היום האחרון של הדינוזאורים עם דייוויד אטנבורו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
היום האחרון של הדינוזאורים עם דייוויד אטנבורו
סוגה סרט טבע תיעודי
יוצרים BBC
מנחים דייוויד אטנבורו
ארץ מקור הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
שפות אנגלית
מספר פרקים 1
הפקה
אורך פרק 90 דקות
שידור
רשת שידור BBC One עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת שידור מקורית 15 באפריל 2022
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

היום האחרון של הדינוזאורים עם דייוויד אטנבורואנגלית: Dinosaurs: The Final Day with David Attenborough) היא תוכנית טבע תיעודית בת 90 דקות שהופקה על ידי ה-BBC ושודרה ב-15 באפריל 2022 בערוץ BBC one בהפקת וקריינות השדרן הבריטי דייוויד אטנבורו. בארצות הברית התוכנית שודרה ב-11 במאי 2022 בשני פרקים עבור הסדרה "Nova" ושם מכונה: "Dinosaur Apocalypse".

הסדרה מציגה את היום האחרון של הקרטיקון לפני 66 מיליון שנה באמריקה הצפונית שנשלטה בידי דינוזאורים ושאר זוחלים נכחדים ומסבירה את התיאוריה להכחדת הדינוזאורים בהתבססות עדכנית על מאובנים טריים. התוכנית, אשר יצאה לצד התוכנית כוכב פרהיסטורי מציגה כמותה תמונות בידי תוכנת Computer-generated Imagery.

התוכנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

דייוויד אטנבורו מציג על פי מחקרי פלאונטולוגים שמתבססים על גילוי מאובנים מאזור "תניס" בתצורת הל קריק שבדקוטה הצפונית, בה התגלו שרידים רבים חדשים מסוף הקרטיקון שלפני 66 מיליון שנה וחלקם שופכים אור על ההכחדה הגדולה שקרתה אז.

בהתאם לשרידים החדשים נעשה גם שחזור של החיים בקרטיקון ב"תניס", על גדת נהר חולית סמוכה לים הפנימי המערבי נראה יונק מטאתרי מהמשפחה Pediomyidae נע בזהירות וחופר מחילות באדמה כדי להתחמק מהדינוזאורים ששולטים בעולמו, כמו הטריצרטופס שנלחם עם יריביו בנקבות, טירנוזאורוס טורפני המסוגל לאכול את צעיריו ועדרי אדמונטוזאורוס ותסקילוזאורוס רועי צמחייה. בשמיים מעופפים פטרוזאורים גדולים ממשפחת האז'דרכיים ובמים זוחלים ימיים גדולים, חדקנאים וצבים מהמשפחה בנידיים שוחים. אך כל החיים עתידים להיכחד עם פגיעת מטאור בכדור הארץ.

המחקרים מגלים שפגיעת המטאור במכתש צ'יקשולוב שבחצי האי יוקטן היה שקט יחסית עקב המרחק של "תניס" ממנו, אך אלה גרמו למגוון גדול של השפעות שנראו במאובנים, ביניהם: זיהום מהתכת טקטיט, גלי צונאמי בגובה עשרה מטרים שנגרמו מהפיצוץ הענק וגרמו לקבירת בעלי חיים רבים או לשטיפתם קדימה עד שנפצעו ואף שופדו בעצמים שוחים. כמו כן ממצאי ענבר מוכיחים נפילת פסולת גרעינית בידי המטאור ושרידי אירידיום, הנדיר בכדור הארץ אך נפוץ על אסטרואידים מוכיחים את הקשר בינו. בשעות שלאחר ההתנגשות, האטמוספירה של כדור הארץ מתחממת עד לנקודה שרק בעלי החיים הקשוחים ביותר יכולים לשרוד את הלהבות והעשן הבלתי פוסקים העוטפים את כדור הארץ ומביאים לחורף גרעיני.

ואולם בהמשך האקלים הקשה שוכך וכך מחל הפלאוקן - הראשון שבעידן הקנוזואיקון, ואז שבות צורות חיים רבות ששרדו את ההכחדה - צמחים בתחילה ואחריהם בעלי חיים רבים ביניהם מספר זוחלים כמו תנינאים, צבים שונים, לטאות ונחשים וכן היונקים ששרדו במחילות תת-קרקעיות, כאשר הדינוזאורים הגדולים נכחדו. עם זאת מחקרים חדשים מראים שמספר תרופודים הצליחו לשרוד את ההכחדה ואלו היו אבות העופות המודרניים, אשר מהווים את הדינוזאורים החיים היחידים כיום.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]