זיאד נח'אלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זיאד נח'אלה
לידה 6 באפריל 1953 (בן 71)
עזה
מדינה הרשות הפלסטיניתהרשות הפלסטינית הרשות הפלסטינית
מפלגה חזית השחרור הערבית, הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני עריכת הנתון בוויקינתונים
מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני
27 בספטמבר 2018 – מכהן
(5 שנים ו־28 שבועות)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

זיאד נח'אלה (נולד ב-6 באפריל 1953; בערבית: زياد النخالة; שמו המלא בתעתיק מדויק: זיאד רשדי אלנח'אלה; נקרא גם: אבו טארק) הוא טרוריסט פלסטיני, מזכ"ל ארגון הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני (הגא"פ).

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בעזה וגדל בח'אן יונס. נח'אלה הוא בעל תעודת הוראה מהמרכז להכשרת מורים בעזה.

זיאד רשדי אלנח'אלה, הידוע בכינויו אבו טארק נולד בעזה וגדל בח'אן יונס. משפחתו מונה שישה ילדים - שני בנים וארבע בנות, אותם הוא מגדל ביחד עם בת זוגו.

מעורבות בטרור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1971 נעצר על ידי ישראל בשל מעורבותו במעשי טרור. הוא נשפט ונגזר עליו מאסר עולם, אך לאחר 14 שנה שוחרר במסגרת עסקת ג'יבריל בשנת 1985. לאחר שחרורו הטיל עליו ראש הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, פתחי שקאקי, להקים את זרוע צבאית, הנקראת "פלוגות אל-קודס". בשל פעילותו החבלנית באינתיפאדה הראשונה, נעצר על ידי ישראל בשנית באפריל 1988, וגורש ללבנון, שם שימש כנציג הארגון, ובמהלך השנים התגורר לסירוגין בסוריה ובלבנון. ב-2011, עם פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה, קבע את מקום משכנו בלבנון.

באוקטובר 1995, בעקבות הריגתו של פתחי שקאקי, נבחר נח'אלה לשמש כסגנו של רמדאן עבדאללה שלח, מזכ"ל הארגון. בינואר 2014 צירפה מחלקת המדינה של ארצות הברית את נח'אלה לרשימת פעילי הטרור. העילה לצירופו לרשימה היה הנחת מטען חבלה באוטובוס בבת ים ב-22 בדצמבר 2013, עליו הגא"פ קיבל אחריות, וכן בשל קבלת האחריות על ירי רקטות לעבר ישראל בשנים 2008, 2009 ו-2011.

נח'אלה היה שותף לשיחות שקיימו המצרים עם הארגונים הפלסטיניים להשגת הפסקת אש במבצע עמוד ענן ובמבצע צוק איתן. במבצע צוק איתן אף הותקף בית משפחתו בעזה, וכתוצאה מכך נהרגו גיסתו ובנה.

ב-28 בספטמבר 2018 נבחר נח'אלה למזכ"ל הארגון, כחצי שנה לאחר שקודמו בתפקיד ד"ר רמדאן עבדאללה שלח חדל מלתפקד בעקבות מספר אירועי שבץ מוחי.[1]

ב-6 באוגוסט 2018 הגיע בראש משלחת של התנועה לביקור רשמי במוסקבה בפעם הראשונה, בהזמנת משרד החוץ הרוסי ומאז ביקר שם מספר פעמים נוסף.

בשנת 2019, בעקבות נאום וידאו שנשא נח'אלה בזמן מבצע חגורה שחורה, בו הגזים בתיאור כוחה של ההתנגדות בעזה, הפך לנושא לצחוק וביקורת חריפה בקרב תושבי עזה וברשתות החברתיות. תגובות ביקורתיות וסאטירה חדה במיוחד התמקדו בהתרחקותו מהמציאות ובשימוש בחוש ההומור המושחז של תושבי האזור כדי להדגיש את הפערים בין הדימוי שהוצג לבין המציאות הקשה שהם חווים.

ב-25 באוקטובר 2023, שבועיים לאחר מתקפת הפתע של חמאס, פורסמה תמונה שלו בביירות בפגישה משולשת בינו לבין חסן נסראללה וסאלח עארורי, בפגישה בה ניסו השניים לצרף את חזבאללה למערכה בעוצמה מלאה.[2]

קשריו לאיראן[עריכת קוד מקור | עריכה]

לנח'אלה קשרים טובים עם ממשלת איראן ועם בכירי חזבאללה. היה לו קשר הדוק עם קאסם סולימאני מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, שמילא תפקיד מרכזי בהעברת הסיוע האיראני לארגוני הטרור ברצועת עזה, עד להריגתו בינואר 2020. לאחר פרוץ מבצע עלות השחר, הצטלם נח'אלה עם חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה האסלאמית[3].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא זיאד נח'אלה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]