כוכב פרהיסטורי (2022)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כוכב פרהיסטורי
סוגה סרט טבע
בימוי Adam Valdez, Andrew R. Jones עריכת הנתון בוויקינתונים
מנחים דייוויד אטנבורו עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים דייוויד אטנבורו
ארץ מקור

ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית

הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
שפות אנגלית
מספר עונות 2
מספר פרקים 10
הפקה
מפיק ג'ון פאברו
מייק ג'נטון
הפצה אפל TV פלוס עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 39–42 דקות
שידור
רשת שידור אפל TV פלוס
תקופת שידור מקורית 23 במאי 202226 במאי 2023
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
טרבוזאורוס, שהופיע בפרק השני.
דיינוכיירוס, שהופיע בפרק השלישי.

כוכב פרהיסטוריאנגלית: Prehistoric Planet) היא סדרת טבע תיעודית שהופקה בידי חברת ה-BBC בקריינותו של דייוויד אטנבורו המציגה את חיי הדינוזאורים במשך הקרטיקון. עונה ראשונה של הסדרה הכילה 5 פרקים שעלו בין 23 במאי ל-27 במאי 2022 ושודרו בערוץ אפל TV פלוס. ב-2023 עלתה עונה שנייה שכוללת גם 5 פרקים בין ה-22 ל-26 במאי.

הסדרה הופצה, בדומה לתוכנית היום האחרון של הדינוזאורים, בליווי תמונות באנימציות מחשב (Computer-generated Imagery) תוך התבססות על המדע העדכני ביותר הכולל דינוזאורים מנוצים, ופסקול שהופק בידי הנס צימר. הסדרה הופקה בידי הבמאי ג'ון פאברו וייעצו לה מספר פלאונטולוגים ביניהם סטיבן ל. ברוסאט ודארן נאייש.

פרקי הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. חופים: בפרק הראשון נראה זכר טירנוזאורוס וצאצאיו שוחים בים לחוף עליו נבלת צב ים גדול וצעיריו הבוקעים המזינים אך בחזרתם מופיע מוזאזאורוס וטורף צאצא אחד, להקה של תטידרקו מקננת על הקרקע ומושכת פוספטודרקו רעב ואבקועי אלקיונה יוצאים לתעופתם הראשונה ונאלצים לחמוק מפני פרטים רעבים של ברברידקטילוס, מוזאזאוריים מתחרים על טריטוריה בתחנת נקאים מסדרת הפיקנודונטאים, אמוניטים מבצעים תצוגת הזדווגות משוכללת באמצעות נהורנות ביולוגית וטוארנגיזאורוסים מגיעים למימי חופים כדי לחפש גסטרוליתים ובהמשך נקבה בהיריון מותקפת בידי קאיקאיפילו אך ניצלת ממנו בידי קרוביה ששומרים עליה עד הלידה.
  2. מדבריות: בפרק נראים זכרי דרדנוטוס במדבריות אמריקה הדרומית נלחמים על נקבות וחלקם מותשים עד מוות, לטאות קטנות מחפשות מזון בקרבת טרבוזאורוסים המבריחים טורפים שלהם כמו ולוצירפטורים ופטרוזאורים רעבים, מונונוקיוס מחפש טרמיטים במדבר ולאחר פריחה עונתית מגוון בתפריטו, במדבר מונגוליה דינוזאורים שונים נודדים לעבר נאות מדבר בהם חיים טורפים כמו הטרבוזאורוס לצד אוכלי עשב שונים כמו ברסבולדיה, תריזינוזאורוס וטיטנוזאור ענק, ברמה נידחת זכרי ברברידקטילוסים נלחמים על נקבות וחלקם מעמידים פני נקבות כדי להתחרות בשליטים וסקרנוזאורוסים נעים בין דיונות חוף לאזור שופע מים.
  3. מים מתוקים: בפרק נראים להקת ולוצירפטורים בציד של פטרוזאורים המקננים מעל מפל, טירנוזאורוס שנפצע בציד טריצרטופס משתכשך בנהר כדי להחלים ושם פוגש בנקבה איתה הוא מזדווג בהמשך, דיינוכיירוס רועה בביצות של מרכז אסיה ומדשן את הביצה בצואתו, נקבת קוואצלקואטלוס מקננת באיים שנוצרו ביערות ביצה אך נאלצת לשמור על ביציה מנקבה קניבלית, במדגסקר נקבת מסיאקזאורוס מדריכה את צאצאיה בציד סרטנים אך פרט המרחיק לכת נטרף בידי קרפדת בילזבופו הענקית ובשפכי נהר אלאסמוזאורים עולים מהים כדי לצוד דגים בסחופת העשירה.
  4. עולמות קרח: בפרק נראים בצפון אמריקה דרומזאורים קטנים מחכים להדרוזאורים הנודדים בנהרות הקפואים, אורניתומימוסים מקננים על הקרקע ומתחרים על משאבי קינון, שדה געשי שופע מושך עדר אולורוטיטנים אך בקיעת יתושים גורמת להם לנוע במעלה הרמה עד שצעירים רבים מתים מתשישות, שרפת יער קיצית עוזרת לטרודון קטן בציד יונקים, ביערות אנטארקטיקה אנטארקטופלטה צעיר מחפש מפלט מהחורף ומוצא אותו במערה מוארת בידי חרקים זוהרים ובצפון אמריקה פכירינוזאורוסים נאבקים לשרוד בסופות חורף תוך התמודדות עם טורפיהם העיקריים - נאנוקזאורוסים.
  5. יערות: בפרק האחרון נראים פרטי אוסטרופוסידון מפלסים דרך ביער, טריצרטופסים נודדים במערות ומלקקים מינרלים מהקירות מה שעוזר להם להתגונן מרעלים, בפטגוניה קרנוטאורוס מנסה להרשים נקבה באמצעות גפיו הקדמיות, ביערות מרכז אסיה שלכת עוזרת לצ'יאנשוזאורוס לטרוף קוריתורפטורים, שרפת יער בצפון אמריקה גורמת לאדמונטוזאורוסים לעזוב אך אנקילוזאור ואטרוסירפטור מצליחים להסתגל ליער השרוף, פריחה של פטריות אש השועל, ביערות אסיה טיטאנוזאור גדול ישן ותריזינוזאורוסים צעירים מלקטים דבש מהענפים ומתבססים על פעולת תריזינוזאורוס בוגר ועל האי האצג הטצגופטריקס גדול צד ביערות החופים אך יוצא מהיער לחוף כדי לעוף למקומות חדשים ואחריו פרטי טיטאנוזאור, זלמוקסס ותלמטוזאורוס מגיחים לחוף.

