ריצ'רד גריפית'ס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ריצ'רד גריפית'ס
Richard Griffiths
ריצ'רד גריפית'ס, 2007
ריצ'רד גריפית'ס, 2007
לידה 31 ביולי 1947
ת'ורנביי-און-תיס, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 28 במרץ 2013 (בגיל 65)
בית החולים האוניברסיטאי קובנטרי, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Bearley עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1974–2013 (כ־39 שנים)
מקום לימודים
  • האוניברסיטה המטרופוליטנית של מנצ'סטר
  • Manchester School of Theatre עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג הת'ר גיבסון עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס טוני לשחקן הטוב ביותר במחזה (2006)
  • פרס עולם התיאטרון (2006)
  • קצין במסדר האימפריה הבריטית
  • פרס אוליבייה
  • פרס דרמה דסק לשחקן מצטיין במחזה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ריצ'רד גריפית'סאנגלית: Richard Griffiths; ‏31 ביולי 194728 במרץ 2013) היה שחקן אנגלי זוכה פרס הטוני. התפרסם בזכות תפקידיו בתור ורנון הדוד של הארי פוטר בסדרת סרטי "הארי פוטר" ובסרטים "נערי ההיסטוריה", "סליפי הולו" ו"ונוס".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גריפית'ס נולד בעיירה ת'ורנביי-און-תיס שבמחוז סטוקטון על טיז, צפון-מזרח אנגליה. גריפית'ס נולד לזוג הורים חירשים, וכדי להבין אותם הוא למד את שפת הסימנים בגיל צעיר מאוד. בשל ילדותו הקשה נהג לברוח פעמים רבות מביתו ואף נשר מלימודיו בגיל 15. במקום ללמוד הוא בחר לעבוד בתור שומר סף, אך שוכנע על ידי הבוס שלו לשוב לספסל הלימודים. הוא למד דרמה ב"מכללת סטוקטון ובילינגהאם", ומשם המשיך למנצ'סטר, שבה למד בבית הספר העירוני לתיאטרון.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

גריפית'ס החל את דרכו בתעשיית הבידור הבריטית ברדיו ובמופעי תיאטרון שיי ספירים בהם הרבה לגלם דמויות מגושמות ומצחיקות. לאחר מספר תפקידים ראשיים במחזות, לוהק לסדרות טלוויזיה ולהפקות קולנוע צנועות. בהוליווד התחיל את דרכו בתפקידים קטנים בתור טרוריסט בסרט "סופרמן 2", בתור עוזר בסרט "רגטיים" והתקדם להופעות משמעותיות יותר ביצירות "אהובת הקצין הצרפתי" בתפקיד סיר ג'ון ו"גנדי" בתור קולינס.

בקולנוע הבריטי פרץ בתפקיד הדוד מונטי ההומו בקומדיה השחורה "ויתניל ואני" ובתור קפטן בילינגס ב"גרייסטוק: האגדה של טרזן מלך הקופים", עיבוד קולנועי לרומן "טרזן מלך הקופים". גריפית'ס חזר בשנות ה-90 להוליווד ושיחק בפרודיית הריגול "האקדח מת מצחוק ½2" בתור המדען החטוף הד"ר אלברט מנהיימר, בקומדיות "המלך ראלף", "כן, גברת הנשיא" ובמותחן האימה של טים ברטון "סליפי הולו" בדמותו של שופט העיירה סליפי הולו.

משנת 2001 שיחק גריפית'ס במשך כעשור את ורנון דרסלי, דמות הדוד הרשע שמתנכר להארי פוטר (דניאל רדקליף) במשך כל תחילת סרט במחצית מסרטי "הארי פוטר". סרטים נוספים בהם התפרסם היו הדרמה התקופתית "ואטל" בתור ד"ר בורדולט בתור, "המין היפה" בהפקתו של רוברט דה נירו בו גילם את הפוליטיקאי סר צ'ארלס סדלי, הדרמה "ונוס" ובקומדיה "סיפורים לפני השינה" בתור בארי אביה של ויולט נוטיגהאם. את ההצלחה המקצועית שלו קצר בשנת 2006 כשזכה בפרס הטוני על תפקידו בתור המורה הקטור במחזה "נערי ההיסטוריה", שעובד באותה שנה גם לסרט קולנוע בו חזר גריפית'ס על התפקיד והיה מועמד לפרס באפט"א לשחקן הטוב ביותר בתפקיד ראשי.

ב-2008 התקבל גריפית'ס למסדר האימפריה הבריטית.

גריפית'ס היה נשוי להת'ר גיבסון.

ב-28 במרץ 2013 מת גריפית'ס כתוצאה מסיבוכים של ניתוח לב. בן 65 היה במותו.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ריצ'רד גריפית'ס בוויקישיתוף