גמר גביע אירופה לאלופות 1961

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גמר גביע אירופה לאלופות 1961
אירוע עונת 1960/1961 בגביע אירופה לאלופות בכדורגל
תאריך 31 במאי 1961
מיקום אצטדיון ונקדורף, ברן, שווייץ
שיפוט גוטפריד דיינסט (שווייץ)
צופים 26,732
1960
1962
uefa.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גמר גביע אירופה לאלופות 1961 התקיים באצטדיון ונקדורף בברן, שווייץ ב-31 במאי 1961, ובו נקבע כי הזוכה בטורניר גביע אירופה לאלופות לעונת 1960/1961 היא בנפיקה ליסבון הפורטוגלית, שניצחה במשחק את ברצלונה הספרדית בתוצאה 3-2. משחק הגמר נעל את המהדורה השישית של גביע אירופה לאלופות.

לראשונה בתולדות המפעל, נערך משחק גמר בלי ריאל מדריד, שזכתה בכל חמש המהדורות הראשונות של המפעל. בנפיקה ליסבון הייתה לנציגה הפורטוגלית הראשונה בתולדות המפעל, בעוד ברצלונה העפילה אף היא לראשונה לגמר המפעל, לאחר שהדיחה את האלופה המכהנת כבר בשמינית הגמר.

שתי הקבוצות העפילו לטורניר בזכות זכייתן באליפות המקומית לעונת 1959/1960. בנפיקה הקדימה את יריבתה העירונית ספורטינג ליסבון בפער של שתי נקודות כדי לזכות באליפות פורטוגל, בעוד ברצלונה זכתה באליפות ספרד בזכות הפרש שערים עדיף בשני שערים בלבד על פניה של אלופת אירופה לאותה העונה, ריאל מדריד.

במשחק עצמו עלתה ברצלונה ליתרון ראשון בדקה ה-21, מרגליו של שנדור קוצ'יש. עשר דקות אחר כך מצא ז'וזה אגואס את שער השוויון, וכעבור דקה כבש שוער ברצלונה אנטוני רמלייטס שער עצמי שהשלים את המהפך של בנפיקה, 2-1 בהפסקה. מריו קולונה כבש את שערה השלישי של בנפיקה עשר דקות מפתיחת המחצית השנייה, וקבע 3-1. זולטן צ'יבור עוד הצליח לצמק בדקה ה-75, אך ברצלונה לא הצליחה למצוא את השוויון, ובסיום 3-2 לבנפיקה שזכתה לראשונה בתולדותיה בתואר.

הדרך אל הגמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסיבוב המוקדם חולקו המשתתפות בטורניר לשלוש קבוצות על פי שיוך גאוגרפי, והוגרלו נגד קבוצה אחרת מאותו השיוך. בנפיקה וברצלונה הוגרלו שתיהן מקבוצת אירופה המערבית.

בנפיקה ליסבון[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי הגרלת הסיבוב המוקדם, פגשה בנפיקה את הארטס הסקוטית. במשחק הראשון גברה בנפיקה 2-1 בחוץ על הארטס, ובגומלין נהנתה מצמד של ז'וזה אוגוסטו דה אלמיידה כדי לנצח 3-0 ולהשלים 5-1 בסיכום שני המפגשים.

בשמינית הגמר פגשה בנפיקה את אויפשט ההונגרית. במשחק הראשון בבית פתחה בנפיקה בסערה, הובילה 4-0 עד לדקה ה-16, ועד למחצית קבעה 5-0. במחצית השנייה הצליחה אויפשט לחזור בשלבי הסיום של המשחק, אך בסיום 6-2 לבנפיקה (צמדים של ז'וזה אגואס וז'ואקים סנטנה). במשחק הגומלין העלה סנטנה את בנפיקה ליתרון כבר לאחר חמש דקות. אויפשט השלימה מהפך במחצית השנייה וניצחה 2-1, אך בסיכום 7-4 לבנפיקה שהמשיכה לרבע הגמר.

ברבע הגמר פגשה בנפיקה את אורהוס, נציגת דנמרק. צמד של אגואס במשחק הראשון בבית הוביל את בנפיקה לניצחון 3-1, וצמד של ז'וזה אוגוסטו קבע 4-1 במשחק הגומלין בחוץ. בסיכום שני המפגשים, 7-2 לבנפיקה שהמשיכה לחצי הגמר.

בשלב חצי הגמר פגשה בנפיקה את ראפיד וינה האוסטרית. המשחק הראשון הסתיים בניצחון ביתי חלק של בנפיקה, 3-0. במשחק גומלין עלתה בנפיקה ליתרון בדקה ה-66. ארבע דקות אחר כך השיגה ראפיד את השוויון, אך המשחק לא הגיע לסיומו החוקי ופוצץ שתי דקות לסיומו עקב התפרעות אוהדים וחדירה לכר הדשא. לבנפיקה התוצאה הספיקה כדי להעפיל לראשונה בתולדותיה לגמר גביע אירופה לאלופות.

ברצלונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסיבוב המוקדם הוגרלה ברצלונה למפגש מול ליירסה הבלגית. ברצלונה הפגינה עליונות בצמד המשחקים, גברה במשחק הראשון בבית 2-0 על ליירסה ובגומלין השלימה ניצחון נוסף של 3-0 (צמד לאבריסטו דה מסדו). עם 5-0 בסיכום שני המפגשים, עלתה ברצלונה לשמינית הגמר.

הגרלת שמינית הגמר זימנה מפגש כל-ספרדי בין ברצלונה לבין אלופת אירופה בכל חמש מהדורותיו עד אז, ריאל מדריד. המפגש הראשון באצטדיון סנטיאגו ברנבאו נפתח רע עבור ברצלונה, שספגה כבר בדקה הראשונה. לואיס סוארס מירמונטס כיכב במשחק עם צמד שהחזיר את קבוצתו פעמיים מפיגור, כולל בפנדל שתי דקות לסיום, וברצלונה העבירה את ההכרעה לקאמפ נואו עם שוויון 2-2 בסיום. במשחק הגומלין העלה מרטי ורז'ס את ברצלונה ליתרון בדקה ה-33, ואבריסטו השלים 2-0 בדקה ה-81 שקירב את ברצלונה לרבע הגמר. ריאל הצליחה לצמק את התוצאה בדקה ה-87, אך בסיום 2-1 לברצלונה, שקבע כי ריאל מדריד מודחת לראשונה בתולדותיה מגביע אירופה לאלופות.

לאחר שהותירה מאחור את המשוכה הגבוהה ביותר בשמינית הגמר, פגשה ברצלונה את ספרטק הראדץ קראלובה מצ'כוסלובקיה ברבע הגמר. צמד של חוסטו טחדה במשחק הראשון בבית סייע לה להביס 4-0 את ספרטק, ולאחר שהגומלין בחוץ הסתיים בשוויון 1-1, הבטיחה ברצלונה את מקומה בחצי הגמר.

בשלב חצי הגמר פגשה ברצלונה את המבורג הגרמנית. במשחק הראשון בבית העניק אבריסטו את הניצחון לקבוצתו עם שער שנכבש עם פתיחת המחצית השנייה, 1-0 בסיום. במשחק הגומלין בחוץ נקלעה ברצלונה לפיגור כפול במהלך המחצית השנייה, אך בדקה האחרונה כבש שנדור קוצ'יש את השער שהותיר את קבוצתו בטורניר. 2-2 בסיום, והעדר חוק שערי חוץ באותה התקופה, שלח את הקבוצות למשחק פלייאוף שבוע אחר כך באצטדיון הייזל בבריסל. אבריסטו, מלך שערי קבוצתו בטורניר, כבש את השישי שלו בתחרות ואת השער היחיד במשחק בדקה ה-43, והעלה את קבוצתו לגמר גביע אירופה ראשון בתולדותיה.

פורטוגלפורטוגל בנפיקה ליסבון סיבוב ספרד 1939ספרד 1939 ברצלונה
יריבה סיכום משחק ראשון משחק שני יריבה סיכום משחק ראשון משחק שני פלייאוף
סקוטלנדסקוטלנד הארטס 5 – 1 2 - 1 (חוץ) 3 - 0 (בית) סיבוב ראשון בלגיהבלגיה ליירסה 5 – 0 2 - 0 (בית) 3 - 0 (חוץ)
הונגריההונגריה אויפשט 7 – 4 6 - 2 (בית) 1 - 2 (חוץ) שמינית הגמר ספרד 1939ספרד 1939 ריאל מדריד 4 – 3 2 - 2 (חוץ) 2 - 1 (בית)
דנמרקדנמרק אורהוס 7 – 2 3 - 1 (בית) 4 - 1 (חוץ) רבע הגמר צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה ספרטק הראדץ קראלובה 5 – 1 4 - 0 (בית) 1 - 1 (בית)
אוסטריהאוסטריה ראפיד וינה 4 – 1 3 - 0 (בית) 1 - 1 (חוץ) חצי הגמר גרמניה המערביתגרמניה המערבית המבורג 2 - 2 1 - 0 (בית) 1 - 2 (חוץ) 1 - 0

