האחווה הלבנה האוניברסלית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

האחווה הלבנה האוניברסליתבולגרית: Всемирно бяло братство ובאנגלית Universal White Brotherhood) היא אגודה ללא מטרת רווח, המגדירה עצמה כאגודה חניכותית והיא בית-ספר ללימודי החיים שייסד המורה הרוחני פטר דנוב. בית הספר הוקם בשנת 1922 בבולגריה. לאחר מכן, ייסד תלמידו של דנוב, המורה אומרם מיכאל איבנהוב ענף חדש בצרפת בשנת 1937, עם הגיעו לפריז בשליחות המורה דנוב. בשנת 1922 המורה דנוב פתח בית ספר אזוטרי בעיר סופיה בשם "האחווה הלבנה האוניברסלית", וכך גם תלמידו הקים בית ספר בשם זה, בצרפת תחילה ולאחר מכן בשווייץ, וכך הוקמו, מאוחר יותר, מרכזים שונים ברחבי העולם. הגדולים בהם בקנדה.

הגדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי פטר דנוב, "האחווה הלבנה האוניברסלית הגדולה איננה דבר הנראה לעין. היא איננה כנסייה, בית-כנסת או מסגד, היא איננה כת או תנועה שנוצרה על ידי בני אדם. היא ישות רוחנית הקיימת מעבר לתנאים הקשים שלנו, בהם חי העולם הרגיל". כלומר, הוקמה אחווה ארצית, היונקת את ההרמוניה מהאחווה הגדולה יותר בשמיים.

מקורו של המונח "האחווה הלבנה האוניברסלית הגדולה", בא מהגדרות שהתפתחו באמצעות תורת התאוסופיה של הלנה בלבצקי, מן הקבלה היהודית, הצד האיזוטרי בנצרות ועוד. כבר בשנת 1851 בלבצקי כתבה בספריה על מורים רוחניים גדולים, הנמצאים בטיבט בשמבלה.[1] אלו הם מורים דגולים, המכונים גם מהאטמה[2] החיים שם, ויחדיו מהווים מעין ענף לבן, מסלול לבן, של האחווה האוניברסלית.[3]

פטר דנוב

האחווה הלבנה האוניברסלית היא תנועה רוחנית הקיימת ברחבי העולם. לאחר הקמתה בבולגריה הצטרפו אליה כ-40,000 תלמידים. לאחר מכן פגעו בה השלטונות הקומוניסטים, וכמעט חיסלוה לחלוטין, מסיבה זו שלח דנוב את תלמידו איבנהוב על מנת להמשיכה ולייסדה בצרפת. שם התאגדו אנשים רבים יותר, סביב תלמידו של דנוב. התנועה נחשבת לאחת מתנועות העידן החדש, ולפי ויקיפדיה בצרפתית, היא בנויה במבנה של סינרגיה רוחנית, אשר עובדת בקבוצות, מדיטאציה בקבוצות, ריקוד פנוריתמי בקבוצות וחיים קולקטיבים ככל הניתן. אחד מעקרונותיה הם הזדהות עם אנרגיית השמש, כקולקטיב של עוצמה משיחית, תוך שימת דגש על חוקי הקארמה והגלוון הרוחני. כמו כן, שמירה על החי והצומח, תוך הימנעות מפגיעה כלשהי בטבע ובחוקיו.

אומרם מיכאל איבנהוב

יש הטוענים שפטר דנוב היה בין מצילי הקהילה היהודית בבולגריה, בתקופת מלחמת העולם השנייה, לאור קשריו עם בוריס השלישי, המלך הבולגרי, ובמיוחד עם מי שהיה ככל הנראה תלמידו, הרב דניאל ציון, רבה הראשי של קהילת סופיה.

מרכזים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחווה יש מרכזי לימוד, בנוסף לשני מרכזים גדולים בפריז ובדרום צרפת, באנגליה, אוסטריה, אוסטרליה, איטליה, אירלנד, ארגנטינה, ארצות הברית, בלגיה, בולגריה, גרמניה, האיטי, הולנד, יוון, ספרד, קולומביה, קנדה, רומניה, רוסיה, שווייץ, וכמה מדינות באפריקה, קונגו-ברזוויל וחוף השנהב.

התורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פטר דנוב

תורת האחווה[4] מבוססת על התפתחותו הרוחנית של האדם, וכל אדם באשר הוא. היא מלמדת את חוקי ההקשרים בין האדם לעצמו, בינו ובין תאיו, בינו ובין גופו, בינו לבין אחרים, ובין כל אלה והכוחות האנרגטיים הקיימים ביקום. התפתחות הנשמה של האדם תבוא מתוך מודעות וערנות רבה לכול, במהלך חיי היומיום. תורה זו כוללת תרגול יומי, תרגילי ספורט, תרגילי יוגה, כמו "היוגה של התזונה" ועוד. היא מכוונת את לומדיה להיות מסוגלים לחיות ולהתפתח בחברה האנושית העכשווית, להביא לה תועלת, לא רק ארצית, אלא ברמה האוניברסלית, הכוללת את כל היצורים ביקום. התנועה דוגלת בשמירת הטבע והסביבה ומניעת כל פגיעה בבעלי חיים. לכן כל חברי האגודה הם צמחוניים.

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אומרם מיכאל איבנהוב

יצאו לאור ספרים רבים בשפות רבות בעולם כולו, כולל תרגומיהם בעברית. ספרים שכתב במו ידיו המורה פטר דנוב,[5] יוצאים בהוצאה בולגרית.[6] ואילו ספריו של אומרם מיכאל איבנהוב[7] הם הקלדה של הרצאותיו המוקלטות. הוצאת הספרים המרכזית נמצאת בצרפת, וההוצאה הראשית היא פרוזבטה[8] Prosveta.
הוצאת חדקרן[9] הוציאה לאור את ספריו בעברית: היוגה של התזונה בשנת 2013, עוצמת המחשבה בשנת 2014, יצירה אמנותית ויצירה רוחנית והספר החינוך מתחיל לפני הלידה בשנת 2015, לראות את הנסתר מן העין בשנת 2017, נתיב השקט 2019.[10] הוצאת פרוזבטה ישראל הוציאה לאור גם את הספרים: "תרבות חדשה שמשית ואוניברסלית", "הטבע האנושי והטבע האלוהי" ועוד. שיצאו לאור בשנות ה-90 של המאה ה-20 טרם הוקמה הוצאת חדקרן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ במיתולוגיה הבודהיסטית ובשפת הסנסקריט משמעות המלה "שמבלה" היא: "מקום של אושר ושלווה", זהו מקום או ארץ מיתית הכוללת בתוכה תורה רוחנית אותה מסר בודהה לעולם כולו
  2. ^ ראו לדוגמה מהאטמה גנדי
  3. ^ המילה לבן איננה מתייחסת לגופו של אדם, אלא לתהליכים אנרגטיים ביקום, ולמשמעות הצבע הלבן, הכולל בתוכו את כל שאר צבעי הקשת בענן
  4. ^ מידע רחב יותר ראו בערך אומרם מיכאל איבנהוב
  5. ^ בעברית יצא לאור ספר על פטר דנוב וריקודי הפנוריתמי בהרי בולגריה: אור מיסטי בבלקן מאת זאב בן אריה הוצאת אריאל ירושלים 2011
  6. ^ Milka Kraleva, The Master: Peter Deunov, (His Life and Teaching), Edition Kibea, Bulgarie, 2001.
  7. ^ בעברית יצאו לאור 14 מספריו: האור, רוח-חיים, תרבות חדשה שמשית ואוניברסלית, הטבע האנושי והטבע האלוהי, מרכזים וגופים עדינים, חוקי-זהב למען חיי היומיום, לראות את הנסתר מן העין ב"הוצאת חדקרן", תל אביב
  8. ^ Prosveta - books of Omraam Mikhaël Aïvanhov, www.prosveta.com
  9. ^ אומרם מיכאל איבנהוב, באתר חדקרן בית השראה
  10. ^ כל הספרים מופיעים באתר של האחווה האוניברסלית בשפה העברית, כאן
מעגלי הריקוד הפנוריתמי ליד אגם הכליה בהרי רילה
מעגלי הריקוד הפנוריתמי ליד אגם הכליה בהרי רילה