-0 למאלמה, שמעפילה לראשונה בתולדותיה לגמר גביע אירופה לאלופות.

אנגליהאנגליה נוטינגהאם פורסט סיבוב שוודיהשוודיה מאלמה
יריבה סיכום משחק ראשון משחק שני יריבה סיכום משחק ראשון משחק שני
אנגליהאנגליה ליברפול 2 – 0 2 - 0 (בית) 0 - 0 (חוץ) סיבוב ראשון צרפתצרפת מונקו 1 – 0 0 - 0 (בית) 1 - 0 (חוץ)
יוון 1828יוון 1828 א.א.ק. אתונה 7 – 2 2 - 1 (חוץ) 5 - 1 (בית) שמינית הגמר הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית האוקראיניתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית האוקראינית דינמו קייב 2 – 0 0 - 0 (חוץ) 2 - 0 (בית)
שווייץשווייץ גראסהופרס ציריך 5 – 2 4 - 1 (בית) 1 - 1 (חוץ) רבע גמר הרפובליקה העממית הפולניתהרפובליקה העממית הפולנית ויסלה קרקוב 5 – 3 1 - 2 (חוץ) 4 - 1 (בית)
גרמניה המערביתגרמניה המערבית פ.צ. קלן 4 – 3 3 - 3 (בית) 1 - 0 (חוץ) חצי הגמר אוסטריהאוסטריה אוסטריה וינה 1 – 0 0 - 0 (חוץ) 1 - 0 (בית)

סיכום המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוטינגהאם פורסט הגיעה למשחק הגמר תחת המאמן המצליח בתולדותיה, בריאן קלאף. על אף שנחשבה קבוצה קטנה יחסית בכדורגל האנגלי, היא צלחה את כל שלבי הטורניר והעפילה עד לגמר. בחודש פברואר של אותה עונה, רכש קלאף את טרבור פרנסיס מברמינגהאם סיטי, תמורת סכום חסר תקדים בזמנו של מיליון ליש"ט. לפי חוקי אופ"א, לא יכול היה פרנסיס ליטול חלק במשחקיה של הקבוצה באירופה לשלושה חודשים מזמן הרכישה, כך שהמשחק הראשון בו יכול היה להשתתף היה הגמר עצמו. בהיעדרו של מרטין אוניל הפצוע, בחר קלאף לפתוח עם פרנסיס, במשחקו הראשון בקריירה במסגרת אירופית, בהרכב הפותח על חשבונו של ארצ'י גמיל שנותר על הספסל.

מנגד התייצבה מאלמה, שהפתיעה מאוד בעצם העפלתה לגמר. מאמנה האנגלי של מאלמה, בוב האוטון, הוביל את קבוצתו במפתיע למעמד המכובד, אך סבל מחסרונם של בו לארסון ושל רוי אנדרסון, שניים משחקני המפתח של הקבוצה, שנעדרו עקב פציעות. גם קפטן הקבוצה, סטפן טאפר, היה בספק למשחק לאחר ששבר את בוהן רגלו באימון ערב משחק הגמר, אך לבסוף עלה בהרכב.

הגעתן של שתי הקבוצות הקטנות יחסית למשחק הגמר הביאה לכך שהאצטדיון האולימפי במינכן לא התמלא, ונותר ריק בחלקו הגדול. גם המשחק עצמו, שלא התעלה לרמה גבוהה, פגע מעט ביוקרתו של המעמד. מאלמה, שגם כך, חסרה מספר שחקנים חשובים, בחרה מפתיחת המשחק להתבצר בהגנה וכמעט ולא יצרה מצבי הבקעה כלל.

ההזדמנות הראשונה של נוטינגהאם פורסט במשחק הגיעה מרגליו של גארי בירטלס. החלוץ עקף את שחקני ההגנה כדי להשתלט ראשון על הגבהת עומק שהותירה אותו לפרוץ לבד מול השוער יאן מולר שיצא לעברו. בירטלס הקפיץ את הכדור מעל לשוער, אך הכדור עלה מעל השער. נוטינגהאם הוסיפה להפעיל לחץ על שערה של מאלמה, כשג'ון מקגוברן הקפטן בעט כדור חד מקצה הרחבה שהחמיץ במעט את המסגרת. גם איאן בוייר ניסה את מזלו בבעיטה מרחוק שמצאה את השוער מוכן. עוד במחצית הראשונה, טוני וודקוק מצא עצמו לבד מול השוער וניסה לעבור אותו, אך מולר ירד טוב וקלט את הכדור מרגליו.

