אולג גורדייבסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אולג גורדייבסקי
Оле́г Гордие́вский
אולג גורדייבסקי ב-2007
אולג גורדייבסקי ב-2007
לידה 10 באוקטובר 1938 (בן 85)
מוסקבה, ברה"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה המכון הממלכתי ליחסים בין-לאומיים של מוסקבה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה עמית מסדר מיכאל הקדוש וג'ורג' הקדוש עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אולג אנטונוביץ' גורדייבסקירוסית: Оле́г Анто́нович Гордие́вский;‏ נולד ב-10 באוקטובר 1938) הוא סוכן ק.ג.ב רוסי, שהפך לסוכן כפול עבור שירותי הביון הבריטיים, SIS.

תולדות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולג גורדייבסקי (מימין) ונשיא ארצות הברית רונלד רייגן, 21 ביולי 1987.

גורדייבסקי היה הבן השני מתוך שלושת ילדיהם של אנטון לאברנטייביץ' גורדייבסקי, שהיה מורה לפני שהצטרף לשירותי הביון של ברית המועצות בזמן המהפכה הקומוניסטית, ולאולגה ניקולייבנה גורנובה, סטטיסטיקאית. הוא נולד וגדל בשכונת מגורים במוסקבה שיועדה לאנשי המשטרה החשאית[1]. גורדייבסקי היה תלמיד מצטיין ועם סיום לימודיו בתיכון הוא התקבל ללימודים במסגרת המכון הממלכתי ליחסים בינלאומיים של מוסקבה, שם הוא פיתח את כישורי השפה שלו, ומאוחר יותר הוא עבר הכשרה בנ.ק.ו.ד.. ימים ספורים לפני הקמת חומת ברלין ב-1961 גורדייבסקי נשלח לאימונים נוספים במזרח ברלין, השהייה בברלין בתקופה זו השפיעה עמוקות על יחסו לקומיניזם. אחרי שנה בברלין הוא חזר למוסקבה והחל את עבודתו בשירותי הביון הסובייטים.

גורדייבסקי הוצב בשגרירות הסובייטית בקופנהגן. במהלך הצבתו הוא איבד מאמונתו בקומוניזם, במיוחד אחרי הפלישה הסובייטית לצ'כוסלובקיה ב-1968. שירותי הביון הדנים שמו לב והחליטו שהוא מועמד לגיוס. הם פנו אל ה-SIS, מאחר שחשו שלניסיון הגיוס יהיו סיכויי הצלחה טובים יותר אם אחת מסוכנויות הביון הגדולות תהיה מעורבת בו, ובאמצעות שירותי הביון הדנים, SIS יצרו קשר עם גורדייבסקי, שהסכים להפוך לסוכן כפול[2]. הקריירה של גורדייבסקי קפאה לזמן מה בגלל גירושיו ונישואיו למאהבתו, לאור היחס הממסדי העוין לרומנים מחוץ לנישואים ולגירושים. אך ערכו כנכס עלה כשבשנת 1982 הוא הוצב בשגרירות הסובייטית בלונדון כאחראי על פעולות איסוף המידע והריגול בבריטניה. בין היתר המידע שגורדייבסקי מסר עזר למנוע הסלמה לעימות גרעיני בזמן שנאט"ו ערכו את התרגיל הצבאי אייבל ארצ'ר 83.

ב-17 במאי 1985 גורדייבסקי צווה במפתיע לחזור למוסקבה, ייתכן שבעקבות פעילותו של הסוכן הכפול האמריקני אולדריץ' איימס. למרות אזהרות שקיבל גורדייבסקי, הוא בחר לציית להוראה ולחזור למוסקבה. עם הגיעו הוא הובל לחקירה. הובהר לו שהוא חשוד בריגול ושהוא לא יחזור לעבוד בחו"ל שוב, אבל הוא שוחרר ומסיבה לא ידועה לא ננקטו כלפיו צעדים נוספים. ביוני 1985 הצטרפו אליו אשתו ושתי בנותיו במוסקבה. אף על פי שגורדייבסקי ככל הנראה היה תחת מעקב הוא הצליח להעביר מסר סודי ל – SIS, שהביא להפעלת תוכנית מילוט מורכבת שהוכנה לפני שנים עבור מצב חירום אפשרי שכזה[3]. כתוצאה מכך, הרשויות הסובייטיות דנו אותו בהיעדרו למוות בשל בגידה, גזר דין שעדיין לא בוטל. גורדייבסקי בחר לעזוב ללא אשתו ליילה ובנותיו מאחר שחשש שליילה, אשר הייתה נאמנה למשטר ולא מודעת לעריקתו של בעלה, תהווה סיכון, והיא ובנותיהם היו בחופשה אצל משפחתה באזרבייג'ן בזמן שהוא נמלט. ליילה נחקרה ונעצרה במשך שנים מכיוון שהסובייטים הניחו בטעות שהיא הייתה שותפה למעשיו של בעלה. היא ובנותיה הורשו להצטרף לגורדייבסקי בבריטניה רק כעבור שש שנים בעקבות פעילות נמרצת של הממשלה הבריטית. נישואיהם לא שרדו[4].

גורדייבסקי חי בבית בטוח בלונדון עם אבטחה צמודה. מאז בריחתו לבריטניה גורדייבסקי כתב מספר ספרים על הק.ג.ב, והוא מצוטט בהרחבה בתקשורת על הנושא. בשנת 1990 הוא עבד כעורך מייעץ של המגזין Intelligence and National Security, ובטלוויזיה הבריטית. בשנת 1995 הגיע העיתון סאנדיי טיימס לפשרה מחוץ לבית המשפט עם מייקל פוט, מנהיג מפלגת הלייבור לשעבר, אחרי שהעיתון רמז במאמרים שהתבססו על ספר של גורדייבסקי כי פוט היה סוכן ק.ג.ב[5].

בשנת 2005 גורדייבסקי קיבל תואר של כבוד מאוניברסיטת בקינגהאם[6]. בשנת 2007 הוא קיבל את תואר אבירות מסדר מיכאל הקדוש וג'ורג' הקדוש[7].

ב-2 בנובמבר 2007 נלקח גורדייבסקי מביתו לבית החולים כשהוא מחוסר הכרה. גורדייבסקי טוען כי היה זה ניסיון רוסי להתנקש בחייו[8].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אולג גורדייבסקי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]