אוליביה בנסון (חוק וסדר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוליביה בנסון
Olivia Benson
מרישקה הרגיטאי מגלמת את דמותה של אוליביה בנסון
מרישקה הרגיטאי מגלמת את דמותה של אוליביה בנסון
תוכנית טלוויזיה חוק וסדר: מדור מיוחד
הופעה ראשונה Payback (אנ')
(20 בספטמבר 1999)
יוצרים דיק וולף
גילום הדמות מרישקה הרגיטאי
מידע
שם אמיתי אוליביה מרגרט בנסון
סטטוס רווקה
בסיס מחלקת "היחידה לקורבנות מיוחדים", מנהטן, ניו יורק
תאריך לידה 7 בפברואר 1968
מקום לידה ניו יורק, ארצות הברית
גזע בת אדם
מין נקבה
מקצוע מפקדת תחנה
תואר שוטרת (טרם תחילת העלילה 1992-1998)
בלשית טירונית (עונות 1-12, 1998-2011)
בלשית ראשית (עונות 13-15, 2012-2013)
סמלת (עונות 15-17, 2013-2015)
לוטננט (עונות 17–21, 2015-2019)
קפטן (עונות 21 - הווה, 2019 - הווה)
נטייה טובה
חברה בקבוצה היחידה לקורבנות מיוחדים
אזרחות אמריקאית
מקום מגורים ניו יורק
דמויות קשורות
משפחה ג'ון הוליסטר (אב, מת)
סרינה בנסון (אם, מתה)
סיימון מרסדן (אח למחצה, מת)
טרייסי האריסון (גיסתה למחצה)
טיי האריסון (אחיין למחצה)
אוליביה מרסדן (אחיינית למחצה)
נואה פורטר בנסון (בן מאומץ)

אוליביה בנסוןאנגלית: Olivia Benson) היא דמות בדיונית והפרוטגוניסט בסדרת הדרמה המשטרתית "חוק וסדר: מדור מיוחד" מבית NBC. הדמות מגולמת על ידי השחקנית מרישקה הרגיטאי. בנסון משמשת כקפטן יחידת "המדור המיוחד" במשטרת מנהטן, ניו יורק. במסגרת תפקידה, בנסון והיחידה חוקרים פשעים שקשורים לקטינים ועבירות מין.

בתחילת הסדרה, בנסון משמשת כבלשית ביחד עם שותפה, אליוט סטייבלר (כריסטופר מלוני) ומחזיקה בדרגת "טוראי" (Junior). לאחר פרישתו של סטייבלר בסוף עונה 12 (לאחר שהאחרון נאלץ לירות בנערה חמושה), היא מצוותת לבלש ניק אמארו (דני פינו (אנ')) ועולה בדרגה לבלשית ראשית (Senior). במהלך עונה 15, בנסון מקודמת לדרגת ניצב (Sergeant) לאחר פרישתו של הניצב ג'ון מאנץ' (ריצ'רד בלזר). זמן מה לאחר מכן, קפטן היחידה, דונלד קרייגן (דן פלורק (אנ')) פורש בעצמו וממנה את בנסון לאחראית על היחידה באופן זמני עד להגעתו של קפטן דקלן מרפי (דונאל לוג (אנ')). בעונה 17, בנסון מקודמת לדרגת לוטננט (Lieutenant) ובעונה 21 מקודמת לתפקיד קפטן היחידה.

הדמות הופיעה לראשונה בפרק הפיילוט של התכנית "Payback (אנ')" ששודר ב-20 בספטמבר 1999. הרגיטאי משמשת כשחקנית היחידה שמשחקת בסדרה מתחילתה ועד להיום (2024). נכון לעונה ה-24 בתוכנית, בנסון מופיעה ברשימת הקרדיטים ב-538 פרקים (559 יחד עם הופעות אורח בסדרות נוספות מבית אותו היוצר). בנסון נחשבת לדמות הטלוויזיונית שמחזיקה בשיא ההופעות הכי ארוך בטלוויזיה (מעל ל-20 עונות).[1][2]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוצר הסדרה, דיק וולף קרא לשתי הדמויות הראשיות בתוכנית לפי שמות שני ילדיו: אליוט ואוליבה.[דרוש מקור][מפני ש...] וולף יצר את הדמות עבור התכנית "חוק וסדר: מדור מיוחד" שעוסקת בפשעים נגד ילדים ועבירות מין. במהלך 12 העונות הראשונות, שותפה של בנסון היה הבלש אליוט סטייבלר עד שהאחרון פרש (מחוץ למסך). בתחילת עונה 13, בנסון מצוותת לבלש ניק אמארו עד לעונה 15, בה בנסון קודמה לתפקיד ניצבת במחלקה במקומו של ג'ון מאנץ' שפרש לגמלאות. לבסוף, בנסון קודמה לתפקיד קפטן היחידה.

אישיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנסון היא אישה קשוחה, אבל אמפתית,[3] המגלה מעורבות אישית בתיקי המחלקה. מפיק הסדרה והכותב הראשי, ניל בר (אנ') ציין שבנסון היא "אמפתית, בעלת תשוקה ומשמשת כקול עבור הקורבנות".[4] לעומתה, שותפה אליוט סטייבלר מייצג את הכעס שאנו, הצופים מרגישים.[4] בר ציין שהשילוב בין שתי הדמויות מייצג את הרגשות של הצופים כלפיי הקורבנות והעבריינים בסדרה ואמר "שניהם מייצגים את מה שאנחנו מרגישים כשאנחנו נחשפים למקרים האלו. זאת הסיבה שהם עובדים כל כך טוב ביחד".[4]

משפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנסון נולדה ב-7 בפברואר 1968 לאם בשם סרינה (אליזבת' אשלי (אנ')), שנאנסה בצעירותה על ידי גבר בשם ג'ון הוליסטר ונכנסה להיריון עם אוליביה. אביה, ג'ון התאבד ואמה, סרינה עבדה כמרצה לספרות והייתה אלכוהוליסטית, שהתעללה באוליביה באופן פיזי ורגשי. בפרק "Taken" בעונה השנייה, סרינה נופלת למותה במדרגות בכניסה לפאב. בפרק מאוחר יותר בשם "Intoxicated" בנסון סיפרה שבהיותה תלמידת תיכון, היא התארסה לאחד התלמידים של אמה באוניברסיטה. כשאמה גילתה זאת, היא ניפצה בקבוק וודקה ורדפה אחרי בנסון איתו. בנסון השיבה מלחמה ולאחר מכן ברחה מהבית. שנים לאחר מכן, בנסון התאחדה עם ארוסה לשעבר, מנחה פודקאסט בנושא פשע אמיתי בשם ברטון לוו (איידן קווין) בזמן שהשניים חקרו תיק פתוח ששייך ליחידה. במהלך החקירה, השניים שוכבים. כשלוו הואשם שניצל מספר נשים צעירות, בנסון מבינה שלמרות המשיכה ההדדית שהייתה ביניהם בזמנו, מערכת היחסים ביניהם כללה התעללות בגלל פער הכוחות והגילאים בין השניים. בהמשך, אישה מתלוננת מול בנסון שלוו, שנמצא בתוכנית 12 הצעדים בגלל אלכוהוליזם, ניסה להתנצל לאחר שניצל אותה במצב של שכרות ואנס אותה חצי שנה קודם לכן. בנסון עוזרת ללוו לקחת אחריות והוא מודה בהתנהגות מינית לא נאותה במטרה למנוע מהקורבן את הטראומה שבמשפט.

בנסון היא בוגרת מכללת "סיאנה" (אנ') ובמהלך לימודיה הייתה חלק מאחוות סטודנטים. בנוסף לשפה האנגלית, בנסון מדברת קצת איטלקית, צרפתית, רוסית וספרדית. בנסון מסוגלת לדקלם את אזהרת מירנדה בשתי שפות נוספות. בנסון היא הבעלים של רכב מסוג "פורד מוסטנג 1965", אבל היא כמעט ולא נוהגת בו.

לבנסון אח למחצה הצעיר ממנה בשם סיימון מרסדן (מייקל וסטון) עליו היא גילתה לאחר שהיא בדקה את הד.נ.א שלה בניגוד לחוק. מתברר לה שסיימון נחשד כאנס, אך הוא מנוקה מכל חשד לאחר שמפקדת תחנה אחרת בשם ג'וליה מילפילד (קים דלייני (אנ')) האמינה שהוא אנס את אחותה בזמן שהשניים למדו ביחד בתיכון והוביל להתאבדותה. בעונה 13 סיימון חושף בפני אוליביה שהוא התארס לאישה בשם טרייסי (ניקול ביהארי) ושנולדה לו ממנה בת וכן הוא משמש כאביו החורג של בנה של טרייסי. סיימון קרא לבתו אוליביה על שם בנסון. כשהרווחה לוקחת את הילדים בעקבות עברו הפלילי של סיימון, בנסון יוצרת קשר עם עורך הדין בייארד אליס (אנדרה בראואר), חבר ותיק שלה כדי שיסייע לסיימון וטרייסי להשיב את הילדים לחזקתם בחזרה. כשהשופט מחליט למנוע מסיימון משמורת על הילדים, סיימון חוטף אותם. אליס סוגר עם התובעים עסקה לפיה סיימון ישב במעצר 60 יום והוריד את האישומים נגדו מחטיפה לעבירת עוון (עבירה מינימלית שמרצים עליה עונשי מאסר קצרים או לעיתים קרובות קנסות ועבודות שירות). אחד מתנאי העסקה קובע שמרסדן צריך לוותר על המשמורת, אך רשאי לבקר את בתו אוליביה בפיקוח למשך שלוש השנים הבאות. סיימון נרתע, אבל בנסון מסבירה לו שהעסקה הזו עדיפה מאשר שבתו תבקר אותו בכלא.

בעונה 21, סיימון יוצר קשר עם בנסון מכיוון שזאת קרובת המשפחה היחידה שנשארה לו. טרייסי נפרדה ממנו ולקחה את הילדים איתה. בנסון מהססת בתחילה, אבל מסכימה להיפגש איתו, אך כשהוא לא מגיע, היא משאירה לו הודעה קולית ובה היא מבקשת לנתק ממנו את הקשר אחת ולתמיד. זמן מה לאחר מכן, סיימון נמצא מת לאחר שלקח מנת יתר של הרואין. בנסון מרגישה אחראית למצב, מאמינה שהוא התאבד עם מנת יתר לאחר שהיא ניתקה אותו מחייה. שנה לאחר מכן, בנסון לומדת שסיימון נרצח על ידי כנופיה של זונות, שרצחו את הלקוחות שלהן בעזרת שימוש בהרואין ופנטניל. בנסון מגלה שסיימון מת לפני שהוא שמע את ההודעה שהיא השאירה לו.

בעונה 12, בנסון הופכת לאם אומנה עבור ילד בשם קלווין ארליס (צ'ארלי טאהן). אמו של קלווין, ויויאן (מריה בלו) נוטשת אותו בידיה של בנסון ובורחת לאחר שבנסון מגלה שויויאן (שגם היא נולדה כתוצאה מאונס) רצחה את האדם שאנס את אמה, וולטר ברלוק (אר. לי ארמי). קלווין מתגורר עם אוליביה לתקופה קצרה, עד אשר בנסון מוצאת את ויויאן ואת המאהבת שלה שרה הויט (קאט פוסטר (אנ')) לאחר שהשתיים חזרו להשתמש בסמים. שרה מתוודה ברצח ברלוק, אך לאחר מכן היא נרצחת בעצמה על ידי אביו של קלווין. ויויאן לוקחת את קלווין מאוליביה ושולחת אותו לגור עם משפחתה בורמונט. בנסון וקלווין נאלצים להיפרד בדמעות בזמן שויויאן לוקחת את קלווין ממנה. בעונה 13, בנסון נפגשת עם קלווין ומשפחתו בחג ליל כל הקדושים.

