לדלג לתוכן

פרפר נחמד – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין צורך בכותרת לשורה בודדת
מ הגהה, ויקיזציה
שורה 43: שורה 43:
|קישור=
|קישור=
}}
}}
'''פרפר נחמד''' היא [[תוכנית טלוויזיה]] [[חינוך|חינוכית]] [[ישראל]]ית לילדים בגילאי ה[[גן ילדים|גן]], שדנה, באמצעות שיח בין מנחים לבובות, בדילמות וסוגיות שונות מעולמם של ה[[ילדות|ילדים]]. הפקת פרקי התוכנית ל[[הטלוויזיה החינוכית הישראלית|טלוויזיה החינוכית]] החלה בינואר [[1981]] והראשון מביניהם שודר ב־[[31 במרץ]] [[1982]]. במהלך השנים, שודרו פרקי התוכנית פעמים רבות בשידורים חוזרים. לאחרונה הוכרז כי התוכנית תחזור ל[[ערוץ הופ]] עם פרקים חדשים, החל מספטמבר 2016.
'''פרפר נחמד''' היא [[תוכנית טלוויזיה]] [[חינוך|חינוכית]] [[ישראל]]ית לילדים בגילאי ה[[גן ילדים|גן]], שדנה, באמצעות שיח בין מנחים לבובות, בדילמות וסוגיות שונות מעולמם של ה[[ילדות|ילדים]]. הפקת פרקי התוכנית ל[[הטלוויזיה החינוכית הישראלית|טלוויזיה החינוכית]] החלה בינואר [[1981]] והראשון מביניהם שודר ב־[[31 במרץ]] [[1982]]. במהלך השנים, שודרו פרקי התוכנית פעמים רבות בשידורים חוזרים. לאחרונה הוכרז כי התוכנית תחזור ל[[ערוץ הופ]] עם פרקים חדשים, החל מספטמבר 2016.{{דרוש מקור}}


==אופי התוכנית==
==אופי התוכנית==

גרסה מ־01:02, 31 באוגוסט 2016

תבנית:סדרת טלוויזיה פרפר נחמד היא תוכנית טלוויזיה חינוכית ישראלית לילדים בגילאי הגן, שדנה, באמצעות שיח בין מנחים לבובות, בדילמות וסוגיות שונות מעולמם של הילדים. הפקת פרקי התוכנית לטלוויזיה החינוכית החלה בינואר 1981 והראשון מביניהם שודר ב־31 במרץ 1982. במהלך השנים, שודרו פרקי התוכנית פעמים רבות בשידורים חוזרים. לאחרונה הוכרז כי התוכנית תחזור לערוץ הופ עם פרקים חדשים, החל מספטמבר 2016.[דרוש מקור]

אופי התוכנית

קהל היעד של התוכנית, שהוגדר על ידי צוות ההפקה המקורי, הוא בני גיל שנתיים וחצי עד ארבע שנים. היא נועדה בעיקר להשלמת חסכיהם החינוכיים והתרבותיים של הילדים הרבים, שעל פי ממצאי משרד החינוך בתקופת ייזומה, לא בקרו בגני ילדים, ולכן שודרה למענם בעיקר בשעות הבוקר. הסדרה מושתתת על מערך סדור של מטרות לימודיות וחינוכיות ועל שיקול דעת פדגוגי, המודע לעולמו של הילד, לצרכיו ולשלבי ההתפתחות שלו. התכנים מוקנים באמצעות שיח בין מנחים אנושיים לבין בובות בדמויות של בעלי חיים, שירים, משחקים, הצגות, סרטונים ריאליסטיים ואמצעים טלויזיוניים שונים.

במרכז התוכנית ניצבו דמויותיהן של בובות כפפה שהופעלו על ידי בובנאים: שבי השבלול, אוּזָה האווזה, נולי האפרוחה[1] ובץ הצב. מאוחר יותר הצטרף לבובות הכפפה פינגי הפינגווין, שהיה בובה בגודל מלא, אשר הופעלה וגולמה על ידי השחקנית גליה ישי. לאורך השנים הופיעו בתוכנית בובות נוספות בתפקידי משנה, כמו צ'יפי האפרוח ובובת "הפרפר הנחמד", שהופיעה בדרך-קבע על פרח ודובבה על ידי מיקי קם. את כל הבובות לסדרה עיצבה ובנתה יהודית גרינשפן.

