עולם כחול כהה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עולם כחול כהה
Tmavomodrý svět
בימוי יאן סבייראק עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי יאן סבייראק, Iva Procházková, אריק אברהם, Domenico Procacci עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט זדנייק סבייראק עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה Alois Fišárek עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים טרה פיצג'רלד
צ'ארלס דאנס
אנה מאסי
מוזיקה Ondřej Soukup עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ולדימיר סמוטני עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צ'כיהצ'כיה צ'כיה
חברת הפקה Biograf Jan Svěrák עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה CinemArt, וודו עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה צ'כיהצ'כיה17 במאי 2001
הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת13 בנובמבר 2001
משך הקרנה 115 דקות
שפת הסרט גרמנית, אנגלית, צ'כית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פעולה, סרט מלחמה, סרט דרמה, סרט רומנטי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 8 מיליון אירו
הכנסות $2,300,000 (30 ביולי 2008)
הכנסות באתר מוג'ו darkblueworld
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עולם כחול כההאנגלית: Dark Blue World; בצ'כית: Tmavomodrý svět) הוא סרט צ'כי שבוים על ידי הבמאי יאן סבייראק (אנ'). הסרט עוסק בחיילים צ'כים הנלחמים בחיל האוויר המלכותי הבריטי במהלך מלחמת העולם השנייה. משחקים בו שחקנים בריטים וצ'כים.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-50, במהלך המלחמה הקרה, פרנטישק "פרנטה" סלאמה (אונדז'יי וטכי) נכלא בצ'כוסלובקיה בשל שירותו הקודם בחיל האוויר המלכותי. זיכרונותיו מהמלחמה מתחילים בשנת 1939, ימים ספורים לפני הפלישה הגרמנית לצ'כוסלובקיה. לאחר הפלישה מפרקים את צבא צ'כוסלובקיה וחיל האוויר מוסר את מטוסיו. עם זאת, פרנטה וחברו הצעיר קארל וויטישק (קרישטוף האדק) מסרבים להיכנע לכובשיהם ונמלטים לבריטניה כדי להצטרף לחיל האוויר המלכותי.

הבריטים מכריחים את הצ'כוסלובקים להתאמן מחדש ביסודות הטיס, מה שמקומם אותם ובמיוחד את קארל, המבקש להילחם בנאצים. בנוסף לכך, קארל רואה בשיעורי החובה באנגלית בזבוז זמן. במהלך הקרב על בריטניה, חיל האוויר המלכותי זקוק נואשות לטייסים, עד שבסופו של דבר מורשים הטייסים הצ'כוסלובקים לטוס. לאחר הגיחה הראשונה שלהם הם מבינים מדוע הבריטים אימנו אותם בצורה אינטנסיבית כל כך: צעיר צ'כוסלובקי המכונה "טום טום" מופל על ידי מסרשמיט ונהרג. פרנטה הופך למפקד היחידה, וקארל משרת תחתיו.

בזמן הפלת מפציץ היינקל He 111, מופל מטוס הקרב של קארל. עם זאת, הוא מצליח לשרוד ולמצוא את דרכו לחווה. שם הוא פוגש ומתאהב בסוזן (טרה פיצג'רלד). למחרת, לאחר שחזר לשדה התעופה, קארל מביא את פרנטה לפגוש את סוזן. זה האחרון מתחיל להימשך לסוזן, אם כי קארל מאמין שסוזן מעוניינת בו.

בעקבות משימה לצרפת, שבה הטייסת תוקפת רכבת, מטוסו של קארל מופל, אך פרנטה נוחת ומציל אותו, מה שמחזק את הידידות בין השניים. עם זאת, זמן קצר לאחר מכן, קארל מגלה שהתפתח משולש אהבה, כאשר סוזן מאוהבת בפרנטה, מה שמוביל למריבה בין השניים. מאוחר יותר במלחמה, תוך כדי ליווי מפציצים אמריקאים, הספיטפייר של פרנטה מתקלקל והוא נאלץ לנטוש את המטוס בתעלת למאנש. סירת ההצלה שלו מתפוצצת כשהוא מנסה לנפח אותה, אז קארל מנסה להשליך את סירת ההצלה שלו, אך הוא טס נמוך מדי, ונפצע אנושות. הסירה מגיחה מן המים, וכך מתאפשר לפרנטה לשרוד.

לאחר מכן, לאחר שהמלחמה הסתיימה, פרנטה נוסע לביתה של סוזן, רק כדי למצוא אותה עם בעלה הפצוע שחזר לאחרונה מקרבות מעבר לים. כשהוא יודע שאין לו עתיד עם סוזן ורוצה לשמור על כבודה, הוא מעמיד פנים שאיבד את דרכו ושואל כיצד להגיע לעיר הבאה. פרנטה חוזר לצ'כוסלובקיה ומוצא שחברתו הוותיקה התחתנה עם הכרטיסן השכונתי, ילדה ילד ואימצה את בארשה, הכלבה שלו. פרנטה המאוכזב עוזב וממשיך לדרכו. בכלא, יש לו רק את הזכרונות שלו מהחברות שלו עם קארל כדי לשמור אותו בחיים.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקן / שחקנית תפקיד
אונדז'יי וטכי פרנטישק סלאמה
קרישטוף האדק קארל וויטישק
טרה פיצג'רלד סוזן
צ'ארלס דאנס מפקד הכנף
אולדז'יך קייזר מכאטי
דוויד נובוטני בדז'יך מרטבי
לינדה ריבובה האניצ'קה
יארומיר דולאבה קאנקה
לוקאש קאנטור "טום טום"
רדים פיאלה סיסל
יוראיי ברנאט גרגורה
מירוסלב טבורסקי הואוף
האנס יירג אסמן ד"ר בלאשקה
תורה ריפנשטיין אוברלייטננט הסה
אנה מאסי מורה לאנגלית
צ'סטמיר רנדה פאבלטה

