מאג'ד פרג'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מאג'ד פרג'
לידה 28 בפברואר 1963 (בן 61)
בית לחם, ירדן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הרשות הפלסטינית
פרסים והוקרה Order of the Star of Jerusalem Military (2013) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מאג'ד פרג'ערבית: ماجد فرج; נולד ב-1962) הידוע בשם אבו בשאר, הוא איש ביטחון פלסטיני, המשמש כראש מנגנון המודיעין הכללי הפלסטיני וקצין בדרגת לִוָאא', המקבילה לדרגת אלוף.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרג' נולד וגדל במחנה הפליטים דהיישה שמדרום לבית לחם, למשפחה שהגיעה מהכפר ראס אבו עמאר שבהרי ירושלים. בילדותו למד בבתי הספר של אונר"א במחנה. בשנת 1977, בהיותו בן 15 בלבד, נעצר פרג' לראשונה על ידי כוחות הביטחון של ישראל ונשא עונש מאסר של שנה וחצי בכלא הישראלי. זאת, לאחר שהפך לאחד ממנהיגי פת"ח במהלך האינתיפאדה הראשונה. באותה תקופה היה פרג' ממייסדי ועדות הנוער של פת"ח, אשר פעלו במסגרת האינתיפאדה. מאוחר יותר נעצר פרג' לפחות 14 פעמים נוספות ונשא כשש שנות מאסר בסך הכול בכלא ובבתי המעצר בישראל. בתקופת מאסרו השלים פרג' תואר ראשון במינהל באוניברסיטת אל-קודס הפתוחה. אביו של פרג', עלי, נהרג במהלך פעילות צה"ל בבית לחם בשנת 2002.

שירותו במנגנוני הביטחון הפלסטיניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם הקמת הרשות הפלסטינית בשנת 1994, במסגרת הסכמי אוסלו, הצטרף פרג' לשורות מנגנון הביטחון המסכל. במהלך שירותו במנגנון עמד פרג' בראשו במספר מחוזות בגדה המערבית. בין היתר, שירת כראש הביטחון המסכל בכפר דורא שליד חברון ובבית לחם. בשנת 2002 הותר לפרסום כי פרג' פעל במסגרת שירותו במנגנון, תחת ראש המנגנון דאז ג'יבריל רג'וב, בניסיון לגייס חיילות ישראליות כמקורות[1]. במכתב ששלח לרג'וב בשנת 1999, ושפורסם בעקבות משפטם של שני פעילים במנגנון, כתב פרג' אודות "תוכנית גיוס של ישראלית כדי שתעבוד בשביל המנגנון".

בשנת 2006 קודם פרג' ומונה לתפקיד ראש מנגנון המודיעין הצבאי בגדה כולה. במסגרת תפקיד זה פעל פרג' לקידום המנגנון, והיה בין האחראים לשיפור המשמעותי שחל במצב הביטחוני בגדה באותה התקופה. כמו כן, השתתף פרג' בשיחות הפיוס בין פתח לחמאס בקהיר.

בספטמבר 2009 מונה פרג' לראש מנגנון המודיעין הכללי ברשות הפלסטינית[2]. פרג' החליף בתפקיד את מוחמד מנצור, שכיהן בו חודשים בודדים לאחר התפטרותו של תאופיק טיראווי מראשות המנגנון. הוא מכהן בתפקיד מאז ועד היום. באפריל 2012, היה פרג' חבר במשלחת פלסטינית אשר נפגשה במעון ראש הממשלה בירושלים עם ראש הממשלה הישראלי בנימין נתניהו[3].

בנובמבר 2013 קיבל פרג' אות כבוד מארצות הברית על מידע שהעביר לCIA וסייע ללכידת איש אל-קאעידה נזיה עבד אל-רחמאן נביה רוקאעווי, הידוע כאבו אנס אל-ליבי[4].

באוגוסט 2014, היה פרג' אחר מנציגי הרשות הפלסטינית במשלחת הפלסטינית למשא ומתן בדבר הפסקת האש במבצע "צוק איתן" אשר נערך בקהיר.

באוגוסט 2017, דווח כי פרג' צפוי להחליף את סאיב עריקאת בתפקיד ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, בשל מחלתו של האחרון[5], ובמקביל לתפקידו כראש מנגנון המודיעין הכללי.

מאג'ד פרג' מוזכר לעיתים קרובות כאיש סודו של מחמוד עבאס וכמועמד להחליפו בתפקיד נשיא הרשות הפלסטינית.[6]

חייו האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרג' הוא גיסו של איברהים רמדאן, מושל שכם[7].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מאג'ד פרג' בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אפרת וייס ופליקס פריש, הותר לפרסום: הפלסטינים פעלו לגייס חיילות ישראליות, באתר ynet, 2 בספטמבר 2002
  2. ^ אופק עיני‏, סדר חדש בגדה: הרשות מאחדת מנגנוני הביטחון, באתר וואלה!‏, 27 בספטמבר 2009
  3. ^ טל שלו‏, נתניהו ועריקאת נפגשו: מחוייבים להשגת שלום, באתר וואלה!‏, 17 באפריל 2012
  4. ^ ד"ר משה אלעד, ‏האיש שעשוי לרשת את אבו מאזן כראיס הפלסטיני הבא, באתר גלובס, 6 בספטמבר 2014
  5. ^ אליאור לוי, סאיב עריקאת ממתין להשתלת ריאות בישראל, באתר ynet, 1 באוגוסט 2017
  6. ^ Grant Rumley, Middle East Watchers: Keep Your Eye on Majid Faraj, The National Interest, ‏2014-08-20 (באנגלית)
  7. ^ דנה בן שמעון, גובר הלחץ לפטר את מושל שכם מתפקידו, באתר ישראל היום, 8 באוקטובר 2022