בפרק האחרון בעונה 15, בנסון הופכת לאם המאמצת של נואה פורטר, תינוק שהתייתם מהוריו. בנסון משמשת כאמו המאמצת של נואה למשך שנה. למרות השנה הקשה שהשניים עוברים (בהקשר לבעיות הבריאותיות של נואה ועבודתה התובענית של בנסון), בנסון לומדת לאהוב את נואה ומאמצת אותו באופן רשמי. לאחר האימוץ, בנסון לומדת שאביו הביולוגי של נואה הוא סרסור ואנס סדרתי בשם ג'ון "ג'וני די" דרייק (צ'ארלס הלפורד (אנ')) שאנס ורצח את אמו של נואה, אלי פורטר (אמה גרינוול). דרייק תובע משמורת על נואה במטרה לברוח ממאסר, מה שמשפיע לרעה על סיכוייה של בנסון לאמץ את נואה. בעיותיה של בנסון נפתרות כאשר דרייק נהרג בתקרית ירי בבית המשפט, אך היא עדיין מודאגת שנואה ירש גנים אלימים מאביו.

בסוף הפרק הראשון של עונה 19, בנסון מגלה שהיא נחקרת על ידי משרד התובע המחוזי מחשש שהיא מתעללת בנואה. בהמשך, החקירה מבוטלת. בהמשך העונה, בנסון לומדת מעורך דינה, טרוור לנגן (פיטר הרמן, בעלה של הרגיטאי במציאות) שלנואה יש סבתא בשם שילה פורטר (ברוק שילדס), אמה של אלי. שילה גוררת את בנסון לבית המשפט בטענה שהיא לא כשירה להיות אמו של נואה. התלונה מתבטלת, אבל בנסון מסכימה שלטובתו של נואה, עדיף ששתיהן יפסיקו להילחם אחת בשנייה. בהמשך, בנסון מאפשרת לנואה לבלות זמן ביחד עם שילה. באחת הפעמים, שילה יוצרת קשר עם בנסון ומספרת לה שנואה נחטף מהקניון, אך מתגלה ששילה עצמה חטפה את נואה כדי שהיא תגדל אותו. בנסון נוסעת לבקתה של שילה בניו המפשייר כדי לחלץ את נואה. כששילה תוקפת את בנסון, האחרונה עוצרת אותה ולוקחת את נואה בחזרה לניו יורק.

בעונה 23, נואה מספר לאוליביה שהוא הצליח לנצח ביריון שתקף אותו וילד נוסף שמזדהה כא-בינארי. בנסון גאה בנואה שהגן על עצמו ועל חברו.[5]

מערכות יחסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליוט סטייבלר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אליוט סטייבלר (חוק וסדר)

השותפות של בנסון עם סטייבלר נחשבת למוקד ראשי בתוכנית "מדור מיוחד" ובתוכנית "הפשע המאורגן". מערכת היחסים ביניהם מוצגת כמערכת יחסים בין אחים, לעיתים קרובות לא מסכימים אחד עם השני ועד להתנגחויות של ממש.

הרגיטאי תיארה את מערכת היחסים בין בנסון לסטייבלר כמורכבת:[4]

"לפעמים זה ממש כמו אח ואחות. אני חושבת שהסיבה ששניהם עובדים טוב ביחד היא כי שניהם חולקים אהבה לעבודה ולסיוע לאנשים. יש להם כבוד הדדי אחד לשני. אני חושבת שאורך החיים הממוצע לבלש במדור המיוחד הוא ארבע שנים בגלל הקושי והלחץ שנלווים לתפקיד. הם עובדים ביחד זמן רב מזה, ככה שהם מרגישים כמעט בעולם משל עצמם. יש גם מתח מיני ביניהם, והוא נורא טעון ורב שכבתי. אנשים שואלים אותי אם הם יהיו ביחד - ואנשים רוצים את זה, ולפעמים אני חושבת שאפילו אוליביה רוצה את זה - אבל אני לא חושבת שזה יקרה אי פעם"

המקור באנגלית
Sometimes it's very much like brother and sister, and I think the reason that they're so close is that they share a passion for their jobs and for the people. They have a mutual respect for one another. I think that the average lifespan of an SVU detective is four years because of the difficulty and stress involved. They've been doing it for longer than that, so they feel like they're in their own world almost. There's also sexual chemistry between them, it's so loaded and layered. People ask me if they'll ever get together—and people want that, and sometimes I think even Olivia wants that—but I don't think that will ever happen

בר ציין שמערכת יחסים רומנטית בין בנסון לסטייבלר היא משהו שהוא לא חושב שיקרה, אך גם אמר "לעולם אל תגידו לעולם לא".[4]

הרגיטאי ציינה שהסצנה האהובה עליה בתוכנית הייתה בפרק "Fault" בעונה 7, כאשר אנס ילדים ורוצח בשם ויקטור פול גיטאנו (לו דיאמונד פיליפס) מכוון אקדח לראשו של סטייבלר. הרגיטאי סיפרה: "אני מנהלת איתו משא ומתן (כדי שיוריד את האקדח). זאת הייתה סצנה כואבת ובעלת סיכון גבוהה. אליוט ואני מודים שאכפת לנו האחד מהשני... הוא כל מה שיש לאוליביה. שם באמת ראינו את זה מתבטא".[דרוש מקור][מפני ש...] בפרק אחר בעונה 10, כשאליוט הופך לשוטר סמוי ומסתנן לרשת הברחה של בעלי חיים, בנסון באה לבית שלו (בית בדוי שהוא מתגורר בו לצורך החקירה) ומנסה לשכנע אותו לוותר על הרעיון. כשהאנשים שסטייבלר חוקר באים לבית בהפתעה, היא מתפשטת בחדר ומעמידה פנים שהיא זונה שאליוט הזמין.

כשסטייבלר פורש מהמחלקה (מחוץ למסך), בנסון מתייסרת ולוקח לה זמן להתחבר לשותפה החדש, ניק אמארו. בנסון נוהגת להזכיר את סטייבלר במהלך העבודה ומחוצה לה; היא מספרת לבלש החדש מה אליוט היה עושה במצבים מסוימים, ולעיתים אפילו אומרת שהיא "מתגברת על מישהו". בעונה 22, בנסון וסטייבלר נפגשים לאחר עשור שלא ראו אחד את השנייה לאחר שקאת'י (איזבל גיליס (אנ')), אשתו של אליוט מאושפזת בבית החולים במצב אנוש בעקבות פיצוץ מטען חבלה שנועד לאליוט. בנסון מוכרחה להשאיר את סטייבלר, שכעת עובד ברומא במטה למלחמה בפשע המאורגן מחוץ לחקירה. השניים מנהלים שיחה קצרה בה בנסון מספרת לאליוט שהיא פגועה מהדרך שבה הוא עזב את היחידה. כשקאת'י מתה מפצעיה, בנסון מסייעת לאליוט להשיג צדק עבור אשתו המנוחה.

