סעודת ליל שבת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף סעודת ערב שבת)
חלות שבת

סעודת ליל שבת היא סעודה חגיגית הנאכלת בליל שבת, לאחר תפילת ערבית. לפי ההלכה מצווה לאכול שלוש סעודות בשבת, וזו הראשונה שבהן ולכן היא נקראת גם סעודה ראשונה.

המנהג הנפוץ הוא להתחיל את הסעודה בשירת הפיוט "שלום עליכם", ורבים מוסיפים לשיר אף את "אשת חיל", את "אזמר בשבחין" ופיוטים נוספים. לאחר מכן, אומר בעל הבית קידוש על היין ונותן לבני הבית לשתות מהיין. במקצת הקהילות נהוג שכל הבנים הגדולים במשפחה אומרים את הקידוש. בקהילות יהודי גאורגיה המנהג הוא לברך על חתיכת דג מיד לאחר הקידוש, וטועמים מעט מהדג, ורק לאחר מכן נוטלים ידיים. יהודי גרמניה ויהודי אוברלנד נוהגים כדעת הרמ"א[1] ליטול ידיים, לקדש, ולאחר מכן לברך על הלחם מיד.

לאחר מכן נוטלים ידיים[2], ובעל הבית מברך על שתי חלות (לחם משנה), בוצע את התחתונה (לדעת הרשב"א ופסיקת הגר"א בוצע את שתיהן), טובל שלוש פעמים במלח ומחלק לבני הבית.

בסעודה עצמה נוהגים בקהילות ישראל לאכול מאכלים מיוחדים. לדוגמה: געפילטע פיש ומרק עוף בקהילות האשכנזים. בסעודה זו נוהגים לשיר זמירות ופיוטים לשבת כמו "מה ידידות מנוחתך", "יה ריבון עלם"[3], "צור משלו"[4], "יום זה לישראל"[5] ועוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ או"ח רעא:יב
  2. ^ ובקהילות שכבר נטלו ידיים, מברכים המוציא מיד אחרי הקידוש.
  3. ^ מילות השיר "יה ריבון עולם" באתר "שירונט"
  4. ^ מילות השיר "צור משלו אכלנו" באתר "שירונט"
  5. ^ מילות השיר "יום זה לישראל", באתר "שירונט"


הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואין לראות בו פסיקה הלכתית.