פרנק לנגלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרנק לנגלה
Frank Langella
פרנק לנגלה, 2012
פרנק לנגלה, 2012
לידה 1 בינואר 1938 (בן 86)
בייון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1963 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
פרסים והוקרה
  • פרס טוני לשחקן הטוב ביותר במחזה (2016)
  • פרס טוני לשחקן הטוב ביותר במחזה (2002)
  • פרס טוני לשחקן הטוב ביותר במחזה (1975)
  • פרס טוני לשחקן הטוב ביותר במחזה (2007)
  • Sitges Grand Honorary Award (2017) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרנק א. לנגלה ג'וניוראנגלית: Frank A. Langella Jr;‏ נולד ב-1 בינואר 1938) הוא שחקן קולנוע ותיאטרון אמריקאי, זוכה ארבעה פרסי טוני, מועמד פרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר לשנת 2008 על תפקידו כריצ'רד ניקסון בסרט "פרוסט/ניקסון".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לנגלה נולד בבאיוון (אנ'), ניו ג'רזי. לנגלה למד ב"תיכון באיוון" (אנ'), לאחר שסיים את לימודיו בהצלחה ב"תיכון קולומביה" התקבל ל"אוניברסיטת סירקיוז" שם סיים את לימודיו עם תואר בתחום הדרמה.

לנגלה נישא בשנת 1966 לרות' וול, אולם הזוג התגרש בשנת 1977, לזוג שני ילדים. בשנת 1996 פגש לנגלה את השחקנית זוכת פרס האוסקר וופי גולדברג על סט הסרט "אדי", הם חיו ביחד עד שנפרדו בשנת 2001.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

את קריירת התיאטרון שלו החל לנגלה ב-1968 על בימות ניו יורק במחזה על פי סיפורו של ויליאם גיבסון "בכי של שחקנים". בשנת 1970 הופיע בתפקיד ראשי בדרמה הקומית "יומנה של עקרת בית עצבנית", על תפקיד הבכורה שלו בסרט היה לנגלה מועמד לפרס גלובוס הזהב.

לנגלה קיבל הכרה על עבודתו בתחום התיאטרון בשנת 1975 כשקיבל את פרס טוני על תפקידו במחזה של אדוארד אלבי "בריחת הים". בשנת 1979 גילם לנגלה את דמותו הרוזן דרקולה בסרטו של לורנס אוליבייה "דרקולה".

בשנת 1992 הופיע לנגלה בדרמה הביוגרפית של רידלי סקוט "1492: מעבר לאופק", שנה לאחר מכן שיחק בתפקיד ראשי בקומדיה הפוליטית "דייב". ב-1994 שיחק לנגלה בקומדיה הבדיונית "ג'וניור". ב-1995 שיחק לנגלה בסרט "אי הפיראטים". בסוף שנות ה-90 השתתף לנגלה בדרמת המסתורין של רומן פולנסקי "השער התשיעי", דיבב בסרט האנימציה "חיילים קטנים" ושיחק בדרמה הרומנטית "לוליטה".

בשנת 2001 שיחק בסדרת הדרמה של ABC "החיה" בכיכובה של אליזבת מיטשל, שלא האריכה ימים וירדה לאחר 6 פרקים.

בשנת 2002 זכה לנגלה בפרס טוני שני על תפקידו במחזה "מזל הטיפשים" שגם זיכה אותו בתואר "שולחן הזהב היוקרתי".

ב-2005 השתתף בדרמה ההיסטורית של ג'ורג' קלוני "לילה טוב ובהצלחה" שם גילם את ויליאם ס. פאלי, מנהל אחת מחברות רשתות טלוויזיה בארצות הברית "CBS". ב-2006 שיחק לנגלה בסרטו של בריאן סינגר "סופרמן חוזר", החמישי מסדרת הסרטים המבוססת על הקומיקס הנושא אותו השם. בסרט גילם לנגלה את דמותו של עורך "עיתון מטרופוליס" פרי וייט.

בשנת 2007 השתתף למגלה במחזה הפוליטי "פרוסט / ניקסון" בו גילם את נשיא ארצות הברית לשעבר ריצ'רד ניקסון, תפקידו זיכה אותו בפרס טוני שלישי, גרסת הסרט יצאה שנה לאחר מכן בכיכובו של לנגלה.

בשנת 2008 כיכב בדרמה הפוליטית ההיסטורית של רון הווארד "פרוסט / ניקסון" וגילם את דמותו של נשיאה ה־37 של ארצות הברית והיחיד עד כה שהתפטר עד כה מהתפקיד בשל סדרת שערוריות, ריצ'רד ניקסון. בסרט נאבק ניקסון מילולית עם העיתונאי והקומיקאי האנגלי דייוויד פרוסט באחת מהעימותים המסוקרים ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית. על משחקו בסרט היה לנגלה מועמד לפרס גלובוס הזהב ומועמד לפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר.

בשנת 2015 הצטרף לעונה השלישית של סדרת הדרמה "האמריקאים" ברשת FX, בדמותו של גבריאל, מאמן הק.ג.ב. הראשון של הזוג ג'נינגס.

בשנת 2016 שיחק בדרמה הקומית "קפטן פנטסטיק" שהוקרן לראשונה בפסטיבל הקולנוע בקאן.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרנק לנגלה בוויקישיתוף