הצל של אנדר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הצל של אנדר
Ender's Shadow
מידע כללי
מאת אורסון סקוט קארד
שפת המקור אנגלית
תורגם לשפות רוסית, צרפתית, ספרדית, פולנית, יפנית, רומנית, אוקראינית
סוגה מדע בדיוני
הוצאה
הוצאה Tor Books
מקום הוצאה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה ספטמבר 1999
מספר עמודים 384
הוצאה בעברית
הוצאה אופוס
תאריך 2000
סדרה
סדרת ספרים המשחק של אנדר (מקביל)
הספר הבא הצל של ההגמון
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 002133283
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הצל של אנדר (אנגלית: Ender's Shadow) הוא ספר מדע בדיוני מאת אורסון סקוט קארד (1999) שעלילתו מכסה ברובה את האירועים שהתרחשו בספר "המשחק של אנדר", אך מנקודת מבטו של בין, שהוא דמות-משנה בספר "המשחק של אנדר". "הצל של אנדר" אינו המשך לספר "המשחק של אנדר", אלא ספר מקביל. סרט קולנועי באורך מלא, אשר מבוסס על מאורעות שני הספרים (המשחק והצל), יצא לאקרנים ב-2013.

עלילת הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין, הדמות הראשית בספר, הוא ילד בעל אינטליגנציה גבוהה במיוחד, כתוצאה ממוטציה שהתגלתה על ידי מדען רוסי בשם אנטון. המוטציה מבוצעת באופן יזום על ידי וולסקו, דודו מצד אביו של בין, ב-23 ביציות מופרות שאותן גנב מהוריו הביולוגיים. כשוולסקו מגלה שהוא עומד להיתפס על ידי המשטרה הוא הורג את כל התינוקות על מנת להעלים ראיות (על ידי סם מרדים, מוות חסר כאב). בין הפעוט מבין את העומד להתרחש, ובורח דרך יציאת חירום. ולאחר מכן מתחבא במכל הדחה של השירותים. שרת שמוצא אותו לוקח אותו לאימוץ, אך הוא עוזב בכוחות עצמו את בית השרת ומגיע לרחוב, שם הוא גדל כיתום ברוטרדם האכזרית שלאחר פלישות הבאגים לכדור הארץ.

בהיותו בן 4, גורם בין למהפכה חיובית ביחסים בין הילדים הקטנים לבין הבריונים ברחובות רוטרדם. הוא שורד בעזרת מוחו המבריק, למרות כל הסיכויים. יכולותיו השכליות העליונות מביאות אותו לתשומת לבה של נזירה בשם קרלוטה שמפנה אותו לבית הספר ללחימה. בין אינו רוצה ללכת לבית הספר ללחימה, אך מבין שזו הזדמנות לברוח מבריון בשם אשיל שרוצה לרצוח אותו. בבית הספר ללחימה בין לא נותן לאיש לאבחן אותו ונוטה לעצמאיות יתר. צוות בית הספר אינו מעוניין להתחשב ברצונו ועוקב אחריו. בין מתיידד מאוד עם ילד בשם ניקולאי, שגדול ממנו בשנתיים. לקראת סוף העלילה מגלה קרלוטה (שבמקביל מנסה להתחקות על שורשיו הביולוגיים של בין), שבין וניקולאי הם אחים.

בספר מתגלה כי בין משפיע רבות על המתרחש מאחורי הקלעים בספר "המשחק של אנדר"; למשל, הוא בוחר את החיילים בצבאו של אנדר, ללא ידיעתו.

מהצגת הדמויות בספר ניתן להתרשם כי בין חכם מאנדר אך חסר לו כושר מנהיגות (או, לפי הגדרתו של בין: אנדר מבין את אנשיו. הוא אוהב אותם. בין לא, ולכן הוא לא יוכל להנהיג את אנשיו בצורה שאנדר עושה זאת).

"הצל של אנדר" הוא הספר הראשון ב"סדרת הצל", המתארת את השנים לאחר תום המלחמה בבאגים ותחילת המאבקים הפנימיים בין מעצמות כדור הארץ.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא ספרים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.