לאחר שבנסון מזהה שסטייבלר סובל מפוסט טראומה בעקבות מות אשתו, היא מנסה לעמת אותו עם חשדה. הוא לעומת זאת דוחה את ניחומיה ומפציר בה לרדת מהעניין. לבסוף, בנסון עורכת יחד עם ילדיו של אליוט "התערבות". למרות שסטייבלר דוחה את מאמציה של בנסון לסייע לו, הוא מתוודה בפניה מול ילדיו שהוא אוהב אותה (אם כי שניות לאחר מכן הוא מתקן את עצמו ואומר "אני אוהב אתכם" לאוליביה ולילדיו).[6]

מערכות יחסים רומנטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונה הראשונה, בנסון שוכבת עם עמית לעבודה, הבלש בריאן קסידי (דין וינטרס) באופן חד פעמי. למרות זאת, בהמשך העונה השניים ממשיכים במערכת היחסים הרומנטית. לבסוף, קסידי עוזב את היחידה בעקבות קושי נפשי בתפקיד. בעונה 5, מתגלה שבנסון הייתה במערכת יחסים עם קורבן רצח נשא HIV המתברר להיות הומוסקסואל. חוקרת מקרי המוות ביחידה, מלינדה וורנר (תמרה טאני (אנ')) בודקת את בנסון מחשש להידבקות בנגיף, אך הבדיקה יוצאת שלילית. בעונה 9, היחידה מגלה שבנסון ניהלה מערכת יחסים עם עיתונאי בשם קורט מוס (ביל פולמן) במשך מספר חודשים. מערכת היחסים מתגלה כאשר החקירה נחקרת על ידי המחלקה לחקירות שוטרים לאחר שהם בטעות הוציאו שחקן פוטבול מפורסם מהארון באופן פומבי. בסוף אותו הפרק, בנסון נפרדת ממוס.

למרות שבנסון ניהלה מערכות יחסים עם גברים, על פי האתר "AfterEllen (אנ')" "היא משכה לתוכנית צופות לסביות". חלק מהמעריצים ציינו שלדעתם קיים מתח מיני בין בנסון לבין עוזרת התובע המחוזי אלכס קאבוט (סטפני מארץ' (אנ')). בר הגיב לכך ואמר "קראנו את כל מה שהמעריצים כותבים. אנחנו יודעים שהרבה אנשים בעד שבנסון וקאבוט יהיו יחד. כל הרמזים שם".[7]

באמצע עונה 13, בנסון פותחת במערכת יחסים עם תובע חדש במשרד התובע המחוזי, דייוויד היידן (הארי קוניק ג'וניור). הרגיטאי ציינה שקוניק, שהוא חבר קרוב שלה, עזר לשפר את התכנית וציינה בראיון "זאת הצלחה בהמון רמות. התכנית כל כך בת מזל להחזיק בכישרון של הארי, ואני בת מזל כי אני עובדת עם חבר טוב שלי. אני חושבת שאוליביה לא יכלה לבקש מלווה טוב יותר לשלב הזה שבו היא נמצאת בחיים ובקריירה". היידן ובנסון התחילו את מערכת היחסים ביניהם בסוף הפרק "Official Story". בפרק "Hunting Ground", בנסון מחליטה להוריד את הקצב בקשר עם היידן, מתוך רצון לראות שהקשר אכן יחזיק מעמד. באותו הלילה, השניים שוכבים בביתה של בנסון. האירוע גורם לה להגיב באיחור לחקירה, מה שמעלה את חמתה של משטרת ניו יורק.[8] בפרק "Justice Denied", בנסון והיידן מסיימים את הזוגיות שלהם בעקבות ניגוד עניינים.

בפרק הראשון של עונה 14, בנסון וקסידי מתנשקים לאחר שהיא מתוודה בפניו שהיא לא אותו האדם שהוא זכר מאז הלילה שהם שכבו יחדיו לפני 13 שנה. בהמשך העונה, בפרק "Undercover Blue", מתברר שאוליביה וקסידי המשיכו להיפגש לזמן מה. מערכת היחסים בין השניים עולה על שרטון כאשר באותו הפרק קסידי מואשם באונס ובעקבות החקירה, מערכת היחסים ביניהם מתגלה לציבור. האישומים נגד קסידי מתבטלים לאחר שהיחידה מגלה שהוא הופלל. בעונה 15, בנסון מתנחמת אצל קסידי לאחר שהיא הוחזקה כבת ערובה למשך מספר ימים על ידי אנס אלים. מספר חודשים לאחר מכן, בנסון חוזרת לעבודה והיא וקסידי עוברים לגור ביחד. השניים נפרדים בפרק "Downloaded Child" מאחר ששניהם מחפשים דברים שונים בקשר. למרות הפרידה, השניים נשארים בקשר חברי, במיוחד לאחר שבנסון מחדירה בקסידי אומץ להעיד נגד גארי דולאן (ויליאם סדלר (אנ')), שהתעלל בקסידי מינית כאשר קסידי היה ילד.

בפרק קרוס אובר עם הזיכיון "שיקגו" (גם הוא מבית היוצר של דיק וולף) ובפרק "They'll Have to Go Through Me", בנסון מתחברת לסמל האנק ווייט (אנ') (ג'ייסון בגיי) ממשטרת שיקגו, למרות שהשניים עובדים באופן שונה כשזה נוגע לחקירת פשעים. לאחר שהמבצע המשולב בין שתי היחידות מסתיים, השניים מבלים את הערב בפאב ובנסון חוזרת לאחר מכן לניו יורק.

