כיכר המלך אלברט

כיכר המלך אלברט
Ha'Melech Albertsquare
מידע כללי
על שם אלברט הראשון, מלך הבלגים עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום
מדינה ישראלישראל ישראל
עיר תל אביב-יפו
שכונה לב תל אביב
קואורדינטות 32°03′58″N 34°46′28″E / 32.0661113°N 34.7745384°E / 32.0661113; 34.7745384
(למפת תל אביב רגילה)
 
כיכר המלך אלברט
כיכר המלך אלברט
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כיכר המלך אלברט היא מהכיכרות הקטנות ביותר בתל אביב. היא נמצאת באזור הוותיק שבלב תל אביב, צפונית לשדרות רוטשילד, בהצטלבות הרחובות נחמני, מונטיפיורי, מלצ'ט ובצלאל יפה. במרכז הכיכר הקטנה ממוקמים רק שני עצי פיקוס גדולים וספסל.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכיכר קרויה על שם אלברט הראשון, מלך בלגיה משנת 1909 עד ליום מותו. בזמן מלכותו דרש המלך מגרמניה לכבד את הנייטרליות של בלגיה ערב מלחמת העולם הראשונה, וכאשר נדרש לאפשר לצבא גרמניה לעבור בתחומי ארצו – התייצב בראש צבאו ושהה עם הצבא לכל אורך המלחמה.

המלך אלברט ביקר בארץ ישראל ב-1933 וטייל עם ראש עיריית תל אביב מאיר דיזנגוף, שהבטיח לו לקרוא כיכר על שמו בעיר. המלך אלברט נהרג כשנה לאחר מכן בתאונת טיפוס הרים בהרי הארדנים שבדרום-מזרח בלגיה.

המבנה המפורסם ביותר בכיכר הוא בית הפגודה, שנבנה בשנת 1924 על ידי האדריכל אלכסנדר לוי בסגנון האקלקטי. הבניין נבנה עבור יהודי אמריקאי ממוצא מזרח-אירופי שכמעט לא התגורר בו. הבניין עמד מוזנח שנים רבות עד אשר שופץ בסוף שנות ה-90 של המאה ה-20.

בניין ייחודי נוסף נמצא בצדהּ הדרומי של הכיכר, ברחוב מונטפיורי 48. הבניין, שבמקורו היה בנוי בסגנון הבאוהאוס ותוכנן על ידי האדריכל דב כרמי נהרס כולו מלבד החזית הפונה לכיכר. מאחורי החזית ששומרה נבנה בניין מודרני עם קירות מסך על ידי האדריכלים רם כרמי בנו של דב, וסימון פרידמן. הניגוד בין הבניין החדש לחזית הישנה יוצר מבנה ייחודי. בנוסף, יצרו המשפצים על חזית הבניין תבליט שמתאר את השתקפות עץ השקמה שבמרכז הכיכר על הקיר.

בצידה הצפוני של הכיכר ניצב "בית שפרן", הקרוי על שם היזם של הבניין שהוקם בשנות ה-30 של המאה ה-20. ייחודו של מבנה זה הוא בחלל הכניסה שמשני צדיו מצוירים ציורי קיר מרשימים המתארים את הכותל המערבי ואת קבר רחל כפי שנראו בתחילת המאה ה-20. מצבם של הציורים בכי רע, והם ראויים לשימור בשל ייחודם בתל אביב.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כיכר המלך אלברט בוויקישיתוף