סיכום המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

העפלתה של בנפיקה ליסבון, תחת המאמן בלה גוטמן ההונגרי, נחשבה להפתעה גדולה. במרוצת חמש העונות הראשונות של המפעל לא צלחה אף קבוצה פורטוגלית את שמינית הגמר, ורק פעם אחת מתוך החמש עברה קבוצה פורטוגלית את הסיבוב הראשון. גוטמן, שהגיע לבנפיקה עונה קודם לכן לאחר שזכה באליפות פורטוגל עם פורטו, לא ביצע שינויים רבים בסגל, אך שינה לא מעט את שיטת המשחק. בעונת הבכורה שלו בקבוצה הוביל אותה לאליפות מרשימה, ועונה אחר כך הוביל אותה עד לגמר. השוער אלברטו דה קוסטה פריירה והבלם ז'רמאנו דה פיגיירדו הובילו חוליית הגנה חזקה ויציבה, מריו קולונה היה אחראי על היצירתיות במרכז השדה, והקפטן ז'וזה אגואס הצטיין בתחום כיבוש השערים ואף סיים את הטורניר כמלך השערים.

על אף נקודות החוזק הברורות של בנפיקה, היא נחשבה לנחותה משמעותית מברצלונה. מאז העפלתה של ברצלונה לגמר היא נחשבה לפייבוריטית ברורה לזכייה. בנוסף להדחה של ריאל מדריד בשמינית הגמר, הישג שאף קבוצה אחרת לא הצליחה להשיג בחמש העונות של המפעל, הציגה ברצלונה חוליית התקפה רבגונית ועוצמתית, ששילבה בין היכולת הטכנית ויכולת הכדרור של לאסלו קובאלה (במשחקו האחרון במדי ברצלונה), משחק הראש ויכולת הבעיטה של שנדור קוצ'יש, המהירות והדיוק של אבריסטו דה מסדו, היצירתיות של לואיס סוארס מירמונטס, והזריזות והעוצמה הפיזית של זולטן צ'יבור. נוסף עליהם, בשער הקבוצה עמד הקפטן אנטוני רמלייטס, השוער בן ה-37 שעמד בשערה של ספרד במשך כעשור. בשלהי הקריירה המוצלחת שלו, רצה רמלייטס להניף כקפטן את גביע אירופה לאלופות. גם מבחינת ניסיון אירופי זכתה ברצלונה לעדיפות, לאחר שבשתי העונות הקודמות זכתה בגביע ערי הירידים.

ההערכות המוקדמות בנוגע לעדיפותה של ברצלונה באו לידי ביטוי על המגרש בחצי השעה הראשונה. ברצלונה שלטה בכדור ללא עוררין, ונהנתה מיכולת ניווט המשחק של סוארס במרכז השדה. בשלבי המשחק המוקדמים התקרבה ברצלונה לכיבוש, אך נתקלה במשחק הגנה טוב מצדם של ז'רמאנו ושל פריירה השוער. לאחר כעשרים דקות של עמידה בלחץ הספרדי, נכנעה בנפיקה ראשונה בדקה ה-21. התקפה שהחלה אצל קובאלה הגיעה לסוארס באגף הימני. הקשר הגביה כדור חד לרחבה, וקוצ'יש היה במקום כדי לנגוח פנימה ולקבוע 1-0 לברצלונה.

בנפיקה לא הרבתה לסכן את שערה של ברצלונה, אך נעזרה ביום חלש באופן חריג של השוער רמלייטס. בדקה ה-31 יצאה בנפיקה להתקפה עם קולונה, ששלח כדור עומק לאגף שמאל, לכיוונו של דומיסיאנו קאוום שהקדים את קו ההגנה. רמלייטס יצא משערו על אף שלא היה לו סיכוי ממשי להגיע לכדור. קאוום הקדים אותו עם כדור לרוחב השער, שם המתין לו אגואס. לקפטן ולמלך שערי הטורניר נותר רק לדחוק מקרוב את שערו ה-11 והאחרון בטורניר, כדי לקבוע שוויון 1-1. דקה בלבד עברה, ושוב טעות בחלק האחורי של ברצלונה הובילה לשער השני של בנפיקה. פונצ'ו, מגנה של ברצלונה, ניסה להרחיק בראשו כדור גובה לתוך הרחבה של ברצלונה, והכדור הגבוה שנגח עשה דרכו לכיוון שערו הוא. רמלייטס הסתנוור מהשמש ולא הצליח להעריך את כיוון הכדור, והדף אותו לקורה. הכדור עבר את קו השער, ולשופט לא נותר אלא לקבוע כי השער חוקי ובנפיקה עלתה ליתרון 2-1. המהפך הושלם תוך דקה בלבד.

שעריה המהירים של בנפיקה השפיעו רבות על שחקני ברצלונה. הספרדים, שעד לשער השוויון שלטו במשחק ללא עוררין, איבדו שליטה על המשחק ועד לסיום המחצית התנהל המשחק בדומיננטיות מוחלטת של בנפיקה. יוצאת דופן הייתה נגיחה של קוצ'יש, שהורחקה מהקו של ידי מריו ז'ואאו. בסיומה של המחצית הראשונה, 2-1 לבנפיקה.