נרמז בעונה 17 שבנסון וקפטן אד טאקר (רוברט ג'ון בורק (אנ')) מהמחלקה לחקירות שוטרים מצויים במערכת יחסים. בפרק "Manhattan Transfer", השניים נאלצים לחשוף את מערכת היחסים שלהם לאחר שאד הואשם על ידי בן דודו, כומר בקשירת קשר עם קבוצה שסוחרת במין המקושרת למשטרה ולכנסייה. בסופו של דבר, אד מנוקה מכל חשד והשניים ממשיכים במערכת היחסים ביניהם. בעונה 18, טאקר מנסה לשכנע את אוליביה לפרוש מעבודתה ביחד איתו, אך בנסון מסרבת מכיוון שלהיות שוטרת ואם הם כל עולמה. השניים נפרדים בסוף אותו הפרק. למרות הפרידה, בנסון מתאבלת לאחר שאד שם קץ לחייו בעקבות גידול סרטני במוחו.[9]

תקיפה מינית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונה 9 בפרק "Undercover", בנסון מתחזה לאסירה בכלא לנשים במטרה לחקור אונס שבוצע על ידי אחד הסוהרים. במהלך שהותה בכלא, קפטן לוואל האריס (ג'וני מסנר (אנ')) הסוהר אותו הצוות חוקר, תוקף את אוליביה וכופה עליה לבצע בו מין אוראלי. אוליביה מחולצת על ידי הבלש פין טוטואולה (אנ') (אייס-טי), שהתחזה לסוהר והגיע רגע לפני שהאריס אנס את אוליביה. בהמשך, בנסון מצליחה להרשיע את האריס לאחר שמספר קורבנות העידו על כתם לידה באיבר מינו. בנסון מסבירה לדוקטור וורנר שגם היא ראתה את אותו הכתם. כשוורנר שואלת את בנסון אם היא נאנסה, בנסון משיבה לה שזה הדבר הכי קרוב לאונס שהיא חוותה.

בעונה 10, בנסון חווה קושי בעקבות היותה קורבן תקיפה מינית בעצמה. בנסון מצטרפת לקבוצת תמיכה לנפגעות אונס ולא מספרת על כך לאף אחד מלבד לפין. בפרק "PTSD", בזמן שהיא חוקרת אונס ורצח של חיילת מארינס, היא מנסה להפריד קטטה בין שני חיילים בשם סמל דומיניק פרוייט (ראיין קוואנטן) ולוטננט גרי רוסטן (דומיניק פומוסה), המתברר לבסוף להיות הרוצח. במהלך הקטטה, בנסון שולפת את נשקה ומאיימת על פרוייט. בהמשך, פרוייט נחקר על ידי פין וחושף שלדעתו בנסון היא פוסט טראומתית לאחר שחזה במבט שלה בזמן שכיוונה עליו נשק. בסוף הפרק, רוסטן נכלא. בנסון מתנצלת בפני פרוייט וחושפת שהיא עברה תקיפה מינית.

בפרק "Perverted" בעונה 11, בנסון הופכת לחשודה העיקרית בתקיפה מינית ורצח של אופנוען מכנופיית אופנוענים. במהלך הפרק, כשהצוות מנסה לנקות את אוליביה מכל חשד, קפטן אד טאקר מהמחלקה לחקירות שוטרים מציע שבנסון הרגה את האופנוען בעקבות פלאשבק שמקורו בתקיפה המינית שהיא חוותה. לבסוף, היחידה מגלה שבנסון הופללה על ידי בריידי האריסון (פטריק הויזינגר), אנס שבנסון שלחה לכלא שנים קודם לכן.

ויליאם לואיס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק "Her Negotiation" בסוף עונה 14, בנסון נחטפת על ידי אנס סדרתי ורוצח בשם ויליאם לואיס (פבלו שרייבר). במהלך הפרק הראשון של העונה ה-15, "Surrender Benson", לואיס מכריח את בנסון לצפות בזמן שהוא אונס את אמו של עורך דינו והורג שוטר שניסה לעצור אותו בזמן שנהג ברכב. לאחר מכן, לואיס מחזיק בבנסון כבת ערובה במשך ארבעה ימים, שורף את גופה עם סיגריות ומתעלל בה. בדיוק כשלואיס בא לאנוס את אוליביה, היא משתחררת, אוזקת אותו ומאיימת עליו עם אקדח. כשלואיס מתגרה בה ואומר לה ש"אין לה את הביצים להרוג אותו", בנסון מאבדת עשתונות ותוקפת את לואיס עם מוט פלדה עד שהאחרון כמעט ומת. רגעים לאחר מכן, בנסון מחולצת על ידי שאר היחידה וקרייגן מוציא אותה לחופשה עד שהיא תחלים.[10] בנסון חוזרת לעבודה בפרק לאחר מכן, המתרחש כחודשיים לאחר שבנסון חולצה. למרות החופשה שלקחה, בנסון עדיין חווה קושי נפשי בעקבות התקרית. בנסון מתחילה להיפגש עם פסיכולוג בשם ד"ר פיטר לינדסטרום (ביל אירווין (אנ')) כדי להתמודד עם הטראומה. בהמשך, מתברר שלואיס עדיין בחיים ועומד למשפט.

בפרק "Psycho/Therapist", לואיס הפצוע מפטר את עורך דינו ומעוניין לייצג את עצמו במשפט. הוא מזמן את בנסון בתור עדה ומאשים אותה שהיא תקפה אותו לאחר שהוא דחה את חיזורייה. בנסון דוחה את ההאשמות של לואיס ובמהלך המשפט, היא משקרת על דוכן העדים ומצהירה שהוא השתחרר בזמן שהיא החזיקה בו ותקף אותה. לואיס נמצא אשם בחטיפה ותקיפת שוטר, אך המושבעים מפקפקים בסיפורה של בנסון וקובעים שהוא לא אשם בניסיון לאונס. בנסון קורסת ופורצת בבכי על מדרגות בית המשפט. ארבעה חודשים לאחר מכן, לואיס נכלא בבית הסוהר.

