אופיר נהרי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אופיר נהרי
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 20 בספטמבר 1981 (בן 42)
כ"א באלול ה'תשמ"א
פתח תקווה
סוגה מועדפת תיאטרון
מדינה ישראל
מקום לימודים הסטודיו למשחק ניסן נתיב
יצירות בולטות "אפאחד משומקום", "שמיימיים"
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אופיר נהרי (נולד בכ"א באלול ה'תשמ"א, 20 בספטמבר 1981) הוא שחקן, במאי ומוזיקאי ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד וגדל במשפחה ציונית דתית בפתח תקווה. בצה"ל שירת בלהקת הרבנות הצבאית. אחרי שירותו הצבאי למד משחק בהדרך - בית הספר לביטוי בימתי. למד במשך 3 שנים משחק במחזור מ"ב של הסטודיו למשחק ניסן נתיב בתל אביב. כמו כן עבר קורס ליצנות רפואית.

בשנת 2014 שימש כבמאי ומורה בבית ספר לקרקס בישראל "סנדסיאל" בניהולה האמנותי של סנדרה אמסלם, ושימש כבמאי בלהקת הקרקס "TEMAKARYS" של בית הספר.

לימד תיאטרון באוניברסיטת אמורי ובאוניברסיטת קנסו (אנ') בארצות הברית.

ב-2020 החל ללמד משחק באספקלריא. באותה שנה החל לנהל אמנותית ולהנחות את קבוצת התיאטרון התורנית לגברים "אתה יצרת"[1] מבית תיאטרון לחישה.

טלוויזיה וקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2004 גילם את איתי בטלנובלה "מיכאלה" שביים יצחק שאולי, זאת בעקבות זכייתו בתוכנית המציאות "האודישן הגדול" שחיפשה שחקן חדש לסדרה.[2] ב-2007 גילם את מנו בסרט הטלוויזיה "זוגיים דמה" שכתב רועי קצירי וביים ניצן גלעדי.[3] ב-2013 גילם את עזרא בסרט "רימון הזהב" שכתב וביים דן תורג'מן (ע"פ הספר "תליון הזהב" מאת דבורה וייסמן). ב-2015 גילם מדריך בסרט "חתונה מנייר" שכתב וביים ניצן גלעדי.

תיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתיאטרון החאן: ב-2007 שיחק בהצגה "צנורות" שעיבד וביים אילן תורן ע"פ הספר "צנורות" מאת אתגר קרת[4]. ההצגה עלתה לראשונה בסטודיו למשחק ניסן נתיב בתל אביב, ולאחר מכן בתיאטרון החאן ובתיאטרון זיגוטה[5].

בתיאטרון דימונה: בין השנים 20092014 היה שחקן יוצר ומוזיקאי באנסמבל התיאטרון בניהולה האמנותי של נועה רבן קנולר. ב-2010 הפיק יצר וביים את "צהלולים" - מופע מחול מודרני במסגרת פסטיבל המחול "דימוננה" בניהולה האמנותי של נועה רבן-קנולר. במופע השתתפו בין השאר עודד גוגנהיים ועידית סופרן. ב-2010 שיחק בהצגה הראשונה שהעלה התיאטרון - "צירי דגים" שכתבה וביימה נועה רבן קנולר בהשראת "החתונה" מאת ברטולט ברכט. באותה שנה השתתף כזמר בהצגה "האומר כן / האומר לא" מאת ברטולט ברכט - שיתוף פעולה בין אנסמבל מעבדת תרבות דימונה ובית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל אביב. במסגרת ההפקה המשותפת תורגמה האופרה מחדש לעברית על ידי יניב ברוך והועלתה על ידי תלמידי בית הספר למוזיקה בניהול ובימוי של ד"ר מיכל גרובר-פרידלנדר. ב-2011 שיחק בהצגה "ילד הכרובית" עיבוד לספרו של יהונתן גפן בבימויה של נועה רבן-קנולר.[6] הצגה זו נולדה בתהליך ממושך של אימפרוביזציות ומלווה במוזיקה חיה - בחלקה מקורית מאת אופיר נהרי. הצגת הבכורה הייתה בפסטיבל ישראל.[7]

ב-2011 כתב, ביים ושיחק במופע ליצן יחיד "אַפאֶחָדבְּשׁוּמָקוֹם". המופע מספר על ליצן לבן המבין שכל העולם סביבו הוא פרי דמיונו. מיכאל הנדלזלץ כתב על המופע: "יוצר יחיד, אביזרים פשוטים ומלאי חיים ועולם מלא של חוויה אנושית מפליאה... כל מה שאנסה לתאר כאן במילים יעשה עוול לחן הייחודי של נהרי".[8] המופע הופק ונתמך בשנים 2011 - 2014 על ידי תיאטרון דימונה, בשנים 2014 - 2015 המופע הופק בשיתוף פעולה עם סנדרה אמסלם ואנסמבל "תמהקריז" - להקת מחול תיאטרון וקרקס של סנדסיאל - בית הספר הגבוה לתיאטרון מחול וקרקס מודרני, ובין השנים 2015 - 2016 המופע הופק על ידי אופיר נהרי.

