דורית קלנר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דורית קלנר
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 21 ביולי 1959 (בת 64)
ראשון לציון, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס היצירה לסופרים עבריים עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דורית קלנר (נולדה ב-21 ביולי 1959) היא סופרת ישראלית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דורית קלנר (לבית וקסלר) נולדה בראשון לציון להורים אנשי חינוך. סבה היה אפרים פישל וקסלר, החזן הראשי בבית הכנסת הגדול בעיר. הציירת ופסלת שולה רוס היא אחותה. דורית למדה בגימנסיה הריאלית בעיר הולדתה והיא בעלת תואר דוקטור בכימיה אורגנית מהטכניון בחיפה. לאחר השתלמות פוסט-דוקטורט באוניברסיטת אלברטה בקנדה שימשה כמנהלת מפעל, כסמנכ"ל מחקר ופיתוח וכסמנכ"ל שיווק בחברות תעשייתיות בתחומי הכימיה, הפלסטיק וההתקנים הרפואיים בישראל.

בשנת 2014 יצא לאור ספרה הראשון, עמקפלסט, העוסק בחייהם של עובדים במפעל פלסטיק בעמק יזרעאל. הספר זכה לשבחי הביקורת ובפרס משרד התרבות ליצירה ספרותית[1] ונכלל ברשימה הארוכה של המועמדים לפרס ספיר[2].

בשנת 2017 יצא לאור ספרה השני, עונות מעבר, רומן בלשי שעלילתו ממוקמת באזור כפר ורדיםומעלות-תרשיחא, בגליל המערבי. הספר זכה בציון לשבח בפרס ברנר[3]. השופטים ציינו כי הספר כתוב "בעברית עכשווית עגולה, מלאה, מעובה, עשירה בשכבות של ספרות, שפה שסגנונות יזהריים קנוניים שזורים בתוכה."

בשנת 2019 זכה הספר בפרס שולמית אלוני ליצירה עברית. מנימוקי השופטים: "עונות מעבר הוא רומן ישראלי עכשוי, שלא חושש להעמיד[4]במרכזו את היחסים בין יהודים וערבים בגליל. דורית קלנר מצליחה לגעת בכל הפחדים, החששות והסטראוטיפים ביד רגישה ובדרך אותנטית ומספקת התבוננות מדויקת על יחסי שתי הקהילות – יהודית וערבית".

"מולטיפוקל', שיצא לאור ב-2022, הוא הספר השלישי ב'"טרילוגיית הגליל'. הספר מתמקד בחיי העבודה של דפנה, גיבורה שמאחוריה גם תקוות וגם אכזבות, במפעל רפואי באחד מקיבוצי הגליל, ומתבונן בהם בעין נוקבת, ביקורתית אך גם חומלת.

סיפורים קצרים של דורית קלנר פורסמו בכתבי העת המקוונים "הפתיליה"[5] ו"המוסך"[6], באתר "מעבורת - פרויקט הסיפור הקצר" [7] וב"מאזניים", גיליון פברואר 2020.

דורית קלנר היא כלת פרס היצירה לסופרים עבריים על-שם ראש הממשלה לוי אשכול לשנת תשע"ח 2018. מנימוקי השופטים: סופרת שעלתה לא מכבר על במת הספרות העברית וכבר מתבלטת באיכויות שביצירתה. קלנר מיטיבה לצייר את המגזרים השונים המרכיבים את החברה הישראלית. היא נעה בנוחות על פני קווי המתאר של דת, לאום, קבוצה אתנית ומגדר – וגם חוצה את הקווים, כדי להעניק לדמויותיה חיים ואמינות. בחברה הישראלית, כפי שהיא עולה ביצירתה, חיים בני קבוצות שונות מאוד זה לצד זה – סובלים יחד, מתמודדים יחד, שותפים מרצון או מכורח. השכלתה המגוונת ניכרת בפרוזה שלה, שלוקחת את הקוראים אל מחוזות הגליל, אל מפעל תעשייתי, אל הדרמות הסיפוריות שמעידות על כלל פניה של החברה. ברגישות ובכוח סיפורי מובהק מוכיחה קלנר את כוחה ביותר מסוגה סיפורית אחת, ורבה הסקרנות לגלות לאן עוד תגיע בספריה הבאים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הוכרזו פרסי משרד התרבות לספרות, באתר ynet, 4 בנובמבר 2015
  2. ^ פורסמה רשימת המועמדים הארוכה לפרס ספיר 2015, באתר וואלה!‏, 28 בדצמבר 2015
  3. ^ גיא שרמן, רונית מטלון זכתה בפרס ברנר לספרות, באתר ynet, 9 בדצמבר 2017
  4. ^ פרס שולמית אלוני, באתר https://www.shulamit-aloni-prize.org/, ‏דצמבר 2019
  5. ^ תאונה, דורית קלנר, באתר הפתיליה • מגזין ספרות (באנגלית) (ארכיון)
  6. ^ דורית קלנר, האם להקדיש ספר לאבא ששונא ספרים?, סיפור, באתר "הַמּוּסָךְ - מוסף לספרות" של הספרייה הלאומית, 14.06.2017
  7. ^ הסיפור 'חופשת מולדת'. באתר מעבורת - פרויקט הסיפור הקצר