משתמש:Ariel196/פורטל:אפריקה/אישים אפריקאים/אוסף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

{{פורטל:מסגרת מעוצבת עליונה|כותרת={{{1}}} |ערוך={{{2}}} |גבול= #006400 |כותרת רקע= #FFDF00 |כותרת טקסט=black |רקע= white |טקסט= black }}

1

פיטר וילם בותהאפריקאנס: Pieter Willem Botha‏; 12 בינואר 1916 - 31 באוקטובר 2006) היה מנהיג דרום אפריקה במשך 11 שנה. בותה כיהן כראש ממשלה משנת 1978 עד שנת 1984, ולאחר שינוי בחוקת המדינה שהפך את הממשל לנשיאותי, המשיך כנשיא עד שנת 1989. בותה הנהיג את המדינה על פני מרבית הרבע האחרון של שלטון האפרטהייד, תקופה קשה וסוערת בתולדות דרום אפריקה.

במדינתו ידוע בותה בראשי התיבות P. W., וכן בכינויו "הקרוקודיל הגדול" ("die groot krokodil"). התדמית שבותה קיבל בעולם היא של מנהיג סמכותי, כמעט דיקטטורי, פשיסטי וגזעני. תדמית זו אינה מדויקת - צורת יישומו את מדיניות האפרטהייד הייתה מתונה בהרבה מזו של כל קודמיו וכללה שורת רפורמות מרחיקות לכת למדי, שבמידה רבה הכשירו את הקרקע לרפורמות הרדיקליות יותר של יורשו דה קלרק.

עריכה | תבנית | שיחה
2

שרלטו קופלייאנגלית: Sharlto Copley; נולד ב-27 בנובמבר 1973) הוא שחקן, מפיק ובמאי דרום אפריקאי. התפרסם בזכות הופעותיו בסרטים "מחוז 9" ו"צוות לעניין".

קופליי נולד ביוהנסבורג לעקרת בית בשם לינדה ולפרופסור ברוס קופליי.

לאחר שנטש את לימודיו החל לעסוק בקולנוע, יצר שני סרטים בעצמו, וסרט קצר בן שש דקות "חי ביוהנסבורג" ביחד עם שותפו מגיל צעיר, הבמאי ניל בלומקאמפ. קופליי פרץ לתודעה בשנת 2009 שהופיע בתפקיד הראשי של ויקוס ואן דה מרווה, המחלק צווי גירוש לחייזרים, בהפקתם הבדיונית המרשימה של ניל בלומקאמפ ופיטר ג'קסון, "מחוז 9". לאחר הופעת הבכורה קיבל קופליי את תפקיד קפטן "מטורף מיילל" מרדוק, טייס הצוות התמהוני, בעיבוד הקולנועי לסדרת האקשן "צוות לעניין".

עריכה | תבנית | שיחה
3

אָיֵגְבֵּינִי יַעֲקוּבּוּ (Yakubu Aiyegbeni‏; נולד ב-22 בנובמבר 1982) הוא כדורגלן ניגרי המשחק בקבוצת בלקברן רוברס האנגלית.

יעקובו הגיע למועדון הכדורגל הישראלי מכבי חיפה כאלמוני ואף הושאל להפועל כפר סבא, בה הצליח. לאחר שחזר לחיפה הוא זכה עמה ב-2 אליפויות, ואף העלה אותה במו רגליו לשלב הבתים של ליגת האלופות כאשר כבש מול שטורם גראץ את 2 השערים שבזכותם העפילה חיפה לליגת האלופות (במשחק הראשון ניצחה חיפה 2-0, במשחק החוץ באוסטריה היא סיימה בתיקו 3 - 3). בליגת האלופות היה יעקובו אחד השחקנים המצטיינים של חיפה, כאשר הוא כבש חמישה שערים בשלב הבתים, מתוכם שלושער נגד אולימפיאקוס ופנדל אחד נגד מנצ'סטר יונייטד.

