מועדון הלקוחות של דאלאס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מועדון הלקוחות של דאלאס
Dallas Buyers Club
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי ז'אן-מארק ואלה עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי רובי ברנר
ניית'ן רוס
רייצ'ל רות'מן
תסריט קרייג בורטון
מליסה וואלאק
עריכה ז'אן-מארק ואלה, מרטין פנסה עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים מתיו מקונוהיי
ג'ניפר גארנר
ג'ארד לטו
מוזיקה מארק אורטון
צילום איב באלנג'ר עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה סרטי וולטאג' עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Focus Features
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 23 בנובמבר 2013
משך הקרנה 117 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, סרט ביוגרפי, סרט להט"בי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $5,000,000[1]
הכנסות $55,198,285[1]
הכנסות באתר מוג'ו dallasbuyersclub
פרסים 3 פרסי אוסקר
2 פרסי גלובוס הזהב
2 פרסי גילדת שחקני המסך
2 פרסי אינדפנדנט ספיריט
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מועדון הלקוחות של דאלאסאנגלית: Dallas Buyers Club) הוא סרט קולנוע ביוגרפי מסוגת דרמה המבוסס על סיפורו האמיתי של רון וודרוף. הסרט בוים על ידי ז'אן מרק ואלה, ותסריטו נכתב על ידי קרייג בורטון ומליסה וואלאק. מתיו מקונוהיי מגלם את הדמות הראשית וודרוף, נשא איידס המבריח תרופות לא חוקיות לטקסס, לאחר שגילה שהן מסייעות לתסמיני המחלה. לצד מקונוהיי מככבים בסרט ג'ניפר גארנר וג'ארד לטו.

הסרט הוקרן לראשונה בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בטורונטו בשנת 2013, והוא יצא בהפצה מוגבלת ב-1 בנובמבר באותה שנה. ב-23 בנובמבר באותה שנה הסרט יצא לאקרנים בתפוצה מלאה. הסרט זכה לביקורות מהללות ובפרט למשחקם של מתיו מקונוהיי וג'ארד לטו. הסרט זכה בשלושה פרסי אוסקר בקטגוריות השחקן הטוב ביותר, שחקן המשנה הטוב ביותר והאיפור ועיצוב השיער הטובים ביותר. כמו כן זכה הסרט בשני פרסי גלובוס הזהב ובשני פרסי גילדת שחקני המסך.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יום בהיר אחד בשנת 1985 מתחוור לרון וודרוף (מתיו מקונוהיי), בוקר וחשמלאי הומופוב, שהוא נשא HIV, ונותר לו כחודש ימים לחיות. חבריו ההומופובים מתנכרים אליו לנוכח חשדם שהוא הומוסקסואל. בבית החולים הוא מטופל על ידי ד"ר איב סָָקס (ג'ניפר גארנר). באותה עת מתחיל בבית החולים ניסוי קליני בתרופה חדשה שנקראת "AZT". וודרוף מעוניין להיות מטופל בתרופה, אך לצערו בניסוי קליני חלק מהמטופלים מקבלים ללא ידיעתם פלצבו. וודרוף לא מוכן לקחת סיכון, והוא משחד את אחד העובדים בבית החולים, שמספק לו "AZT". בבית החולים, הוא פוגש את רייאון (ג'ארד לטו), טרנסג'נדרית נשאית איידס. כאשר אמצעי האבטחה בבית החולים מתהדקים, נעצרת אספקת התרופה. וודרוף מקבל המלצה על רופא אמריקאי במקסיקו ונוסע אליו. ד"ר וואס (גריפין דאן) טוען כי "AZT" הוא רעל ונותן לוודרוף תרופות אחרות, אשר טרם אושרו בידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי. כאשר בריאותו של וודרוף משתפרת, הוא מחליט לסחור בתרופות אלה. הוא מבריח אותן לארצות הברית כשהוא מחופש לכומר, וטוען שהן לשימושו האישי בלבד. בינתיים, ד"ר סָָקס מגלה את השלכותיה השליליות של ה-"AZT", אך מנהל בית החולים, ד"ר סיבארד (דניס או'הר), מבקש ממנה לחדול מבדיקותיה.

וודרוף מתחיל למכור את התרופות. הוא נעזר ברייאון המספק לו הרבה לקוחות. השניים מקימים את "מועדון הלקוחות של דאלאס", והם גובים דמי חברות חודשיים בסך ארבע מאות דולר. העסקים פורחים, וודרוף מתחיל להעריך את רייאון ולהחשיבו כידיד. לאחר שוודרוף מקבל התקף לב, ד"ר סיבארד מתוודע לתרופה האלטרנטיבית ולפעילות המועדון. סוכן ה-FBI, ריצ'רד בארקלי (מייקל אוניל), מחרים לוודרוף את התרופות, ואף מאיים להעמידו לדין.

