יאן השני קז'ימייז', מלך פולין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יאן השני קז'ימייז', מלך פולין
Jan II Kazimierz Waza
ציור מאת מרצ'לו בצ'ארלי
ציור מאת מרצ'לו בצ'ארלי
לידה 22 במרץ 1609
קרקוב, האיחוד הפולני-ליטאי עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 16 בדצמבר 1672 (בגיל 63)
נבר, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הדוכסות הגדולה של ליטא, האיחוד הפולני-ליטאי עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה
בן או בת זוג Marie Louise Gonzaga (1649–?)
Claudine Françoise Mignot עריכת הנתון בוויקינתונים
Katarzyna Franciszka Denhoff עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת House of Vasa
אב זיגמונט השלישי ואזה עריכת הנתון בוויקינתונים
אם Constance of Austria עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Maria Anna Vasa
John Sigismund, Crown Prince of Poland עריכת הנתון בוויקינתונים
חשמן
28 במאי 1646 – מכהן
(377 שנים)
מלך פולין
20 בנובמבר 1648 – 16 בספטמבר 1668
(19 שנים)
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יאן השני קז'ימייז' ואזה (פולנית: Jan II Kazimierz Waza, ליטאית: Jonas Kazimieras Vaza, ‏22 במרץ 1609 - 16 בדצמבר 1672) היה מלך פולין ודוכס גדול של ליטא בעידן "האיחוד הפולני-ליטאי", נשא פורמלית גם בתואר "מלך שוודיה" (1660-1642) ו"דוכס אופלה". בהיסטוריה של פולין הוא ידוע בעיקר בשם יאן קז'ימייז' (יאן קזימיר - במקורות זרים).

יאן קז'ימייז' היה בנם של זיגמונט השלישי ואזה (1632-1566) ושל קונסטנצה מאוסטריה (1631-1588). אחיו וקודמו כמלך היה ולדיסלב הרביעי ואזה. יאן קז'ימייז', אשר היה מיוחס לקיסרים לבית הבסבורג, היה השלישי והאחרון מבין מלכי פולין שהשתייכו לבית ואזה השוודי. הוא היה גם האחרון שבשליטי האיחוד הפולני-ליטאי המיוחס לשושלת יגיילו. בימי שלטונו, הממלכה הפולנית-ליטאית איבדה שטחים נרחבים במלחמות נגד הרוסים, השוודים, הטטרים והאוקראינים.

תאריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

יאן קזימיר, מלך פולין בחסד האל, דוכס גדול של ליטא, רוסיה, פרוסיה, מזוביה, סמוגיטיה, ליבוניה, סמולנסק, סבריה, צ'רניהוב, וגם מלך תורשתי של השוודים, הגותים והוונדלים וכו'

Ioannes Casimirus, Dei Gratia rex Poloniae, magnus dux Lithuaniae, Russie, Prussiae, Masoviae, Samogitiae, Livoniae, Smolenscie, Severiae, Czernichoviaeque; nec non Suecorum, Gothorum, Vandalorumque haereditarius rex, etc

(בלטינית)

יאן קז'ימייז' נולד ב-1609 בקרקוב כבן השני של זיגמונט השלישי לבית ואזה.

הרפתקאות בימי מלחמת שלושים השנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כנסיך השתתף במלחמת שלושים השנים במאבק נגד צרפת, לצידם של ההבסבורגים. בשנת 1639 הסכים לקבל תפקיד פיקודי בספרד של המלך פליפה הרביעי שנמצא גם הוא במלחמה נגד צרפת. הפליג מג'נובה על ספינת גלרה, אך בגלל מחלת ים ירד בנמל סן טרופה. בהמשיכו את דרכו ביבשה עד למרסיי, נעצר על ידי משטרתו של הקרדינל רישלייה. אחרי ניסיון להימלט על סיפון האנייה הראשונה שעזבה את הנמל, אבל נתפס בטודה בוק, כיום פור דה בוק. בפקודת רישלייה נכלא במבצר של סלון (סלון דה פרובאנס) ולאחר מכן הועבר למצודת סיסטרון, בה, אף על פי שהתקבל עם כל הכבוד, הושלך לכלא שבראש המצודה. משם הועבר כעבור זמן לצינוק בטירת ונסן משם שוחרר לפי החלטתו של רישלייה, ב-16 באוגוסט 1639. אחרי השחרור, ויתר על כל שאיפה פוליטית ונכנס למסדר הישועים. האפיפיור אינוקנטיוס העשירי מינה אותו כקרדינל בשנת 1646. בסופו של דבר ויתר על תפקיד זה ולא לבש מעולם את בגדי השרד של קרדינל.