בפרק "Beast's Obsession", לואיס מנצל הסחת דעת שנוצרה לאחר שפצע את עצמו כדי לברוח מהכלא. עם בריחתו, לואיס אונס נערה צעירה, חוטף את אחותה הקטנה ומאיים להרוג אותן, אלא אם כן בנסון תצהיר קבל עם ועדה שהיא שיקרה על דוכן העדים. בנסון מארחת מסיבת עיתונאים ומצהירה שהיא שיקרה. למרות זאת, לואיס לא משחרר את הנערה. בנסון מוצאת את לואיס ומסכימה להיכלא כדי שהוא לא יפגע בנערה. בזמן שהנערה צופה, לואיס מנסה לאנוס את בנסון, אך משנה את דעתו לאחר שבנסון לא פוחדת ממנו. במקום זאת, הוא מכריח את בנסון לשחק איתו ברולטה רוסית. כשהמשטרה מתקרבת, לואיס יורה לעצמו בראש למול בנסון, ובכך נדמה שהיא רצחה אותו בדם קר. בפרק "Post-Mortem Blues", בנסון מובאת מול חבר המושבעים כדי להסביר את ההודאה שלה במסיבת העיתונאים ואת חלקה במותו של לואיס. הקריירה של בנסון נמצאת בסכנה, עד שהאחראי הזמני על היחידה, לוטננט דקלן מרפי מסביר למושבעים שהוא הפציר בבנסון לשקר במסיבת העיתונאים, מה שמנקה אותה מאשמה. מרפי ממנה לאחר מכן את בנסון בתור סגניתו עד שהוא עוזב את היחידה.

בעונות המאוחרות יותר, שמו של לואיס נחשב למילת קוד עבור מצבים מסוכנים. בנסון מודה שהטראומה ומה שהיא עברה עם לואיס תמיד יהיו חלק מחייה. במהלך ויכוח עם ניק אמארו, האחרון שואל את אוליביה אם היא אי פעם תוכל לסלוח ללואיס. לאחר מכן הוא מתנצל בזמן שבנסון לא מסוגלת להגיב.

פיתוח הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרגיטאי חשפה שקשת הסיפור שקשורה למשפחתה הביולוגית של בנסון היא "ככל הנראה הדבר הכי גדול שקרה בחייה של אוליביה". בנוסף, הרגיטאי הצהירה שהדמות היא מודל לדוגמה עבור נערות צעירות וציינה בראיון:[דרוש מקור][מפני ש...]

קיבלתי מכתבים שבהם נכתב "אני רוצה לעשות את הדבר הנכון כמו אוליביה. אני רוצה להיות חזקה כמו אוליביה. החברה שלי עשתה את זה, אבל אני לא בגלל אוליביה". עבורי, כשסדרת טלוויזיה יוצרת כזאת השפעה על אנשים צעירים, זה נהדר. אני חושבת שזה דבר טוב שאנחנו שופכים קצת אור על החושך. אני חושבת שלגרום לבנות צעירות להיות מודעות זה דבר טוב.

המקור באנגלית
I get letters saying, 'I want to do the right thing like Olivia. I want to be strong like Olivia. My friend did this, but I didn't do it because of Olivia.' For me, when a television show has that kind of positive effect on young people, it is great. I think it is a good thing that we are shedding light on darkness. I think it is a good thing to make teenage girls aware

שירות במשטרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנסון הצטרפה למשטרת ניו יורק בשנת 1992 והיא אומנה על ידי הסמלת קרן סמיית' (קנדי אלכסנדר) בתחנת משטרה בברונקס. לאחר שסיימה את תקופת החניכה, סמיית' מציעה לבנסון לעבור למחלקה שחוקרת פשעי מין (ששמה שונה לאחר מכן ליחידה לקורבנות מיוחדים) בזכות כשרונה להתמודד עם הקורבנות. משנת 1992 ועד למאי 1998, בנסון צוותה לשוטר בשם פטריק גריפין (אנתוני אדוארדס) שהעיד לטובתה לאחר שבנסון נחשדה שלקחה סמים וכסף במהלך פשיטה. למרות זאת, מתברר שגריפין שיקר למענה ושהוא לא היה בכלל באותו המקום ביחד עם בנסון בזמן הזה.

במאי 1998, בנסון קיבלה את דרגת הבלש שלה וצוותה לבלש אליוט סטייבלר. היא קודמה לבלשית בדרגת טוראי ב-2001 ולאחר מכן לבלשית בדרגת בלשית ראשית בשנת 2011. בשנת 2006, בנסון מצוותת באופן זמני למחלקת פשעי מחשב. מאוחר יותר באותה השנה, בנסון מסייעת לבולשת האמריקאית ועובדת כסוכנת סמויה בעקבות בקשת חברתה, הסוכנת דיינה לואיס (מרשה גיי הארדן).

בנסון וסטייבלר עבדו ביחד במשך 12 שנה עד שאליוט נאלץ להתפטר מהמשטרה בעקבות ירי בנערה חמושה. לאחר פרישתו של סטייבלר, בנסון מצוותת לבלש ניק אמארו.

קפטן קרייגן מפציר בבנסון להיבחן לתפקיד סמלת, בעקבות פרישתו של הבלש ג'ון מאנץ' (אנ') (ריצ'רד בלזר) ששימש כסמל התחנה. אוליביה עוברת את הבחינה ומקודמת לתפקיד סמלת. בהמשך, קרייגן פורש לגמלאות ואוליביה משמשת כאחראית על היחידה. בנסון נשארת בתפקידה עד שלוטננט דקלן מרפי תופס פיקוד על היחידה והופך את בנסון לסגניתו. כשמרפי חוזר לעבוד בתור סמוי, הוא ממנה את אוליביה מחדש כאחראית על היחידה.

הסמל אד טאקר מהמחלקה לחקירות שוטרים מפציר באוליביה להיבחן לתפקיד אחראית היחידה בטרם משטרת ניו יורק תמנה מישהו אחר לתפקיד. בנסון עוברת את הבחינה בהצטיינות ומקודמת לדרגת לוטננט. למרות שבנסון רצתה שפין ישמש כסגנה, אבל דודס הפציר בה להעסיק סמל שמכיר את העבודה: בנו, מייק (אנדי קארל (אנ')).

