הגוש נגד הכיבוש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הגוש נגד הכיבוש בהפגנה בתל אביב-יפו

הגוש נגד הכיבושערבית: الكتلة ضد الاحتلال) הוא שיתוף פעולה של תנועות, פעילים וארגונים יהודיים וערביים אשר פועלים יחד כחלק מהמחאה נגד הרפורמה המשפטית בישראל. תפיסתם היא שהעמקת השלטון בגדה המערבית והרחבת ההתנחלות בשטח C הם המצע לתוכנית הרפורמה המשפטית, והיא נועדה למנוע מבית המשפט לפסול חוקים ותקנות בשטחים, למשל בגלל הפרה של חוק יסוד כבוד האדם וחירותו והזכות לקניין[1].

הגוש החל לפעול עוד במהלך מחאת בלפור, ובמהלך המחאה של 2023 גדל וצמח[2]. מוקדי הפגנותיו המרכזיים הם בצומת הרחובות קפלן-דה וינצ'י בתל אביב, בסמוך למכון ון ליר בירושלים, ובמרכז חורב שבחיפה. לאורך המחאה הוקמו מוקדים נוספים, ונכון לאוגוסט 2023, פועלים למעלה מ-20 מוקדים ברחבי הארץ[3].

רקע ופעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרסתו המוקדמת של הגוש נגד הכיבוש התגבשה במחאת בלפור שהתמקדה ברובה במסרים שעסקו בהחלפת ראש הממשלה, בנימין נתניהו. במסגרת אותה מחאה, הגוש הביע התנגדות לא רק לכהונת נתניהו, אלא גם לצעדי השלטון אותם ראה כאנטי-דמוקרטיים כלפי האוכלוסייה הפלסטינית, והדגיש את המסר ״דמוקרטיה לכולן.ם״.

כאשר החלו ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית, הגוש החל לפעול להעלאת המודעות לקשר בין הרפורמה לכיבוש. בין הארגונים הבולטים השותפים ניתן למצוא את מסתכלים לכיבוש בעיניים, חד"ש, שוברים שתיקה, לוחמים לשלום, פרי ג'רוזלם, שלום עכשיו, עומדים ביחד, ארץ לכולם ועוד עשרות ארגונים, כמו-גם פעילות ופעילים רבים שאינם משויכים לארגון מסוים.

פעילויות בולטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוקד הגדול ביותר של הפגנות "הגוש נגד הכיבוש" נמצא בתל אביב-יפו, ומקיים בחלק גדול מההפגנות במת דוברים אלטרנטיבית לבמה הראשית של רחוב קפלן. בבמה זו ניתן מקום למסרים ותכנים בנושאי הכיבוש וגם בנושאים כמו המאבק המזרחי, מאבק האקלים, מצב האוכלוסייה הערבית בישראל, משבר האלימות והפשיעה, וביקורת על הנהגת המחאה המרכזית.

בין היתר דיברו בבמה האלטרנטיבית עו"ד מיכאל ספרד, הפעילה והעיתונאית סמאח סלאימה, מנכ"ל שוברים שתיקה אבנר גבריהו, דנה מילס מארגון "גישה", רונית שקד מ"מסתכלים לכיבוש בעיניים", אמג'ד שביטה, מזכיר חד"ש, ד"ר יעל ברדה מ"אקדמיה לשוויון", מאי פונדק מ"ארץ אחת שני עמים", השחקן והיוצר יוסי צברי, ספיר סלוצקר עמראן, מקימת ארגון "שוברות קירות", חבר מועצת העיר מיפו עו"ד אמיר בדראן, ראש הוועדה העממית של יפו, עומאר סיקסק, עו"ד ידין עילם, ועוד.

ב-3 ביוני 2023 התקיימה צעדה לציון 56 שנים לכיבוש - הצעדה יצאה מכיכר דיזנגוף לקפלן פינת דה וינצ'י. אלה הצעדה הגיעו הסעות מרחבי הארץ, גם מהחברה הערבית, מה שהפך אותה להפגנה עם ההשתתפות הנרחבת ביותר של אזרחים מהחברה הערבית מאז תחילת המחאה[4].

