כונן גוגל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לעדכן ערך זה.
ייתכן שהמידע המצוי בדף זה אינו מעודכן, אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לעדכן ערך זה.
ייתכן שהמידע המצוי בדף זה אינו מעודכן, אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
Google Drive
צילום מסך של Google Drive.
צילום מסך של Google Drive.
צילום מסך של Google Drive.
מפתח גוגל
מחזור חיים 24 באפריל 2012 – הווה (11 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
גרסה אחרונה 2.24.047.2.all.alldpi (6 בפברואר 2024) עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת הפעלה Microsoft Windows, OS X, Android,iOS
נכתבה בשפות פייתון עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג רישיון חופשי
קטגוריה שירות אחסון מבוסס ענן
אתר הבית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הסמליל עד לשנת 2020

כונן גוגל (או גוגל דרייב, מאנגלית: Google Drive) הוא שירות אחסון קבצים וסנכרונם למחשב האישי ולמכשירים ניידים. גוגל דרייב מרחיב את Google Docs, והם מרכיבים יחד מערכת משולבת. רכיב Google Docs מאפשר לשמור, לפתוח ולנהל בחינם מסמכים, גיליונות אלקטרוניים ומצגות באינטרנט – כתחליף לחבילת אופיס של מיקרוסופט. נכון לשנת 2023, גוגל מציעה למשתמשי כונן גוגל נפח אחסון חינמי של 15GB (נפח הגדול מזה של המתחרה העיקרית שלה בתחום, Dropbox, אך לאחרונה יש אפשרויות חינמיות להגדלת נפח האחסון). ניתן לשלם עבור נפח אחסון נוסף.

כונן גוגל הוצג לקהל לראשונה על ידי גוגל ב־24 באפריל 2012. השירות מרחיב את Google Docs, שירות שמיזג את שירותי Writely ו־Spreadsheets ב־10 באוקטובר 2006 למוצר אחד.

יתרון מרכזי בשירות הוא האפשרות לערוך מסמך על ידי כמה משתמשים בו־זמנית. בין השאר השירות כולל את האפשרויות הבאות: שיתוף תוכן עם אחרים, הוספה של תגובות, ועריכה של קבצים קיימים. כמו כן השירות מנצל את יכולות החיפוש המתקדמות של גוגל לשם איתור מסמכים, ויכול לחפש על פי מילים הכתובות בתוך המסמכים עצמם.

כמו רוב השירותים של גוגל, כונן גוגל יהיה מקושר לשירותים האחרים של גוגל. כך, למשל, יהיה אפשר לפרסם תמונות מהכונן ישירות אל הרשת החברתית של גוגל, Google+ (שירות שגוגל סגרה כתוצאה מחוסר משתמשים), ולצרף מסמכים ישירות ל־Gmail.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

השירות Google Docs נמצא בדפדפן. יש אפשרות לשתף את המסמכים ואת הגיליונות ואף לערוך ולאפשר למשתמשים אחרים לערוך את המסמך בו־זמנית.

  • מעבד תמלילים - ניתן לשמור את המסמכים כקובץ טקסט פשוט, כקובץ HTML, כקובץ Word Doc, כקובץ OpenDocument, כקובץ RTF או כקובץ PDF. ישנן תכונות עיצוב ועריכה שונות כגון: אפשרויות גופן בסיסי, יצירת תבליטים ומספור יחד עם פסקאות ושורות של רווח, וכן תכונות שהיו למעבדי תמלילים קלאסיים (ישנים).
  • גיליון אלקטרוני - גיליון אלקטרוני הוא חלק נוסף בשירות Google Docs. ניתן לשמור את הגיליונות כקובץ CSV, כקובץ מיקרוסופט אקסל או כקובץ OpenDocument. כפי שברוב גיליונות האלקטרוניים, גם ב־Google Docs יש אפשרות מיון, סידור וחישובים מתמטיים. יש אפשרות לעצב טופס לקליטת מידע. המידע ייקלט בגיליון אלקטרוני באופן מקוון. הנתונים המרוכזים בגיליון ניתנים להצגה ולעיבוד סטטיסטי.
  • מצגות - ב־17 בספטמבר 2007 השיקה גוגל תוכנת מצגות ושילבה אותה בחבילת Google Docs. במצגת ישנן תבניות שונות. אפשר ליצור מצגת שיתופית ולערוך אותה אונליין.

מעבד תמלילים, גיליונות אלקטרוניים ומצגות מהווים חבילה חינמית ללקוח מבוססת על תשתית אינטרנט, שמוצעת על ידי Google ומשולבת על ידי כונן גוגל (Google Drive). החבילה מאפשרת למשתמשים ליצור ולערוך מסמכים באינטרנט תוך שיתוף פעולה בזמן אמת עם משתמשים אחרים. מאז אוקטובר 2012, Docs, Sheets and Slides בהתאמה מתייחסים לתוכניות עיבוד תמלילים, הגיליון האלקטרוני ומצגות במסגרת החבילה.

