הארי פוטר וחדר הסודות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף חדר הסודות)
הארי פוטר וחדר הסודות
Harry Potter and the Chamber of Secrets
כריכת המהדורה העברית של הספר
כריכת המהדורה העברית של הספר
מידע כללי
מאת ג'יי קיי רולינג
איורים קליף רייט עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית
תורגם לשפות יותר מ-67 שפות
סוגה פנטזיה
נושא מכשף עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות הוגוורטס, היער האסור, חדר הסודות, סקוטלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת התרחשות 1992, 1993 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה בשפת המקור הוצאת בלומסברי
תאריך הוצאה 2 ביולי 1998
מספר עמודים 351
הוצאה בעברית
הוצאה פרוזה
תרגום גילי בר-הלל
פרסים
פרס ספר הילדים של נסטלה (ג'יי קיי רולינג, 1998) עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
סדרת ספרים הארי פוטר
ספר קודם הארי פוטר ואבן החכמים
הספר הבא הארי פוטר והאסיר מאזקבאן
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 001979852
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הארי פוטר וחדר הסודותאנגלית: Harry Potter and the Chamber of Secrets) הוא ספר פנטזיה מאת הסופרת הבריטית ג'יי קיי רולינג, השני בסדרת הספרים "הארי פוטר". עלילת הספר מתארת את שנת הלימודים השנייה של הארי פוטר בבית הספר הוגוורטס לכישוף ולקוסמות, כאשר במהלך שנה זו מתברר שבמעמקי בית הספר נבנה חדר סודי אשר מתגורר בו מפלצת מסוכנת. הספר יצא לאור באנגלית ב-2 ביולי 1998. סרט המבוסס על עלילת הספר יצא בנובמבר 2002.

בתמונת השער הבריטית המקורית, רון נוהג במכונית מעופפת מסוג "פורד אנגליה" שבבעלות אביו. רון מסיע את הארי, התנשמת שלו, הדוויג, מאחור. בכריכה העברית, נתלה הארי על זנב עוף החול של מנהל הוגוורטס, אלבוס דמבלדור, כדי לצאת מחדר הסודות, כשבמכנסי הג'ינס שלו תחובה חרבו של גודריק גריפינדור.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יום ההולדת של הארי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר נפתח ביום הולדתו העגום של הארי, במהלך חופשת הקיץ. הארי מתגעגע מאוד להוגוורטס (בית הספר לכישוף ולקוסמות בו הוא לומד) ולחבריו, שמהם לא קיבל אף מכתב במשך כל הקיץ והוא חש בודד מאוד בלי תקשורת איתם. באותו היום בערב, כאשר מגיעים אורחים למשפחת דרסלי, משפחת מייסון, על הארי להיות בחדרו ולהתנהג כאילו אינו קיים. אולם כשהארי מגיע לחדרו הוא מוצא בו גמדון בית בשם דובי על מיטתו. דובי מזהיר את הארי לא לחזור להוגוורטס, אך אינו יכול להסביר מדוע, שכן אדונו אוסר עליו לגלות זאת. דובי גם מודה כי הוא זה אשר לקח את כל המכתבים שנשלחו להארי, בתקווה שהארי יחשוב ששכחו אותו ולא ירצה לחזור להוגוורטס. כשהארי מתעקש על רצונו לחזור להוגוורטס, דובי משתמש בקסם כדי להעיף את עוגת הפודינג של הדודה פטוניה מעל האורחת (וכתוצאה מכך, להבריחם מהבית מבלי לקנות דבר מוורנון דרסלי). כתוצאה מכך שולח משרד הקסמים להארי מכתב אזהרה, כי הם חושבים שהארי הוא זה שהשתמש בקסם, ולקטינים אסור לעשות קסמים מחוץ לתחום בית הספר. משפחת דרסלי הזועמת, שמפסיקה לחשוש מכך שהארי ישתמש עליהם בקסמים, כולאת אותו בחדרו.

