מינהל המודיעין הראשי (בלארוס)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המינהל המודיעין הראשי
Галоўнае разведвальнае ўпраўленне
סמל המינהל
סמל המינהל
דגל המינהל
מידע כללי
מדינה בלארוסבלארוס בלארוס
משרד אחראי משרד ההגנה של בלארוס
סוכנות אם המטה הכללי של צבא בלארוס
סוכנות בת הכוחות למבצעים מיוחדים
יחידת 334 של הספצנאז הבלארוסי
תאריך הקמה 1992
סוכנות קודמת גה-אר-או
ממשלה ממשלת בלארוס
מטה מרכזי מינסק
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מינהל המודיעין הראשי של המטה הכללי הבלארוסי הוא שמו הנפוץ של המודיעין הצבאי הבלארוסיבלארוסית: Галоўнае разведвальнае ўпраўленне Генеральнага штаба Узброеных сіл Рэспублікі Беларусь) והוא שירות המודיעין הצבאי של צבא בלארוס, הנחשב לאחד מגופי הביון החשאיים בעולם.

הארגון הוקם מתוך הגה-אר-או הסובייטי בשנת 1992 והוא הסוכנות הראשית למודיעין צבאי של בלארוס. המינהל מפעיל את הכוחות למבצעים מיוחדים של הצבא הבלארוסי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המודיעין הצבאי הבלארוסי הוא יורש האגף הבלארוסי של הגה-אר-או הסובייטי, שהוקם ב-1992, בהתאם לדוקטרינה הצבאית שנוסחה באותו הזמן וקבעה כי על המודיעין הצבאי לנהל מבצעי איסוף מודיעין למען שמירת הריבונות הבלארוסית והגדלת הידע שלה אודות צבאות זרים.

לאחר עלייתו לשלטון של אלכסנדר לוקשנקו בשנת 1994, המודיעין הצבאי תועל לאיסוף מודיעין צבאי כנגד מדינות נאט"ו ופעל לשיתוף פעולה נרחב עם המודיעין הצבאי הרוסי.

באפריל 2011 יחידות של המודיעין הצבאי הבלארוסי אימנו את שכירי החרב של מועמר קדאפי, לאחר שנודע כי 500 אנשי שטח של הביון הצבאי הבלארוסי כבר שוהים במדינה תקופה ארוכה ומספקים סיוע למודיעין הלובי[1]. אנשי יחידת 334 של הספצנאז הבלארוסי, שבסיסם ממוקם במרינה הורקה סמוך למינסק נשלחו לסייע לכוחותיו של קדאפי.

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמעט דבר לא ידוע על סוכנות המודיעין הצבאי של בלארוס. בעוד שמטרתו המרכזית של הארגון היא למנוע תוקפנות צבאית נגד המדינה ותקופה מסוימת בנו של נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, ויקטור, היה אחראי על תחום פיתוח המודיעין הצבאי[2], במסגרת סמכויותיו, גוף זה, יחד עם המינהל הראשי לביון חיצוני של הוועדה לביטחון המדינה ואגף המודיעין במשמר הגבול, מבצע פעילויות ריגול ואיסוף מודיעין בניכר.

נוסף למודיעין אנושי, עוסק הארגון בהפעלת אמצעים אלקטרוניים ואיסוף מודיעין אותות והוא גם אחראי על פיצוח צפנים ואיסוף מודיעין ממגוון מקורות. סוכני המינהל עוברים הכשרה מקצועית הכוללת לימוד מספר שפות זרות, בעיקר אנגלית ופולנית.

ראשי המינהל[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם תקופת כהונה הערות/סימוכין
ניקולאי ואשצ'ילו 18 ביוני 1992—1998 [3][4]
אנטולי סגאקיאנץ 1998–2003
אלכסנדר אניסימוב 2003–2006
ויקטור קראשבסקי 17 במאי 2006–1 בפברואר 2013
פאבל טיחונוב 7 בפברואר 2013–7 ביולי 2020
רוסלן קוסיגין 7 ביולי 2020–27 ביולי 2023
ולדימיר קופריאניוק מאז 27 ביולי 2023

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]