ירדנה שלומי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ירדנה שלומי-איתן
לידה 2 בינואר 1951 (בת 73)
כ"ד בטבת תשי"א
ירושלים, ישראל ישראלישראל
שם לידה ירדנה שלומי
מוקד פעילות ישראלישראל ישראל
תקופת הפעילות שנות ה-60שנות ה-70
עיסוק זמרת
סוגה זמר עברי
שירי ילדים
חברת תקליטים "הקלטות סטודיו"
"ישראפון"
"A.Z.R"
"סטריאו גלטון"
"הד ארצי"
בן זוג יצחק איתן
מספר צאצאים 3

ירדנה שלומי-איתן (נולדה ב-2 בינואר 1951) היא זמרת עבר ישראלית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ירדנה שלומי נולדה בירושלים לשלום שלומי (סלאמה), שהיה מפקד תנועת הנוער בית"ר בעיר תוניס ועלה ארצה ללחום בשורות מחתרת האצ"ל ובהמשך בצה"ל, ולאסתר שעלתה מצ'ילה ללחום בשורות הלח"י. גדלה בשכונת בית הכרם שבירושלים, התחנכה בבית הספר העממי "בית הכרם" וב"יפה נוף". קיבלה חינוך מוזיקלי, ומנגנת בפסנתר, אקורדיון וגיטרה. סיימה את לימודיה התיכוניים בבית הספר על שם "מיי בויאר"", בשנת 1969.

את דרכה המוזיקלית בשירה החלה בגיל תשע, כסולנית במקהלות הילדים והנוער של קול ישראל וב"חבורת זמר-רן", בניצוחו של צבי בן-פורת. במסגרתן היא השתתפה במופעים פומביים וממלכתיים ברחבי הארץ.

בשנת 1968 השתתפה ב"פסטיבל כישרונות נוער בבירה", שם זכתה במקום הראשון כשביצעה את השיר "הכותל", איתו גם הופיעה ב"ערבי הראיונות" של דן בן אמוץ ויעקב בן-הרצל. שירי הפסטיבל נכללו בתקליט שהופק על ידי חברת התקליטים ישראפון. באותה השנה גם יצא תקליט בשם "מצעד הפזמון", במסגרתו נכלל השיר "הייתי נער" אותו ביצעה. בתקליט זה נכללו שירים בביצועם של זמרים מוכרים כיהורם גאון, ליאור ייני, אילי גורליצקי, ורן אלירן. השיר גם נכלל בתקליט בשם "גבעת התחמושת".

בשנת 1968 גם התבקשה על ידי חברת התקליטים A.Z.R Disco של "האחים אזולאי", להקליט אלבום סולו "משירי חיל הים" ובו ביצועיה הקוליים לשירים "מה אברך", "מרקו", "אני ואתה", "המלח שלי", "חורשת האקליפטוס", "אל הילדות".

עם נישואיה בשנת 1969 לאיש הרדיו יצחק איתן, שינתה את שמה לירדנה איתן. תחת שמה זה השתתפה כסולנית בשנת 1970, עם "חבורת זמר-רן" בניצוח צבי בן-פורת והמספרת מרגלית בנאי, בתקליט "שירו שיר ילדים!" ("סיפורי לילה טוב מס' 16"). בהמשך השתתפה כסולנית עם אברהם פררה בתקליט שירי ילדים "50 שירים ועוד שיר", עם "חבורת זמר-רן" בניצוחו של צבי בן-פורת, שהוצא על ידי חברת התקליטים "סטריאו גלטון".

שלומי-איתן הופיעה כזמרת גם בתוכניות טלוויזיה של "הערוץ הראשון". בשנת 1975 השתתפה בתקליט מתוכנית הטלוויזיה "שלום לבוא שבת", בשיר "יודוך רעיוני" של צבי בן-פורת, לצד זמרים כאברהם פררה, שולה חן, רוחמה רז, עודד בן-חור ואירית דותן, בניהול מוזיקלי של צבי בן-פורת. התקליט יצא בהוצאת "הד ארצי".

בשנת 1975 סיימה ירדנה את הכשרתה במכללה לחינוך ע"ש דוד ילין, ועסקה בהוראת אומנויות ובניהול. היא גם אומנית באמייל.

באוקטובר 2018 שובץ השיר "חורשת האקליפטוס" שבביצועה, באוסף "שיר עד", של העמותה למורשת הזמר העברי ב-YouTube. בינואר 2019 שובץ השיר "מה אברך" שבביצועה, באוסף של הפזמונאית והמשוררת רחל שפירא, ב-YouTube. השיר "יודוך רעיוני" שבביצועה, אף הועלה לאתר האינטרנט של "הספרייה הלאומית".


ירדנה שלומי מתגוררת במבשרת ציון, נשואה ליצחק איתן, אם לשלושה בנים וסבתא לנכדים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]