לצד הבובות ניצבו מנחים שונים ששיחקו את עצמם, עמם ניתן למנות את דודו זר, עוזי חיטמן, עפרה ויינגרטן, אפי בן ישראל, שלומית טריגר-הגואל, גיא פרידמן, דרור קרן, אלינור אהרון, רמה מסינגר, יגאל בשן ועפרה חזה. המנחים הפגינו לרוב יחס אבהי או אמהי לבובות, ופעמים רבות אמצו גישה דידקטית ומדריכה. כמו כן הופיעו בתוכנית דמויות חוזרות כגון סבא נחמן (אברהם מור) ו"פרופסור פיתגורס" (שלרוב שוחק על ידי דודו זר) שלימד את הילדים דברים חשובים במגוון נושאים יחד עם פיט, העוזר השלומיאל שלו.

המסרים החינוכיים הועברו לילדים הצופים בבית, באמצעות סיפורים, שירים ומיצגים חזותיים בפני הבובות. השירים נכתבו והולחנו לרוב על ידי דתיה בן דור. הליווי המוזיקלי שהתלווה לתוכנית לאורך השנים בוצע בידי עוזי אסנר, רפי קדישזון ומישה בלכרוביץ.

מוצרי "פרפר נחמד", כגון קלטות וידאו וספרים, נמכרים עד היום בחנויות, וזוכים להצלחה במיוחד אלו המוקדשים לחגי ישראל. בשנת 1992 ייצרה חברת תלמה חטיף המשתמש בשם הסדרה, הנמכר ומשווק עד היום (בסוף שנות התשעים שונה השם ל"פרפר").

בשנת 1985 זכה הפרק "קופסאות", שנכתב על ידי דתיה בן דור ואילנה לופט, בפרס "תוכנית הטלוויזיה הטובה ביותר לגיל הרך" בתחרות פרס יפן ("הוזו בונקה"), מתוך עשרות תוכניות ילדים מ-127 מדינות שונות.[2]

ב-1995, נפטר יוני חן, מפעיל הבובה "בץ", ועקב בעיות תקציב, ב-1997 הוחלט להפסיק את צילום פרקי התוכנית לתקופה בלתי ידועה (במקור לשנה). ההחלטה הביאה למחאה של הורים ואנשי חינוך שהלכה וגברה, עד שב-1997 הגיעה לדיון בכנסת. בעקבות הדיון, בו השתתפו אנשי חינוך ושני חברי כנסת, נקבע שיש להמשיך להפיק פרקים חדשים בתוכניות. בפרקים "מהדור המחודש", בין השנים 19982004, נעשה שימוש בתפאורה חדשה וכל הבובות, מלבד נולי, עוצבו מחדש. בנוסף, דמות הבובה "פינגי" וכמה מהמנחים המקוריים חדלו להופיע בתוכנית. בפרקים אלה הצטרפו לצוות המנחים גיא פרידמן, אדוה עדני ואלינור אהרון לצד אפי בן ישראל ודודו זר הוותיקים. כמו כן בשנים אלו השתתפו כשחקנים אורחים בכמה פרקים, רמה מסינגר, דרור קרן, רותם אבוהב וגיליה שטרן.

בשנתיים האחרונות של הפקת פרקי התוכנית הנחו אותה שניים בלבד: גיא פרידמן ואלינור אהרון. עם הזמן, תדירות ההפקה של תוכניות חדשות הלכה ופחתה עד שפסקה בשנת 2004.

בשנת 2006 הוכרז כי יש כוונה לצלם תוכניות חדשות בסדרה, עם הבובות בעיצובן הישן ועם התפאורה הוותיקה.[3] בסופו של דבר כוונה זו לא יצאה לפועל מסיבה לא ידועה.