לאחר אירועי "Manhattan Transfer", בנסון מושעית מתפקידה בעקבות יחסיה עם קפטן אד טאקר, שנחשד בקשירת קשר לארגון שעוסק בסחר במין. בעקבות זאת, מייק דודס ממונה כאחראי על היחידה. למרות השעייתה, בנסון ממשיכה לנהל את היחידה בחשאיות, לאחר שדודס מתנגד להשעייתה ומבקש ממנה עצות במקרים שונים. בנסון חוזרת לתפקידה לאחר שהצוות לוכד את חברי הארגון ואד מנוקה מכל חשד.

בפרק "Heartfelt Passages", בנסון ומייק דודס (ביומו האחרון ביחידה) מעורבים בתרחיש עם בני ערובה אותו יזם קצין מבחן מושחת מרייקרס איילנד בשם גארי מונסון (בראד גארט), שמחזיק באשתו בתור בת ערובה. בנסון מוציאה את ילדיו של מונסון מהבית ודודס מנסה לפתור את הסיטואציה, אך הוא נורה על ידי מונסון. דודס סובל משבץ מוחי לאחר הניתוח ומת. בנסון מאשימה את עצמה במותו של דודס מכיוון שהיא לא ניטרלה את מונסון מנשקו.

בנסון מקודמת לדרגת קפטן בפרק "I'm Going to Make You a Star" לאחר שדודס (אביו של מייק) ממליץ עליה לתפקיד ולאחר מכן עובר לסטטן איילנד.

נכון לפברואר 2024, בנסון ממשיכה לתפקד כקפטן היחידה ואחראית על הבלשים פין טוטואולה וג'ו וולאסקו (אוקטביו פיסאנו (אנ')) וכן עובדת עם עוזר התובע המחוזי דומיניק "סוני" קאריסי (פיטר סקנבינו).

תקריות ירי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנסון נאלצה לירות למוות בחשוד ארבעה פעמים במהלך התכנית:

  • בפרק "Disrobed" בעונה הראשונה, בנסון יורה והורגת גבר אלים בשם רוג'ר סילבר (ג'ק גוואלטני) כאקט של הגנה עצמי בזמן שהאחרון החזיק בבני ערובה.
  • בפרק "Wrath" בעונה השלישית, רוצח סדרתי בשם אריק פלאמר (ג'סטין קירק) מדרבן את אוליביה לירות בו בזמן שאיים על אישה עם אקדח.
  • בפרק "Next Chapter" בעונה 18, בנסון יורה למוות בקצין מבחן לשעבר ואנס בשם טום קול (כריס באואר (אנ')) במהלך עימות לאחר שהאחרון תקף את קאריסי.
  • בפרק "Silent Night, Hateful Night" בעונה 23, בנסון יורה למוות באדם גזען בשם רוברט פול באיירס (מייקל לורנס) במטרה למנוע ממנו לפוצץ פצצה בפארק וושינגטון סקוור (אנ').

בנסון ירתה בחשוד מבלי לגרום למותו:

  • בפרק "Rage" בעונה השישית, בנסון נאלצת לירות בפושע בשם גורדון ריקט (מת'יו מודין) בזמן שאיים להרוג ילדה כדי למנוע מאליוט לרצוח אותו.

במהלך עבודתה, אנסים ומתעללים בילדים שבנסון לכדה עוקבים אחריה ומאיימים עליה ועל בנה.

פיתוח וליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

הליהוק לדמויות הראשיות בתוכנית התקיים באביב 1999. דיק וולף, יחד עם נציגים מרשת NBC ו-Studios USA נכחו באודישנים האחרונים עבור שני התפקידים הראשיים במרכז רוקפלר. השלב האחרון באודישן הכיל שישה מועמדים. עבור דמותה של אוליביה בנסון, נשקלו השחקניות סמנת'ה מאטיס (אנ'), רייקו איילסוורת' והרגיטאי עצמה. עבור תפקידו של אליוט סטייבלר, נשקלו השחקנים טים מת'סון (אנ'), ג'ון סלאטרי וכריסטופר מלוני. מלוני והרגיטאי נבחנו ביחד ולאחר שהשחקנים סיימו את המבחן, שררה דממה באולם. וולף שבר את הדממה ואמר "טוב, אין ספק במי אנחנו בוחרים - הרגיטאי ומלוני". הצמד, שוולף אהב את הכימיה ביניהם, היו הבחירה הראשונה שלו. גארת' אנקיר (אנ'), ראש מחלקת הבידור של NBC הסכים ושאר הנציגים גם הביעו את הסכמתם. טרם עליית התכנית, הרגיטאי עברה הכשרה בתור יועצת קורבנות אונס כהכנה לתפקיד.

במהלך שנת 2006, הרגיטאי נאלצה לעזוב לחופשת לידה. בעקבות זאת, בחלק מהפרקים האחרונים בעונה 8, היא הוחלפה על ידי השחקנית קוני נילסן (שגילמה את הבלשית דני בק).

במאי 2009, לאחר עונתה העשירית של התכנית, החוזה של הרגיטאי ומלוני פג תוקף ודווח שהשניים מרוויחים בין 375 ל-385 אלף דולר פר פרק.[11] במהלך המשא ומתן לחידוש החוזים באפריל, השניים ניסו לקבל אחוז מסוים מרווחי התכנית בדומה לשחקנים אחרים מהזיכיון שעשו כך. נרמז שרשת NBC איימה לפטר את השניים במידה והם ימשיכו עם דרישותיהם.[דרוש מקור][מפני ש...] למרות זאת, חודשיים לאחר מכן הוכרז שהחוזים של השניים הוארכו לשנתיים נוספות. כשהעונה ה-13 עמדה להצטלם, דיווחים שונים העידו כי הרגיטאי תיקח חלק ב-13 פרקים בעונה. למרות זאת, מרשת NBC נמסר שהרגיטאי תשחק בכל פרקי העונה.

