טרוצ'ק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טרוצ'ק
Tr'ochëk
אתר מורשת עולמית
טרוצ'ק מעל דוסון בחזית.
טרוצ'ק מעל דוסון בחזית.
מדינה קנדהקנדה קנדה
האתר הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית תרבותי בשנת 2023, לפי קריטריונים 4
שטח האתר 490 דונם
שטח אזור החיץ 65 דונם
חלק מתוך טרונדק-קלונדייק
קואורדינטות 64°03′04″N 139°26′27″W / 64.051111°N 139.440833°W / 64.051111; -139.440833

טרוצ'קשפת האן (אנ'): Tr'ochëk) הוא אתר של מחנה דיג מסורתי של אנשי ההאן (אנ') במפגש הנהרות יוקון וקלונדייק (אנ') בטריטוריית יוקון שבצפון-מערב קנדה. האתר נמצא בבעלות ובניהול של האומה הראשונה של הטרונדק ואצ'ין (אנ'), ומופעל על ידי מחלקת המורשת של האומה הראשונה.

בסוף המאה ה-19 טרוצ'ק היה מחנהו של הצ'יף אייזק, מנהיג הטרונדק ואצ'ין בתקופת הבהלה לזהב של קלונדייק. אנשי הטרונדק ואצ'ין השתמשו באתר זה בעיקר בקיץ, צדו איילים קוראים במישורים מעבר לקלונדייק ודגו דגי אלתית במהלך הנדידה שלהם במעלה היוקון.

טרוצ'ק שוכן במישור במעלה הזרם, משקעי סחף של הנהר קלונדייק, במפגש הנהרות. דוסון סיטי נמצאת ישירות מצפון לאתר, ממש מעבר לקלונדייק.

במישור הנהר יש תערובת של עצי צפצפה, שיחי אלנוס וערבה, עם כרי דשא פתוחים. צלע הגבעה התלולה מאחורי האתר מכוסה בצמחייה האופיינית ליער טייגה בחשיפה לצפון – חורשות עבותות קטנות של טחבי עלים, אשוחית ושדר. על המדרגה שמעל המישור, פעילות הכרייה הסירה את הצמחייה והאדמה והותירה שוליים של יער האשוחית המקורי לאורך שפת הצוקים המשקיפים על הנהר.

הבהלה לזהב הייתה תקופה של הפרעה גדולה עבור הטרונדק ואצ'ין. אלפי פולשים הציפו אותם במחנה הקיץ שלהם. כדי להימנע מההפרעות הקשות ביותר של התקופה הזו, עשו הטרונדק ואצ'ין סידורים, בסיוע הכנסייה האנגליקנית והמשטרה הרכובה המלכותית של קנדה, לעבור כמה קילומטרים במורד הנהר לאתר הידוע בשם מוסהייד.

לאחר המעבר של הטרונדק ואצ'ין למוסהייד, טרוצ'ק שימש את התושבים החדשים שאינם ילידי הארץ לסדרה של פעילויות עירוניות ותעשייתיות. מספר גשרים חיברו את האתר לעיר דוסון, ועד שנות העשרה של המאה ה-20, נותרה העיר קלונדייק (Klondike City), כפי שהאתר נודע, חלק פעיל למדי מהאזור העירוני של דוסון. מאוחר יותר, עם הידלדלות אוכלוסיית החדשים, שימש האתר זמן מה לגינון. אנשי האומה הראשונה החלו ליישב מחדש את האתר בשנות החמישים של המאה ה-20.

בתחילת שנות ה-90 פעילות הכרייה באתר עוררה תביעה של הטרונדק ואצ'ין שקראה תיגר על זכותה של קנדה לאשר תביעות כרייה על אדמות אינדיאניות שלא נמסרו. הטרונדק ואצ'ין אישרו מחדש את בעלותם על האתר בהסכם הסופי שלהם לתביעת קרקע ב-1998, וקבעו אותו כאתר מורשת. לאחר מכן, הוא הוגדר כאתר היסטורי לאומי של קנדה ב-19 ביולי 2002.[1]

טרוצ'ק הוכרז יחד עם שבעה אתרים נוספים הקשורים להיסטוריה של הילידים כאתר מורשת עולמית בשם טרונדק-קלונדייק במושב ה-45 של ועדת המורשת העולמית, שהתכנסה בריאד בערב הסעודית בין 10 ל-25 בספטמבר 2023.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טרוצ'ק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Tr'ochëk. Canadian Register of Historic Places.
  2. ^ Tr’ondëk-Klondike