בארקלי פושט על מועדון הלקוחות של דאלאס, אך מסתפק בקנס כספי. לאחר שהמועדון נקלע לקשיים כלכליים, רייאון פונה לאביה בבקשת עזרה. רייאון מספרת לוודרוף שהיא מכרה את ביטוח החיים שלו על מנת לגייס כסף. וודרוף נוסע למקסיקו כדי לקנות את התרופות. כשהוא חוזר, הוא מגלה שרייאון מתה כתוצאה מטיפול ב-"AZT". בדומה לוודרוף, ד"ר סָָקס זועמת על ההנהלה. ההנהלה מבקשת מד"ר סָָקס להתפטר על רקע שיתוף הפעולה שלה עם המועדון, אך היא מסרבת.

ככל שהזמן עובר, וודרוף מגלה חמלה כלפי חברי המועדון ההומוסקסואלים, ופחות מתייחס לעניין כעסק למטרות רווח. כאשר מתחיל קושי רב בהשגת התרופות המועילות, וודרוף תובע את מנהל המזון והתרופות האמריקאי, אך השופט דוחה את התביעה לא מחוסר צדק אלא כתוצאה ממגבלות החוק. בכתוביות בסוף הסרט נכתב שוודרוף נפטר בשנת 1992, כשבע שנים לאחר שהרופאים חזו שהוא ימות.

צוות שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רון וודרוף התראיין לעיתון "The Dallas Morning News" בשנת 1992. כחודש לפני מותו בספטמבר 1992, התסריטאי קרייג בורטון ראיין והקליט את וודרוף, והוא אף אסף חומרים כמו יומניו של וודרוף. בורטון שינה פעמים רבות את התסריט, וכבר בשנות ה-90 הוא ניסה להוציא לפועל את הפקת הסרט. דניס הופר נבחר להיות הבמאי ו-וודי הרלסון נבחר לגלם את וודרוף. אולם הפקת הסרט לא צלחה עקב בעיות כספיות. תסריט הסרט נשלח גם לג'ארד לטו שהודה שהוא לא טרח לקרוא אותו.

בסוף שנות התשעים, מארק פורסטר נבחר לביים את הסרט, ובראד פיט לוהק לגלם את וודרוף. בשנת 2008 נבחרו לתפקידים האלו הבמאי קרייג ג'ילפסי והשחקן ראיין גוסלינג. אולם לבסוף נבחרו לתפקידים ז'אן מרק ואלה ומתיו מקונוהיי. אחותו של וודרוף הייתה מרוצה מהליהוק עקב הדמיון בין אחיה לבין מקונוהיי.

מקונוהיי השיל כ-21 קילוגרמים ממשקלו לצורך התפקיד. במהלך הדיאטה הוא נשאר בביתו, והוא אף הפסיק להיפגש עם אנשים. מקונוהיי סיפר שראייתו נחלשה ושהוא התקשה לבצע פעילות ספורטיבית. לטו השיל 14 קילוגרמים לצורך התפקיד. הוא טען שהוא הפסיק לאכול כדי לאבד משקל מהר יותר.

צילומי הסרט התרחשו בניו אורלינס באמצע 2012 וארכו כ-25 ימים.

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרס תאריך הטקס קטגוריה מועמדים ומקבלי הפרס תוצאה
פרסי האקדמיה האמריקאית לקולנוע (פרס אוסקר) 2 במרץ 2014 הסרט הטוב ביותר רובי ברנר ורייצ'ל רות'מן מועמדות
השחקן הראשי הטוב ביותר מתיו מקונוהיי זכייה
שחקן המשנה הטוב ביותר ג'ארד לטו זכייה
התסריט המקורי הטוב ביותר קרייג בורטון ומליסה וואלאק מועמדות
העריכה הטובה ביותר מרטין פנסה וז'אן מרק ואלה מועמדות
האיפור ועיצוב השיער הטובים ביותר אדריותה לי ורובין מת'יואס זכייה
פרסי גלובוס הזהב 12 בינואר 2014 השחקן הטוב ביותר - סרט דרמה מתיו מקונוהיי זכייה
שחקן המשנה הטוב ביותר - סרט קולנוע ג'ארד לטו זכייה
פרסי גילדת שחקני המסך 18 בינואר 2014 ההופעה הטובה ביותר על ידי צוות שחקנים - סרט קולנוע מתיו מקונוהיי, ג'ניפר גארנר, ג'ארד לטו, דניס או'הר, דאלאס רוברטס וסטיב זאן מועמדות
ההופעה הטובה ביותר על שחקן ראשי - סרט קולנוע מתיו מקונוהיי זכייה
ההופעה הטובה ביותר על ידי שחקן משנה - סרט קולנוע ג'ארד לטו זכייה
פרסי אינדפנדנט ספיריט 1 במרץ 2014 השחקן הראשי הטוב ביותר מתיו מקונוהיי זכייה
שחקן המשנה הטוב ביותר ג'ארד לטו זכייה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 נתוני הכנסות הסרט, מועדון הלקוחות של דאלאס, מתוך אתר Box Office Mojo כניסה אחרונה 28/04/14