מלך פולין[עריכת קוד מקור | עריכה]

במות אחיו, ולדיסלאב הרביעי, מלך פולין, נבחר הוא בשנת 1648 למלך פולין ודוכס גדול של ליטא והשיג אישור הכנסייה על מנת שיתחתן עם אלמנת המלך המנוח, גיסתו, לואיזה מריה לבית גונזגה-נוור.

למרות רצונו לשאת ולתת עם הקוזקים האוקראינים, בלחץ האצולה הפולנית ששאפה להרחבת שטחי הממלכה, נצרך להמשיך המלחמה נגדם. ב-20-30 ביוני 1651 ניצח את הכוחות הקוזקים והטטרים בקרב ברסטצ'קו, אך הקרבות פרצו שוב כשהקוזקים כרתו ברית עם רוסיה ובו זמנית שוודיה פלשה לפולין.

ב-1656 נחל תבוסה בוורשה מידי מלך שוודיה, קארל העשירי גוסטב. בהסכם שנחתם ויתר על זכויותיו לכתר שוודיה ומסר את ליבוניה לשוודים. המלחמה נגד רוסיה הסתיימה בהסכם אנדרוסובו.

ב-19 בספטמבר 1657 חתם גם על הסכם והלאו לפיו דוכסות פרוסיה השתחררה מחסותו. לבסוף הצליח לדחוף את הצבא השוודי ולהגיע להסכם חדש עם שוודיה - בהסכם אוליבה. בפיקודו של יאן סובייסקי צבאו ניצח את הטטרים.

כשנפטרה אשתו בשנת 1667 והתחיל להימאס מהמלחמות וממרד הדיאטה (אספה) הפולנית, התפטר יאן קז'ימייז' מתפקידו ב-16 בספטמבר 1668. בשנת 1670 יצא את פולין לצרפת כדי להיות אב המנזרים סן ז'רמן דה פרה וסן מרטן דה נוור.

ב-14 בספטמבר 1672 התחתן בפריז עם פרנסואז מרי מיניו (1711-1624), אלמנתו העשירה של האציל ומרשל צרפת פרנסואה דה ל'הוספיטל, אותה הכיר באחד הסלונים הפריזאים שהוא נהג לפקוד בהם. החתונה התקיימה בפריז ברחוב דה פוס מונמארטר, אבל לא הוכרזה רשמית ולזוג לא נולדו ילדים. בהמשך נפל יאן קז'ימייז' למשכב והאשה ישבה שלושה חודשים בנוור (Nevers) ליד מיטת חוליו עד שנפטר ב-16 בדצמבר 1672 בגיל 63. יאן קז'ימייז' הובא לקבורה בכנסיית המנזר בסן ז'רמן דה פרה בפריז, שבה ניתן לראות עדיין המאוזולאום המרשים שעוצב לזכרו.

אילן יוחסין[עריכת קוד מקור | עריכה]

גוסטב הראשון, מלך שוודיה
 
מרגרט ליונהבורד
 
זיגמונט הראשון, מלך פולין
 
בונה ספורצה
 
פרדיננד הראשון, קיסר האימפריה הרומית הקדושה
 
אנה, נסיכת בוהמיה והונגריה
 
אלברכט החמישי, דוכס בוואריה
 
אנה, ארכידוכסית אוסטריה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
יוהאן השלישי, מלך שוודיה
 
 
 
 
 
קתז'ינה יגלונקה
 
 
 
 
 
קרל השני, ארכידוכס אוסטריה
 
 
 
 
 
מריה אנה מבוואריה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
זיגמונט השלישי, מלך פולין ושוודיה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
קונסטנצה מאוסטריה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
יאן השני קזימייז ואזה


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]