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט צולם במספר מדינות: צ'כיה, הממלכה המאוחדת, גרמניה ודרום אפריקה.

בסרט שולבו צילומים מעובדים של קרבות אוויר מהסרט "הקרב על בריטניה", בשל העלות הרבה של שימוש במטוס הסופרמרין ספיטפייר, המופיע בסרט. אחת מהסצנות בסרט, שבה מותקפת רכבת, הייתה הסצנה היקרה ביותר בתולדות הקולנוע הצ'כי. הבמאי סבייראק הופיע במספר הופעות קמע במהלכו, לרבות כחבר צוות של מפציץ B-25 מיטשל אמריקאי במהלך הסצנה שבה מלווים מפציץ שנפגע.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הוקרן בפסטיבלי סרטים מרכזיים בינלאומיים בלונדון ובטורונטו וקיבל ביקורות חיוביות, מה שהפך אותו לאחד מסרטי התעופה המלחמתית הרווחיים ביותר. רקס ריד, מבקר מה-The New York Observer, תיאר את הסרט כ"אפוס שמשלב אקשן, רומנטיקה וטרגדיה. בימוי מבריק ומשחק לעילא".[1] האנימטור הייאו מיאזאקי אמר כי זהו הסרט האהוב עליו, שכן הוא מציג את המהירות והשבריריות של כלי טיס ואת הטרגדיה ההיסטורית של הטייסים הצ'כים לאחר המלחמה.[2]

פיטר בראדשו מהגרדיאן כתב על הסרט כי זהו "סיפור רומנטי ממלחמת העולם השנייה של שני טייסים צ'כים המאוהבים באותה אישה בריטית, מזכיר את עלילתו של (הסרט) פרל הארבור ו"שני בנים קטנים" מאת רולף האריס".[3]

רווחים בקופות[עריכת קוד מקור | עריכה]

"עולם כחול כהה" היה הסרט הצ'כי הפופולרי ביותר של אותה שנה, עם מכירת מיליון כרטיסים. הוא יצא בארצות הברית ב-28 בדצמבר 2001 והרוויח 258,771 דולר.[4] הסרט הרוויח 2,300,000 דולר ברחבי העולם.[5]

פרסים והוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"עולם כחול כהה" היה הזוכה העיקרי בפרס האריה הצ'כי ב-2002: פרס הסרט המצליח בקופות, יאן סבייראק זכה בפרס המבקרים עבור הבמאי הטוב ביותר, ולדימיר סמוטניק עבור הצילום הטוב ביותר, אנדריי סווקופ עבור המוזיקה הטובה ביותר ואלויס פישארק עבור העריכה הטובה ביותר. הסרט היה גם מועמד עבור פרס הסרט הטוב ביותר, אונדז'יי וטכי עבור השחקן הטוב ביותר, קרישטוף האדק עבור שחקן המשנה הטוב ביותר, לינדה ריבובה עבור שחקנית המשנה הטובה ביותר, זבינק מיקוליק עבור השחקן הטוב ביותר, ורה מירובה עבור עיצוב התלבושות הטוב ביותר, ויאן ולאסק עבור הארט דיירקשן הטוב ביותר.

"עולם כחול כהה" זכה ב-2001 בפרס מועצת הביקורת הלאומית לסרט הזר הטוב ביותר (אנ') ובפסטיבל הסרטים העולמי Love is Folly (בולגריה), פרס האפרודיטה הזהובה (הסרט הטוב ביותר) עבור יאן סבייראק. אונדז'יי וטכי היה מועמד לפרס חביב הקהל (השחקן הטוב ביותר) בטקס פרסי האקדמיה האירופית לקולנוע ב-2001.[6]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Dark Blue World DVD. Los Angeles: Columbia Tristar Video, 2002.
  2. ^ Miyazaki, Hayao. 折り返し点1997~2008 [Orikaeshi Ten 1997–2008 Japanese]. Tokyo: Iwanami Shoten, 2008.ISBN 4-00-022394-1
  3. ^ Bradshaw, Peter. Bradshaw, Peter. "Dark Blue World." The Guardian. Retrieved: 28 August 2014.
  4. ^ "עולם כחול כהה", במסד הנתונים Box Office Mojo (באנגלית)
  5. ^ Jan Svěrák dokončil sloučení produkčních firem, באתר "borovan.cz" (בצ'כית)
  6. ^ Bradshaw, Peter. "Dark Blue World." The Guardian.