משתמש:Jacobrubinovitz/מנחם רבינוביץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Jacobrubinovitz.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Jacobrubinovitz.


מנחם רבינוביץ
ד"ר מנחם רבינוביץ
ד"ר מנחם רבינוביץ
ד"ר מנחם רבינוביץ
לידה 11 בספטמבר 1934
פטירה 28 ביוני 2012 (בגיל 77)
כינויים נוספים מני
מקצוע כימאי
בת זוג אביבה


ד"ר מני (מנחם) רבינוביץ (11 בספטמבר 1934 - 28 ביוני 2012) היה מדען רב-תחומי. היה חבר המזכירות המדעית של האנציקלופדיה העברית ואחראי על כתיבת ערכים בתחומים ביוכימיה, גאולוגיה, כימיה ורפואה. עסק בביולוגיה מולקולארית בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית והדסה בעין כרם, וכן בהוראת המדעים, ברפואה משלימה ובחינוך להרגלי תזונה נבונה. בלימודיו לתואר מגיסטר עזר לפתח קולט שמש סלקטיבי. בשהותו בארה"ב תרם רבות להסברה ישראלית. פיתח את המוצר "כורכומול" שהוא מיצוי נוזלי מרוכז של כורכום וכורכומין.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנחם רבינוביץ נולד בירושלים למרים וד"ר אלחנן רבינוביץ, שהיה רופא ילדים, ממקימי בית החולים הדסה, יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל ומנהל מחלקת ילדים במרכז רפואי הדסה. את השכלתו האקדמית רכש בישראל ובארצות הברית. הוא למד לתואר ראשון בכימיה וביוכימיה באוניברסיטה העברית בירושלים, לאחר מכן עבר לבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית והדסה בעין כרם. שם קבל תואר שני במיקרוביולוגיה והשלים לימודים לתואר שלישי בנושא מנגנונים גנטיים מולקולאריים.

בשנת 1973 קיבל מלגת אונסק"ו להשתלמות בארצות הברית ובקנדה בהוראת מדעים באמצעות מולטימדיה.

בשנת 1975 קיבל הזמנה לשמש כמרצה בהוראת המדעים ב - אוניברסיטת המדינה של פנסילבניה בפנסילבניה, ארה"ב וכן מלגת לימודים לדוקטורט בהוראת המדעים באמצעות מולטי-מדיה. הוא סיים את לימודיו בנושא זה בשנת 1980 וקבל תואר PhD מטעם אוניברסיטה זו.

בשנים 1981-1989 עבר מספר השתלמויות בארה"ב בנושאי תזונה ובריאות בשילוב רפואה משלימה עם דגש על שימוש בויטמינים ותוספי מזון לקידום הבריאות. במקביל עסק במחקר והוראה באוניברסיטת המדינה של פנסילבניה והיה מאד פעיל בהקמת התכנית ללימודי עברית ויהדות, שלא הייתה קיימת באותה עת באוניברסיטה זו, ואף הרצה במסגרתה.

עם חזרתו לארץ בתחילת שנות התשעים, הקים בירושלים את המרכז לתזונה נבונה אותו ניהל במשך שני עשורים. המרכז עסק בקידום המודעות הציבורית לנושאי תזונה ובריאות באמצעות קורסים, סדנאות והרצאות בנושאי תזונה ובריאות.

בעשור האחרון לחייו התפרסם בזכות פיתוח תוסף התזונה כורכומול®, שהוא מיצוי נוזלי מרוכז של כורכום וכורכומין שנספג היטב בגוף. הכורכומול פותח על ידי חברת טומרון מוצרי בריאות בע"מ אותה ניהל מני רבינוביץ בשנים האחרונות עד לפטירתו ב-28 ביוני 2012. היה נשוי לאביבה, מדענית שסייעה לו בעבודתו המדעית.

ערכים באנציקלופדיה העברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך שנים אחדות היה חבר המזכירות המדעית של האנציקלופדיה העברית והיה אחראי על עריכה וכתיבת ערכים בנושאי כימיה, ביוכימיה, גיאולוגיה, ורפואה בכרכים כ"א, כ"ג - כ"ח,. לדוגמה: פרסי נובל, משקאות חריפים, מין ומחלות מין, חומצה סליצילית (אספירין) ועוד.

מחקר והוראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקביל ללימודיו לתואר ראשון עבד במעבדה הלאומית לפיסיקה בהנהלתו של ד"ר צבי תבור (ראה לקריאה נוספת), והשתתף בפיתוח קולט שמש ראשון שצופה בשכבת צבע סלקטיבי שגרם לכך שכמות חום השמש שנקלטה בצנורות היתה גבוהה מן הכמות שהוקרנה חזרה.

בעת לימודיו בבית הספר לרפואה חקר את נושא המנגנונים הגנטיים המולקולאריים ובעיקר במנגנון השעתוק של מסנג'ר ר.נ.א. (m-RNA) המהווה תבנית לסינתזת החלבונים.

בשנים בהן למד ועבד בבית הספר לרפואה בירושלים עסק גם בהוראת המדעים ובשילוב מדיה בהוראה במסגרת המרכז להוראת המדעים באוניברסיטה העברית בירושלים. במסגרת פעילות זו כתב והפיק סרטים לימודיים ועזרי הוראה להוראת המדעים וכמו כן כתב הפיק והגיש[דרוש מקור] תכניות בגנטיקה לטלויזיה הלימודית.

נושא עבודת הדוקטורט שלו בארה"ב היה The Design and Evaluation of a Theoretical Model for Knowledge Dissemination . כבר בזמן לימודיו הוא הוזמן להרצות על מחקריו בנושא זה במספר כנסים שעסקו בהוראת המדעים באמצעות מדיה (הרשי 1976; ניו אורלינס 1977; טורונטו 1978; דטרויט 91980; בוסטון 1982 ועוד).

