לויקופניה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לויקופניה
Leukopenia
תחום המטולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים ומאגרי מידע
DiseasesDB 32396
MeSH D007970
סיווגים
ICD-10 D70
ICD-11 MA16.10 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לוֹיְקוֹפֶּנְיָה (לפי מונחי האקדמיה ללשון העברית: מִעוּט כַּדּוּרִיּוֹת לְבָנוֹת או מִעוּט תָּאֵי דָּם לְבָנִים; בלועזית: Leukopenia) היא מדד מעבדתי המשקף ירידה בספירת תאי הדם הלבנים בדם אל מתחת לטווח התקין. מצב זה מעלה את הסיכון לזיהום בשל הירידה בתפקודה של מערכת החיסון.

נויטרופניה, תת-סוג של לויקופניה היא מצב הנגרם מירידה בייצור או מעלייה בהרס של נויטרופילים, תאי הדם הלבנים הנפוצים ביותר. יכולים להשתמש הן במונח לויקופניה והן במונח נויטרופניה לירידה בספירת נויטרופילים, המדד החשוב ביותר לזיהוי סיכון לזיהום.

סיבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצבים רפואיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספירת תאי דם לבנים נמוכה יכולה להיגרם כתוצאה מזיהומים נגיפיים חריפים, כמו הצטננות או שפעת. בנוסף, היא יכולה להיגרם כתוצאה מכימותרפיה, הקרנות, מיילופיברוזיס ראשונית ואנמיה אפלסטית. גם איידס יכול להיות סיבה למיעוט תאים לבנים.

סיבות נוספות של ספירת תאי דם לבנים נמוכה הן זאבת, לימפומת הודג'קין, סוגים מסוימים של סרטן, טיפוס הבטן, מלריה, שחפת, קדחת דנגי, זיהומי ריקציה, הגדלה של הטחול, מחסור בחומצה פולית, פסיטקוסיס, אלח דם ומחלת ליים. קיימות סיבות רבות אחרות, כגון מחסר במינרלים מסוימים כמו נחושת או אבץ.

פסאודולויקופניה (Pseudoleukopenia) יכולה להתפתח בתחילתו של הזיהום. כדוריות הדם הלבנות (בעיקר נויטרופלים, כתגובה לפציעה ראשונית) מתחילות לנדוד לכיוון אתר הזיהום וניתן לראותן שם. הגירתן גורמת למח העצם לייצר עוד מהן כדי להילחם בזיהום וכדי להשלים את המחסור שנוצר בכדוריות הדם הלבנות. אולם כשנלקחת דגימת דם בתחילת הזיהום היא מכילה כמות נמוכה של תאי דם לבנים, ולכן מצב זה נקרא "פסאודלויקופניה".

תרופות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תרופות מסוימות יכולות להשפיע על המספר והתפקוד של תאי הדם הלבנים. תרופות אלו כוללות את קלוזאפין, תרופה אנטי-פסיכוטית עם תופעת לוואי נדירה שגורמת לחוסר מוחלט של כל הגרנלוציטים (נויטרופילים, בזופילים ואאוזינופילים), וכן דיפירון (אופטלגין) שלה תופעת לוואי דומה. בופרופיון, תרופה נוגדת דיכאון שגם משמשת לגמילה מעישון והתמכרות לסמים, יכולה לגרום ללויקופניה בשימוש לטווח ארוך. מינוציקלין היא אנטיביוטיקה שידועה כגורם ללויקפוניה. ישנם גם דיווחים על לויקופניה שנגרמת על ידי חומצה ולפרואית, תרופה המשמשת לאפילפסיה, הפרעה דו-קוטבית ומיגרנה. התרופה האנטי-אפילפטית למוטריג'ין נקשרה אף היא עם ספירת דם לבנה נמוכה.

תרופות אחרות נוספות שיכולות לגרום לתופעה זו הן תרופות שמדכאות את מערכת החיסון, כמו רפמיצין, טקרולימוס, ואחרות.

כימותרפיה שמטרתה הם תאים הגדלים במהירות, כמו גידולים, יכולה גם להשפיע על תאי דם לבנים משום שהם מתאפיינים בגידול מהיר במח העצם. תופעת לוואי שכיחה של טיפול בסרטן היא נויטרופניה, ירידה של כמות הנויטרופילים (סוג ספציפי של תאי דם לבנים).

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.