מנחם בומבך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרב מנחם בומבך

מנחם בומבך (נולד בב' בחשוון ה'תשל"ז, 26 באוקטובר 1976) הוא יזם, איש חינוך, ראש ישיבת המדרשה החסידית בביתר עילית, מנהל רשת המוסדות "נצח" ופעיל חברתי חרדי, זוכה פרס החינוך הדתי לשנת 2011.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב בומבך הוא חסיד ויז'ניץ, התחנך במוסדות ויזניץ ובישיבת אהבת ישראל ובישיבת מיר בירושלים. בומבך השלים תואר ראשון בחינוך במכללת מורשת יעקב, ותואר שני בחוג למדיניות ציבורית באוניברסיטה העברית. בומבך ייסד בשנת 2013 את המכינה החרדית באוניברסיטה העברית וניהל אותה במשך שנים. בומבך השתתף במספר תוכניות מנהיגות ובהן שלוחי ציבור של מכון מנדל למנהיגות, בה שימש לאחר מכן כדיקאן הסטודנטים[1] כמו כן בומבך היה עמית בתוכנית מעוז[2] ועמית במכון גשר למנהיגות[3]

החל משנת 2010, בומבך מכהן כיושב ראש קהילת ברדיצ'ב - ביתר, קהילה ההולכת בדרכו ומתבססת על תורתו של הרב לוי יצחק מברדיצ'ב.

בספטמבר 2020 מונה לחבר המועצה לספריות ציבוריות.

באפריל 2021 מונה לחבר בוועדה הלאומית למחקר ופיתוח בתחום קידום החינוך המדעי-טכנולוגי.

בדצמבר 2020 ובדצמבר 2021, נבחר הבלוג של בומבך ב-"The Times Of Israel" כאחד מהקולות המשמעותיים של השנה.[4]

בומבך הוא הוא פעיל בקידום היחסים בין ארצות הברית לישראל, והוא משמש כדירקטור בארגון AIFL (ליגת הידידות אמריקה-ישראל). הארגון פועל על מנת לחזק את הקשרים ההדוקים בין שתי המדינות הבנויים על ערכים משותפים ואינטרסים הדדיים.

בנוסף לתפקידו זה, בומבך מונה לצוות האסטרטגי של ארגון ״Globaljewry״, אשר שם לו למטרה לקרב בין קהילות יהודיות ברחבי העולם ולשמר את המורשת והזהות היהודית המשותפת.

בומבך, ממייסדי התנועה של ׳׳הסיפור המשותף׳׳ שנוסד במשבר סביב המהפכה המשפטית בראיון ל-ynet אמר כי "פורסם לאחרונה ש-45% מהישראלים חוששים ממלחמת אזרחים. זה אירוע דרמטי, קשה ומפחיד. אני התייאשתי ואיבדתי תקווה, עד שהחלו המפגשים שאנחנו מקיימים, ונוכחנו כולנו בכאב האחד של השני. המפגשים האלה מסתיימים בחיבוק ובהזמנה הדדית לפעולה משותפת וזאת תקווה גדולה".[5]

בומבך נודע גם בזכות מעורבותו במלחמת "חרבות ברזל", שבמסגרתו יזם את הקמפיין "חרדים לישראל". מטרת הקמפיין הייתה לעודד צעירים חרדים להתגייס לצה"ל במסגרת תוכניות התנדבות ייעודיות. בומבך מאמין כי על הצבא מוטלת החובה לבצע את ההתאמות הנחוצות על מנת שהמתנדבים החרדים ירגישו בטוחים ומוגנים במהלך שירותם הצבאי, תוך כיבוד אורח החיים הדתי שלהם. בראיון לדרור פויר במוסף שבת טען בעקבות סוגיית הגיוס כי מי שמצפה שהגיוס יבוא מפוליטיקאים ומרבנים טועה ומטעה, זה לא יקרה, הפעולה צריכה לבוא מהשטח׳׳[6]

פועלו ממחיש את מחויבותו לחיזוק הזיקה בין יהדות התפוצות למדינת ישראל ואת האמונה שלו בחשיבותם של ערכים כמו אחדות, סולידריות ושירות למען הכלל.

המדרשה החסידית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2013 ייסד בומבך את המדרשה החסידית בביתר עילית. הישיבה היא כלל חסידית המכילה ארבע כיתות לימוד ולומדים בה כ-90 בחורים. המדרשה היא הישיבה התיכונית הראשונה שהוקמה במגזר החסידי, דבר שגרר התנגדויות רבות ואף התנכלויות אישיות לבומבך שכללו הפצת פשקווילים ופגיעה בביתו של בומבך עצמו[7] מול ביתו של בומבך התקיימו מספר הפגנות. הישיבה חריגה בנוף החרדי והיא מחזיקה באתר אינטרנט[8] ודף פייסבוק ויוטיוב באופן חריג למגזר החרדי. באתר האינטרנט של הישיבה נאמר כי הישיבה הוקמה "תוך התייעצות מתמידה עם טובי אישי החינוך ובליווי גדולי ישראל, אדמו"רים ורבנים שליט"א".

לאחר הקמת הישיבה ולאור הצלחתה, הקים בומבך ישיבות תיכוניות ובתי ספר נוספים בירושלים ובבית שמש שמוגדרים ממלכתיים חרדיים והפכו למעשה לרשת שנקראה "נצח" שאותה ייסד כרשת הדוגלת בשילוב לימודי קודש וחול ובדגש על חינוך ליראת שמיים ואהבת תורה תוך הכנה לחיי מעשה.

רשת נצח[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב בומבך הוא נשיא עמותת נצח והעומד בראשה המונה למעלה מ-16 מוסדות לימוד, החל מתלמודי תורה חרדיים, ישיבות תיכוניות, ובתי ספר לבנות, ביניהם במגזר החסידי והליטאי כאחד.

במהלך משבר הקורונה, השיקו בשיתוף עם חברת "תלם" את האתר אינטרנט "אשכולות" להנגשת לימודי אנגלית, מתמטיקה ומדעים. האתר, המתפקד כבית ספר וירטואלי, מונה נכון לתקופה זו כ-35,000 תלמידים רשומים.

ב-2022 זכתה הרשת בפרס ירושלים לאחדות ישראל.[9]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בומבך נשוי למיכל להם חמישה ילדים ומתגוררים בביתר עילית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מנחם בומבך בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מנחם בומבך, באתר institute.mandelfoundation.org.il
  2. ^ מנחם בומבך, באתר Maoz
  3. ^ מנחם בומבך – מכון גשר למנהיגות
  4. ^ Voices of 2020: Blog posts that made sense of the chaos, blogs.timesofisrael.com (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ זן, עידו א (2023-05-29). ""הרפורמה המשפטית היא גפרור שנזרק לחבית של דינמיט, צריך לטפל בדינמיט"". Ynet. נבדק ב-2024-03-27.
  6. ^ ref>פויר, דרור (1 במרץ 2024). "קרבות בין הכיפות". "מוסף שבת". המאמר סוקר התנגשויות בין קבוצות שונות בחברה הישראלית.
  7. ^ זפת ודבק מגע: מי מתנכל למנהל הישיבה?, באתר כיכר השבת
  8. ^ המדרשה החסידית, באתר Amidrasha-Hachasidit
  9. ^ מערכת ישראל היום, הוכרזו הזוכים בפרס ירושלים לאחדות ישראל, באתר ישראל היום, 15 במאי 2022