בשנים שבהן עסק במחקר והוראה באוניברסיטת המדינה של פנסילבניה, היה מאד פעיל בהקמת התכנית ללימודי עברית ויהדות, שלא היתה קיימת באותה עת באוניברסיטה זו, ואף הרצה במסגרתה. פעילות זו התאפשרה עקב היותו בעל השכלה רחבה במדעי היהדות, אותה החל לרכוש בבית אביו והרחיב בלימוד עצמי ובמשך השנים רכש ידע רב ביותר ביהדות ובהיסטוריה של עם ישראל בארצו ובתפוצות. בכח אישיותו המיוחדת וידיעותיו העמוקות ביהדות ובהיסטוריה יהודית הצליח למלא אולמות עם סטודנטים (יהודים ולא-יהודים), שבאו ללמוד אצלו. דבר זה שיכנע את הנהלת האוניברסיטה שקיימת דרישה ויש צורך בהקמת תכנית לימודים מסודרת בלימודי היהדות. המחלקה קיימת עד היום. (ראה קישורים חיצוניים) [דרוש מקור].

מאז שובו לישראל עסק מני רבינוביץ במחקר ובפיתוח של מוצרים אחדים שהבולט שבהם היה הכורכומול המשפר את תכונות הספיגה של הכורכומין בדם. במוצר זה בוצע ניסוי קליני במחלקה להמטולוגיה / אונקולוגיה ילדים בבית החולים הדסה עין כרם לטיפול במוקוזיטיס. (ראה קישורים חיצוניים). המוצר כבר היטיב את מצבם של חולים בשורה ארוכה של מחלות כגון – ..(אביבה הוסיפי שנים או שלושה מקורות שיש עליהם הכי הרבה משוב ע"י לחיצה על כפתורי העריכה או תודיעי לי בא-מייל. כמו כן תודיעי לי כשמלאכת העריכה תסתיים ותרצי לפרסם את הערך מחדש חושבים שאני כתבתי את הערך, וטוב שכך. אבל למעשה זאת עבודה משותפת שלך ושל נתן. יעקב. )..... כפי שניתן למצוא במאות מכתבי תודה של רופאים וחולים שהבולטים שבהם מופיעים באתר חברת מוצרי הבריאות של ריי קורצוויל. (ראה קישורים חיצוניים).

פעילות לחיזוק הקשר של יהדות ארה"ב עם ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעת לימודיו בארה"ב עסק גם בקידום ההסברה הישראלית בארה"ב בכתיבת מאמרים בעיתונות וכמו כן עסק בבנית תכנית חילופי סטודנטים שבמסגרתה יגיעו סטודנטים מארה"ב לסמסטר קיץ בישראל, בשיתוף עם אוניברסיטת תל-אביב ועם המחלקה להוראת יהדות של ההסתדרות הציונית. כחלק מפעילות זאת הוא הקים את תכנית ליצירת מעורבות יהודית-ישראלית של סטודנטים שאינם מזדהים כדתיים ושהמסגרות הקיימות בקמפוס של חב"ד ו"הלל" אינן מתאימות להם. תכנית זו קיבלה תמיכה ועידוד מהקונסוליה הישראלית בפילדלפיה והשגרירות הישראלית בוושינגטון – ושולבה לאחר מכן בפרויקט של קידום ההסברה ישראלית בקמפוסים.

המרכז לתזונה נבונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המרכז שהקים מני רבינוביץ עסק בקידום המודעות הציבורית לנושאי תזונה ובריאות באמצעות קורסים, סדנאות והרצאות בנושאי תזונה ובריאות. הוא העביר קורסים בתזונה נבונה במשרד ראש הממשלה, בנציבות שירות המדינה, ובמשרדי ממשלה רבים אחרים. כמו כן קיים קורסים במסגרת השתלמויות מורים של הסתדרות המורים. מלבד זאת היו לו קורסים קבועים בירושלים, בתל-אביב, במודיעין, ברעננה ובמקומות נוספים ברחבי הארץ.

פיתוח מוצרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין המוצרים שפיתח מני רבינוביץ:

כורכומול® - תוסף מזון יחודי המבוסס על כורכום וכורכומין בצורה נוזלית מרוכזת שהוכחה כנספגת בגוף. מחקר קליני על הכורכומול® נערך בבית החולים הדסה עין כרם והוכח כיעיל לטיפול במוקוזיטיס. הכורכומול® מיוצר בישראל ומשווק בישראל, בארה"ב ובמקסיקו מזה מספר שנים.

חלומון - תחליף חלמון ביצה ללא כולסטרול. הוצג לחברות מסחריות בישראל ובארה"ב, הוגשה בקשה לפטנט בארה"ב והוחל לבדוק את אפשרות ייצורו ושיווקו, אולם המוצר לא הגיע למימוש מסחרי עקב אילוצי שוק שונים.

צבעון - חומר לשימור צבע השיער המבוסס על מינרלים מים המלח. הגיע לשלבים מתקדמים של פיתוח ובזמנו אף הוחל בתכנון שלבי העברה ליצור עם מפעל "AHAVA" ליצור מוצרים קוסמטיים במצפה שלם.

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • האנציקלופדיה העברית, בכרכים כ"א, כ"ג - כ"ח,.
  • עבודת הדוקטורט של מני רבינוביץ בארה"ב The Design and Evaluation of a Theoretical Model for Knowledge Dissemination
  • מחקר שנערך על הכורכומול® במרכז רפואי הדסה עין כרם.
  • Prince, Morton, B.(Ed.) Harry, Zvi Tabor, Selected reprints of papers, Balban Publishing, Rehovot, 1999