דמויות

מפעילי הבובות ומדבביהן

שחקנים בולטים בתוכנית


שגיאות פרמטריות בתבנית:טורים

פרמטרים [ מספר ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

שיר הפתיחה

את שיר הפתיחה לתוכנית כתבה לאה נאור, הלחינה נורית הירש וביצעה הזמרת אילנית. מילות הפזמון החוזר ("אז בוא אלי פרפר נחמד") הן מחווה לשיר ילדים קלאסי מאת פניה ברגשטיין.

את סרטון ההנפשה המלווה את שיר הפתיחה צייר והנפיש טוביה קורץ, אשר צייר גם את "ציפי ציפור" מהתוכנית "רגע עם דודלי", והפיקה שושנה צחור.

התוכנית בתרבות

  • ב-22 ביוני 1999, הנפיק השירות הבולאי סדרה של שלושה בולים בנושא התוכנית. בבולים, בעיצובו של טוביה קורץ, מופיעים כוכבי התוכנית וכן תמונות מסרטון הפתיחה שלה.
  • בפרק של "זהו זה" משנת 1994, הוצג מערכון פרודי על התוכנית, ובו המנחים מוני מושונוב ואבי קושניר מגלמים את דמויותיהם של אוזה ושבי בהתאמה, ודב גליקמן מופיע בדמותו של יאסר ערפאת.
  • בתוכנית הבידור "רמי ורד" הייתה פינה בשם "צרצר נחמד", בה היו שלוש דמויות: בובו, זוזה וכץ.
  • בתוכנית המערכונים "דומינו גרוס", הוצג מערכון פרודי על התוכנית. במערכון גילם רועי בר נתן את דודו זר ושגית סול את עופרה ויינגרטן.
  • בפרסומת ל"מנה חמה" של אסם, אשר הופקה בשנת 2004, היו שתי בובות: לולי ופץ. לולי הייתה ציפור ופץ היה ארנב, ואילו את דמותו של דודו זר גילם השחקן חן חגי. זר כעס על הדרך שבה הוא הוצג, והגיש תביעה נגד יוצרי הפרסומת.
  • בספיישל של תוכנית הבידור "צחוק מעבודה" שנעשה על שנות השמונים, הציגו את אוזה כשהיא נשואה היום לאיש העסקים יצחק תשובה ואת נולי משתתפת בתוכנית הדוקומנטרית "אבודים", שם היא מגלה שאימה בושלה.
  • בתוכנית המערכונים "מטר שבעים" הופיע דודו זר בשיר פארודי המדבר על מצב הדמויות האיום כביכול, שנים לאחר התוכנית, לאחר שנשכחו בידי הציבור.[4]
  • בטקס פרס האקדמיה הישראלית לטלוויזיה 2003, הייתה מחרוזת של בובות, בין היתר הופיעו מנחי פרפר נחמד אפי בן ישראל ודודו זר יחד עם אוזה, בץ, נולי ושבי. והם שרו לצד בובות נוספות.
  • באחד מתוכניות הספיישל "פיצוחים 50" הופיעו אחד ממנחי התוכנית גיא פרידמן יחד עם בץ והם התחרו מול מנחי "זומביט".
  • במרץ 2016 הופיעו בתוכנית "גב האומה" ארבע הבובות: אוזה, נולי, שבי ובץ. יחד עם מנחי "גב האומה", הם שרו פארודיה על השיר "תמיד נשאר אני" בשם "אבל אני נשארתי תימני".

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ לאורך השנים הועלתה הסברה כי "נולי" נקראת על שם נולי עומר, בתו של המשורר ע. הלל, אשר הציע-לכאורה לקרוא לבובה על שמה. לדברים לא נמצא תיעוד כלשהו.
  2. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:Nrg

    פרמטרים [ 7 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    אייל לוי, אפקט הפרפר: התוכנית "פרפר נחמד" חוגגת 30, באתר nrg‏, 7 באפריל 2012
  3. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:Ynet

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    מירב קריסטל, היה נחמד ונחמד שהיה, באתר ynet, 17 בנובמבר 2006, כולל קטע וידאו מתוך הסדרה
  4. ^ דודו זר – שכחתם את דודו