ב-23 ביולי 2023 התבצעה תליית השלט "לא נמית ולא נמות בשירות ההתנחלות" מול המטה הכללי של צה"ל בתל אביב-יפו, על ידי חברי הגוש[5][6].

ב-6 באוגוסט 2023 התקיימה "צעדת המתים", צעדת מחאה נגד האלימות בחברה הערבית שגבתה 141 קורבנות מ-1 בינואר 2023 עד 6 באוגוסט 2023. בצעדה נישאו 141 ארונות מתים כמספר הנרצחים בחברה הערבית[7][8][9][10].

נקודות עימות וחיכוכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילים רבים בגוש נגד הכיבוש מייחסים חשיבות רבה להנפת דגל פלסטין, הסמל המובהק של הלאומיות הפלסטינית. בשבועות הראשונים למחאה התרחשו עימותים סביב ניסיונות של מפגינים ממרכז המחאה להחרים את דגלי פלסטין[11]. נוסף-על-כך, המשטרה מנעה הנפה של דגל פלסטין ברחבי הארץ מכיוון שלטענתה, הנפת דגל פלסטין עלולה להביא לפגיעה בסדר הציבורי ולכן נדרשת התערבות ומניעה של הנפתו. המפגינים בירושלים, בחיפה, ובמוקדים שונים ברחבי הארץ שניסו להניף דגל פלסטין נתקלו בדרך-כלל בפעולות מיידיות מצד המשטרה שהחרימה את הדגל[12][13][14][15][16]. בתל אביב-יפו לעומת זאת, לא דווח שהמשטרה התערבה בהנפת הדגל.

ב-29 באפריל 2023 פרסמה "שושקה" (האמן זאב אנגלמאיר) איור של "מפת קפלן", בו הופיע גם שלט עם הכיתוב "די לכיבוש". בקבוצות הדגלים השחורים הופץ האיור, תוך מחיקת השלט "די לכיבוש". לאחר ביקורות שנשמעו ברשת הופצה המפה המקורית[17][18][19][20].

ב-31 במאי 2023 דחתה המשטרה בקשה לקיים צעדה לציון 56 שנה לכיבוש בשטח ההפגנה ברחוב קפלן, בשל התנגדות מארגני המחאה לשתף פעולה עם מפלגות פוליטית, בהן חד״ש שהובילה את הצעדה[21]. בסופו-של-דבר הצעדה יצאה מכיכר דיזנגוף בתל אביב[4], ומשם הצטרפו המפגינות והמפגינים להפגנה השבועית נגד הרפורמה.

