גייב אמו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גייב אמו
Gabe Amo
דיוקנו של אמו בקונגרס, נובמבר 2023
דיוקנו של אמו בקונגרס, נובמבר 2023
דיוקנו של אמו בקונגרס, נובמבר 2023
לידה 11 בדצמבר 1987 (בן 36)
פוטאקט, רוד איילנד, ארצות הברית
שם מלא גבריאל פליקס קופי אמו
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה מכללת ויטן, אוניברסיטת אוקספורד
עיסוק פוליטיקאי
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
amo.house.gov
חבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס הראשון של רוד איילנד
13 בנובמבר 2023 – מכהן
(23 שבועות ו־3 ימים)

גבריאל פליקס קופי אָמואנגלית: Gabriel Felix Kofi Amo; נולד ב-11 בדצמבר 1987) הוא פוליטיקאי אמריקאי, המכהן כחבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס הראשון של מדינת רוד איילנד. הוא נבחר לתפקיד זה כמועמד המפלגה הדמוקרטית בבחירות המיוחדות בנובמבר 2023. טרם התמודדותו לקונגרס כיהן כסגן מנהל משרד הבית הלבן לעניינים בין-ממשלתיים בממשל הנשיא ג'ו ביידן.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמו נולד וגדל בפוטאקט שברוד איילנד. אביו, בעל חנות משקאות, היגר לארצות הברית מגאנה בעוד אמו, אחות מוסמכת, היגרה מליבריה[1]. הוא השלים את לימודיו התיכוניים במכינה התיכונית מכללת מוזס בראון השוכנת בפרובינקיה יודיאה, שם היה חבר בהתאחדות סטודנטים ואף קיבל את פרס מזכיר המדינה של רוד איילנד למנהיגות אזרחית. בנוסף, אמו נבחר להשתתף בתוכנית הצעירים של הסנאט של ארצות הברית בוושינגטון הבירה. את לימודיו הגבוהים השלים במכללת ויטון שבמסצ'וסטס, שם למד מדע המדינה והיה חבר באחווה פי בטא קפא וסיים את לימודיו בכבוד רב. לאחר מכן החל ללמוד במכללת מרטון שבאוניברסיטת אוקספורד על בסיס מלגת מרשל ללימוד מדיניות חברתית השוואתית ומלגת טרומן[2].

כסטודנט, התנדב אמו במטה הבחירות לסנאט של שלדון וייטהאוס ולאחר מכן במטה הבחירות הנשיאותי של ברק אובמה בבחירות 2008[3]. בימי ממשל אובמה עבד במשרד הקישור הציבורי (Office of Public Liaison) ושימש כאיש קשר של הבית הלבן עם מושלים ופקידי ציבור אחרים ברמה המדינתית. בנוסף, היה מתאם פוליטי לאומי במטה הבחירות של אובמה במהלך הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2012[4].

אָמו שימש כיועץ הראשי של מושלת רוד איילנד ג'ינה ריימונדו ליישוג עבור רשויות מקומיות, עסקים, ומרכזי דת[5]. בבחירות 2018 הועסק כיועץ בכיר במטה הבחירות של ריימונדו לתקופת כהונה שנייה. במהלך הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2020 שב לפוליטיקה הלאומית כיועץ אסטרטגי במטה הבחירות של סגן נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ו ביידן, ולאחר ניצחונו של ביידן מונה לחבר בצוות המעבר השלטוני. לאחר מכן מונה לעוזר מיוחד עבור נשיא ארצות הברית וסגן מנהל משרד הבית הלבן לעניינים בין-ממשלתיים האמוּן כעל קשרי הבית הלבן עם ראשי עיריות ונבחרי ציבור מקומיים.

לאחר התפטרותו של דייוויד סיסליני מבית הנבחרים של ארצות הברית, עזב אמו את הבית הלבן כדי להתמודד בבחירות המיוחדות בנובמבר 2023 להחלפתו[6]. מסע הבחירות התמקד בעיקר בסוגיות ביטוח לאומי, הזכות להפיל וזכויות רפואיות, התמודדות עם אלימות בנשק ושינויי אקלים. הוא זכה לתמיכת השדולה השחורה בקונגרס ולחסותם של חבר הקונגרס לשעבר מרוד איילנד פטריק ג'. קנדי (אנ') וראש סגל הבית הלבן לשעבר רון קליין[7]. במהלך בחירות המקדימות ספג ביקורת על שקיבל למעלה מ-20 אלף דולר אמריקני מלוביסטים פדרליים המייצגים תאגידים גדולים, בהם אלי לילי, תאגיד פוקס, מרתון פטרוליום ופיליפ מוריס. יתר על כן, מטה הבחירות שלו נהנה מיותר מ-8,000 דולר משדלנים של חברות ובנקים בוול סטריט בהם ג'יי פי מורגן צ'ייס, בנק אוף אמריקה, מאסטרקארד וביטקוין[8].

בספטמבר 2023 ניצח אמו בבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית ונבחר לייצג מטעמה את מחוז הקונגרס הראשון של רוד איילנד[9]. הבחירות הכלליות התקיימו ב-7 בנובמבר. בעקבות היבחרו נהיה ל"הצבעוני" הראשון בקונגרס מטעם רוד איילנד. ב-13 בנובמבר 2023 הושבע לתפקידו באורח רשמי[10].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גייב אמו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קיילה גו, After Primary, Rhode Island Looks Set to Have Its First Black Member of Congress, באתר הניו יורק טיימס, 6 בספטמבר 2023 (באנגלית)
  2. ^ Gabe Amo ’10 appointed to White House role, באתר מכללת ויטון, אביב 2021 (באנגלית)
  3. ^ Gabe Amo ’10, באתר ויטון בלוג, 19 במאי 2011 (באנגלית)
  4. ^ Gabe Amo, באתר הבית הלבן של אובמה (באנגלית)
  5. ^ דן מקגוון, Another Rhode Islander has joined the Biden Administration, באתר בוסטון גלוב, 22 בפברואר 2022 (באנגלית)
  6. ^ קת'רין גרג, Former White House aide Gabe Amo announces CD1 run, באתר The Providence Journal‏, 18 באפריל 2023 (באנגלית)
  7. ^ מדיסון פרננדז, Former Biden White House aide wins crowded primary for safe Dem seat in Rhode Island, באתר פוליטיקו, 5 בספטמבר 2023 (באנגלית)
  8. ^ אדוארד פיצפטריק, R.I. congressional race growing contentious in closing days - The Boston Globe, באתר בוסטון גלוב, 28 באוגוסט 2023 (באנגלית)
  9. ^ סטיב לה בלאנק, Democrat Amo could be 1st person of color to represent Rhode Island in Congress after primary win, באתר AP‏, 6 בספטמבר 2023 (באנגלית)
  10. ^ שרה דוירון, Gabe Amo officially sworn into Congress, באתר WPRI‏, 13 בנובמבר 2023 (באנגלית)