המגפיים של ברוך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

"המגפיים של ברוך" הוא שיר שביצעה להקת "כוורת" ויצא לאור בשנת 1973. השיר נבחר כ"שיר השנה" במצעדי הפזמונים השנתיים של קול ישראל ושל גלי צה"ל. השיר נכלל באלבום הבכורה של כוורת, "סיפורי פוגי".

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

דני סנדרסון, מאיר פניגשטיין ואלון אולארצ'יק שרתו יחד בלהקת הנח"ל. סנדרסון ניגן לקראת שחרורו מצה"ל, בלהקת השניצלים, ובסוף 1971 יצר עם אלון אולארצ'יק ומנחם זילברמן את היצירה "סיפורו המחריד של הילד מברזיל", בשם "להקת השפלה בניצוחו של חולילו לומברטה ובהדרכתו". הרכב הלהקה כלל את דני סנדרסון, אלון אולארצ'יק, מאיר פניגשטיין ודייוויד שנן מה"שניצלים" ואת מנחם זילברמן, חברם ללהקת הנח"ל בקריינות ושירה[1]. היצירה היוותה ביחד עם "אופרת פוגי" את הבסיס ל"סיפורי פוגי", אלבום הבכורה של "כוורת". היצירה שאורכה ארבע עשרה דקות כללה את "המגפיים של ברוך" שנכלל ב"סיפורי פוגי" שיצא ב-1973 ועליו חתומים סנדרסון, אולארצ'יק וזילברמן על המילים, וסנדרסון על הלחן, ואת "אוכל ת'ציפורניים" שנכלל באלבום "פוגי בפיתה" שיצא ב-1974.

תוכן השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

"המגפיים של ברוך" הוא שיר היתולי. השיר מספר על אדם בשם ברוך, שקנה זוג מגפיים בגיל 17[2]. הוא שיפץ את מגפיו, היה קשור אליהם במיוחד והפגין כלפיהם חום ואהבה. יום אחד נעלמו מגפיו מן הארון במקום בו הניח אותם. ברוך חש דיפרסיה ויצא למסע במטרה לאתר את מגפיו. לבסוף מצא אותם בזרועות "בחור אחר". ברוך שלף את אקדחו, ירה במחזיק המגפיים, והשיב אותם אל רגליו.

הצלחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"המגפיים של ברוך" נבחר כשיר השנה של קול ישראל וגלי צה"ל לשנת התשל"ג (1973). בשנה זו קיבלה כוורת את תואר "להקת השנה" בשתי התחנות.

תרגום[עריכת קוד מקור | עריכה]

להקת כוורת הקליטה גרסה באנגלית לשיר, בשם Morris & His Turtle (מוריס והצב שלו)[3].

גרסאות כיסוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2018 הוציא השחקן גרא סנדלר גרסת כיסוי של השיר במסגרת הסדרה שנות ה-80.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יואב קוטנר, למרות הכל פרק 43: הסיפור המחריד על הילד מברזיל, באתר גלי צה"ל, הוקלט ב-29 במרץ 1996
  2. ^ על פי קטעי הקישור במופע של כוורת
  3. ^ Morris & His Turtle, סרטון באתר יוטיוב