ב-2 ביולי 2023 תועדו פעילי מחאה המזוהים עם אחים לנשק מתעמתים עם פעילי הגוש נגד הכיבוש[22][23][24], כאשר האחרונים ניסו לפרוס שלט עם הכיתוב "חובה להתנגד לטרור מתנחלים". תחילה הגיבו מובילי ״אחים לנשק״: ״כפי שלא נאפשר אלימות בהפגנות, לא נקבל הנפת דגלי אויב. המחאה נגד ההפיכה המשטרית היא מחאה פטריוטית של אוהבי המדינה ולא של אלה המתנגדים לקיומה״. לאחר מכן פרסמו תיקון לפיו: ״אנו מכבדים את כל שותפינו למאבק הבאים מכלל גוני הקשת הפוליטית מימין ומשמאל. מטרתנו אחת והיא ביטול ההפיכה המשטרית. אנו מגנים כל גילוי של אלימות, ונמשיך להיאבק יחד שכם אל שכם למען המטרה המשותפת״[25].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הגוש נגד הכיבוש, באתר מחסום ווטש
  2. ^ Yaron Ten Brink, הכיבוש חזר לתל אביב והפך לחלק בלתי נפרד מהמחאה. כך זה קרה, באתר הכיבוש חזר לתל אביב והפך לחלק בלתי נפרד מהמחאה. כך זה קרה | טיים אאוט, ‏2023-04-21
  3. ^ אורי סלע‏, פעילי הגוש נגד הכיבוש יפגינו ב-21 מוקדים ברחבי הארץ, באתר וואלה‏, 15 ביולי 2023
  4. ^ 1 2 אורן זיו, הצעדה נגד הכיבוש הגיעה לקפלן, ונתקלה בחומה של שמרנות, באתר "שיחה מקומית", 4 ביוני 2023
  5. ^ https://twitter.com/lirishavit/status/1682797621776138241, X (formerly Twitter)
  6. ^ גוש נגד הכיבוש לאחר 30 שבועות במערכה נגד ההפיכה המשטרית: סיכום ביניים, באתר המפלגה הקומוניסטית הישראלית
  7. ^ יניב שרון, ‏"זו הלוויה של כולנו, נמאס לספור את המתים": מצעד מחאה נגד אלימות בחברה הערבית ייערך בתל אביב, באתר דבר העובדים בארץ ישראל, 5 באוגוסט 2023
  8. ^ "צעדת המתים": אלפים הפגינו נגד האלימות בחברה הערבית - ואוזלת היד של הממשלה, באתר ‏מאקו‏, 6 באוגוסט 2023
  9. ^ לילך ספיר, ‏צעדת המתים: אתם בכלל נאבקים למען הדמוקרטיה. מה לכם ולזה, באתר "Time Out ישראל", 6 באוגוסט 2023
  10. ^ יעל צ'כנובר, "עמאר, קום, אתה לא מת": אלפים מחו בת"א נגד האלימות בחברה הערבית, באתר ynet, 7 באוגוסט 2023
  11. ^ מפגינים נגד נתניהו הסירו דגל פלסטין שהונף בת”א, באתר "סרוגים", 15 בינואר 2023
  12. ^ אתר למנויים בלבד כתבי "הארץ", ההפיכה המשטרית | רבבות הפגינו בתל אביב; שוטרים החרימו באלימות דגלי פלסטין בהפגנות בירושלים ובחיפה, באתר הארץ, 27 במאי 2023
  13. ^ taldahan0, התנכלויות שוטרים למפגינים המניפים דגל פלסטין, באתר האגודה לזכויות האזרח בישראל, ‏2023-07-20
  14. ^ אורן זיו, ההוראה להעלמת דגל פלסטין תהפוך אותו לסמל התנגדות לממשלה, באתר "שיחה מקומית", 9 בינואר 2023
  15. ^ אור רביד, ‏לאחר המהומה: הסתיימה תהלוכת המחאה נגד הטיפול בפשיעה בחברה הערבית, באתר ‏מאקו‏, 9 ביוני 2023
  16. ^ אתר למנויים בלבד יהושע בריינר, בהנחיית בן גביר, שבתאי הורה לאכוף איסור הנפת דגלי פלסטין בציבור, באתר הארץ, 8 בינואר 2023
  17. ^ הדגלים השחורים מפיצים עכשיו בקבוצות את הציור המקורי ואנשים מקבלים את המקורי בווטצאפ כאילו מעולם לא היה אחד ערוך, באתר טוויטר
  18. ^ משמאל ציור של שושקה של המחאה, מימין כפי שפורסם בקבוצה של הדגלים השחורים. מזהים את ההבדלים?, באתר טוויטר
  19. ^ הדגלים השחורים בחרו למחוק מהמפה של שושקה את הגוש נגד הכיבוש, באתר טוויטר
  20. ^ esty, תמונת היום - מפת קפלן על פי שושקה, באתר ריסטארט, אתר המאבק האזרחי בהפיכה המשטרית, ‏2023-04-28
  21. ^ אתר למנויים בלבד רן שמעוני, מארגני המחאה מנעו צעדה נגד הכיבוש לקפלן בנימוק שמובילה אותה מפלגה פוליטית, באתר הארץ, 1 ביוני 2023
  22. ^ אורן זיו, בעיני "אחים לנשק" הגוש נגד הכיבוש צריך לשבת בשקט בפינה, באתר שיחה מקומית, ‏2023-07-02
  23. ^ פעיל "אחים לנשק" תקף בגז פלפל את פעילי "הגוש נגד הכיבוש", באתר ערוץ 7
  24. ^ אתר למנויים בלבד מאמר המערכת, אחים לכיבוש?, באתר הארץ, 3 ביולי 2023
  25. ^ אתר למנויים בלבד נעה לנדאו, נהיה קשה לסתום את האף בקפלן, ובכל זאת: ההשתתפות בשיבוש היום חשובה, באתר הארץ, 3 ביולי 2023