בנפיקה פתחה את המחצית השנייה כפי שסיימה את הראשונה - בשליטה במשחק ובהתקפות לכיוון שערה של ברצלונה. בדקה ה-55 הלחץ השתלם בשער מרהיב, מבעיטת יעף של קולונה מחוץ לרחבה שקבעה 3-1 לבנפיקה. השער השלישי הביא לתפנית נוספת במשחק. קובאלה הוסט למרכז השדה וברצלונה החזירה לעצמה את השליטה במשחק. במשך למעלה מחצי שעה נאלצה בנפיקה להסתגר בהגנה מול גלי ההתקפות של כוכבי ברצלונה. קוצ'יש יכול היה לצמק את התוצאה, לאחר שנגח מול רשת חשופה לקורה. גם קובאלה היה קרוב לכיבוש, כשבעט מהאוויר ברגל שמאל מכ-17 מטרים. הכדור שלו פגע בקורה השמאלית, ניתז לקורה הימנית, אך לא עבר את הקו.

בדקה ה-75 הצליחה ברצלונה לחזור למשחק. בעיטת יעף מרהיבה של צ'יבור ממרחק של למעלה מעשרים מטרים נעצרה רק בחיבורי הקורות של פריירה וקבעה 3-2. ברצלונה תקפה בכל כוחה ברבע השעה הנותרת, אך לא הצליחה לכבוש שוב. שריקת הסיום קבעה כי בנפיקה ליסבון היא אלופת אירופה, לראשונה בתולדותיה.


31 במאי 1961 פורטוגלפורטוגל בנפיקה ליסבון 3 - 2 ספרד 1939ספרד 1939 ברצלונה אצטדיון ונקדורף, ברן, שווייץ
צופים: 26,732
שיפוט: שווייץשווייץ גוטפריד דיינסט
ז'וזה אגואס הובקע שער בדקה ה- 31' 31'
אנטוני רמלייטס הובקע שער בדקה ה- 32' 32' (עצמי)
מריו קולונה הובקע שער בדקה ה- 55' 55'
(סיקור) שנדור קוצ'יש הובקע שער בדקה ה- 21' 21'
זולטן צ'יבור הובקע שער בדקה ה- 75' 75'

הרכבי הקבוצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנפיקה ליסבון
ברצלונה
בנפיקה ליסבון:
שוער 1 פורטוגלפורטוגל אלברטו דה קוסטה פריירה
מגן ימני 2 פורטוגלפורטוגל מריו ז'ואאו
בלם 3 פורטוגלפורטוגל ז'רמאנו דה פיגיירדו
מגן שמאלי 4 פורטוגלפורטוגל אנג'לו מרטינס
קשר אחורי 5 פורטוגלפורטוגל ז'וזה נטו
קשר אחורי 6 פורטוגלפורטוגל פרננדו קרוס
קשר התקפי 8 פורטוגלפורטוגל ז'ואקים סנטנה
קשר התקפי 10 פורטוגלפורטוגל מריו קולונה הובקע שער בדקה ה- 55' 55'
קיצוני ימני 7 פורטוגלפורטוגל ז'וזה אוגוסטו דה אלמיידה
חלוץ 9 פורטוגלפורטוגל ז'וזה אגואס (קפטן) הובקע שער בדקה ה- 31' 31'
קיצוני שמאלי 11 פורטוגלפורטוגל דומיסיאנו קאוום
מאמן:
הונגריההונגריה בלה גוטמן
ברצלונה:
שוער 1 ספרד 1939ספרד 1939 אנטוני רמלייטס (קפטן)
מגן ימני 2 ספרד 1939ספרד 1939 פונצ'ו
בלם 3 ספרד 1939ספרד 1939 אנריק ז'נסאנה
מגן שמאלי 4 ספרד 1939ספרד 1939 סיגפריד גראסיה
קשר אחורי 5 ספרד 1939ספרד 1939 מרטי ורז'ס
קשר אחורי 6 ספרד 1939ספרד 1939 חסוס גאראי
קשר התקפי 8 ספרד 1939ספרד 1939הונגריההונגריה שנדור קוצ'יש הובקע שער בדקה ה- 21' 21'
קשר התקפי 10 ספרד 1939ספרד 1939 לואיס סוארס מירמונטס
קיצוני ימני 7 ספרד 1939ספרד 1939הונגריההונגריה לאסלו קובאלה
חלוץ 9 ברזילברזיל אבריסטו דה מסדו
קיצוני שמאלי 11 הונגריההונגריה זולטן צ'יבור הובקע שער בדקה ה- 35' 35'
מאמן:
ספרד 1939ספרד 1939 אנריקה אוריסאולה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]