בעקבות ההצלחה בליגת האלופות עבר יעקובו לפורטסמות' האנגלית ושיחק בה שנתיים ביחד עם אייל ברקוביץ' וטדי שרינגהאם. שעריו עזרו לקבוצה לסיים במקום הראשון בליגה השנייה ולעלות לפרמייר ליג האנגלית. בקיץ 2004 קבוצות פרמייר ליג רבות התעניינו ביעקובו וביקשו לרכוש את כרטיסו בסכום של 10 מיליון פאונד, אולם הוא בחר להשאר במועדון ולבסס את מעמדו בליגה הראשונה. לאחר עונת 2004/2005 עבר למידלסברו תמורת 7 מיליון לירות שטרלינג כאשר מכבי חיפה קיבלה 13 מיליון שקלים מעסקת ההעברה. במידלסברו יעקובו כבש מספר רב של שערים והופעתו הבולטת ביותר עד כה (2007) הייתה בניצחון 3 - 0 (שער ובישול) על צ'לסי. בעונת 2007/2008 עבר יעקובו לשחק בקבוצת אברטון מהעיר ליברפול. בתחילת שנת 2011 הושאל יעקובו לקבוצת לסטר סיטי מליגת המשנה האנגלית, ובסיום העונה עבר לבלקברן רוברס מהפריימר ליג. ליעקובו 57 הופעות בנבחרת ניגריה, בה הוא שחקן סגל קבוע.

עריכה | תבנית | שיחה
4

דוקטור ואנגרי מוטא מאטאיי (בקניה הוגים את שמה ואנגרי מא'אטיי; 1 באפריל 1940 - 25 בספטמבר 2011) הייתה פעילה פוליטית וסביבתית מקניה. ב-2004 הייתה מאטאיי לאישה האפריקאית הראשונה שזכתה בפרס נובל לשלום, שהוענק לה על תרומתה לפיתוח בר-קיימא, דמוקרטיה ושלום.

ואנגרי נולדה באפריל 1940 למשפחה טיפוסית משבט הקיקויו.למרות שבאותה תקופה בקהילת הקיקויו בנות נשארו לרוב לעזור לאימן בעבודות הבית והטיפול באחים, ואגרי נשלחה לבית ספר יסודי בגיל 8. כשסיימה את לימודיה בשנת 1954 הייתה בעלת הציונים הגבוהים ביותר בכתתה ולכן יכלה להתקבל לתיכון היחיד שהיה באותה תקופה בקניה לבנות שחורות. בשנת 1960 ואנגרי נבחרה להשתתף ברכבת האווירית אותה יזם קנדי, במסגרתה 300 בוגרי תיכון מצטיינים מקניה נשלחו ללמוד בארה"ב. לאחר חזרתה לקניה היא השלימה (1971) דוקטורט באנטומיה מטעם אוניברסיטת ניירובי ואוניברסיטת מינכן. בכך הפכה מאטאיי לאישה הראשונה באפריקה המזרחית והמרכזית שזכתה בתואר דוקטור. ב-1969 נישאה ואנגרי לבעלה מואנגי מאטאי (אנגלית: Mawengi Mathai) בעל השכלה גבוהה, איש עסקים שפנה מאוחר יותר לפוליטיקה, לזוג נולדו שלושה ילדים. ב-1977 מואנגי עזב את הבית וב-1979 הגיש תביעת גירושין נגדה, ולבסוף זכה במשפט.המשפט נדון בהרחבה בתקשורת של ניירובי. בעקבות הגירושין התראיינה ואנגרי לאחד מכתבי העת והסבירה את דעתה על השופט, כתוצאה היא הואשמה בבזיון בית הדין ונשפטה לשישה חודשי מאסר, בעקבות פשרה היא שוחררה לאחר מספר ימי מאסר, על פי הביוגרפיה שלה זו הייתה נקודת מפנה בהתייחסותה לשלטון והחוק בקניה.

בשנות ה-70 ואנגרי הוזמנה למועצת המנהלים של UNEP התוכנית הסביבתית המקומית של האומות המאוחדות ונחשפה לעיסוק וידע בנושאים אקולוגיים, ובמקביל ואנגרי הייתה פעילה ב-NCWK, ארגון הנשים של קניה. מאטאיי היתה חברת פרלמנט ושרתה כסגנית שר לסביבה טבעית ואוצרות טבע בממשלתו של נשיא קניה מוואי קיבאקי מינואר 2003 עד נובמבר 2005.

עריכה | תבנית | שיחה

{{פורטל:מסגרת מעוצבת תחתונה}}