בדרך להוגוורטס[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארי אינו מסוגל להימלט שכן דרך הבריחה היחידה שלו היא שימוש בקסם - מה שיוביל לסילוקו מבית הספר. למרבה מזלו, לאחר מספר ימים רון, פרד וג'ורג' ויזלי, שמודאגים מכך שהארי לא ענה למכתביהם, "שואלים" את המכונית פורד אנגליה הקסומה המעופפת של אביהם, ובאים לחלץ את הארי, ומביאים אותו אל ה"מחילה" - ביתם של משפחת ויזלי. שם הארי פוגש את משפחת ויזלי כולה, למעט ביל וצ'ארלי (ביל עובד בבנק הקוסמים במצרים וצ'ארלי עובד עם דרקונים ברומניה). הארי מבלה את שארית הקיץ עם בני משפחת ויזלי.

ביום הנסיעה להוגוורטס, המחסום ברציף תשע ושלושה רבעים נחסם עבור הארי ורון, והרכבת יוצאת בלעדיהם. הם מחליטים לצאת להוגוורטס בעקבות הרכבת בעזרת המכונית המעופפת. אך כשהם מתקרבים להוגוורטס, המכונית מתרסקת היישר אל "הערבה המפליקה" (עץ מיוחד המרביץ למי שמתקרב אליו), ממנה הם נמלטים, ואילו המכונית בורחת ונעלמת. שרביטו של רון נשבר בהתרסקות. בשל התעלול שלהם, הארי ורון נענשים ומאוימים שיסולקו מבית הספר אם יעברו על חוקים נוספים, רון גם מקבל "צרחן" (מכתב קסום שצורח את המילים בקול של מי ששלח אותו) מאמו.

היורש של סלית'רין[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הלימודים נפתחת, כאשר גילדרוי לוקהרט, קוסם מפורסם שכתב ספרים רבים אודות מעשי הגבורה שלכאורה ביצע, מקבל את משרת המורה להתגוננות מפני כוחות האופל. הוא מתגלה כקוסם כושל ויהיר, אובססיבי למראהו החיצוני ולפרסום של עצמו. במהלך השנה מתרחשות תקיפות מוזרות במסדרונות הוגוורטס, כאשר תלמידים בני-מוגלגים נמצאים מאובנים. לפני כל תקיפה, שומע הארי קול מאיים ומוזר שאף אחד אחר ממנו לא שומע. התעלומה נקשרת במהרה לאגדה על ״חדר הסודות״ - האגדה מספרת כי סלזאר סלית'רין, ממייסדי בית הספר, בנה בו חדר סודי ובו מפלצת קטלנית, שרק יורשו יוכל לשלוט בה ולהשתמש בה כדי להרוג את הבוצדמים (כינוי גנאי לקוסמים שהוריהם אינם קוסמים) שבבית הספר. השמועות מדברות גם על כך שהחדר נפתח בהוגוורטס לפני חמישים שנה, ובאותה הפעם הרגה המפלצת את אחת התלמידות.

בעוד שהארי חושד בדראקו מאלפוי כי הוא היורש השולט במפלצת, החשד של רוב התלמידים נופל דווקא על הארי - החתולה של השרת התאבנה זמן קצר לאחר שהשרת לקח את הארי למשרדו וכמעט העניש אותו על דבר של מה בכך, והתלמיד הראשון שהתאבן היה מעריץ מעצבן של הארי שרדף אחריו לכל מקום וצילם אותו (קולין). חשדם של התלמידים גובר לאחר שהארי חושף בטעות שהוא לחשנן, בעל יכולת לדבר עם נחשים. מכיוון שהיכולת לדבר אל נחשים הייתה אחת מתכונותיו הידועות של סלזאר סלית'רין, קיום התכונה בהארי מצביע על קשר בינו ובין סלית'רין. הארי עצמו מוטרד מגילויים אלו ונזכר כי מצנפת המיון רצתה לשים אותו בבית סלית'רין, ורק בעקבות בקשתו של הארי שינתה את דעתה.

