הכובען המטורף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הכובען המטורף מדקלם את שיר האיגיון "קרוץ לי קרוץ לי עטלף". איור מעשה ידי סר ג'ון טניאל.
הארנביב והכובען דוחפים את הנמנמן לתוך קנקן התה. איור מאת סר ג'ון טניאל.
אליס, משמאל, הכובען מימין, והארנביב באמצע, איור מאת סר ג'ון טניאל.

הכובעןאנגלית: The Hatter), הידוע יותר בכינויו "הכובען המטורף" ("The Mad Hatter") הוא דמות המופיעה בספר "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות" מאת לואיס קרול. הדמות מופיעה בפרק 7 בספר שבו מתוארת "מסיבת התה המטורפת". כמו כן דמותו של הכובען מופיעה בספר ההמשך "מבעד למראה ומה אליס מצאה שם".

הכינוי "הכובען המטורף" הוא הכינוי הנפוץ של דמות זו, אף שבספרו של קרול נקראה הדמות רק "הכובען", אולם חתול צ'שייר מתאר את הכובען כ"מסובב על כל הראש" (בתרגום רנה ליטוין).

דמותו של הכובען ב"הרפתקאות אליס בארץ הפלאות"[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותו של הכובען מוזכרת לראשונה בפרק 7 בספר, שבו מתוארת מסיבת התה המתרחשת בחזית ביתו של הארנביב. אליס פוגשת את הכובען מתחת עץ, לצד שולחן ערוך לשעת התה, אשר סביבו ישבו הכובען המטורף, הארנביב והנמנמן.

מתחת לעץ לפני הבית עמד שולחן ערוך והארנביב עם הכובען ישבו ושתו תה: נמנמן ישב ביניהם שקוע בשינה עמוקה, והשנים השתמשו בו בתור כרית, משעינים עליו את המרפקים...

אליס בארץ הפלאות, בתרגום רנה ליטוין.

השעונים בבית הארנביב ובידו אינם זזים, לדברי הדמויות, מאחר שהכובען "רצח את הזמן" כדברי מלכת הלבבות בעת שביצע שיר בפניה. הביטוי "רצח את הזמן" משמעו שיבש את קצב השיר. המלכה הורתה על הוצאתו להורג, אולם מאוחר יותר ביטל המלך את גזר הדין.

הכובען, הארנביב והנמנמן משנים את מקומם סביב לשולחן כל הזמן, חדים לאליס חידות, ושרים לה שירי איגיון.

דמותו של הכובען מופיעה שוב כעד במשפט גנב הלבבות.

בספר ההמשך, "מבעד למראה" מכונה הכובען בשם "Hatta" - קיצור של המילה "כובען" באנגלית, והוא מתואר על ידי המאייר ג'ון טניאל באופן זהה, כשהוא אוחז בידו כוס תה, על מנת להבהיר לקוראים שמדובר באותה דמות. ספר צוין שבגין פשע כלשהו הוא נשלח למאסר. כמו כן תפקידו היה לבוא אל מקום השליחות ולהישאר שם ותפקידו של השליח השני היה לבוא מאותו מקום אל המלך.

איורו של טניאל מתאר את הכובען שלראשו כובע ועליו פתק בו רשום "10/6" - משמעות ספרות אלה היא מחירו של הכובע - 10 שילינג וששה פנים - ובכך ברור היה לקורא הוויקטוריאני כי מדובר בכובען.

מקור הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבחירה בכובען כדמות במסיבת התה, התבססה על הביטוי המקובל "משוגע כמו כובען" (Mad as a Hatter), ובדומה, הדמות השנייה במסיבה - הארנביב (ארנב מרץ) נבחרה בהתבסס על הביטוי "משוגע כמו ארנב מרץ". מקורו של המונח בשיגעון שתקף כובענים בתקופה הוויקטוריאנית בשל הרעלת כספית כתוצאה מהשימוש בכספית בעת ייצור הכובעים. שאיפת אדי כספית הביאה להרעלה ולתסמינים הדומים למחלת נפש ובהם - ביישנות רבה, אובדן ביטחון עצמי, ורצון להסתתר. תופעות אלה אינן מציינות את התנהגותו של הכובען (אשר טירופו מתבטא באיגיון של דבריו), וקרול בחר בדמות הכובען על מנת להבהיר לקורא שמדובר במשוגע ולאו דווקא להציג את התסמינים המקובלים של הרעלת הכספית.

