אבק כוכבים (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אבק כוכבים
Stardust
מידע כללי
מאת ניל גיימן
איורים צ'רלס וס עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה
מקום התרחשות אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 1999
מספר עמודים 206
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת אופוס
תאריך 2000, 2021
תרגום אורנית שחר, תומר בן אהרון
פרסים
  • 100 ספרי המדע הבדיוני והפנטזיה הטובים ביותר של NPR
  • הפרס המיתופואטי (1999) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 002091561
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אבק כוכביםאנגלית: Stardust) הוא שמו של רומן פנטזיה שנכתב על ידי הסופר הבריטי ניל גיימן. הרומן מתאר את הרפתקאותיו של בחור צעיר מהעיירה חומה (במקור: Wall) הגובלת בממלכת הפיות (במקור: Faerie). מהדורתו הראשונה של הספר יצאה לאור בשנת 1999 כספר עם ציורים תחת השם "אבק כוכבים (רומן בממלכת פיירי) של ניל גיימן וצ'ארלס ווס"[1].

בשנת 2007 יצא לאור סרט המבוסס על הרומן אשר זכה לביקורות טובות[2].

עולם הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת הספר "אבק כוכבים" מתרחשת בעיירה אנגלית בדיונית בשם חומה (במקור: Wall) הממוקמת במרחק שעת נסיעה מלונדון. העיירה נקראת על שם חומת אבן עתיקה בגבולה המזרחי. בחומה פעור צוהר המוביל לממלכת הפיות. שומרים מוצבים ליד הצוהר לאורך כל השנה, מלבד יום אחד, חג האחד במאי בו מתקיים יריד באחו הצמוד.

ממלכת הפיות, אשר מתוארת בספרים נוספים של גיימן כגון "סאנדמן" ו"ספרי הכשף", מורכבת מ"אדמות אשר נהדפו בכוח מהמפה על ידי חוקרים והאמיצים אשר יצאו לשטח והוכיחו שהן לא שם", וככזו ניתן למצוא בה יצורים וחפצים מיתולוגיים. מרבית הסיפור מתרחש בסטורמהולד, ממלכה בממלכת הפיות, אשר קיבלה את שמה ממבצר שנבנה מהר הון.

תחילת הסיפור באפריל 1839, בדיוק לאחר שהנרי דרייפר צילם את הירח, ובזמן שצ'ארלס דיקנס כתב את "אוליבר טוויסט". רוב הסיפור מתרחש שבע-עשרה שנים מאוחר יותר, באוקטובר 1856.