הארי ממשיך לחשוד במאלפוי, ורוצה לעשות בדיקה. הוא וחבריו מכינה שיקוי פולימיצי בחדר שירותים נטוש, הרדוף על ידי רוח הרפאים הדכאונית של מירטל המייללת. בעזרת השיקוי רון הופך לגויל והארי לקראב, שני השפוטים של מאלפוי. הם הולכים בעקבות מאלפוי לחדר המועדון של סלית'רין והארי מגלה שמאלפוי, אף על פי שהוא טהור בדם, הוא לא היורש.

היומן, העכבישים והבסיליסק[עריכת קוד מקור | עריכה]

יום אחד מוצא הארי בחדר שירותים יומן שמישהו ניסה להיפטר ממנו. היומן, של תלמיד בשם טום רידל שלמד בהוגוורטס לפני חמישים שנה. הארי מתעניין ביומן, שכן אותו טום רידל זכה בפרס על "שירותים מיוחדים" שביצע עבור בית הספר, והארי חושד כי הוא קשור לפתיחת חדר הסודות, חמישים שנים לפני כן. היומן ריק, אולם הארי מצליח לגלות את סוד קסמו - אם כותבים בו, הוא עונה בחזרה. הארי משוחח עם היומן, שמחזיק בתוכו את זכרונותיו של רידל, ורידל מראה לו את שהתרחש בלילה שבו לדבריו הוא עצר את התלמיד שפתח את חדר הסודות - רידל תפס את האגריד, שהיה אז תלמיד בשנה השלישית, בעוד הוא מטפל בעכביש ענק. הארי מבין כי זוהי הסיבה שבגללה גורש האגריד מבית הספר, אך אינו מבין כיצד ייתכן שהאגריד היה זה אשר גרם לתקיפת התלמידים - לא בעבר, ולא בהווה.

לפני שהארי מספיק לשוחח עם האגריד, הרמיוני מותקפת ומתאבנת. כתוצאה מגל התקיפות נלקח האגריד לכלא הקוסמים, (אזקבאן), ואילו אלבוס דמבלדור (מנהל בית הספר) מושעה מתפקידו. הארי ורון יוצאים בעקבות הרמז שהאגריד השאיר להם - לעקוב אחרי העכבישים - ונתקלים ביער האסור בעכביש ענק בשם הרעגוג, אותו העכביש בו טיפל האגריד בשעתו. הרעגוג מספר להארי ורון כי הוא לא המפלצת שבחדר הסודות, אולם מסרב לעזור להם והשניים ניצלים בקושי רב מלהפוך לארוחה הבאה של צאצאיו.

בשעת ביקור אצל מיטתה של הרמיוני במרפאה, מבחינים הארי ורון בדף שהחזיקה בידה בעת שהתאבנה, ומבינים שהיא הצליחה לפתור את התעלומה לפני שהותקפה - בדף מתוארת מפלצת הבסיליסק - נחש ענקי בעל תוחלת חיים הנמדדת במאות שנים והמסוגל להרוג במבטו. הארי מבין שזוהי המפלצת שבחדר הסודות, ובגלל יכולתו להבין את שפת הנחשים - היה הוא היחיד ששמע אותה. השניים מצליחים אף להבין מאין באה המפלצת - חדר השירותים הנטוש אותו רודפת מירטל המייללת, התלמידה שנהרגה בידי הבסיליסק.