דמותו של הכובען התבססה על דמותו של תיאופיליוס קרטר, ממציא ויקטוריאני, אשר הציג במהלך התערוכה הגדולה של שנת 1851 מתקנים מכניים, והיה בעל חנות רהיטים באוקספורד. קרול הכיר את קרטר, שנהג לעמוד בפתח חנותו שלראשו כובע צילינדר גבוה, וייתכן מאוד שהוא הורה לסר ג'ון טניאל, מאייר הספר, להתבסס על דמותו של קרטר באיור דמות הכובען. השערה אחרת טוענת שהוא מבוסס על סמואל אוגדן, כובען ממנצ'סטר שנודע כ"סם המטורף".

חידת הכובען[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך מסיבת התה, שואל הכובען את אליס את החידה המפורסמת: "למה דומה עורב לשולחן כתיבה?" ("Why is a raven like a writing desk?‎"). כאשר מתברר שאליס אינה יודעת את פתרון החידה, מודה הכובען (וכן הארנב) כי גם הוא אינו יודע את הפתרון. קרול לא נתן בספרו תשובה לחידה. סם לויד בספרו "אנציקלופדיה של החידות" הציע את התשובה:

  • "פו כתב על שניהם" (בהתייחס לשולחן הכתיבה של פו, ולשירו "העורב").

ואף פתרון האיגיון:

  • "כי יש 'ש' בשניהם" ("Because there is B in both) - משחק מילים המתייחס לאות "ש" המופיעה ב"שניהם" (או במקור האות "B" המופיעה במילה "both") אף שהאות עצמה לא מופיע במילים "עורב" ו"שולחן כתיבה" (כשם שהאות "B" לא מופיע במילים "raven" ו"writing desk").

קרול עצמו הציע כפתרון: "Enquiries have been so often addressed to me, as to whether any answer to the Hatter's Riddle can be imagined, that I may as well put on record here what seems to me to be a fairly appropriate answer, viz: 'Because it can produce a few notes, though they are very flat; and it is never put with the wrong end in front!' This, however, is merely an afterthought; the Riddle, as originally invented, had no answer at all." כלומר, לדבריו "בשניהם תווים נמוכים/שטוחים מאוד (very flat)" (הן התווים של העורב נמוכים, והן השולחן שטוח). אך הוא מודה שזו "חוכמה לאחר מעשה", ובמקור לא היה פתרון לחידה.

אזכורים תרבותיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחזה של מסיבת התה מתחת למים

דמותו של הכובען המטורף הפכה לאחת הדמויות המזוהות ביותר מספריו של קרול. בין היתר גילמו את הדמות בסרטי קולנוע השחקנים: אדוארד אוורט הורטון, סר רוברט הלפמן, מרטין שורט, פיטר קוק, אנתוני ניולי ואד וין. בסרט המבוים על ידי טים ברטון את הכובען מגלם ג'וני דפ.

הכובען מוזכר פעמים רבות בשירה ובספרות, ואף בסרטים קולנועיים אחרים:

במשחק "ג'אז הארנב 2" אחד מהאויבים שיש במשחק הוא זוחל בצבע ירוק הלובש חליפה ומתיז תה על השחקן כאשר הוא נמצא בטווח הראייה שלו. גם הוא מבוסס על דמותו של הכובען המטורף. דמותו מופיעה גם במשחק המחשב "Alice: Madness Returns" כמו כן במשחק bookworm adventures 2 קיים שלב שלם שמבוסס על מסיבת התה כשהכובען הוא הבוס.

כמו כן האסטרואיד "6735 Madhatter" שהתגלה ב-23 בנובמבר 1992 נקרא על שם דמות הכובען.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הכובען המטורף בוויקישיתוף