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • טריסטן ת'ורן – גיבור הספר אשר מבטיח להביא לאהובתו ויקטוריה כוכב נופל, ובתוך כך מוצא בטעות את איביין, היא הכוכב.
  • איביין – כוכב נופל שטריסטן מבטיח לוויקטוריה פורסטר. בממלכת הפיות כוכבים הם יצורים חיים. איביין מתוארת כבת-אלמוות, אך לא בלתי פגיעה. היא נרדפת על ידי הלילים ובני סטורמהולד, אשר רוצים אותה לעצמם. איביין נפלה מהשמים אחרי שנפגעה מאבן קסומה שזרק לורד סטורמהולד והיא קשורה אל האבן עד שתחזירה לבעליה החוקיים.
  • דאנסטן ת'ורן – אביו של טריסטן ת'ורן והדמות הראשית בחלקו הראשון של הספר. בצעירותו ביקר דאנסטן ביריד אשר מעברה השני של החומה על מנת למצוא מתנה לאהובתו דייזי, אך כשפגש שפחה המשועבדת למאדאם סמל, הכניסה להריון. במהלך הביקור קנה דאנסטן מהשפחה פרח עשוי קריסטל. את הפרח הזה הוא נותן לבנו, טריסטן.
  • ויקטוריה פורסטר – נערה תושבת העיירה וול המתוארת כ"נערה היפה ביותר ברדיוס מאה מייל". ניכרת בה גם מידה של יהירות.
  • לורד סטורמהולד – המושל השמונים ואחד של סטורמהולד אשר מולך עליה עד יום מותו. בתחילת "אבק כוכבים" ארבעה מבניו מתים (סקונדוס, קויינטוס, קוורטוס וסקסטוס) בעוד שלושה בנים חיים (פרימוס, טרטיוס וספטימוס). ללורד גם בת אבודה בשם אונה. הבנים המתים צופים במתרחש מהצד כרוחות רפאים, בזמן שהבנים החיים זוממים להרוג זה את זה במטרה לרשת את אביהם הגוסס.
  • לורד ספטימוס – הצעיר והאכזר ביותר מבין הבנים של לורד סטורמהולד. רוצח מוכשר מטבעו, התנקש בהצלחה ברוב משפחתו.
  • ליידי אונה – שפחתה של מאדאם סמל שמתעללת בה, מכה אותה ומכנה אותה מוזנחת. כאשר אינה עובדת עבורה, ליידי אונה כלואה בגוף של ציפור צבעונית. בסוף הסיפור היא מתגלה כבתו של לורד סטורמהולד ואמו של טריסטן.
  • מאדאם סמל – מכשפה, חברה באחווה יחד עם הלילים. כשפגשה את המלכה-המכשפה סיממה סמל את האוכל שנתנה לה בעזרת חומר קסום שגורם לאוכל אותו לומר רק את האמת, וכך גרמה למלכה לפלוט את דבר הכוכב הנופל. מאדאם סמל זוממת למצוא ראשונה את הכוכב ולהשיב לעצמה את נעוריה, אך המלכה-המכשפה מקללת אותה כך שלעולם לא תוכל לגעת בכוכב.
  • הלילים – שלוש זקנות בעלות כוחות כישוף. בעבר הרחוק הלילים היו המלכות היפות של ממלכה קסומה של מכשפות, אך כאשר הממלכה שקעה מתחת לים, גילן תפס אותן, והן הזדקנו במאות שנים. הן רודפות אחר הכוכב הנופל כדי לצרוך את ליבה, ובכך לזכות במאות שנים של צעירות ויופי. במהלך הסיפור מתגלה כי השימוש בקסם גורם להפך הגמור, ובכל הטלת כישוף, המלכה-המכשפה הופכת לזקנה ומכוערת יותר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דאנסטן ת'ורן מגיע ליריד הקסום באחו שמעבר לחומה, שם הוא מחפש מתנה לאהובתו, דייזי. לבסוף הוא בוחר בפרח עשוי קריסטל, אך באופן לא צפוי מתאהב בשפחה הפייה של בעלת הדוכן. השניים נפגשים באזור מבודד באחו ושוכבים. דאנסטן מתחתן עם דייזי בחודש יוני, מאוחר יותר. מספר חודשים לאחר החתונה, מופיע על יד הצוהר בחומה סל ובו תינוק, יחד עם פתק שעליו כתוב "טריסטן ת'ורן", שהוא בבירור בנם של השפחה הפייה ודאנסטן ת'ורן.

טריסטן גדל עם אביו ואמו החורגת, מבלי שהוא יודע על מורשתו האמיתית. שבע-עשרה שנה מאוחר יותר, מבטיח טריסטן למושא אהבתו, ויקטוריה פורסטר, שיביא לה כוכב נופל בתמורה לנישואין. היא מסכימה, וטריסטן עובר את החומה אל ממלכת הפיות, בה הוא מגלה כי הכוכב היא ישות אנושית, שאינה מוכנה להתלוות אליו בחזרה לעיירה, וגם כי ישנם גורמים נוספים החומדים את הכוכב לעצמם. טריסטן והכוכב, איביין, יוצאים למסע ברחבי ממלכת הפיות, בעוד היא נושאת עמה את האבן שהפילה אותה מן השמיים. בניו של המלך המת, שלאחרון שבהם מובטח השלטון אם יוותר בחיים לאחר מות יתר אחיו, רודפים אחר האבן, בעוד הם אורבים זה לזה. מלכת הלילים אורבת לאיביין ולטריסטן בכל פיתול בדרכם בחזרה לכפר. דמויות רבות מסייעות להם בדרכם, ותוך כדי כך מתחיל טריסטן לפקפק באהבתו לוויקטוריה.

בסוף הספר, מגלה ויקטוריה לטריסטן שהתארסה לגבר אחר, והוא משחרר אותה מהבטחתה להינשא לו, ומתחתן עם איביין. מורשתו האמיתית, כמו גם זו של אימו שהיא בתו של לורד סטורמהולד, מתגלה. טריסטן עוזב את העיירה, אך אינו יורש מיד את סטורמהולד. ליידי אונה, טריסטן ואיביין זוכים כל אחד למלוך על הממלכה בזמן זה או אחר, ועד לימינו אלה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Neil Gaiman and Charles Vess' Stardust (Being A Romance Within The Realm of Faerie)
  2. ^ Stardust Movie Reviews, Pictures - Rotten Tomatoes (באנגלית)