שיר המכולת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"שיר המכולת"
שיר בביצוע כוורת
מתוך האלבום סיפורי פוגי
יצא לאור 1973
מקום הקלטה אולפני טריטון
שפה עברית
אורך 3:45
חברת תקליטים הד ארצי
כתיבה דני סנדרסון
לחן דני סנדרסון
הפקה אברהם דשא (פשנל)
ביצועים מאוחרים לוס כפרוס[1]

"שיר המכולת" הוא שיר שכתב והלחין דני סנדרסון ובוצע על ידי להקת כוורת. השיר נכלל באלבומה הראשון של הלהקה, "סיפורי פוגי", שיצא לאור בנובמבר 1973.

השיר, יחד עם "המגפיים של ברוך", הם המשך של המערכונים מ"אופרת פוגי" שלא נכללו באלבום אך בוצעו בהופעות.

סיפור המכולת[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני תחילת השיר מופיע מערכון בשם "סיפור המכולת". את המערכון כתב סנדרסון יחד עם גידי גוב, חבר נוסף בלהקה.[2]

בתחילת המערכון, המספר (גידי גוב) מתחיל בתיאור דמותו של יודוקוליס ליפשיץ (אלון אולארצ'יק): בן למשפחת קימל ששינה את שמו כפעולת תגמול. הכפר בו נולד היה קטן מאוד. העובדה שאביו ואימו היו הוריו היחידים השפיעה עליו לשארית חייו. על אף ניסיונות הוריו לעודדו, המצב הפך לחמור יותר.

מול ביתו שכן צריף "דל ורעוע", וכך גם סילביה באמפר (דני סנדרסון), הילדה שגרה בצריף. באמפר נהגה לשחק בתופסת עם עצמה ליד צריפה. כאשר יודוקוליס היה רואה אותה כשהיה הולך לבית ספרו הוא היה מחייך אליה, אולם היא נהגה להשיב לו בחיוך קל ועדין ולומר לו: "חליק מן דאווין". הקריין מציין את שמה ובאמפר רצה לעברו, אך הוא מדגיש שקראו לה בשמה אם קראו לה.

לאחר מכן, אביו של יודוקוליס, שהיה אלוף הארץ בדמקה (בגרסאות אחרות אלוף הארץ בדוקים) הפסיד ברבע הגמר לחובב מרוסיה. באותה העת, לאימו של יודוקוליס גדל זנב בעקבות "מחלה וטרינרית" בה לקתה. אחר כך החליט יודוקוליס לשאת את עול משפחתו על כתפיו ולנטוש את ביתו. לאחר שנדד ימים ולילות ללא כלום, יודוקוליס ראה זקן (יצחק קלפטר) יושב על אם הדרך (צומת ראשי)[3] ובוכה. יודוקוליס שאלו מדוע הוא בוכה, והזקן השיב כי "הלכו לי הברקסים" ונתקע לו קוץ ברגל. לאחר שיודוקוליס הוציא את הקוץ והחליף אותו בחדש, צעק הזקן זעקת כאב ונעלם.

בערב בו אירע המקרה שכב יודוקוליס על אם הדרך, והיא נתנה לו. בעוד לכלוך מלכלך את פניו, דמותה של סילביה באמפר עולה לו אל מול עיניו. באמפר מתוארת כלבושה במכנסי התעמלות ונעלי פלדיום. לאחר שידיה כמעט הושטו אליו, חש יודוקוליס ליטוף בכל גופו, כשפקח את עיניו ראה את הזקן. הזקן הפציר בו להפסיק בדרך בה הוא נוהג ולפתוח מכולת ושם יימצא את אושרו.

כעבור 15 שנה הפך יודוקוליס לבעל מכולת. אחת מלקוחותיו הייתה סילביה באמפר, שנהגה להציק לו בשאלות ולשאול אם יש לו מוצרים כגון שמנת ולבן. לאחר שהקריין מכריז שהיא "הולכת לה לדרכה", ממשיכה באמפר להציק בשאלות עד שהקריין מתרעם עליה ובאמפר עוזבת את המכולת.

לאחר שהמחירים עלו הפסיקו להגיע לקוחות, המכולת הייתה מלאה באבק וחרקים הסתובבו בה. בתום המערכון הקריין אומר: ובלילות חורף קרים, יושב לו יודוקוליס, עצוב ומיותר, ושר. מייד לאחר מכן מתחיל שיר המכולת.

השיר ותוכנו[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר מתאר לקוח מכולת, המספר על לקוחה אחרת אותה הכיר מכיתה ג'. לקראת סוף השיר מצוין כי יודוקוליס יושב לו עצוב ומיותר, כפי שנכתב בסוף המערכון, והוא בוכה ללא הפסקה. בשיר מצוינים מספר דברי אפייה, מזון ומשקאות דוגמת סולת, קרמבו, טמפו ומנדרינות. שפת השיר היא עברית, מלבד שורה אחת בפזמון באנגלית: "Give me the money, and I'll give you my heart" ("תן לי את הכסף, ואתן לך את ליבי").[4] בנוסף, בפזמון מופיעה השורה הבאה: קולט גלי צה"ל וקולט עלייה מרוסיה. המונח "קליטה" בהקשר זה מתייחס גם לקליטת רדיו, אך גם לקליטת עלייה.

בראיון ליואב קוטנר אמר דני סנדרסון כי השיר היה הומאז' לסגנונו של סשה ארגוב, והביא כדוגמה את השיר "הכל זהב" של התרנגולים.[5]

הישגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-30 ביולי 1973 נכנס השיר למצעד "הגל הקל", וב-27 באוגוסט הגיע לראש המצעד, ושבועיים היה בראשו. לבסוף הוא יצא מהמצעד ב-12 בנובמבר. במצעד השנתי של אותה השנה השיר הגיע למקום ה-11, ולהקת כוורת זכתה בתואר הרכב השנה. במצעד השנתי של גלי צה"ל הגיע השיר למקום השלישי, ובמצעד של המדינה למקום ה-108.[6]

‏  מצעדים שבועיים (1973)
מדינה מצעד מיקום שיא
ישראל מדיה פורסט ישראל -
"הגל הקל" (קול ישראל) 1
‏  מצעדים שנתיים - התשל"ג (1973)
מדינה מצעד מיקום שיא
ישראל מדיה פורסט ישראל -
מצעד הפזמונים העברי השנתי של גלי צה"ל 3
מצעד הפזמונים העברי השנתי של קול ישראל 11

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שיר המכולת, סרטון בערוץ "לוס כפרוס", באתר יוטיוב (אורך: 03:34)
  2. ^ כוורת - סיפור המכולת, סרטון בערוץ "מוזיקה ישראלית", באתר יוטיוב (אורך: 05:14)
  3. ^ אם הדרך, באתר ויקימילון
  4. ^ מילות השיר "שיר המכולת", באתר שירונט
  5. ^ תיעוד יוצרים של מפעל הפיס עם יואב קוטנר - דני סנדרסון (הגרסה הארוכה), סרטון בערוץ "מפעל הפיס", באתר יוטיוב (אורך: 01:24:00)
  6. ^ שיר המכולת, באתר פזמונט