ילד מזדקן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"ילד מזדקן"
סינגל בביצוע כוורת
מתוך האלבום סיפורי פוגי
יצא לאור 1973
סוגה רוק
שפה עברית
אורך 3:11
כתיבה אלון אולארצ'יק
לחן דני סנדרסון
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"ילד מזדקן" הוא שיר של להקת כוורת מאלבומה הראשון "סיפורי פוגי" שיצא בשנת 1973.

כתיבת השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקור הופיע השיר ב"פינות פוגי" שהקליטו דני סנדרסון, מאיר פניגשטיין, אלון אולארצ'יק וגידי גוב לתוכנית "ממנו אלייך" של דורי בן זאב בגלי צה"ל. בגרסה זו נקרא השיר "פוגי מתחשמל" והיה חלק מתיאור עלילותיו הדמיוניות של פוגי בהומור נונסנס:

”פוגי מתחשמל
פוגי מקבל
כל מיני אלקטרוואטים בגופו”

כאשר פנתה כוורת בשנת 1973 להקליט את אלבומה הראשון על בסיס הקלטותיה המוקדמות, טען אולארצ'יק כי לחן השיר טוב מכדי ללוות טקסט הומוריסטי וכתב לשיר מילים חדשות, תחת השם "ילד מזדקן".[1]

מילות השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השיר ניתן לו על פי שורתו הראשונה, המנוסחת כאוקסימורון. על אף אווירתו הקלילה של שאר האלבום, שיר זה הוא בעל אופי רציני ונטול משחקי מילים או רמיזות הומוריסטיות. על אף פער זה, כוללים גם שירים נוספים באלבום כדוגמת "שירות עצמי" ו"ביום ובלילה" אווירה של ספקות וכישלונות, אך אלו עטופים בלשון קלילה יותר.

פתיחת השיר, המשמשת גם כפזמון, מתארת אדם, בוגר על פי גילו, המתקשה להתנהג כמצופה ממנו וממשיך להתנהג כילד:

”ילד מזדקן
ילד מתקלקל
לומד את הפרנציפ
רק אחרי שהוא נופל”
.

שני בתי השיר מתארים את קשיי הילד ואת כישלונו לעמוד בציפיות הוריו והחברה ולנהוג כאדם בוגר. בסוף השיר פונה הילד בגוף ראשון אל אימו ומבקש את תמיכתה ברצונו להישאר ילד:

”קחי אותי בצד
דברי איתי לבד
אני רוצה לבנות
קוביות על המרבד”
.

ייאושו וכישלונו של הילד ניכרים גם בהוריו, והשיר מסכם:

”אמא מסכנה”.

ביצוע השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

באלבום "סיפורי פוגי" הסולן בשיר הוא גידי גוב. בהתייחס לשיר זה, סיפר גוב כי הושפע בסגנון השירה מסגנון הביצוע של אלי מגן בלהקת אחרית הימים ובשירים נוספים.[2] כמו שירים רבים באלבום זה של כוורת, זכה גם "ילד מזדקן" להצלחה רבה והפך לאחד מלהיטיה הבולטים.

לשיר הוקלטו מספר גרסאות כיסוי. מחבר השיר אלון אולארצ'יק הקליט אותו עבור אלבום הסולו הראשון שלו, "אולארצ'יק", משנת 1985 ובשנת 1995 ביצעו את השיר גידי גוב, אולארצ'יק ואביב גפן בתוכנית לילה גוב. בשנת 1989 הקליט את השיר יהודה פוליקר בהופעה יחד עם גידי גוב וביצוע הופעה של גוב לבדו נכלל באלבומו "דרך ארץ: הופעה" משנת 1988.

אהוד בנאי, בשירו "מהרי נא" ("הילד בן שלושים") מתאר מצב דומה של אדם מבוגר המיואש מחייו הבוגרים, חוזר אל בית הוריו ומייחל לקרבתה של אימו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ צליל מכוון | פרק 1 - שיר בכיף, הצליל של ההומור, נבדק ב-2022-07-09
  2. ^ קטע קול רום אטיק וניר גורלי, ילד מזדקן - כוורת, בפודקאסט "שיר אחד", 27 באפריל 2020