ב-2012 שיחק בהצגה "גרסת הבמאי" שעיבדה (יחד עם אנמסבל השחקנים) וביימה נעה רבן-קנולר. במסגרת ההפקה כתב, ביצע והלחין חלק מהיצירות בשיתוף פעולה עם הסינפונייטה הישראלית באר שבע בניצוחו של דורון סלומון. באותה שנה כתב את המוזיקה ושיחק בהצגה "שלג ויער" שעיבד וביים מאור זגורי (על פי פואמה מאת אורי צבי גרינברג). ב-2013 כתב את המוזיקה וגילם את שלומי בהצגה "דונליאלה" שכתבה (יחד עם שחקני התיאטרון) וביימה נעה רבן קנולר.

בתיאטרון הקרון: ב-2015 ייעץ אמנותית וכתב את המוזיקה להצגה "אמא של דיקטטור" שיצרה מיכל סבירוני.

בתיאטרון הסמטה: ב-2015 יצר כתב וביים את ההצגה "קשקושים".[9] ההצגה בביצוע נופר מועטי זכתה במקום השני בפסטיבל תיאטרונטו.[10]

באותה שנה כתב וביים את "עששיות" - מופע תיאטרון מחול וקרקס בביצוע אנסמבל "תמהקאריס" מבית "סנדסיאל - בית הספר הגבוה לתיאטרון מחול וקרקס מודרני".[11]

בפסטיבל נתניה הבינלאומי לתיאטרון רחוב וליצנות: ב-2016 העלה יחד עם תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית את המופע "אופרת לילה". המופע בנוי מיצירות קלאסיות שנכתבו באווירה ליצנית. התזמורת ניגנה את האופרה הליצנית "הליצן הלבן והעורב" שכתב וביצע אופיר נהרי. היצירה עצמה מבוססת על סיפור אהבה בין אמאסן – הליצן הלבן, לבין פרח השושנה, מתוך המופע "אפאחדבשומקום".[12] ב-2017 עלתה ההצגה "מורגנה - הסבתא מוול סטריט" בביצוע סיון ניר. את ההצגה כתב, ביים והשתתף בעיצוב הסאונד אופיר נהרי. זהו מופע ליצנות פיזי ואבסורדי המספר על מורגנה, קשישה תזזיתית ועקשנית. דמיונה המפותח מאפשר לה לשרוד את יומה, ומוביל אותה לעבר מחוזות רחוקים של פנטזיה.[13]

בפסטיבל מודיעין מכבים-רעות הבינלאומי לקרקס בישראל: ב-2016 יצר (לצד סנדרה אמסלם) וביים את המופע "המנצח מקזבלנקה": קונצרט תיאטרון-מחול וקרקס לירי בהשתתפות התזמורת האנדלוסית ירושלים ואמני קרקס מבית הספר הגבוה לתיאטרון מחול וקרקס מודרני "סנדיסיאל", וליווה אמנותית את יצירת המופע "קצה חוט" בביצועה של רותם ספיר[14]

בתיאטרון אספקלריא: ב-2019 יצר את הכוריאוגרפיה להצגה "יוסילי זמיר" שכתבה אורית גל - ליכטנשטט וביים חגי לובר.

בתיאטרון לחישה של רחלי מושקוביץ: ב-2020 ביים את ההצגה "בעל כורחו" העוסקת בדיכאון אחרי לידה.[15] ההצגה הופקה בשיתוף עמותת "חיים של טובה" והועלתה בין השאר בכנס קיץ "בניין שלם".

שמיימיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2018 יצר, כתב וביים את ההצגה "שמיימים" - מופע תיאטרון מחול טרגי-קומי נטול מילים. בחסידות "שמיימי" תשעה חסידים מחפשים עשירי למניין תוך כדי שיוט בכדור פורח. מסע החיפוש גובה מחיר קשה והם מתרסקים במקום שומם ללא מצפן וללא מים וכל שנותר להם הם ספרי קודש. השמימיים מנסים להילחם בייאוש הגובר עליהם מרגע לרגע דרך לימוד התורה, תחנון ותפילה.