הקרב נגד טום רידל[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני שהארי ורון מספיקים לבקר בשירותים, ג'יני ויזלי (אחותו של רון), נחטפת ונלקחת לחדר הסודות. המורים רוצים שפרופסור לוקהרט יציל אותה כי בספריו הוא כתב שהוא יכול לעשות הכול, אך פרופסור לוקהרט מנסה לברוח. הארי ורון תופסים את לוקהרט בנסיון הבריחה ומגלים שהוא לא עשה שום דבר ממה שכתב עליו בספריו, אלא רק התפאר במעשיהם של קוסמים אחרים ומחק את זכרונותיהם. הם גוברים על לוקהרט ומכריחים אותו לבוא עמם לחדר הסודות. בהגיעם לכניסה לחדר הסודות חוטף לוקהרט את שרביטו השבור של רון ומנסה למחוק את זכרונותיהם, אך הלחש משתבש, גורם לתקרה לקרוס מוחק את זכרונו של לוקהרט עצמו. הארי נאלץ להמשיך לבדו אל חדר הסודות.

בחדר הסודות נתקל הארי שוב טום רידל - הפעם כדמות פיזית, ולא רק דפים ביומן. מתברר כי היומן של רידל היה במהלך רוב השנה בידיה של ג'יני, והיא ניהלה איתו התכתבות אינטימית דיה כדי שרידל יוכל להשתלט עליה ולהשתמש בה לפתיחת חדר הסודות ושחרור המפלצת. עם זאת, רידל אומר כי מטרתו האמיתית במהלך החודשים האחרונים הייתה להביא לכך שהארי יגיע לחדר הסודות, ובשל כך הוא גרם לג'יני להעמיד פנים כי נחטפה ולרדת לחדר הסודות בעצמה. לאחר מכן הוא שאב ממנה את החיים כדי להתממש בצורה פיזית בעצמו, וכתוצאה מכך היא על סף מוות. רידל חושף בפני הארי כי הוא בעצם וולדמורט בצעירותו. בשל כך, רידל סקרן לדעת מה גרם להארי לשרוד, וכיון שהארי אינו משתף עמו פעולה, הוא מזמן את הבסיליסק כדי שיהרוג אותו.

למזלו של הארי, בשל האמון שהוא מביע בדמבלדור, מגיע אליו בדרך קסם עוף החול של דמבלדור יחד עם מצנפת המיון, שמתוכה שולף הארי את חרבו של גודריק גריפינדור. בעזרת עוף החול (שמסוגל לרפא פצעים בדמעותיו ולשאת משקל הכבד פי כמה מגופו) והחרב מצליח הארי להביס את הבסיליסק, אך אחד מניביו הקטלניים של היצור נתקעים בזרועו של הארי והארי כמעט מת, למזלו של הארי פוקס עוף החול מרפא אותו, הוא לוקח את שן הבסיליסק והורס איתה את היומן של רידל. בכך מושמד הזיכרון ה"גשמי" של רידל שיצא מתוך היומן.

סיום העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יני ניצלת, האגריד משוחרר ממעצרו, דמבלדור מוחזר לתפקידו, כל מי שאובן נרפא בעזרת שיקוי מיוחד, הארי מצליח לשחרר את דובי משירות משפחת מאלפוי, המבחנים בוטלו והתלמידים חוגגים עד אור הבוקר.

