מסגד א-זיתונה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מסגד א-זיתונה
جامع الزيتونة
מידע כללי
סוג מסגד עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום עכו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1862
תאריך פתיחה רשמי 1862 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 32°55′20″N 35°04′10″E / 32.9222°N 35.0694°E / 32.9222; 35.0694
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
החזית הדרומית של מסגד א-זיתונה מדרום - מימין הכיפה הקטנה מעל האולם המשני, בתווך הכיפה הגדולה מעל האולם המרכזי שניכר בשני חלונותיו, ומשמאל המינרט והכניסה למסגד למרגלותיו
עכו העתיקה מהאוויר ב-1953. במרכז החזית הצפונית של מסגד זיתונה והארקאדה הנושאת ארבע כיפות ומובילה אל אולמות התפילה

מסגד א-זיתונה (ערבית: جامع الزيتونة, "ג'אמע א-זיתונה") הוא מסגד השוכן במרכזה של עכו העתיקה, ופונה אל רחבה השוכנת מדרום לו. ככל הנראה הוא קרוי על שמם של עצי זית שלפי המסורת ניצבו בעבר בחצרו. כיום ניצבים בחזיתו ארבעה עצי דקל.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המסגד הוקם בתקופת שלטונו של דאהר אל-עומר באמצע המאה ה-18 והוקדש לווקף. הוא ניצב על שרידיה של כנסיית מריה הקדושה מיהושפט שניצבה במקום בתקופה הצלבנית. באמצע המאה ה-19 שירת המסגד את המסדר השזילי הסופי בעכו, עד שב-1862 בנו לעצמם חבריו את זאוויית א-שאזלייה בקרבת מקום. לפי אחת הגרסאות, מקור שמו של המסגד בשיבוש שמם של השזילים.

המבנה ניכר בשתי כיפות ירוקות - כיפה גדולה הנישאת מעל תוף מתומן והמכסה על אולם התפילה המרכזי, וכיפה קטנה ממנה הניצבת מעל האולם המשני שממזרח לאולם המרכזי. אולם זה קטן יותר אך מעט גבוה יותר. מינרט המסגד ניצב בפינתו הדרום-מערבית, והכניסה אל המבנה היא דרך פתח הקבוע למרגלותיו, בצידו המערבי של המסגד. הפתח מוביל אל פרוזדור המסתיים בחצר פתוחה ובה מזרקה. החצר מוקפת ממזרח, מצפון וממערב בבתים שאינם שייכים למסגד, ואולמות התפילה שלו צמודים לה מדרום. ארקאדה קטנה ובה ארבעה פתחים מובילה מהחצר אל אולמות התפילה, והיא נושאת ארבע כיפות קטנות. העמודים התומכים בארקאדה נלקחו משרידי הכנסייה הקדומה שניצבה במקום. אולם התפילה הראשי רבוע ונפרד מהאולם המשני על ידי קשת, ובצידו הדרומי קבועים שני חלונות וביניהם המחרב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מסגד א-זיתונה בוויקישיתוף