ההצגה עלתה בפסטיבל עכו וזכתה בשלושה פרסים: פרס על עיצוב תנועה מקורית וירטואוזית, פרס האנסמבל ופרס התלבושות. ההצגה עלתה גם בפסטיבל יהודי בינלאומי לתרבות עכשווית.

שי בר יעקב כתב על ההצגה: "שמימיים היא פנטזיה מסוג אחר, עבודת אנסמבל נפלאה, חוויה רוחנית אמנותית יוצאת דופן ומרשימה".

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2014 כתב את המוזיקה להצגה "המפתח בחלון" שעיבד וביים ישי בן משה. הצגת הבכורה הייתה במרכז הבמה בפסטיבל ישראל.[16]

כתב מוזיקה להצגות בתיאטרון דימונה: "האומר כן / האומר לא", "ילד הכרובית", "דונליאלה", "אפאחדבשומקום".

כתב את המוזיקה למופע "קוביוסטו" מאת בית הספר לקרקס סנדסיאל.

חזרה בתשובה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך 5 שנים למד בחברותא עם הרב אורן בן דוד בדימונה.

למד במשך כחצי שנה בחברותא עם אביתר בנאי. על כך סיפר נהרי: "אחרי הופעה של אביתר בנאי באתי אליו בהתרגשות עצומה – באתי לספר לו על עצמי, על הרקע שלי, רציתי לפנות אליו כאמן, אבל עם כל ההתרגשות כל מה שיצא לי מהפה היה – 'אני יכול ללמוד איתך תורה? אני נורא רוצה ללמוד איתך'. הוא לא הבין למה אני כל כך בהיסטריה. בצורה הכי רגועה הוא אמר לי – 'כן, בטח, מחר בבוקר'... למחרת בבוקר מצאתי את עצמי יושב איתו בכולל ואנחנו לומדים יחד. ככה נסעתי מדי יום מיפו לירושלים ולמדנו במשך חצי שנה. בזכותו ועם התהליך שעברתי, התגבש בי באותה שנה הרעיון שאני רוצה לפתוח תיאטרון תורני. אביתר תמך ברעיון, וקיבלתי ממנו את ההזדמנות לראות איך התורה והיצירה שלובות, זה היה מאוד פשוט איתו – לדבר על תורה ואמנות. נפעמתי שהחיבור הזה קיים".

בהמשך החל ללמוד בחברותא עם הרב יהושע וידר. הרב ליווה אותו רוחנית בעת כתיבת ההצגה "שמיימים" ואף הגיע עם אשתו להצגת הבכורה בפסטיבל עכו.

בשנת ה'תשע"ח החל נהרי ללמוד במכון מאיר.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נהרי נשוי ומתגורר בירושלים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בשיתוף תיאטרון לחישה, יוצרים לאור: "הפכתי להיות אדם שחי את החיים שלו, לא עובר לידם", באתר ערוץ 7, 13 בספטמבר 2022
  2. ^ זוהר ישראל, אופיר נהרי ניצח ב"אודישן הגדול", באתר ynet, 11 במרץ 2004
  3. ^ זוגיים דמה, סרטון באתר יוטיוב
  4. ^ מיכאל הנדלזלץ, אתנחתא של שפיות, באתר הארץ, 19 בדצמבר 2007
  5. ^ נתי אורנן, עכבר העיר תל אביב, להעיר אנשים מתרדמת עמוקה, באתר הארץ, 9 במרץ 2007
  6. ^ טל פרי, ‏במעבדתה במדבר, באתר גלובס, 5 ביוני 2011
  7. ^ מרב יודילוביץ', אנסמבל תיאטרון דימונה מגיע לתל אביב, באתר ynet, 25 בינואר 2012
  8. ^ מיכאל הנדלזלץ, אפאחדמשומקום: ליצן לבן מקסים מדימונה, באתר הארץ, 1 בנובמבר 2012
  9. ^ קשקושים באתר תיאטרון הסמטה
  10. ^ קשקושים - תיאטרונטו 2015, סרטון באתר יוטיוב
  11. ^ דף המופע עששיות
  12. ^ אופרת לילה באתר עיריית נתניה
  13. ^ במסגרת פסטיבל נתניה ה-4 לליצנות -מורגנה באתר עיריית נתניה
  14. ^ תוכניית הפסטיבל
  15. ^ "בעל כרחו": הסיפור הזוגי של דיכאון אחרי לידה - מנקודת מבטו של הגבר, באתר ערוץ 7, 27 בדצמבר 2020
  16. ^ אופיר הלל, המפתח בחלון: כאוטי, פסיכוטי, פנטסטי, באתר nrg‏, 3 בספטמבר 2015