דמויות עיקריות בספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

תלמידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הארי פוטר – הדמות המרכזית. נחשד בתור היורש של סלית'רין, אך לבסוף התגלה שזהו טום רידל, שהוא בעצם לורד וולדמורט. הארי מגלה את יכולתו לדבר עם נחשים. הארי התחזה לגויל בריגול אחרי מאלפוי. בסופו של דבר הרס את יומנו של רידל והרג את הבסיליסק.
  • רון ויזלי – חברו הטוב ביותר של הארי ואחיה הגדול של ג'יני. רון הוא בן שישי מתוך 7 ילדי ויזלי, ושלושה מאחיו הגדולים עוד לומדים בהוגוורטס. רון התחזה לקראב בריגול אחרי מאלפוי. בסוף הספר עזר להארי למצוא את חדר הסודות ולחלץ משם את ג'יני.
  • הרמיוני גריינג'ר – חברתו הטובה ביותר של הארי. רקחה שיקוי פולימיצי שהפך אותה בטעות לחצי חתולה במקום למיליסנט בלסטרוד. במהלך הספר אובנה ונמצא בידה פתק שעזר בפתרון התעלומה מיהו היורש של סלית'רין, בסוף הספר נרפאה.
  • דראקו מאלפוי – תלמיד בהוגוורטס. הארי מרגל אחריו כי הוא חושד שמאלפוי הוא היורש של סלית'רין. בעזרת שיקוי הפולימיצי של הרמיוני מגלה הארי שמאלפוי אינו היורש.
  • ג'יני ויזלי – אחותו הקטנה של רון, שמתגלה שהיא הייתה הבעלים הקודמים של היומן לפני הארי. נחטפת לחדר הסודות אך משתחררת משם.
  • קולין קריווי– תלמיד גריפינדור. היה התלמיד הראשון שאובן על ידי הבסיליסק. מעריץ את הארי.
  • ג'סטין פינץ' פלצ'לי – תלמיד הפלפאף שאובן על ידי הבסיליסק.
  • פרד ויזלי – אחיו הגדול של רון ותאומו של ג'ורג'. חובט בקבוצת הקווידיץ' של גריפינדור.
  • ג'ורג' ויזלי – אחיו הגדול של רון ותאומו של פרד. חובט בקבוצת הקווידיץ' של גריפינדור.
  • אוליבר ווד – קפטן קבוצת הקווידיץ' של גריפינדור, בשכבה של פרסי ויזלי.
  • פרסי ויזלי – אחיו הגדול של רון, המשמש כמדריך בבית הספר.
  • וינסנט קראב – חבר של מאלפוי. רון התחזה אליו בריגול אחרי דראקו.
  • גרגורי גויל – חבר של מאלפוי. הארי התחזה אליו בריגול אחרי דראקו.

צוות הוגוורטס[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • גילדרוי לוקהרט – המורה להתגוננות מפני כוחות האופל. סופר, שבספריו תיאר את מסעותיו, אך התברר כזיוף - מסעותיו שתיאר היו למעשה של קוסמים אחרים שלוקהרט גנב מהם לאחר שמצא אותם ומחק מהם את הזיכרונות. רודף פרסום ונרקסיסט.
  • רובאוס האגריד – שומר הקרקעות של הוגוורטס. נחשד כיורש של סלית'רין בגלל עברו - טום רידל (לורד וולדמורט) הצליח בנעוריו לחשוף מפלצת שהאגריד הסתיר.
  • אלבוס דמבלדור – מנהל הוגוורטס. שלח את פוקס עוף החול להעביר להארי את חרבו של גודריק גריפינדור.
  • סוורוס סנייפ – המורה לשיקויים וראש בית סלית'רין.
  • מינרווה מקגונגל – המורה לשינויי צורה וראש בית גריפנדור.
  • פומונה ספראוט – המורה לתורת הצמחים וראש בית הפלפאף.
  • פיליוס פליטיק – המורה ללחשים וראש בית רייבנקלו.
  • ארגוס פילץ' – השרת.
  • פופי פומפרי – האחות.

אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • טום רידל (לורד וולדמורט) – ניסה לתקשר עם הארי כטום רידל אך לא הצליח והודה שהוא הלורד וולדמורט. הארי הורג את הבסיליסק שלו ופוגע בו בחרב.
  • דובי – גמדון הבית של משפחת מאלפוי. בניגוד להוראת אדוניו ניסה להרחיק את הארי מהוגוורטס אך נכשל. בסוף הספר משוחרר על ידי הארי מעבדותו.
  • מירטל המייללתרוח רפאים שרודפת את שירותי הבנות. הארי מגלה שהיא הייתה הקורבן הראשון של הבסיליסק של וולדמורט שהארי הרג.
  • ארתור ויזלי – אביו של רון ובעלה של מולי.
  • מולי ויזלי – אימו של רון ואשתו של ארתור.
  • לוציוס מאלפוי – אביו של דראקו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]