מאז 2012, הרגיטאי מרוויחה בין 400 ל-500 אלף דולר פר פרק.[12]

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרגיטאי זכתה במספר פרסים בעקבות גילום דמותה של בנסון: שני פרסי גרייסי עבור "הדמות הראשית הנשית הכי טובה" ו-"דמות ראשית נשית יוצאת דופן" בשנים 2004 ו-2009 בהתאמה, פרס אמי עבור "השחקנית המובילה הכי טובה בסדרת דרמה" בשנת 2006, פרס פריסם (Prism) עבור "הופעה בפרק של סדרת דרמה" ב-2006 ופרס גלובוס הזהב עבור "הופעה הכי טובה של שחקנית בסדרת טלוויזיה" ב-2005. במהלך זכייתה בפרס אמי, הרגיטאי הגיבה: "זה רק גורם לי לרצות להיות טובה יותר. עכשיו, כשזכיתי באמי, זה אומר שאני צריכה להתעלות על עצמי יותר".[דרוש מקור][מפני ש...]

כתב העיתון "סן פרנסיסקו כרוניקל", ג'ון כרמן כינה את הרגיטאי "החוליה הכי חלשה בתוכנית" בזמן שהסדרה עלתה לאוויר בשנת 1999.[13] למרות זאת, בשנת 2006, הכתבת ג'ין גוניק (שגם כותבת לסן פרנסיסקו כרוניקל) ציינה שדמותה של בנסון היא השראה ומודל לדוגמה עבור נערות צעירות וכינתה אותה "אמיצה, חזקה ומהממת בצורה יוצאת דופן".[14] גוניק הוסיפה "אוליביה בנסון היא הגיבורה האישית שלנו. היא נלחמת ברשע, נוקמת את אמה, מתמודדת עם שדייה ומסרבת לתת להם לשלוט בחייה".[14] ב-2001, הכתב קן טאקר (אנ') מהמגזין "אנטרטיינמנט ויקלי" כינה את בנסון וסטייבלר: "מכסחי מתעללים בילדים הכי שאפתנים באמריקה".[דרוש מקור][מפני ש...]

סקר שנערך בערוץ הולמרק קבע שבנסון היא דמות הבלש השנייה הכי טובה בזיכיון חוק וסדר, כאשר הדמות הראשונה היא דמותו של הבלש רוברט גורן (אנ') (וינסנט ד'אונופריו) מהסדרה "חוק וסדר: כוונה פלילית". בנסון הופיעה ברשימת הדמויות הכי מסקרנות והשוטרים הכי טובים בטלוויזיה של קומקאסט.[15][16] בנסון נכללה ברשימת "לוחמות הפשע הכי סקסיות" של המגזין "TV Guide".[17] האתר "UGO Networks (אנ')" ציין את בנסון ברשימת "50 הבלשים הטלוויזיוניים הכי טובים בכל הזמנים".[18] סקר שנערך על ידי "Trailer Park, Inc. (אנ')" בשיתוף עם "QC Strategy" בשנת 2015 דירג את בנסון כדמות הנשית הכי אהובה בטלוויזיה.[19][20]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Nellie Andreeva, ‘Law & Order: SVU’ Renewed For Record-Breaking 21st Season By NBC As Dick Wolf & Mariska Hargitay Write TV History, Deadline, ‏2019-03-29 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ Law and Order SVU s22: everything you need to know, Digital Spy, ‏2019-10-11 (באנגלית בריטית)
  3. ^ David Kukoff, Vault (Firm), Valut guide to television writing careers, New York, NY : Vault, 2006, ISBN 978-1-58131-371-0
  4. ^ 1 2 3 4 5 Mariska Hargitay on Law and Order : Interviews : TV : Entertainment : Sympatico / MSN, web.archive.org, ‏2009-02-06
  5. ^ Melissa Boles, Speaking Your Truth: Why Noah Benson’s Coming Out Moment on Law & Order: SVU is so Important, Medium, ‏2022-01-18 (באנגלית)
  6. ^ Kimberly Roots, Law & Order: Organized Crime‘s Stabler Tells Benson He Loves Her (Yes, Really) in Emotional SVU Crossover, TVLine, ‏2021-04-23 (באנגלית אמריקאית)
  7. ^ Neva Chonin, With hot 'Law & Order' squad's focus on sex crime, suddenly everybody's watching the detectives, www.sfgate.com, ‏March 23, 2005
  8. ^ Michael Ausiello, Harry Connick Jr. Joins SVU as Love Interest for Mariska Hargitay, and Other Updates From NBC, TVLine, ‏2012-01-06 (באנגלית אמריקאית)
  9. ^ Law and Order: SVU Killed Off a Character Very Close to Olivia Benson, E! Online, ‏2020-01-31
  10. ^ T. V. Editor, Madman brutalizes Olivia Benson as ‘Law & Order: Special Victims Unit’ returns, New York Daily News, ‏2013-09-25 (באנגלית אמריקאית)
  11. ^ 'Law & Order: SVU' stars Christopher Meloni and Mariska Hargitay sign on for two more years, Los Angeles Times, ‏2009-06-29 (באנגלית אמריקאית)
  12. ^ Lesley Goldberg, ‘Law & Order: SVU’ Star Mariska Hargitay Inks New Deal With Universal Television (Exclusive), The Hollywood Reporter, ‏2012-04-20 (באנגלית אמריקאית)
  13. ^ CARMAN, JOHN. "Cops, Lawyers Ready to Roll Into Fall Season". SFGATE (באנגלית). נבדק ב-2024-02-22.
  14. ^ 1 2 Gonick, Ms. "'Law & Order' could do much for teen abstinence". SFGATE (באנגלית). נבדק ב-2024-02-22.
  15. ^ Lisa from 'The Simpsons' | TV's Most Intriguing Characters | Comcast.net, web.archive.org, ‏2013-10-14
  16. ^ Olivia Benson from 'Law & Order: SVU' | TV's Top Cops | Comcast.net, web.archive.org, ‏2012-11-15
  17. ^ - TV Guide, TVGuide.com (באנגלית)
  18. ^ Olivia Benson - UGO.com, web.archive.org, ‏2014-02-20
  19. ^ Rosenberg, Alyssa (2021-10-26). "Opinion | America's ideal female television character is Olivia Benson". Washington Post (באנגלית אמריקאית). ISSN 0190-8286. נבדק ב-2024-02-22.
  20. ^ Jacqueline Cutler, ‘SVU’s’ Olivia Benson tops survey on favorite female TV characters, New York Daily News, ‏2015-09-02 (באנגלית אמריקאית)