עונה 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

שני טריצרטופסים במהלך חיזור, מתוך פרק 5 של העונה השנייה.
  1. איים: בפרק נראים מוזאזאורוס רעב במים ושני פרטי זלמוקסס נסחפים על רפסודות צפות בדרום אירופה, הטצגופטריקסים בציד של טטיסהדרוסים, במדגסקר הקדומה נראית נקבת מג'ונגזאורוס מנסה לצוד סימוסוכוסים ונקבת אדלתריום מטפלת בצאצאיה ושומרת עליהם מטורפים כמו מסיאקזאורוס והנחש מדצויה, באיי חצי האי האנטארקטי להקת אימפרובטורים מנסה לצוד מורוזאורוס על אגם קפוא ולבסוף נראים הטצגופטריקסים בחיזור על אי קטן.
  2. בתרונות: בפרק נראים פרטי איסיזאורוס צועדים באתר הוולקני של מדרגות דקאן בהודו כדי להטיל ביצים, ולוצירפטורים מקננים במדבר גובי ומחכים להופעת טרבוזאורוסים רעבים המנסים לצוד טיטאנוזאורים כמו הנמגטוזאורוס בעודם צדים פרנוצפלים, קוריתורפטורים מקננים על ביצים במדבר אך נקבת קורו שודדת את קיניהם, פרטי טרכיאה ביריבות על מים בנווה מדבר והאיסיזאורוס הצעירים שבקעו נאלצים לצעוד אל היערות ובדרכם להימלט מטורפים כמו רג'זאורוסים רעבים.
  3. ביצות: בפרק מוצגים צעירי אז'דרכיים המוכנים לתעופה מעל הביצות אך חלקם נופלים למים ונטרפים בידי שמוסוכוסים, אוסטרורפטורים נהנים מדיג שופע של דגי תנין, זכר קרפדת בילזבופו נאלץ לחלוק את בורות המים עם מסיאקזאורוס ועדר רפטוזאורוסים, פרטי פכיצפלוזאורוסים נלחמים בעונה היבשה והמפסיד נאלץ לגלות ועדרי טריצרטופסים ואדמונטוזאורוסים מושכים זוג טירנוזאורוסים הצדים בלילה.
  4. אוקיינוסים: בפרק מוצגים פוספורוזאורוס בציד אורנוניים בלילה, הספראורניסים בדיג של להקת דגים וקסיפקטינוסים ניזונים מהדגים, מהעופות וחלקם פונים לקניבלים, נוסטוצרסים בוקעים מהביצים לאורך החופים ונאלצים לחזור למים העמוקים בבקיעתם, אם כי חלקם נתקעים על הסלעים ומשמשים מזון לפירורפטורים צעירים, אמוניטים שונים נאספים סביב כרי עשב ימי ביניהם Baculites ודיפלומוצרס וכן נוסטוצרסים בוגרים, מוזאזאורוס בוגר צד טוארנגיזאורוסים באמצעות תקיפה מהירות עצומה ופרטי מורטורנריה סועדים מקרקעית הים במימי אנטארקטיקה.
  5. אמריקה הצפונית: בפרק מוצג זכר אלמוזאורוס זקן שגוסס על החוף. גופתו מושכת טרודונים וטירנוזאורוס אך זוג קוואצלקואטלוסים מצליחים לגרש אותו, במים גלובידנס אורב ללהקה של ספנודיסקוסים וטורף רבים, על ימה מלוחה פטינודונים צעירים לוכדים זבובים בעוד אביהם צד פרט סטיגונטה (Styginetta), זכרי טריצרטופסים נלחמים על נקבות ובצפון נקבת נאנוקזאורוס צדה אורניתומימוסים עבור צאצאיה.

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרס קטגוריה מועמד(ים) תוצאה מקור
2024 פרס אמי האמנותי ההרכב המוזיקלי לסרט תיעודי הטוב ביותר בסדרה או ספיישל (פסקול דרמטי מקורי) הנס צימר, אנז'ה רוזמן וקארה טלבה מועמדות [1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Tom Smyth, All the Winners of the Creative Arts Emmys, Vulture, ‏2024-01-07 (באנגלית)