שלוש האפליקציות זמינות כיישומי אינטרנט, כמו יישומי כרום שעובדים ללא חיבור לרשת, וכמו יישומי ניידים שעובדים על מערכות אנדרואיד ו־iOS. היישומים תואמים לפורמטים של קובצי מיקרוסופט אופיס. החבילה כוללת גם טפסים, שרטוטים ו־(Google Tablets (beta. בה בשעה ש־"טפסים" ו־Tables זמינים רק כיישומי אינטרנט, "שרטוטים" זמינה גם כיישום כרום. Google Docs משולב עם Google Drive. כל הקבצים שנוצרו עם האפליקציות נשמרים כברירת מחדל ב-Google Drive.

לפני ההשקה של Google Drive, היישום Google Docs שימש גם כשירות אחסון קבצים באינטרנט, אבל מאז ההשקה של Google Drive בחודש אפריל 2012, כל הקבצים שנוצרו באמצעות Google Docs נשמרים ל־Google Drive וכתובת האתר של גוגל דוקס (docs.google.com) מופנית ישירות ל־Google Drive, ושטח האחסון בחינם הוגדל מ־1 ג״ב ל־5 ג״ב, כחלק ממעבר זה.

לוגו בטא של Writely

המקור של Google Docs הוא משני מוצרים נפרדים, Writely ו־Google Spreadsheets.

Writely היה מעבד תמלילים מבוסס אינטרנט שנוצר על ידי חברת התוכנה Upstartle והושק באוגוסט 2005. Upstartle נרכשה על ידי גוגל ב־9 במרץ 2006. Google Spreadsheets הושק לראשונה כמבחן מוגבל ב־Google Labs ב־6 ביוני 2006, בעקבות הרכישה של טכנולוגיות 2Web. תוכנית מצגת התווספה לחבילה ב־17 בספטמבר 2007 בעקבות הרכישה של מערכות טוניק ב־17 באפריל 2007. Google Docs נעשה זמין למשתמשי Google Apps בפברואר 2007 והשירות הוצא מ־beta בספטמבר 2007.

באוקטובר 2012, בעקבות ההשקה של Google Drive, המסמכים, הגיליונות האלקטרוניים והמצגות נרשמו על שם Google.

יישומים ניידים עצמאיים עבור שלושת המוצרים הושקו בחודש אפריל 2014.

תמיכה מקוונת בכרום ו־Chrome OS הוצגה לראשונה למסמכים ביוני 2012, ולאחר מכן הורחב למצגות בינואר 2013 ולגיליונות אלקטרוניים בדצמבר 2013. Google Docs נתמך באופן רשמי על שתי הגרסאות האחרונות של Firefox,‏ Internet Explorer (9), דפדפני ספארי וכרום שפועלים ב־Microsoft Windows,‏ Apple OS X, לינוקס ומערכות Chrome OS.

תמיכה בעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

התוכנה זמינה בעברית מלאה, אם כי עדיין קיימות בעיות של דו־כיווניות בפסקות שבהן יש מעבר סימולטני בין שפות הנכתבות מימין לשמאל ומשמאל לימין.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלוגו הישן

בעבר נקרא השירות Google Docs & Spreadsheets, והוא התמזג עם השירותים שקדמו לו: Writely ו־Google Spreadsheets.

Writely היה מעבד תמלילים מבוסס דפדפן. Writely פותח ויוצר על ידי חברת Upstartle. החברה הציעה שירות עם מאפיינים מגוונים כתחליף לתוכנת וורד של מיקרוסופט או מעבד התמלילים Writer של OpenOffice.org‏. בתחילת שנת 2006 רכשה גוגל את חברת Upstartle. כשגוגל רכשה את חברת Upstartle, ב־Upstartle היו ארבעה עובדים. נסגר שירות ההרשמה של Writely עד שהועבר האתר לשרתים של גוגל. באוגוסט 2006, Writely שלחה הזמנות למשתמשים שהיו רשומים. זמן קצר לאחר מכן, פתחה גוגל את השירות למשתמשים רשומים בגוגל. הקוד של Writely נכתב ב־ASP.NET וגוגל שכתבה אותו.

בינתיים, פיתחה גוגל את הגיליון האלקטרוני "Google Spreadsheets".

ב־10 באוקטובר 2006 מוזגו "Google Spreadsheets" ו־"Writely" למוצר אחד. שם השירות שונה ל־Google Docs, וגוגל הוסיפה לחבילת השירותים Google Docs כלי ליצירת מצגות.

כונן גוגל הוצג לקהל לראשונה על ידי גוגל ב־24 באפריל 2012. ב־28 ביוני 2012, הושקה גרסת Google Drive למכשירי אפל.

בספטמבר 2015 הכריזה גוגל שיותר ממיליון ארגונים משתמשי בגוגל-דרייב תמורת תשלום[1]. במאי 2017 אוחסנו בגוגל-דרייב יותר משני טריליון קבצים[2]. ביולי 2018 גוגל-דרייב הגיעה לקו של מיליארד משתמשים פעילים.[3]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כונן גוגל בוויקישיתוף



הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Google Drive Claims 1 Million Paid Users And New Privacy Cert, Fortune (באנגלית)
  2. ^ Rob Price, Google Drive now hosts more than 2 trillion files, Business Insider (באנגלית אמריקאית)
  3. ^ Google Drive Hits 1 Billion Users [1 min read], Fairgaze (באנגלית)