כשהמחצית הייתה על סף סיום, עם הכניסה לתוספת הזמן, מצאה נוטינגהאם את השער הראשון במשחק. נוטינגהאם חטפה כדור במרכז המגרש, ובוייר שלח אותו שמאלה לכיוונו של ג'ון רוברטסון. הקיצוני השמאלי של נוטינגהאם עבר שני שחקני הגנה שניצבו מולו, ושלח הגבהה אל תוך תיבת החמש. מי שהגיע לכדור ראשון תוך כדי פריצה היה טרבור פרנסיס, שתוך כדי נפילה נגח אותו לרשת הגבוהה וקבע 1-0 לנוטינגהאם פורסט.

במחצית השנייה הגיע בירטלס למצב בטוח לכיבוש. וודקוק שלח כדור גובה לכיוון הרחבה, ובירטלס עלה מעל המגן ונגח ראשון. הכדור עלה גבוה, וכשירד חזרה מצא עצמו בירטלס לבד לחלוטין מול השוער. הוא ניסה לבעוט מהאוויר, חופשי לגמרי, אך הכדור עלה גבוה מעל השער. מספק דקות עברו, והפעם רוברטסון היה קרוב לכיבוש השער השני. פרנסיס פרץ על קו ימין ועבר שלושה שחקני הגנה עד שהגיע ממש אל קו החוץ. משם, שיגר כדור רוחב לרחבה. הראשון להגיע היה רוברטסון, שבעט בנגיעה אחת הישר לקורת השער של מולר.

תוצאת המחצית נשמרה עד לסיום, ונוטינגהאם פורסט הייתה לאלופת אירופה לראשונה בתולדותיה.


30 במאי 1979 אנגליהאנגליה נוטינגהאם פורסט 1 - 0 שוודיהשוודיה מאלמה האצטדיון האולימפי, מינכן, גרמניה
צופים: 68,000
שיפוט: אוסטריהאוסטריה אריך לינמאייר
טרבור פרנסיס הובקע שער בדקה ה- 45' 45' (סיקור)

הרכבי הקבוצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוטינגהאם פורסט
מאלמה
נוטינגהאם פורסט:
שוער 1 אנגליהאנגליה פיטר שילטון
מגן ימני 2 אנגליהאנגליה ויו אנדרסון
בלם 5 אנגליהאנגליה לארי לויד
בלם 6 סקוטלנדסקוטלנד קני ברנס
מגן שמאלי 3 אנגליהאנגליה פרנק קלארק
קשר ימני 7 אנגליהאנגליה טרבור פרנסיס הובקע שער בדקה ה- 45' 45'
קשר מרכזי 4 סקוטלנדסקוטלנד ג'ון מקגוברן (קפטן)
קשר מרכזי 8 אנגליהאנגליה איאן בוייר
קשר שמאלי 11 סקוטלנדסקוטלנד ג'ון רוברטסון
חלוץ 9 אנגליהאנגליה גארי בירטלס
חלוץ 10 אנגליהאנגליה טוני וודקוק
מאמן:
אנגליהאנגליה בריאן קלאף
המבורג:
שוער 1 שוודיהשוודיה יאן מולר
מגן ימני 2 שוודיהשוודיה רולנד אנדרסון
בלם 4 שוודיהשוודיה קנט יונסון
בלם 5 שוודיהשוודיה מגנוס אנדרסון
מגן שמאלי 3 שוודיהשוודיה אינגמר ארלנדסון
קשר ימני 8 שוודיהשוודיה רוברט פריץ
קשר מרכזי 6 שוודיהשוודיה סטפן טאפר (קפטן) הוחלף בדקה ה-34 34'
קשר מרכזי 7 שוודיהשוודיה אנדרס ליונגברג
קשר שמאלי 11 שוודיהשוודיה יאן-אולוב קינוואל
חלוץ 10 שוודיהשוודיה טורה סרבין
חלוץ 9 שוודיהשוודיה טומי הנסן הוחלף בדקה ה-82 82'
מחליפים:
חלוץ 13 שוודיהשוודיה טומי אנדרסון נכנס כמחליף בדקה ה-82 82'
קשר 15 שוודיהשוודיה קלאס מאלמברג נכנס כמחליף בדקה ה-34 34'
מאמן:
אנגליהאנגליה בוב האוטון

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]